Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

04-04-2013 om 10:51

De helft van de klas stroomt af, is dat normaal?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marjolein

Marjolein

06-04-2013 om 16:58

P, ter illustratie van twijfel:

Dank voor je uitleg, ik snap nu waar je het over hebt en wat je bedoelde.
Even uitleg bij mijn voordeel van de twijfel. Situatie is 3 Havo, cijfers gemiddeld:
4,7 voor vak dat niet in vakkenpakket komt.
5,4 voor vak dat niet in vakkenpakket komt.
5,2 voor vak dat niet in vakkenpakket komt
5,6 voor vak dat niet in vakkenpakket komt
5,5 voor vak dat wel in vakkenpakket komt.
Rest 6en en 7 ens.
Voor overgang is dat 1 x een 5,4 teveel. Maar uh, daar denkt school anders over. En jij dus ook blijkbaar, dat mag. We zijn het blijkbaar niet eens en dat hoeft ook niet.
Maar toch: in 4 Havo ben je eindelijk van die talen en zaakvakken af, en met zicht op de finisch afstromen?Tja, ik vind dat onnodig en star.

Maar marjolein

Ik snap best wat je bedoeld. Maar het is natuurlijk niet zo dat je vakken die je niet kiest kan negeren bij de overgang. Dan zou je ze net zo goed direct maar aan de kant kunnen schuiven. Bij de overgang van 3 naar 4 havo wordt ook een bepaald niveau geëist van vakken die je niet kiest. Dat wordt wel eens vergeten.
Ik vind het lijstje wat jij laat zien erg matig en ik kan me voorstellen dat je hiermee niet over gaat.

P

P

06-04-2013 om 18:15

Precies

Zo kun je ook wel zeggen dat nog slechtere cijfers van vakken die je toch niet neemt niet meer belangrijk zijn. Tja zo werkt dat dus niet. Dit is geen gevalletje voordeel van de twijfel maar gewoon niet voldoen aan de eisen om over te gaan en dat ligt niet aan 1 5,4 maar aan alle cijfers die onvoldoende zijn en te weinig compensatie. Alle cijfers dus.

Marjolein

Marjolein

06-04-2013 om 20:26

Zeker niet briljant, nee...

Dat beweer ik ook niet.
Echter, met 2 vijven ga je over. Er is maar 1 tiende tekort. Rapport is van maart.
Het schooljaar duurt nog april, mei en juni. Sinds een moeilijke start in september oktober dit jaar, zijn de cijfers sinds november enorm gestegen. Rapport over de tweede periode alles voldoende op 1 x 5,4 na.
Enorm stijgende lijn, de problemen van de eerste twee maanden (rechtstreeks gevolg van tekort schietende opstelling school van de laatste twee jaar) lijken overwonnen.
Kun je dan als school niet zeggen, Goed gedaan, joh! ? Zet zo door en je gaat over?
Nee, je krijgt een brief voor TLH... Ik vind dat een behoorlijk kortzichtige opstelling, want zijn laatste cijfers zijn dus wel goed (briljant is teveel gevraagd Gelukkig ziet zijn mentor wel dat de mogelijkheid er is. Zij is wel positief tegen hem, maar dat is dus tegen het schoolbeleid in. Ik vind dat jammer.

P

P

06-04-2013 om 20:58

Marjolein

Natuurlijk is het sneu maar ik vind wel dat je het feit of het wel of niet een vak is wat je zoon volgend jaar kiest er gewoon niets mee te maken heeft.

Verder is het natuurlijk niet op 1/10 de punt niet want er zijn nog twee vakken waar hij net 1/10 en 2/10 te hoog zit. Veel en veel te krap dus. Als de rest nou allemaal een 6,5 of hoger was!

Nou

Je blijft nooit op een tiende punt zitten. Je blijft zitten als je op meerdere vakken een onvoldoende hebt.
Als je examen doet laten ze je ook niet slagen als je een 5,4 hebt.

Marjolein

Marjolein

06-04-2013 om 21:51

Jammer

Toch jammer, dat jullie compleet voorbij gaan aan de mogelijkheid dat hij de goed lijn van de laatste maanden vasthoudt. En dan dus met allemaal voldoendes op een enkele taal na, makkelijk over kan.
En dat bedoel ik dus, gun een kind het vertrouwen en hij gaat ervoor. Maar dat willen scholen niet meer. Triest.

