Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter (15) steeds geweigerd op nieuwe school door pestgedrag


Dymo schreef op 04-06-2022 om 17:06:

Ja maar Mija, er hebben al veel mensen gevraagd WAT er allemaal al is gebeurd en TO reageert daar niet op. ---
Ik ken een moeder van een puber die inmiddels ergens in een gesloten inrichting zit omdat hij echt een gevaar vormt voor zijn omgeving. Die moeder krijgt alle steun die ze nodig heeft, het is niet niks om te weten dat je kind de volgende moordenaar kan zijn. ---

En ook ouders van pesters zouden weleens mogen beseffen dat hun kind de volgende moordenaar kan zijn! Want niet zelden leidt gepest worden tot suïcidale gedachten of zelfs tot suïcide. En ik ben serieus van mening dat pesters in zulke gevallen aangeklaagd mogen worden voor (poging tot) doodslag. Zij zijn immers de oorzaak van de dood(swens). En voor mijn part zijn pesters ook zielig en hebben ze problemen waarmee ze geholpen moeten worden. Ja, dat klopt. Maar dat geldt ook voor de meeste moordenaars en verkrachters.

Leene

Leene

04-06-2022 om 17:23

Ja Mija ik ben het met je eens. Alhoewel ik een kind heb die ernstig gepest is. En daar ook nog steeds de gevolgen van ondervindt en wij toch wel een beetje met angst en beven naar de aankomende middelbare school periode kijken. 
Ik heb wel een ander punt en dat is dat de leerkrachten ook niet allemaal even goed weten wat te doen met pestgedrag. Er wordt heel veel ingezet op individuele kinderen ( zo ook bij mijn zoon en de pesters) dat helpt geen moer kan ik je vertellen.
Wat bij mijn zoon iets heeft geholpen is de klas aanspreken.. op dat pad hadden ze moeten doorgaan. Maar al snel gingen ze weer over op mijn zoon te versterken. Wat natuurlijk niet helpt als de pesters maar weer doorgaan en niet worden gecorrigeerd door de klas ( of dat de klasgenoten dat niet durven)
Kinderen en pubers zijn heel gevoelig voor groepsdruk. Als de druk vanuit de groep is dat je je normaal moet gedragen. Als er voldoende positieve bekrachtigers zijn dan hebben pesters minder kansen. Ik zeg niet dat het dan niet bestaat maar dan gaat het wel beter en staan de gepesten minder alleen.
Maar ik heb het idee dat sommige leraren geen idee hebben. 
Wij hadden een bovenbouw coördinator dit het bestond te zeggen dat ze nog nooit had gehoord dat een gepest kind PTSS had opgelopen en EMDR nodig had. Dat lag dan echt wel aan ' kind factoren'    bij onze zoon dus.
Die leest dus nooit wat. Als dit het niveau is van de leerkrachten ben je kansloos. Dit is voor niemand goed.
Ik kan mij niet voorstellen dat medescholieren het gedrag van de dochter van TO leuk vinden. Ik denk toch dat leraren meer moeten inzetten op bepaalde groepsprocessen. 
En heus ik geef niet de leraren alleen de schuld maar mijn ervaringen met onderwijzend personeel en pesten zijn op een enkele positieve uitzondering na negatief.
Ik hoop dat ze bij deze dochter meer hebben gedaan dan alleen ' foei pietje dat mag je niet doen' zeggen
Nu draait er een pester vast maar met haar ook anderen die een levenslang trauma kunnen overhouden.

Je moet je dochter idd geen thuiszitter laten worden. Komt alleen maar gezeik van. Dat zie je nu al met dat vriendinnetje dat op het schoolplein komt hangen en de vele minderjarige verdachten in de media die al lange tijd niet naar school gaan. Dat vriendinnetje zit waarschijnlijk nergens meer op school omdat er nu wellicht geen plaats is.

Voor die scholen die jouw kind weigeren is er geen prikkel om je dochter aan te nemen. Ze is niet verwijderd, ze zit gewoon op een school, en de reden "ze heeft een laatste waarschuwing" vind ik er niet een voor een school om jouw dochter toch maar aan te moeten nemen.

