Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter (15) steeds geweigerd op nieuwe school door pestgedrag


Zonne2017 schreef op 03-06-2022 om 19:25:

[..]

Ik kan me vergissen, maar op de een of andere manier heb ik de indruk dat de hel waar gepeste kinderen doorgaan, de zelfmoord(pogingen) en de levenslange schade, de pestkoppen volledig koud laat. Dat ze zelfs als iemand geen uitweg meer ziet nog zullen zeggen wat een mietje is dat etc etc.
confrontatie met de gevolgen helpt volgens mij helemaal niets.

En vaak kan het de ouders ook niets schelen. Een kind ouders gebeld en aangegeven dat het echt te ver gaat, zeggen de ouders tja ruzies moeten kinderen onderling maar uitvechten vinden wij. Maar pesten is geen ruzie pesten komt van 1 kant en in dit geval is de pester een jaar ouder en 2 koppen groter. 

Zonne2017 schreef op 03-06-2022 om 19:25:

[..]

Ik kan me vergissen, maar op de een of andere manier heb ik de indruk dat de hel waar gepeste kinderen doorgaan, de zelfmoord(pogingen) en de levenslange schade, de pestkoppen volledig koud laat. Dat ze zelfs als iemand geen uitweg meer ziet nog zullen zeggen wat een mietje is dat etc etc.
confrontatie met de gevolgen helpt volgens mij helemaal niets.

Klopt ze hebben totaal geen inlevingsvermogen 

Wacht eerst maar eens af of je dochter van school wordt verwijderd. Ze heeft een "laatste waarschuwing" maar de Inspectie gaat vraagtekens zetten bij een school als er veel leerlingen worden geschorst of verwijderd. De school heeft nl. een zorgplicht om te voorkomen dat leerlingen worden geschorst en verwijderd.

Er is  op die school een paar maanden geleden al een vriendin van haar verwijderd. Als het al echt verwijderen is en niet gewoon een schorsing langer dan toegestaan.

Cijfers van verwijderingen van school kun je hier inzien
https://www.onderwijsinspectie.nl/trends-en-ontwikkelingen/onderwijsdata/schorsingen-en-verwijderingen
Iets duidelijker maar ouder https://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/onderwijsinspectie/documenten/publicaties/2017/01/25/factsheet-schorsingen-en-verwijderingen-vo-2011-2012-2015-2016/FACTSHEET+SCHORSINGEN+EN+VERWIJDERINGEN+IN+HET+VOORTGEZET+ONDERWIJS+2014-2015+2015-2016.pdf

Als landelijk in leerjaar 3 havo maar 338 leerlingen per jaar/0,2 procent worden geschorst OF verwijderd (ik neem aan dat de meeste gevallen schorsing zijn, verwijdering is een uiterst middel) gaat de inspectie écht vragen stellen als er in korte tijd op 1 school al 2 leerlingen worden verwijderd.


(voordat ik iemand voor het hoofd stoot: ik heb zelf ervaring met pesten op de middelbare school. De school reageerde er niet op en intussen beweerden ze een "veilige school" te zijn. Begrijpelijk als je ziet dat de inspectie scholen aanspreekt waar veel leerlingen worden verwijderd. Scholen zijn verplicht om te zorgen voor een veilige omgeving en om verwijdering van leerlingen te voorkomen. Tegenstrijdig als je bedenkt dat verwijdering van sociaal-onleerbare leerlingen soms de enige oplossing is!)

Decembermamma schreef op 03-06-2022 om 19:28:

[..]


En vaak kan het de ouders ook niets schelen. Een kind ouders gebeld
en aangegeven dat het echt te ver gaat, zeggen de ouders tja ruzies
moeten kinderen onderling maar uitvechten vinden wij. Maar pesten is
geen ruzie pesten komt van 1 kant en in dit geval is de pester een jaar
ouder en 2 koppen groter.





