Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

04-04-2013 om 10:51

De helft van de klas stroomt af, is dat normaal?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje43

kaatje43

09-04-2013 om 20:13

Marjolein

Ja dat leek mij ook al. Alleen extra wiskunde, weet je dat zeker. Ik denk dat het niveau van wiskunde in 3 havo hoger is dan in 3 mavo?

Marjolein

Marjolein

10-04-2013 om 21:21

Wiskunde verschil tl en havo

Hoi kaatje,
Ja dat zou je denken, dat het niveau hoger is op de havo. Maar mogelijk doen ze op TL andere onderwerpen/hoofdstukken van wiskunde???
Wordt vervolgd: ik hoor volgende week meer op de informatie avond.

Marjolein

Marjolein

10-04-2013 om 21:32

Gabrielle

Wacht eerst even het gesprek af, ik was ook boos nav de stukken die we zonder toelichting kregen.
Tijdens het mentorgesprek bleek het toch iets anders te liggen. Mentor en docenten zijn positief over mogelijk over naar 4H, maar er zat van school wel informatie bij voor overstap naar 4TL.
"Dit is bedoeld als vangnetje" , aldus mentor. We gaan ervan uit dat je over kunt, maar mocht je nou ziek worden of zo, dan zou het wel heel jammer zijn als je naar 3TL terug zou moeten.
Klinkt al veel positiever, c'est le ton qui fait la musique.... Zoon was erg blij dat alle docenten ervan uit gaan dat hij naar 4H kan. Extra boost voor zijn zelfvertrouwen.
Het strookje voor de info avond heb ik ingevuld, het strookje om deel te nemen aan het extra traject 4TL nog niet. Eerst de informatie avond.

Bij ons juist veel opstromen

Bij mijn dochter op school is het juist veel opstromen. Ook van het VMBOt naar het VWO. Ik zie weinig afstromen hier. Dan moet je het wel heel bont maken. Je kunt ook eerst afstromen en dan weer opstromen als je weer heel goed je best doet. Blijven zitten kan daarentegen weer niet. Dan stroom je dus af. Dit is wel een vrije school (Steiner of Waldorfschool zoals ze tegenwoordig gaan heten geloof ik) moet ik er bij zeggen. Kinderen krijgen dus alle kansen. Misschien wel hierom heeft deze school een 8 en 9 op de Dronkerslijst gehaald.

Heidi*

Heidi*

15-04-2013 om 11:45

Doubleren, mag dat ook?

Iets waar ik helemaal aan voorbij ben gegaan is de vraag of je niet gewoon een jaartje over mag doen.
Ik begrijp dat de schoolresultaten belangrijk zijn en scholen daarom liever laten afstromen, maar waarom kun je niet gewoon een jaartje overdoen?
(met de juiste instelling uiteraard!)

Elinde

Elinde

15-04-2013 om 13:19

Ja hoor, doubleren

Hier blijven er elk jaar toch wel een aantal leerlingen zitten, in 2-3-4 Havo. Zo ook zoon in 2Havo. Is daarna helemaal goed gekomen. Heeft in het jaar dat ie bleef zitten het licht gezien en haalt nu ook in 3Havo nog hoge cijfers en heeft zelfs een betere werkhouding gekregen.

Fiorucci

Fiorucci

15-04-2013 om 18:29

Heidi

Dat schreef ik al, mijn zoon heeft de brugklas over gedaan.

Marjolein

Marjolein

20-04-2013 om 16:18

Vervolg uitleg van school: 3h naar 4tlh

Informatie avond is geweest:
In 4 TLH doe je TL examen in 7 vakken (dit is 1 vak meer dan "gewoon" TL)
In 3TL worden normaal afgesloten de vakken maatschappijleer en CKV en wordt het sectorwerkstuk gemaakt.
In de lessen waarin de overstap wordt voorbereid moeten de leerlingen maatschappijleer afsluiten. En in de eerste week van het schooljaar 4TL(H) moeten ze dan een sectorwerkstuk maken met daarbij CKV lessen volgen.
De aangekondigde extra lessen wiskunde gaan niet door, het zijn wel andere onderwerpen, maar ex-havo leerlingen pakken dat redelijk snel op, dus zijn extra lessen toch niet nodig.
Over doorstroom naar HBO: Na 4 TL(H) kun je door naar MBO-HBO (8 jaar) of MHBO (6 jaar) of havo-HBO (6 jaar). Voor de overstap van 4 TL naar 4 Havo is gemiddeld een 6,8 vereist voor de profielvakken. Dit omdat de cijfers meestal toch ruim 1 punt zakken op het Havo tov TL cijfers.

