Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-05-2017 om 13:00

Eindexamen 2017


Julia64

Julia64

19-05-2017 om 14:01

vakantiebaantje (Walnoot)

Ja, dat wordt nog wel een dingetje bij zoon.
Ik zie het niet zo zitten dat hij vanaf volgende week tot en met het nieuwe schooljaar alleen maar in huis rondhangt en af en toe gaat chillen met vrienden. Beetje structuur heeft ie wel nodig (en anders ik wel )
Dus hebben we afgesproken dat ie een vakantiebaantje gaat zoeken. Tot nog toe heeft ie nog nooit een baantje gehad omdat ie het geld simpelweg niet nodig heeft; hij krijgt 25 euro zakgeld per maand en past sporadisch op. Hij is nogal spaarzaam en heeft verder geen dure hobby's o.i.d. Maar hij was het wel met ons eens dat een baantje geen kwaad kan.
Volgende week samen maar es kijken wat er (nog?) te doen is; geen moment bij stilgestaan dat ie misschien al te laat is.

Yura

Yura

19-05-2017 om 14:03

Julia

Ik heb ook zo'n idee dat het korter is dan andere jaren, vorig jaar leek het ook veel langer te duren. Ligt misschien ook aan het pakket. Mijn dochter had een vriendin die afgelopen woensdag al klaar was. Die had een C&M pakket, dus geen enkel exact vak of economie erin. Bij haar heeft het dus maar een week geduurd eigenlijk. Maar die heeft dan wel vaker 2 vakken op 1 dag gehad. Mijn dochter had dat geen 1 keer en mijn zoon 1 keer, dat is ook wel weer prettig vind ik. Is een lange zit 3 uren.

Walnoot

Walnoot

19-05-2017 om 15:41

Yura en Julia

@Yura, fijn dat ze haar bijbaan kan uitbreiden met uren de komende tijd. Dat is helemaal mooi!

@Julia, ik weet niet of hij al te laat is hoor. Wie weet valt het mee. Wij zitten ook nog in de laatste regio vwb. vakantie dus dochter heeft extra extra lang . We zien het hier wel. We stimuleren het wel maar ik ga niet dwingen. Heeft ook geen zin natuurlijk. Ze heeft ook wel het e.e.a. te doen en verheugd zich ook wel op een periode bankhangen en niksen en dat gun ik haar ook wel.

Tango

Tango

19-05-2017 om 17:01

Skik

Jeetje zeg! Wat naar! Hoe is het gegaan met je dochter? Heeft ze het examen af kunnen maken?

marlies

marlies

19-05-2017 om 20:45

leren

Ik kan me van vroeger herinneren dat ik best veel heb gedaan en geleerd voor de examens. Geschiedenis, Latijn, wiskunde, economie, daar heb ik best veel voor geleerd en ik heb ook diverse teksten voor de talen geoefend.
Zoon is klaar, wiskunde ging uiteraard weer prima. Hij is strontchagrijnig. Hij is eerst werken en daarna gaat hij stappen met een vriendengroep. Ik hoop dat zijn humeur wat opgeknapt is, anders wordt dat stappen niets.
Skik, sterkte voor je dochter.

Zoon

Kwam redelijk opgelucht terug van wiskunde. Hij hoopt de benodigde 6.0 gehaald te hebben. Nu nog blokken voor maandag maatschappijwetenschappen. Ook daar zo hoog mogelijk proberen te scoren. Er moet dan toch ergens een compensatiepunt uitkomen,hoop ik. Of een hoge norm voor Duits ...

Skik hoe is t met je dochter?

Skik,

Bij verkramping door verstopping zijn de kleine groene cupjes yoghurt het meest effectief. Gelukkig nu weekend, tijd om het zijwerk te laten doen. Eet niet te veel yoghurt want dan krijg je weer dun, 2 op zaterdag en 1 op zondag.
Succes

Tijd vliegt

Na het weekend eentje nog één toets en de Ndere nog twee.
Het verbaasd mij dat deze periode zo voorbij is gevlogen, even los van het resultaat. Ik vond de schoolonderzoeken stressvoller. Maar dat kwam ondat die gepaard gingen met andere lesuren en huiswerk. Nu hadden ze meer tijd om bij te tanken omdat ze vaak 's middags moesten presteren. Dan konden ze 's avonds een deel doen en de volgende morgen. Het opsplitsen hielp met opnemen van de materie.