Je kan in beroep gaan bij zo'n school maar dan moet je wel met een meer overtuigend verhaal komen van waarom het noodzaak is dat je kind die gewoon verder kan op de eigen school van jou moet wisselen.

En begrijp je wel dat de ouders van de gepeste leerlingen misschien nu ook hun kinderen op een andere school kunnen plaatsen, waardoor als je dochter van school wisselt ze ineens bij elkaar in de klas elders blijken te komen? Dat is mijn zus die wegens pesterijen in de tweede klas van school is gewisseld exact overkomen.

Mija schreef op 04-06-2022 om 15:46:

En toch hè, ik snap dat mensen, zeker als ze zelf gepest zijn, een bloedhekel hebben aan pesters en daar weinig compassie mee hebben. Dag mag ook, je hoeft niet altijd genuanceerd te zijn. Het is ook niet niks. Maar dit draadje neemt daardoor wel een wending. En er wordt veel ingevuld.

De vraag was van een moeder die in de OP vertelde al twee jaar lang tevergeefs intensief bezig te zijn met het bijsturen van haar pestende dochter en zich afvraagt of ze de ontwikkeling van haar kind een positieve draai kan geven door haar van school te laten veranderen. Die vrouw krijgt hier vervolgens van alles om haar oren. Maar weten wij veel wat ze wel en niet heeft gedaan? Weten wij veel wat er met dat kind aan de hand is?

Ook deze moeder mag vragen om aandacht en hulp bij haar forse opvoedingsprobleem. Ze heeft die aandacht en hulp hard nodig! Het is niet per definitie haar schuld dat haar kind zich slecht gedraagt. Een ouder moet erop blijven sturen dat verbetering mogelijk is. Dat is je ouderlijke plicht. Je mag je vijftienjarige niet opgeven alsof het een psychopaat is. Of alleen nog maar negatief labelen, straffen, veroordelen. Een moeder die dát hier zou komen melden over haar kind, zou met pek en veren worden afgevoerd.

Als moeder van een kind dat zich ook 'slecht gedraagt' maar dan internaliserend, merk ik ook dat veel mensen die daar geen ervaring mee hebben, denken: 'als jij maar dit of dat zou doen'. Was dat maar waar! Wat ik er toch voor zou geven om invloed te hebben op het gedrag van mijn kind! Als je de pech hebt dat je kind zich naar de buitenwereld toe slecht gedraagt, vijandig en asociaal is en anderen schade berokkent, ben je als ouder waarschijnlijk helemaal de pineut. Je wordt toch vereenzelvigd met je kind. De woede die mensen voelen over het gedrag van het kind, komt waarschijnlijk vaak bij de ouder terecht. Je wordt de hele tijd ter verantwoording geroepen. Dat is nogal wat, als je al twee jaar aan het struggelen bent om je kind in het gareel te krijgen.

Ik weet natuurlijk ook niet óf dat op die manier aan de hand is. Maar ik mis dat perspectief. Vandaar dat ik die kant voor mijn rekening neem. Ik pleit in dat geval voor wat compassie voor deze collega-ouder, omdat het ouderschap van zo'n kind behoorlijk machteloos moet voelen en enorm belastend moet zijn.

Zo denk ik er ook over. Het is echt lang niet altijd de schuld van de ouders of zelfs de school dat kinderen tirannetjes zijn. En ik weet uit ervaring hier (basisschool) van wanneer ik ouders aanspreek ze soms echt overvallen worden, vooral als ze het taalgebruik totaal niet herkennen.

Ik dacht dat de ouders van de moordenaar van Romy een paar jaar terug zelf bij verschillende instanties aan de bel trokken voor hulp voor hun zoon maar ze nergens gehoor kregen! Niet alle ouders van misdragende kinderen kijken weg.

anomarie schreef op 04-06-2022 om 14:56:

[..]

Het verschilt per samenwerkingsverband. Een samenwerkingsverband wordt gevormd door een vaste groep scholen/besturen. Dit is bepaald door het ministerie. Het SWV bepaalt hoe het geld verdeeld wordt. Soms gaat bijna al het geld naar de reguliere scholen en is er een klein budget voor speciale scholen. Soms blijft er veel geld bij het SWV en zijn er veel voorzieningen waar scholen een beroep op kunnen doen. Dat kan bv een opdc zijn maar ook een begeleider passend onderwijs die expertise brengt op de school.

er is geld Beschikbaar per leerling dus in verhouding is er net zoveel geld beschikbaar per SWV.