Bij mij op de middelbare school werd er door docenten niks gedaan aan pesten en daar ging het wel verder dan af en toe een woordenwisseling.  Brieven mails van leerlingen e.d. hierover negeerden docenten en teamleiders. Ouders kenden elkaar ook helemaal niet en belden elkaar ook niet om hun kind te laten aanspreken op hun gedrag.

Ik ben nu 28 maar ik zit nog steeds op werk, sport e.d. op te letten of er geen bekenden van die tijd zijn. Zelfs bij het uitkiezen van de basisschool van mijn kinderen maakte ik me zorgen en het duurde ook wel even voordat ik relaxt op het plein stond.

Als ouders 10-15 jaar terug wat assertiever waren en desnoods maar in het  telefoonboek gingen zoeken of op Facebook zoeken naar accounts om  contact te leggen met ouders was het misschien anders gelopen. Op mijn school werd er behalve op school ook veel op internet gepest of  opgeschept over gebeurtenissen op school en dat is zwart-op-wit bewijs. Dan kunnen ouders niet ontkennen dat hun kind pest.

Gingergirl schreef op 03-06-2022 om 13:53:

[..]

Nee OPDC is een rebound voor leerlingen die door gedragsproblemen tijdelijk niet deel kunnen nemen aan het reguliere onderwijs. Dit is een tijdelijke voorziening, meestal zitten leerlingen er een jaar, kan ook korter of langer. Het kan zijn dat een leerling een proefplaatsing krijgt op het regulier om te kijken hoe het gaat en als het niet gaat weer terug gaat naar het OPDC vanwaar uit gekeken wordt naar een andere oplossing. Uitgangspunt is de leerling weer schoolrijp te maken en terug te laten keren naar regulier of soms speciaal onderwijs. Staat helemaal los van LWOO. En er zitten leerlingen van alle niveaus van vmbo basis tot gymnasium

https://oudersenonderwijs.nl/kennisbank/passend-onderwijs/als-onderwijs-niet-lukt/orthopedagogisch-didactisch-centrum-opdc/

.hier staat wat uitleg erover.

Ik zit al ruim 10 jaar niet op de middelbare school. Maar een reboundtraject duurt naar mijn weten allereerst maximaal 13 weken. Een klasgenootje van mij moest in de derde klas (2009, havo) daarheen omdat ze vaker wel dan niet spijbelde en is al na 8 weken volledig bij ons in de klas teruggekomen. Ze kwam na een week of 3 al deels weer bij ons en had verhalen over dat de rebound vol zit met mensen die behoorlijk gestoord zijn en opscheppen over crimineel gedrag. En dat zijzelf  boos is op haar ouders en de school omdat dat ze daar zit. Zij zat er ook alleen voor spijbelen, op school was ze vrij rustig/stil en altijd beleefd.

Intussen hadden wij klasgenoten die steeds de les verstoorden, met spullen gingen gooien en ook regelmatig vechtpartijtjes op de gangen. Daar reageerde de school niet op. Maar hun spijbelgedrag bestond dan ook alleen uit te laat komen en af en toe een uurtje eerder naar huis vertrekken.

Daarnaast klopt die link van jou niet omdat het OPDC ook een losse school is waar sommige leerlingen van het vmbo basis/kader/mavo de eerste 2-3 jaar heen gaan. Ik heb het net nog even opgezocht en het staat ook heel duidelijk op de site van het OPDC in mijn gemeente. Ouders melden in groep 8 hun kind aan bij een willekeurig vmbo en kruisen daarop aan dat ze plaatsing op het OPDC wensen. Jij schrijft dat alle leerlingen van vmbo tot gymnasium op een OPDC zitten. Mag ik je vragen waar je dat vandaan haalt want het staat al niet op jouw link? Is het OPDC in jouw gemeente wellicht anders dan die in die van mij?