P

P

06-04-2013 om 22:00

Marjolein

Waarom laten ze hem op basis van zijn cijfers van maart afstromen? Heeft het dan helemaal geen zin meer wat hij de laatste drie maanden doet?

Hier gaat alles op basis van het hele jaar al zijn er wel adviesgesprekken na het derde rapport (van de vier) maar met dat vierde rapport kan het gewoon nog goed komen.

Eerste twee rapporten tellen voor 20% mee en de laatste 2 voor 30%.

Net als p

Ik ga ervan uit dat hij met de nu bekende cijfers blijft zitten, maar het jaar is toch nog niet om? Als de lijn doorzet die hij nu lijkt te hebben worden de onvoldoendes gewoon weggewerkt. En dan gaat hij gewoon over. Of is dit het eindrapport al. Dat is dan heel merkwaardig.
Hier krijgen de kinderen ook nu een verwachting. Maar je weet pas of je over bent, afstroomt of boijft zitten als alle cijfers in juli binnen zijn.

zekka

zekka

07-04-2013 om 13:27

Komt toch wel goed?

ik zou me ook niet al te druk maken over dat rapport. Hij mist toch ook meer een tiende punt om over te gaan dus dat gaat nog wel goed komen als hij er even aan trekt.Met de twee vijven ga je gewoon over als die 5.4 naar 5.5 getrokken wordt. Zou wel sneu zijn ja als hij daarop blijft zitten maar er moeten natuurlijk wel grenzen getrokken worden.

Fiorucci

Fiorucci

07-04-2013 om 14:10

Aanvulling op mach

En als je even overlegt met school kan een jaar overdoen vaak ook gewoon. Zo heeft mijn zoon brugklas vmbo-t overgedaan, hij zit inmiddels in de derde.

Marjolein

Marjolein

07-04-2013 om 15:24

Kijk

Dus toch het voordeel van de twijfel Vrolijke berichten hier!
Inderdaad, dat is ook mijn insteek, alles kan nog ten goede veranderen. En niets is definitief. Het kan ook weer slechter gaan, daar sluit ik mijn ogen ook echt niet voor...
Mijn punt is dus toch: waarom wordt er zo (negatief) ingezet op dat afstromen. Je kunt ook zeggen, kom op, ga ervoor.
Kind wordt er zelf gelukkig alleen nog maar strijdbaarder van dan hij al was. Maar als je minder sterk in je schoenen staat zou het best veel verschil kunnen maken.
En Fio, helaas: Zittenblijven mag pas in de bovenbouw, dat wordt echt niet toegestaan in de onderbouw. Want er zou zijn bewezen dat zittenblijvers het uiteindelijk toch niet zouden redden, aldus school. Volgens mij is dat onzin, en ik hoop voor jullie dat jouw zoon laat zien dat dat inderdaad onzin is

P

P

07-04-2013 om 16:16

Maar hoe zit het nou?

Hij hoeft dus op dit moment nog helemaal niet af te stromen? Ik snap het allemaal niet zo want als je zoon goed bezig is komt het toch nog gewoon goed?

Nogmaals: als je deze cijfers hebt op het eindrapport kun je niet zeggen dat je ze een kans moet geven en andere dingen, je hebt er dan gewoon gemiddeld over het jaar niet hard genoeg aan getrokken. Als er een reden in het spel is (overlijden van familielid of langdurige ziekte) vind ik het prima maar niet standaard. Marjolein, je snapt toch ook wel dat je ergens een grens moet trekken en dat er drie vakken net onder de maat liggen en twee vakken maar 1/10 en 2/10 boven de grens? Nogmaals: als de rest nu allemaal hoger was dan 6,5!

Fiorucci

Fiorucci

07-04-2013 om 18:01

Marjolein ot

Nou ja, laten zien....hij doet niet meer dan strikt noodzakelijk. Is veel te druk met muziek.( Maar ja, dat is ook met het oog op de toekomst, dus daar heb ik niks op tegen.) Ik vind toch wel dat een kind wat te weinig doet in de brugklas en dus blijft zitten, nog een kans verdiend.

P

P

07-04-2013 om 18:13

Tja fio

Ik vind dat dat alleen kan als er echt een reden achter zit, dus niet zomaar een beetje flink puberen ofzo. Dus een ziekte of iets dergelijks. Je hebt een jaar de kans gekregen en wie zegt dat het het jaar erop opeens wel gaat of wellicht dan wel maar het jaar erop niet. Als er geen duidelijk aanwijsbare oorzaak is heb je gewoon je kans gehad.