Wij wonen in Noord-Holland waar als ik Google op rebound, opdc en dergelijke dit in Wormerveer het enige lijkt te zijn: https://www.swvzaanstreek.nl/voorzieningen/

Ik kende dit helemaal niet. Echt nog nooit van gehoord terwijl ik al heel mijn leven in Noord-Holland woon.

Soortgelijke scholen in andere delen van Noord-Holland lijken al te zijn gesloten in 2008 (Amsterdam) 2014 (Hoorn/West-Friesland) en 2018 (Alkmaar)

De TO vraagt wat ze moet met de afwijzingen van plaatsing van haar 3 havo dochter. In heel Noord-Holland kan je alleen op 1 locatie terecht, gericht op onder meer 1 onderbouw vmbo en 2 mbo-voorbereiding wat zeker niet passend is. Misschien zou ze voor 12-14 weken op de derde en laatste optie terecht kunnen, 3 rebound. Maar alledrie de opties zijn al alleen een optie als je er een in de buurt of regio hebt. Wormerveer is nou niet bepaald een plaats die voor heel Noord-Holland goed breikbaar is, dus voor de meeste leerlingen in deze provincie is een plek daar al geen optie. Een OPDC/rebound/mbo-voorbereiding school voor TO's dochter lijkt de school zelf ook geen optie te vinden als ze in plaats daarvan haar een "laatste waarschuwing" geven.


Nu weet ik niet waar TO met haar dochter woont, ik zie het nergens staan in dit topic. Maar ik zie als ik verder zoek dat er OPDC's zijn in Almere, Den Haag, Leiden, Rotterdam en een Rebound op een gereformeerde school in Gouda. Een Reboundtraject of plaatsing op een OPDC kan echt duidelijk alleen als je er net een in de buurt hebt en moet ook nog het gewenste onderwijsniveau aanbieden.

Daarnaast zie ik meerdere personen hier reageren dat TO met haar dochter op speciaal onderwijs moet gaan kijken. Nu zitten mijn kinderen nog op de basisschool, maar uit ervaringen thuis met mijn zus weet ik dat er voor havo/vwo niet veel is. Mijn zus had een heuse potloodventer in de klas met verschillende diagnoses die steeds de les verstoorde en ook regelmatig geweld gebruikte. Zij was niet de enige die er last van had en die jongen werd gewoon niet verwijderd van school omdat hij eigenlijk naar speciaal onderwijs/ZMOK moest wat er niet is op zijn niveau. Hij haalde ook genoeg punten met toetsen om niet verwijderd te kunnen worden van zus' haar school met de reden "moet naar lager niveau". Als de dochter van TO al in aanmerking komt voor speciaal onderwijs kan het zijn dat ze  niet geplaatst kan worden omdat er waarschijnlijk geen ZMOK-havo-school in de omgeving is.

Kortom slecht advies wat ik hier van meerdere personen zie.

Ga er maar van uit dat elk samenwerkingsverband wel iets heeft voor de lastige leerlingen. Nee dat zal niet altijd les op hun eigen niveau zijn. Dat gaat dan vooral om voldoen aan de zorgplicht vanuit de school en aan de leerplicht vanuit de leerling.
Elk samenwerkingsverband noemt dat weer anders, flex, rebound,maatwerkvoorziening, opdc.
Soms worden daar IVIO lessen ingekocht, zodat lessen volgens op elk niveau mogelijk is.

en dat is maar goed ook, en dat juiste niveau moet je niet over piepen dan moet je je maar gedragen. 

Thy

Thy

06-06-2022 om 00:04

Hier gaan een aantal leerlingen uit West-Friesland naar Lelystad, VSO HAVO/VWO. Ik vind het een hele kwetsbare groep kinderen, dus daar de pesters uit de regio bijzetten lijkt me niet per definitie de oplossing. Maar waar ga je dan wel bewust een hardleerse pester plaatsen en ten koste van wie gaat dat?
Dit topic zet me wel aan het denken; waar moet je dan heen met kinderen als dochter van TO? Niet meer naar school? Kansen verkeken op je 15e en je recht op onderwijs verspeeld? En voor hoe lang, voor altijd? Ik vind dat de veiligheid van de andere kinderen voorop moet staan, laat ik daar duidelijk in zijn. Dat staat voor mij absoluut niet ter discussie. Maar wat zou er dan wel moeten gebeuren?
Ik vind het eigenlijk best een hele lastige vraag. 