Miepjecody schreef op 03-06-2022 om 12:42:

Waarom laat je dit 2 jaar aanslepen? Zoek meer hulp op speciaal onderwijs!
Wist je dat er gepeste kinderen zijn doe zelfmoord plegen of depressief worden,?
Ik ben ook gepest, mijn schoolleven was een hel. Verdiep je eens in die kinderen.

Ik herken me in jou. Scholen zijn ook verplicht om pestgedrag aan te pakken. Wat ik weet omdat ik het in de jaren na de middelbare school heb uitgezocht. Maar ze worden ook afgerekend als ze veel leerlingen van school worden verwijderd. Ik heb het een paar posts terug ook geschreven, maar dat is erg tegenstrijdig als (meerdere) leerlingen sociaal niet-leerbaar zijn (of het allemaal maar een lolletje vinden) en dat blijkt uit inspanningen van de school.

Ik had zelf op de middelbare school het meest een hekel aan een groepje "mean girls". Die waren heel de tijd andere leerlingen aan het vernederen, in die tijd ook op Hyves en met MSN-namen, en bij leraren deden ze alsof ze poeslief waren. Ik voel nog steeds boosheid om de keer dat ik bij een mentor ging klagen om zo'n "mean girl" en de lerares niks wilde doen en steeds ging herhalen dat ze dat meisje niet herkent in mijn omschrijvingen van haar gedrag. Pas na de middelbare school las ik dat het gedrag van die mean girls "meidenvenijn" heet en begreep ik dat leraren zich hierover hadden kunnen inlezen maar het gewoon niet deden...

Galiameloen schreef op 04-06-2022 om 13:04:

[..]

Ik zit al ruim 10 jaar niet op de middelbare school. Maar een reboundtraject duurt naar mijn weten allereerst maximaal 13 weken. Een klasgenootje van mij moest in de derde klas (2009, havo) daarheen omdat ze vaker wel dan niet spijbelde en is al na 8 weken volledig bij ons in de klas teruggekomen. Ze kwam na een week of 3 al deels weer bij ons en had verhalen over dat de rebound vol zit met mensen die behoorlijk gestoord zijn en opscheppen over crimineel gedrag. En dat zijzelf boos is op haar ouders en de school omdat dat ze daar zit. Zij zat er ook alleen voor spijbelen, op school was ze vrij rustig/stil en altijd beleefd.

Intussen hadden wij klasgenoten die steeds de les verstoorden, met spullen gingen gooien en ook regelmatig vechtpartijtjes op de gangen. Daar reageerde de school niet op. Maar hun spijbelgedrag bestond dan ook alleen uit te laat komen en af en toe een uurtje eerder naar huis vertrekken.

Daarnaast klopt die link van jou ook niet omdat het OPDC ook een losse school is waar sommige leerlingen van het vmbo basis/kader/mavo de eerste 2-3 jaar heen gaan. Ik heb het net nog even opgezocht en het staat ook heel duidelijk op de site van het OPDC in mijn gemeente. Ouders melden in groep 8 hun kind aan bij een willekeurig vmbo en kruisen daarop aan dat ze plaatsing op het OPDC wensen. Jij schrijft dat alle leerlingen van vmbo tot gymnasium op een OPDC zitten. Mag ik je vragen waar je dat vandaan haalt want het staat al niet op jouw link? Is het OPDC in jouw gemeente wellicht anders dan die in die van mij?

Of het per gemeente verschilt weet ik niet.

Ik heb zelf op het OPDC gewerkt tot 2 jaar terug dus ik weet hoe het werkt. Ook op mijn huidige VO school verwijzen we soms leerlingen door naar het OPDC. Hier op het OPDC zitten leerlingen van alle niveau's tussen de 3 maanden tot max een jaar, uitzonderingen zijn er soms ook, wat dan vaak te maken heeft met wachtlijstproblematiek elders. Soms is het op de basisschool al duidelijk dat een leerling niet door kan naar het regulier VO dan kan er vanuit de basisschool is overleg met ouders gekozen worden voor een OPDC plaatsing. Een OPDC is geen losse school, het is een tijdelijke voorziening. Leerlingen blijven op een andere VO school ingeschreven staan ( moederschool) en worden dan uitbesteedt aan het OPDC.