Pooh Bear

Pooh Bear

19-05-2017 om 23:38

pfff

Ik lees net in het ad dat er in Zwolle een school is waar een hele TL klas het examen aardrijkskunde over moet doen door een fout van school. De school had gezegd dat ze de bosatlas mochten gebruiken en dat mocht dus niet en nu is het examen afgekeurd.
In juni kunnen ze het pas overdoen. Zal je maar gebeuren zeg Arme kinderen.

Mijn dochter is helemaal klaar nu Dus nu is het wachten op de uitslag. Wel spannend hoor Ze denkt zelf dat het wel redelijk gegaan is

Klaar!

Ckv was makkelijk maar wiskunde ging niet zo goed. Over de laatste som heeft dochter haar 30 minuten dyslectentijd zitten piekeren maar ze kwam er niet uit, zoals ze zelf zei waren haar hersens gesmolten. Na afloop vertelde een klasgenoot hoe het had gemoeten en baalde dat zij dat niet gezien had, zo vreselijk moeilijk was het nou ook weer niet en die vraag zou anders wel veel punten opleveren. Nou ja, niks meer aan te doen, afwachten maar.

De buikpijn is nu een stuk minder, ik denk dat die ook wel voor een heel deel veroorzaakt werd door stress. Die keer dat ze in het ziekenhuis met hetzelfde pijn was was het ook geen verstopping. In elk geval zijn we het cse doorgekomen zonder paniekaanval, flauwvallen of overgeven.

Konden we maar even 'doorspoelen' naar 14 juni hè? Ik wil het eigenlijk gewoon nú weten.

Succes met de laatste loodjes voor wiens kind volgende week nog moet.

skik

Walnoot

Walnoot

20-05-2017 om 11:19

Natuurkunde

Dochter vond Natuurkunde er moeilijk. Het moeilijkst tot nu toe. Wat vonden de andere TL'ers er van? Dochter moet dinsdag nog en dan s ze klaar!!!! En dan afwachten.....

Julia64

Julia64

20-05-2017 om 11:46

Walnoot

TL-zoon hier heeft geen Natuurkunde, heeft zijn handen al vol aan bio..... meestal lees ik even op nu.nl bij het eindexamenjournaal om te zien wat de leerlingen ervan vonden, dat geeft ook wel een aardige indicatie (hoewel je daar ook tegenstrijdige dingen leest, het blijft persoonlijk natuurlijk). Wat heeft je dochter dinsdag nog?
Zoon alleen maandag nog en dan ook klaar. Spannend!

Walnoot

Walnoot

20-05-2017 om 14:05

Julia

Ok, dochter heeft weer geen bij Dinsdag heeft ze nog scheikunde. Wat heeft jouw zoon nog maandag?

Julia64

Julia64

20-05-2017 om 14:41

Walnoot

Zoon heeft maandag nog bio....zojuist een oefenexamen gemaakt waarvoor ie een 6,7 scoorde.... huh?? Dat is bijna te mooi om waar te zijn want het is verreweg zijn slechtste vak.
Maarja, het geeft de burger weer moed. Hij is nu aan het leren wat nog niet zo lekker ging en wil dan morgen nóg een oefenexamen maken. Goed bezig jongen
Wat gaat je dochter doen volgend jaar (mits geslaagd)?