Het mooiste zou zijn als alle pesters bij elkaar gestopt zouden kunnen worden, in een internaatachtige setting. Uiteraard niet voor kinderen die 1 of 2 keer iemand pesten, maar wel voor structurele pestkinderen. Waarbij ze dus naast behandeling ook een normale schoolopleiding krijgen. Op een plek waar niemand last van ze heeft, of hooguit een ander pestkind.

Ik vraag me af of.volwassemenonderwijs niet gewoon goed is voor deze kinderen. Klasgenoten zijn van dusdanige leeftijd dat ze waarschijnlijk sterk genoeg in hun schoenen staan zodat ze zich niet laten pesten en dan is de lol voor de pester er ook wel.smel.vanaf.

waar hier aan voorbij gegaan wordt, is dat dit meisje ook een probleem heeft. Pesten doe je vaak niet voor de lol. Het is een manier van aandacht vragen omdat er ergens iets niet goed met je gaat. Ook dit meisje heeft hulp nodig en hier recht op. Maar omdat to zich niet meer heeft gemeld weten we niet goed wat er precies aan de hand is. 
Er zijn ook speciale scholen voor leerlingen die bv agressief kunnen zijn, ook met hoger aanbod. Door deze leerlingen goed te begeleiden en ze een kans op een diploma te geven, kunnen ze beter met hun problemen dealen. 
Er wordt gesproken over lastige jongeren. Ik geloof niet dat die bestaan. Wel mensen die het moeilijk hebben. Dat is niet hetzelfde als het goed praten van het gedrag, maar vooral de juiste hulp bieden aan iemand in nood. 
Mocht to nog meelezen: zou je willen vertellen of er externe hulpverlening betrokken is? 

Leene

Leene

06-06-2022 om 08:54

anomarie schreef op 06-06-2022 om 08:43:

waar hier aan voorbij gegaan wordt, is dat dit meisje ook een probleem heeft. Pesten doe je vaak niet voor de lol. Het is een manier van aandacht vragen omdat er ergens iets niet goed met je gaat. Ook dit meisje heeft hulp nodig en hier recht op. Maar omdat to zich niet meer heeft gemeld weten we niet goed wat er precies aan de hand is.
Er zijn ook speciale scholen voor leerlingen die bv agressief kunnen zijn, ook met hoger aanbod. Door deze leerlingen goed te begeleiden en ze een kans op een diploma te geven, kunnen ze beter met hun problemen dealen.
Er wordt gesproken over lastige jongeren. Ik geloof niet dat die bestaan. Wel mensen die het moeilijk hebben. Dat is niet hetzelfde als het goed praten van het gedrag, maar vooral de juiste hulp bieden aan iemand in nood.
Mocht to nog meelezen: zou je willen vertellen of er externe hulpverlening betrokken is?

En toch .... Is dit niet altijd waar. Ik wil best geloven dat dochter van TO problemen heeft maar van de kinderen die mijn zoon pesten had er maar 1, problemen thuis.

Ook zijn daar diverse onderzoeken naar gedaan en het bleek dat pesters niet automatisch problemen hebben. Pesters hebben ook meer aanzien en sommige kinderen zijn daar erg gevoelig voor.

Echt de enige actie die helpt is de klas versterken zodat pesters duidelijk wordt gemaakt dat hun gedrag niet wordt getolereerd door hun eigen leeftijdsgenoten

Leene schreef op 06-06-2022 om 08:54:

[..]

En toch .... Is dit niet altijd waar. Ik wil best geloven dat dochter van TO problemen heeft maar van de kinderen die mijn zoon pesten had er maar 1, problemen thuis.

Ook zijn daar diverse onderzoeken naar gedaan en het bleek dat pesters niet automatisch problemen hebben. Pesters hebben ook meer aanzien en sommige kinderen zijn daar erg gevoelig voor.