Kan best zijn dat het in 2009 anders ging, dat weet ik niet. En per gemeente zal het wellicht ook kunnen verschillen.

Ik wil alleen even kwijt dat ik als kind zwaar gepest ben door een groepje klas/schoolgenoten, enkel en alleen omdat ik klein en tenger was. Op de brugklas ging het een paar maanden prima, totdat mijn broer overleed en er weer een groepje was die blijkbaar vond dat dat een reden tot pesten was...want ik was daarom ánders.
Ik overdrijf niet dat ik mijn hele verdere leven nooit ook maar een beetje zelfvertrouwen heb gehad en ben nu in de 60 en heb nog steeds een enorm laag zelfbeeld, al lijk ik weerbaar, vrolijk en gelukkig voor de buitenwereld, binnenin ben ik nog steeds dat bange, onzekere kind wat geduwd, getreiterd, geslagen en gekleineerd werd.
In die jaren werd er weinig aan gedaan, mijn ouders waren ook bepaald geen hulp zal ik maar zeggen...dat had zo veel verschil kunnen maken.

 Pesters maken enorm veel kapot en niet alleen op het moment van pesten zelf, dat ettert lang door, vaak héél lang.
  

Gingergirl schreef op 04-06-2022 om 13:20:

[..]

Of het per gemeente verschilt weet ik niet.

Ik heb zelf op het OPDC gewerkt tot 2 jaar terug dus ik weet hoe het werkt. Ook op mijn huidige VO school verwijzen we soms leerlingen door naar het OPDC. Hier op het OPDC zitten leerlingen van alle niveau's tussen de 3 maanden tot max een jaar, uitzonderingen zijn er soms ook, wat dan vaak te maken heeft met wachtlijstproblematiek elders. Soms is het op de basisschool al duidelijk dat een leerling niet door kan naar het regulier VO dan kan er vanuit de basisschool is overleg met ouders gekozen worden voor een OPDC plaatsing. Een OPDC is geen losse school, het is een tijdelijke voorziening. Leerlingen blijven op een andere VO school ingeschreven staan ( moederschool) en worden dan uitbesteedt aan het OPDC.

Kan best zijn dat het in 2009 anders ging, dat weet ik niet. En per gemeente zal het wellicht ook kunnen verschillen.

Ik heb nog even verder gezocht en OPDC Den Haag (flexcollege) geeft wel aan alle onderwijssoorten te bieden. Wel hebben ze maar 7 klassen in de hele school van ieder 12 leerlingen. Waarvan ik begrijp dat ze alleen de eerste twee jaar bieden, zoals in mijn gemeente.

Rebound Den Haag lijkt trouwens (ook) van 13 weken uit te gaan en dus anders te zijn dan een OPDC traject: https://www.swvzhw.nl/app/uploads/2020/10/Folder-Rebound-Den-Haag-2019-2020.pdf


Weet jij misschien hoe het kan dat dit blijkbaar per gemeente verschilt?

Galiameloen schreef op 04-06-2022 om 13:37:

[..]

Ik heb nog even verder gezocht en OPDC Den Haag (flexcollege) geeft wel aan alle onderwijssoorten te bieden. Wel hebben ze maar 7 klassen in de hele school van ieder 12 leerlingen. Waarvan ik begrijp dat ze alleen de eerste twee jaar bieden, zoals in mijn gemeente.

Rebound Den Haag lijkt trouwens (ook) van 13 weken uit te gaan en dus anders te zijn dan een OPDC traject: https://www.swvzhw.nl/app/uploads/2020/10/Folder-Rebound-Den-Haag-2019-2020.pdf


Weet jij misschien hoe het kan dat dit blijkbaar per gemeente verschilt?