Julia

Julia

20-05-2017 om 15:01

Huh

Bij? Ik bedoel bio Even te snel getypt. Ooo bio moet maandag nog. Wat goed dat hij aan het leren is en een 6.7 is heel goed voor een vak wat je niet zo ligt. Dochter gaat een mbo opleiding doen. Heeft een hele tijd gedacht om naar de HAVO te gaan. Heeft daar nu ook de cijfers voor (in klas 1 en 2 hikte ze er tegenaan en de school is nogal streng met doorstromen) maar goed, je moet natuurlijk een plan b hebben. Uiteindelijk toch gekozen voor een mbo 4 opleiding. Dat vond ik trouwens ook nog wat. Je doet daar een intakegesprek, motivatiegesprek en ze moest voor 1 opleiding zelfs nog een rekentoets en toets Nederlands doen. Oja en ook bij alle opleiding een vragenlijst invullen van tig pagina's. Wat gaat je zoon doen? Oja dochter gaat een creatieve opleiding doen. Volgens mij niet veel werk in maar goed. Het is ook wel belangrijk dat je iets doet wat je leuk vind en gemotiveerd voor bent. Er zijn ook goede doorstroommogelijkheden naar het HBO.

Walnoot

Walnoot

20-05-2017 om 15:02

Oeps

Bovenstaand bericht is dus van mij voor Julia. Ben wel erg aan het prutsen nu haha

Julia64

Julia64

20-05-2017 om 18:56

Walnoot

Zoon gaat ook een MBO opleiding doen. Heeft ook heel lang het plan gehad naar de HAVO te gaan, maar die minimale 6,8 die hij dan moet hebben gaat niet lukken vrees ik, of er moet nog een wonder gebeuren.
Dus tja, dan maar MBO. Hij heeft eigenlijk geen idee wat ie wil, het was meer een kwestie van dingen afstrepen die het in elk geval níet werden en/of waar ie niet goed in was. Economie vindt-ie interessant, en is-ie ook redelijk goed in, dus zijn we ons daarop gaan oriënteren. Maar dan is het nog best lastig om binnen dat domein een richting te kiezen (juridisch-administratief, commercieel, bedrijfseconomie). Eigenlijk is ie daar nog steeds niet helemaal uit. A.s. woensdag heeft hij een intakegesprek en hij heeft ook al een AMN test gedaan vorige week. Ik hoop dat uit die 2 stappen wat meer duidelijkheid volgt. Bij alle economierichtingen zijn er in elk geval ook veel HBO-doorstroommogelijkheden.
Jeetje dat je dochter zelfs nog een rekentoets en nederlandse toets moest doen...? Dat heb ik hier nog niet meegemaakt. Die rekentoets hebben ze toch al gedaan, anders kunnen ze hun diploma niet halen.
Tja, ik blijf het toch lastig vinden hoor. Zoon moet nog 16 worden en dan wordt hij nu al gedwongen om een beroepenrichting in te gaan. Ik had hem graag nog een paar jaar middelbare school gegund, hij is ook best nog wel kinderlijk en ik hoop dat hij zich kan handhaven op het MBO.
Leuk dat je dochter een creatieve opleiding gaat doen. Misschien dat er niet veel werk in is (nu), maar dat wijzigt toch telkens weer en als ze deze in de pocket heeft kan ze op het HBO misschien iets anders doen, of nog een andere MBO opleiding er achteraan? Dat is ook wel een beetje mijn mantra tegen zoon; blijf nou maar zo lang mogelijk leren

@alle anderen in dit draadje; sorry dat dit een beetje een één-tweetje wordt tussen Walnoot en mij, maar ik vind het heel leuk om eens met een andere VMBO-examenmoeder van gedachten te wisselen

Triva

Triva

20-05-2017 om 19:57

Julia

' Die rekentoets hebben ze toch al gedaan, anders kunnen ze hun diploma niet halen'

Je moet de toets wel doen maar ook met een 1 kun je je diploma halen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/taal-en-rekenen/vraag-en-antwoord/rekentoets-diploma

Julia64

Julia64

20-05-2017 om 20:33

Triva

Oh! Dat wist ik niet.... maar dat is dan veranderd, toch? Of ben ik abuis?
Nouja, zoon had een 8 voor zijn rekentoets, het hoogste cijfer in zijn hele schoolcarrière ooit, haha.