Fiorucci

Fiorucci

08-04-2013 om 07:02

Afstromen kan het alleen maar erger maken, zeker als een kind duidelijk veel beter kan. Ik weet uit eigen ervaring dat je dan beslist niet meer gaat doen. Integendeel. Stel dat er geen duidelijke reden is, inderdaad, flink gepuber, maar je hebt de keus?
Stuur je je puber dan een niveau lager? Nee toch?

P

P

08-04-2013 om 07:18

Tja

Meestal heeft zo'n puber het zijn/haar klas niet makkelijk gemaakt met les krijgen en ook de leerkracht niet met lesgeven. Hoe weet school dat dat opeens na de zomervakantie voorbij is? Waarom gedraagt puber zich niet wat volwassener na de kerstvakantie zodat men ziet dat puber het wel kan?

Ik ben echt blij dat de twee enorme pubers uit de brugklas van mijn zoon een niveautje lager mochten, ze verstoorden de klas gewoon met niet willen en stoer doen terwijl de overige 28 wel hun best wilden doen.

P

P

08-04-2013 om 07:21

En ja

En ja, ze zullen niet meer gaan doen maar waarom moet je ze belonen en maar hopen dat het na de zomer opeens wel goed gaat? Als zo'n puber vanaf maart maar liever nog eerder alles op alles zet en laat zien dat ze het wel kunnen gaan ze gewoon over. Ik zie niet in wat zittenblijven doet. Ze hebben die stof al gehad en ik snap niet waarom ze dat dan opeens wel interessant vinden en een niveau omlaag met nieuwe stof niet.

Tijgeroog

Tijgeroog

08-04-2013 om 08:49

Gegeneraliseerd p

Daar haal je twee dingen die totaal niets met elkaar te maken hebben bij elkaar: niet genoeg je best doen op je schoolwerk en de klas lastig vallen. Ik was een dromerig muurbloempje, gepest in de klas. Ik lette misschien niet op, en had thuis veel belangrijkere dingen te doen dan m'n huiswerk maken maar ik heb absoluut nooit maar dan ook NOOIT de klas het werken moeilijk gemaakt of hoe je dat ook omschreef. En ja, ik ben wel twee keer blijven zitten en ben heel blij dat ik toch het vwo af heb mogen maken, want op de havo was ik helemaal diep ongelukkig geworden.
Dank voor je begrip.

Tijgeroog

Tijgeroog

08-04-2013 om 08:54

Ohja

Ik wil er graag nog even aan toevoegen dat de klas het mij WEL moeilijk maakte. Meer dan. Maar dat telt blijkbaar niet? (Gevoelige snaar)

En ik ben heus niet de enige die het zo is vergaan, ik ken er genoeg die in dezelfde situatie zaten...

Fiorucci

Fiorucci

08-04-2013 om 10:48

Wat een onzin p

Mijn zoon gedraagt zich prima in de klas, alleen deed hij weinig, met name thuis. Een jaar overdoen heeft niks met belonen te maken, maar met nog een kans geven. En die kans kreeg hij, juist omdat men wist dat hij het prima zou kunnen. Hij had kwa NIO een havo uitslag namelijk.
Anno nu mag een kind niet meer puberen en moet dat gelijk afgestraft worden, jouw reacties bewijzen dat duidelijk.

Fiorucci

Fiorucci

08-04-2013 om 10:49

Ps p

Er zijn nu eenmaal overgangsregels, waar met een puntje best van afgeweken kan worden, maar meer ook niet. Juist in de brugklas is de basis belangrijk, als je je dat allemaal niet eigen maakt wordt de tweede een probleem.

P

P

09-04-2013 om 06:57

Links- of rechtsom

Jullie mogen het allemaal met mij oneens zijn maar wat blijft staan is dat er in de brugklas haast nooit kinderen blijven zitten. Ze moeten gewoon afstromen.

Waarom gaat niemand in op het feit dat een jaar hetzelfde niet betekent dat een kind opeens dan wel wat gaat doen. We roepen dat hier altijd als het om de basisschool gaat (je haalt zelfvertrouwen weg, je zet ze bij jongere kinderen, saai dezelfde lesstof) maar opeens in de brugklas is blijven zitten het Halleluja-antwoord?

Nogmaals: als een kind het het eerste half jaar verpest komt er altijd nog een half jaar. Waarom je in vredesnaam dan nog een kans moet geven is mij niet duidelijk, zeker niet als kind dus nooit heeft laten zien dat het wel wil. Zoals ik ook al zei als er een reden is is het anders.