Nee dat durf ik niet te zeggen waarom het verschilt. Zal wellicht een geldkwestie kunnen zijn.

Galiameloen schreef op 04-06-2022 om 13:37:

[..]

Ik heb nog even verder gezocht en OPDC Den Haag (flexcollege) geeft wel aan alle onderwijssoorten te bieden. Wel hebben ze maar 7 klassen in de hele school van ieder 12 leerlingen. Waarvan ik begrijp dat ze alleen de eerste twee jaar bieden, zoals in mijn gemeente.

Rebound Den Haag lijkt trouwens (ook) van 13 weken uit te gaan en dus anders te zijn dan een OPDC traject: https://www.swvzhw.nl/app/uploads/2020/10/Folder-Rebound-Den-Haag-2019-2020.pdf


Weet jij misschien hoe het kan dat dit blijkbaar per gemeente verschilt?

Het verschilt per samenwerkingsverband. Een samenwerkingsverband wordt gevormd door een vaste groep scholen/besturen. Dit is bepaald door het ministerie. Het SWV bepaalt hoe het geld verdeeld wordt. Soms gaat bijna al het geld naar de reguliere scholen en is er een klein budget voor speciale scholen. Soms blijft er veel geld bij het SWV en zijn er veel voorzieningen waar scholen een beroep op kunnen doen. Dat kan bv een opdc zijn maar ook een begeleider passend onderwijs die expertise brengt op de school. 

er is geld  Beschikbaar per leerling dus in verhouding is er net zoveel geld beschikbaar per SWV.

Galiameloen schreef op 04-06-2022 om 13:18:

[..]

Ik herken me in jou. Scholen zijn ook verplicht om pestgedrag aan te pakken. Wat ik weet omdat ik het in de jaren na de middelbare school heb uitgezocht. Maar ze worden ook afgerekend als ze veel leerlingen van school worden verwijderd. Ik heb het een paar posts terug ook geschreven, maar dat is erg tegenstrijdig als (meerdere) leerlingen sociaal niet-leerbaar zijn (of het allemaal maar een lolletje vinden) en dat blijkt uit inspanningen van de school.

Ik had zelf op de middelbare school het meest een hekel aan een groepje "mean girls". Die waren heel de tijd andere leerlingen aan het vernederen, in die tijd ook op Hyves en met MSN-namen, en bij leraren deden ze alsof ze poeslief waren. Ik voel nog steeds boosheid om de keer dat ik bij een mentor ging klagen om zo'n "mean girl" en de lerares niks wilde doen en steeds ging herhalen dat ze dat meisje niet herkent in mijn omschrijvingen van haar gedrag. Pas na de middelbare school las ik dat het gedrag van die mean girls "meidenvenijn" heet en begreep ik dat leraren zich hierover hadden kunnen inlezen maar het gewoon niet deden...

Pfft wat erg

Ik ben 49 en heb er soms nog steeds last van.

Er moet echt wat aan gedaan worden, mensen hun leven wordt verpest of wat ik zei, ze maken een eind aan hun leven.

Even een toevoeging aan mijn bericht: 

De ouders van de pesters waren overigens op de hoogte en deden ook niks "ach, het zijn kinderen". Hadden ze maar wel ingegrepen.... dus TS, het  feit dat jij je meer druk lijkt te maken over het feit dat je dochter niet gewenst is op andere scholen  dan om haar gedrag op zich is voor gepesten echt een klap in het gezicht. Je moet je dochter aanpakken, en goed ook, met of zonder hulp van buitenaf. Niet enkel voor haar slachtoffers, ook voor haarzelf want met zo'n gedrag/karakter komt zij zichzelf ooit ook nog eens grondig tegen.


En toch hè, ik snap dat mensen, zeker als ze zelf gepest zijn, een bloedhekel hebben aan pesters en daar weinig compassie mee hebben. Dag mag ook, je hoeft niet altijd genuanceerd te zijn. Het is ook niet niks. Maar dit draadje neemt daardoor wel een wending. En er wordt veel ingevuld. 