Walnoot

Walnoot

21-05-2017 om 13:31

Julia

Wat grappig. Wij hebben het precies zo gedaan. Dochter wist het ook niet en toen zijn we gaan kijken wat ze vooral niet wil en dat werkte. Dochter had naast die creatieve opleiding zich ook ingeschreven voor Juridisch medewerker dienstverlening. Daar moest ze dus die reken en taal toets/test doen. Iedereen trouwens hoor. De opleiding kent maar een aantal plaatsen en als je niet door deze toetsen komt dan is het al afgelopen en hoef je niet meer op gesprek. Bij dochter ging het goed gelukkig. Uiteindelijk voor de andere opleiding gekozen Daar moest ze zelfs een portfolio inleveren. Het zijn gewoon sollicitatiegesprekken. Ik vond het allemaal een beetje overdreven maar goed,

Ik benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden voor je zoon? Ik dacht dat je je al voor 1 april moest inschrijven of is dat niet zo? Welke richting heeft je zoon dan bij TL gekozen? Economie? Dochter techniek met een extra vak, geschiedenis omdat ze dan meer keus had tussen de profielen van de HAVO> Dochter gaat sowieso niet meer naar de HAVO, ook niet als ze wel aan die 6.8 komt. Dat heeft ze losgelaten en ziet dat niet meer zitten. Wel bijzonder om te zien want tot aan de open dagen op het MBO had ze nog het plan om wel HAVO te doen.

Succes voor je zoon morgen en uiteraard voor alle anderen die morgen en/of dinsdag nog aan de bak moeten!!!!!

Dan aftellen tot 14 juni. Ik heb al vrijgenomen

Julia64

Julia64

21-05-2017 om 22:54

Walnoot

Haha, ik had er nog helemaal niet aan gedacht om vrij te nemen, maar toen ik de agenda checkte zag ik dat 14 juni op een woensdag valt en dat is sowieso mijn vrije dag, dus dat is mooi
Zoon heeft inderdaad sector economie nu (met als extra vak biologie, vindt-ie leuk en heeft-ie indertijd gedaan met doorstroom HAVO in het achterhoofd).
Inschrijfdatum voor het MBO was officieel 1 mei, maar tijdens open dagen hoorden we dat het in de praktijk ook wel later kan. Zeker voor opleidingen waar er genoeg plek is.
Hij heeft zich nu ingeschreven voor bedrijfseconomie. Lijkt mij eerijk gezegd hemeltergend saai, maar ja, het is wel een brede basis. En misschien dat er uit de testuitslag en het gesprek nog een andere optie naar voren komt.
Nouja, eerst dat diploma maar eens halen
Succes voor iedereen die morgen e/o later deze week nog examens hebben!

Yura

Yura

22-05-2017 om 22:35

Het zit erop

Hier zit het erop. vandaag biologie. Ging bij beide wel goed zeiden ze. Na nakijken komt zoon erg hoog uit en dochter weer rond de helft van het aantal punten. Draait dus weer om de N-term. 4 vakken nu waarbij de N-term heel belangrijk is, hetzelfde aantal als zoon vorig jaar en bij hem viel het de verkeerde kant op. Nu kunnen we niet veel meer doen dan afwachten. Voor de zekerheid maar wel even orienteren op vavo-opleidingen. Daar werden we vorig jaar nogal door overvallen en hebben we niet gedaan. Voor dochter is het waarschijnlijk wel beter, met name vanwege Latijn, dat enorm veel werk is en elk jaar een andere schrijver als eindexamenstof heeft, dus dan moet ze weer alles opnieuw doen.

Yura

Yura

13-06-2017 om 12:43

Hoe is het met de spanning?

Hier loopt het op. Dochter is helemaal gestresst. Ik blijk haar antwoordblaadjes weg gegooid te hebben en nu kan ze morgen het niet alvast nakijken als de N-termen bekend zijn en ook had ze de gewijzigde correctie-instructies nog niet bekeken. Ze neemt de telefoon niet op zegt ze.
Ik vind het wel lullig, raak er steeds meer van overtuigd dat het mis is, en dan is het misschien wel prettig dat je voorbereid bent. Maar ja ik had ook 100x gevraagd of ze haar rotzooi op wilde ruimen voordat ze op vakantie ging, dus eigen schuld.
Zoon blijft slapen tot 13.55 zegt hij en ik geloof hem want hij kan dat. Hij vindt het opeens ook spannend, hoewel hij niks te vrezen heeft.