Echt de enige actie die helpt is de klas versterken zodat pesters duidelijk wordt gemaakt dat hun gedrag niet wordt getolereerd door hun eigen leeftijdsgenoten

Ik ben het absoluut met je eens wat betreft dat laatste. Gedrag vertoon je omdat je er iets mee wint. Als je gedrag niks oplevert, stop je er vanzelf mee. En groepsdruk is op deze leeftijd mega groot. School kan en moet hier een rol in spelen. Niet alleen voor de gepeste leerling is dit fout maar ook voor de omstanders. In basis is de school voor de hele groep onveilig. 


als dit meisje al 2 jaar dit gedrag vertoont, roept dit bij mij heel veel vragen op. Oa hoe dit meisje omgaat met autoriteit. Kenbaar heeft deze school en deze ouder moeite om grip op haar te krijgen. Lijkt mij voor haar persoonlijkheidsontwikkeling niet zo goed.

anomarie schreef op 06-06-2022 om 09:28:

[..]


als dit meisje al 2 jaar dit gedrag vertoont, roept dit bij mij heel veel vragen op. Oa hoe dit meisje omgaat met autoriteit. Kenbaar heeft deze school en deze ouder moeite om grip op haar te krijgen. Lijkt mij voor haar persoonlijkheidsontwikkeling niet zo goed.

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je hier nauwelijks goede hulp bij krijgt. Hier ook serieuze problemen, ook met agressie, maar het blijft maar hangen op lichte begeleiding. En dat is niet alleen bij ons. Ik ken twee gezinnen met kinderen die serieuze persoonlijkheidsproblemen laten zien. In een gezin is net eens een keer echt actie ondernomen, iets stevigs ingezet wat echt verbetering lijkt te brengen, na vele, vele jaren ellende en zelfmoordpogingen. Een ander gezin is net aan hun eerste begeleider toe, terwijl dat kind al twee jaar aan het afglijden is en nu alleen nog maar in bed ligt. Als ik het opschrijf denk ik: dit geloven jullie vast niet. Maar het is echt waar. In de jeugdzorg gebeuren hele rare dingen. Het mag eigenlijk geen geld kosten. Ze doen wel dingen, als je als ouder blijft aandringen, maar ze pakken helemaal niet door. Je moet het met de generalisten zien te redden. Jarenlang. Omwille van de herkenbaarheid ga ik die verhalen niet verder toelichten. Maar als je een kind hebt zoals dat van TO heb je de adequate hulpverlening niet bepaald voor het uitzoeken.  


Mija schreef op 06-06-2022 om 12:08:

[..]

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je hier nauwelijks goede hulp bij krijgt. Hier ook serieuze problemen, ook met agressie, maar het blijft maar hangen op lichte begeleiding. En dat is niet alleen bij ons. Ik ken twee gezinnen met kinderen die serieuze persoonlijkheidsproblemen laten zien. In een gezin is net eens een keer echt actie ondernomen, iets stevigs ingezet wat echt verbetering lijkt te brengen, na vele, vele jaren ellende en zelfmoordpogingen. Een ander gezin is net aan hun eerste begeleider toe, terwijl dat kind al twee jaar aan het afglijden is en nu alleen nog maar in bed ligt. Als ik het opschrijf denk ik: dit geloven jullie vast niet. Maar het is echt waar. In de jeugdzorg gebeuren hele rare dingen. Het mag eigenlijk geen geld kosten. Ze doen wel dingen, als je als ouder blijft aandringen, maar ze pakken helemaal niet door. Je moet het met de generalisten zien te redden. Jarenlang. Omwille van de herkenbaarheid ga ik die verhalen niet verder toelichten. Maar als je een kind hebt zoals dat van TO heb je de adequate hulpverlening niet bepaald voor het uitzoeken.

Dat is precies de reden om het een soort van op te nemen voor dit meisje en deze moeder.  Als er nog nauwelijks hulp is, opent het wellicht de ogen want het is niet zomaar geregeld. Als er wel hulp is, dan verzacht dat wellicht ook de reacties hier en kan moeder steun ervaren. Nu wordt ze afgebrand terwijl wij de situatie niet kennen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.