Marjolein

Marjolein

20-04-2013 om 16:25

En het goede nieuws is...

Weer een vijf weggewerkt, dus 4Havo is nu ook echt in zicht. En ook nog steeds het doel.
Toch gaat hij wel starten in 4TL traject. Het zou jammer zijn als hij het net niet haalt en dan moet starten in 3TL. Dan maak je wel een heel grote stap terug.

Marjolein

Marjolein

20-04-2013 om 16:27

Heidi en gabrielle?

Hoe gaat het nu?

maan.

maan.

22-04-2013 om 12:11

Hier ook veel afstroom (grotestedenproblemen?)

bij mijn kinderen op school is er ook veel afstroom.
vorig jaar zat mijn oudste dochter in het groepje dat geinterviewd zou worden door de inspectie (of hoe heet dat) en zo heeft ze wel e.e.a. opgevangen. waaronder dus de opmerking dat ten eerste de basisscholen in deze omgeving (eigenlijk bij alle grote steden) een véél te rooskleurig schooladvies geven en ten tweede de middelbare scholen in deze omgeving een te ruim toelatingsbeleid hebben. Aan dat eerste is door deze school niks te doen maar het tweede moesten ze vooral oppakken..

P

P

23-04-2013 om 07:00

Interessant maan

Heel veel mensen op het forum zouden dit toejuichen omdat ze er van uit gaan dat je kinderen zo hoog mogelijk moet plaatsen maar blijkbaar is de afstroom dan toch ook erg groot.

Zo hoog mogelijk plaatsen en afstromen

http://www.onderwijsraad.nl/upload/publicaties/432/documenten/invent.pdf

Hier een onderzoek van de onderwijsraad over schooladvies, plaatsing en op- of afstromen. Ik heb het heel vluchtig doorgelezen, maar volgens mij zijn de conclusies dat het schooladvies het meest voorspellend is voor schoolsucces evenals hoog plaatsen. Een beetje positief inzetten blijkt dus te werken.

skik

Gabrielle

Gabrielle

24-04-2013 om 12:23

Inspectie

Vandaag heeft de inspectie van het onderwijs haar jaarverslag gepubliceerd. Uit de VK: "Aan de andere kant signaleert de inspectie ook dat scholen leerlingen soms belemmeren bij hun opleiding, om als schoolbestuur beter te scoren. Dat gebeurt bijvoorbeeld door het niet toelaten van scholieren met een lagere Citoscore of die ooit zijn blijven zitten. Sommige scholen laten leerlingen zitten in de klas voor het eindexamen of sturen ze naar een lager niveau om op die manier een betere gemiddelde score op de eindexamens te krijgen."
Het hele artikel: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5288/Onderwijs/article/detail/3431015/2013/04/24/Inspectie-Onderwijs-blinkt-uit-in-middelmatigheid.dhtml
Dus een redelijk landelijke tendens. Wij wonen overigens niet in de Randstad maar in een middelgrote provinciestad in het zuiden des lands. En de scholen hier zijn zeer fanatiek met het afstromen. Ook zijn ze zeer fanatiek in de proefwerkcijfers lager laten zijn dan het CSE. Iedereen eerlijke kans? Nee, dus.
Overigens 10 minuten gesprek gehad met mentor vorige week. Zoon gaat naar TL3 als het aan de vergadering ligt, mocht hij doubleren. Maar daar is het laatste woord nog niet over gesproken.

Statistiek

Ik vraag me af (heb het vk-artikel gelezen) of dat kan, excellente scholen. Hoe werkt dat met de statistiek? Worden ze met elkaar vergeleken of met zichzelf? En met welke parameters?

Je kan niet allemaal uitmuntend zijn, toch? De helft zit onderin en de andere helft bovenin, althans, de bups kan altijd in 2 delen worden gedeeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.