Walnoot

Walnoot

13-06-2017 om 15:31

Hier

Vind ik het vooral spannend. Dochter is er redelijk relaxed onder. Niet omdat ze denkt dat ze hem al in de pocket heeft. Al stond ze er wel heel goed voor maar meer dat ze er niet zo mee bezig is. Al komt het wel steeds dichter bij en gisteren voor het eerst had ze er over. Morgen lekker vrij genomen en ik denk dat het vanavond best nog wel te sprake komt . Ik heb al wel wat dingen gekocht en de woonkamer was nog versierd ivm. haar verjaardag vorige week en de slingers heb ik nog even laten hangen.

Wordt iedereen gebeld bij jullie? Hier wordt je tussen 13:30 - 14:00 uur gebeld als je NIET geslaagd bent en tussen 14:00 - 14:30 uur als je wel bent geslaagd. Vanaf 14:00 uur zijn de uitslagen ook te lezen op de schoolsite. Ik ga nog even voor mijzelf nalezen of het ook echt klopt wat ik nu typ

Martje

Martje

13-06-2017 om 15:56

Redelijk ontspannen hier

Tot nu toe is de sfeer nog aardig relaxed. Ik denk dat dat morgen wel anders is. Ik heb er vertrouwen in, maar het is pas zeker als de uitslag bekend is.

Martje

Martje

13-06-2017 om 15:58

Bellen

Ik weet wel dat je voor 14.00 uur gebeld wordt als je gezakt bent, maar of je dan ook of later gebeld wordt als je geslaagd bent weet ik eigenlijk niet. Straks even navragen.

marlies

marlies

13-06-2017 om 16:04

hier

Zoon oogt ontspannen, de rest van de familie is echt al zenuwachtig aan het worden. Ik heb geen flauw idee of zoon het gaat redden, hij heeft best veel lessen gemist. 5,5 gemiddeld moeten halen en hij staat nou niet ruim voor ieder vak. Over een dag weten we het. Hier wordt je gebeld tussen 14 en 15 als je gezakt bent of een her hebt.

Maimai

Maimai

13-06-2017 om 16:49

Hier

Hier is zoon er rustig onder, maar dat zal morgen vast anders zijn... het is natuurlijk ook nogal wat.

Iedereen wordt gebeld: eerst de gezakten, daarna de geslaagden. En dan op alfabetische volgorde. Als de eerste geslaagde gebeld is zet hij een berichtje in de groepsapp, dus dan kan de rest al een beetje ontspannen

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-06-2017 om 17:23

Vlag en taart

Ik heb vorige week een vlaggenmast laten plaatsen en een vlag gekocht. Morgenochtend haal ik vast gebakjes en schrijf ik de felicitatiekaart, en dan wachten bij de telefoon.
Ik denk dus wel dat ze gewoon geslaagd is maar dochter is stiknerveus. Mocht het onverhoopt toch niet gelukt zijn, hebben we toch troostgebakjes

Jarig en taart

Ken je dat; "ben je jarig en mag je op die dag wachten op een belletje terwijl de kans zeer aannemelijk is dat je één of twee? herexamens moet doen"". Schrale troost dat de andere examenkandidaat in dit huis, uitgaat van een her voor engels. Ik mag van de laatste ook geen woord reppen over dit onderwerp, zo gespannen.

We hebben de visite maar even op de hoogte gebracht dat de verjaardag in principe is verschoven en het weekend in het teken staat van leren.
Niet leuk voor de jarige, maar het zij zo.

Ps. Mocht het wonder gebeuren dat ze allebei geslaagd zijn, zal ik dat hier laten weten.
Laat ik niets van mij horen, wet je hoe laat het is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.