De vraag was van een moeder die in de OP vertelde al twee jaar lang tevergeefs intensief bezig te zijn met het bijsturen van haar pestende dochter en zich afvraagt of ze de ontwikkeling van haar kind een positieve draai kan geven door haar van school te laten veranderen. Die vrouw krijgt hier vervolgens van alles om haar oren. Maar weten wij veel wat ze wel en niet heeft gedaan? Weten wij veel wat er met dat kind aan de hand is? 

Ook deze moeder mag vragen om aandacht en hulp bij haar forse opvoedingsprobleem. Ze heeft die aandacht en hulp hard nodig! Het is niet per definitie haar schuld dat haar kind zich slecht gedraagt. Een ouder moet erop blijven sturen dat verbetering mogelijk is. Dat is je ouderlijke plicht. Je mag je vijftienjarige niet opgeven alsof het een psychopaat is. Of alleen nog maar negatief labelen, straffen, veroordelen. Een moeder die dát hier zou komen melden over haar kind, zou met pek en veren worden afgevoerd. 

Als moeder van een kind dat zich ook 'slecht gedraagt' maar dan internaliserend, merk ik ook dat veel mensen die daar geen ervaring mee hebben, denken: 'als jij maar dit of dat zou doen'. Was dat maar waar! Wat ik er toch voor zou geven om invloed te hebben op het gedrag van mijn kind! Als je de pech hebt dat je kind zich naar de buitenwereld toe slecht gedraagt, vijandig en asociaal is en anderen schade berokkent, ben je als ouder waarschijnlijk helemaal de pineut. Je wordt toch vereenzelvigd met je kind. De woede die mensen voelen over het gedrag van het kind, komt waarschijnlijk vaak bij de ouder terecht. Je wordt de hele tijd ter verantwoording geroepen. Dat is nogal wat, als je al twee jaar aan het struggelen bent om je kind in het gareel te krijgen.  

Ik weet natuurlijk ook niet óf dat op die manier aan de hand is. Maar ik mis dat perspectief. Vandaar dat ik die kant voor mijn rekening neem. Ik pleit in dat geval voor wat compassie voor deze collega-ouder, omdat het ouderschap van zo'n kind behoorlijk machteloos moet voelen en enorm belastend moet zijn.  

Ja maar Mija, er hebben al veel mensen gevraagd WAT er allemaal al is gebeurd en TO reageert daar niet op. Maar ze zegt wel in haar posts dat heel veel dingen niet 'in het belang van haar dochter' zijn. Dat zal inderdaad zo zijn, maar als het meisje zich zo slecht gedraagt dat ze op het punt staat van school gestuurd te worden, dan moet moeder zich misschien eens afvragen wat er moet gebeuren om ervoor te zorgen dat andere kinderen daardoor niet beschadigd raken. Misschien therapie, misschien iets anders, maar alleen een andere school zoeken lost het probleem niet op. Ik denk dat mensen daarover vallen, dat TO eigenlijk nog boos is dat haar dochter niet zonder meer op een andere school terecht kan en dat ze daartegen bezwaar wil maken. Zij lijkt zich niet zo te bekommeren om de andere kinderen, als haar dochter maar goed terecht komt.
Ik ken een moeder van een puber die inmiddels ergens in een gesloten inrichting zit omdat hij echt een gevaar vormt voor zijn omgeving. Die moeder krijgt alle steun die ze nodig heeft, het is niet niks om te weten dat je kind de volgende moordenaar kan zijn. Maar zij is nooit verontwaardigd geweest dat haar kind niet op een andere school terecht kan, zij is altijd bezig geweest met wat haar kind anderen aandeed. Nou is pesten wat anders dan je zusje een mes op haar keel zetten, maar het gaat om de insteek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.