School wordt door ons betaalt en het kost nogal wat, ik zie de voordelen van blijven zitten in deze tijd niet zo (mits er een reden is dus). Er zijn ook voorbeelden van kinderen die bij de tweede keer brugklas er helemaal een potje van maakten, die zich ouder voelden en wijzer en er helemaal niets meer aan deden. Twee jaar kwijt....

Fiorucci

Fiorucci

09-04-2013 om 07:19

Nee, ze moeten helemaal niks. En waarom je ze dan nog een kans moet geven? Waarom niet? Ik vind dat nogal wat, een niveau afstromen,hoor. Zeker als je kind mavo doet. Ik zeg nergens dat dat het halleluja antwoord is, maar afstromen is dat ook niet. Integendeel.

Gabrielle

Gabrielle

09-04-2013 om 09:55

Wat is dat toch met die scholen?

Afstromen is, vergeleken vroeger, eigenlijk de norm geworden. Zittenblijven is een grote uitzondering geworden. Kijk ik naar mijn zoon, h2, dan staat hij met Pasen op overgaan (1 verliespunt). Ok, mager rapport, weinig compensatie, 2e periode minder gedaan maar gelijk staat er keihard op zijn rapport tl3? ipv dat ze zeggen dat hij periode 3 harder moet werken en dat hij dan zonder problemen over gaat, krijg je zoiets demotiverends op je rapport. Kwestie van benadering.
Bij dochter in de klas (V4) zijn er kinderen die nu al zitten te werken voor PTA's voor de havo. Hun is nu al duidelijk gemaakt dat ze niet op het VWO kunnen blijven en dat die PTA's van havo goed gemaakt dienen te worden want anders wordt het volgend jaar geen havo 5 maar havo 4. Lekker stressen dus. Zit je in V4, moet je nog afstromen. Dat kan heel af en toe gebeuren maar niet jaarlijks enkele leerlingen.
Ik ben zelf een jaar blijven zitten. Met 2 vijven en 2 vieren en alleen een 8 voor geschiedenis. Tegenwoordig zou ik hebben moeten afstromen want geen ziekte, problemen in de familie oid (als ik, om even enorm kort door de bocht te gaan, de normen die P. hier geeft even aanhoud). Ik heb het hele jaar tegen de onvoldoendes die ik in het begin heb gehaald,moeten aankijken, ik heb ze niet meer kunnen ophalen. Ik heb een jaar overgedaan en eigenlijk heeft het mij wel goed gedaan. Ik voelde me veel beter thuis in die klas (was nog erg jong in gedrag, klas was juist voorlijk met seks, blowen etc) en ik had door dat ik het huis- en leerwerk met name anders moest aanpakken dan ik tot dan toe had gedaan. Ik ben uiteindelijk geslaagd met gemiddeld een 7 1/2. Prima dus. Was ik een niveau lager terecht gekomen, dan had mij dat gedemotiveerd, had ik nog steeds niets gedaan, had ik nog steeds niet op een andere manier geleerd en had ik mij nog minder op mijn plaats gevoeld.
Kortom, zittenblijvers zijn niet altijd de etters van de kla, zittenblijven kan positief zijn en al dat afgestroom is alleen maar in het belang van de school en niet van de leerling. Wat energie steken in positieve opmerkingen tegen de kinderen kan ook al goed doen.

Evanlyn

Evanlyn

09-04-2013 om 10:35

Helemaal mee eens gabrielle

Man en broer zijn allebei blijven zitten op het gymnasium (allebei in de beruchte tweede klas) en hebben uiteindelijk met prima cijfers het eindexamen gehaald.

kaatje43

kaatje43

09-04-2013 om 16:05

Heidi, niet herkenbaar

Zeker niet. Zoon zit inmiddels in 3 Havo en tot op heden is er een enkeling afgestroomd, maar ook opgestroomd. Laatst nog bij een informatie avond te horen gekregen dat ll in 3 havo rechtstreeks naar 4 mavo kunnen, als ze te weinig punten hebben om naar 4 havo te gaan. Blijkbaar kan dat toch wel.

Marjolein

Marjolein

09-04-2013 om 16:43

Herkenning

Fijn dat zoveel van jullie ook vinden dat die afstroom hobby uit de hand loopt. En ik geloof oprecht dat je met positief benaderen van kinderen veel verder komt.
Het verhaal van Gabrielle lijkt bijzonder op dat van mij, al is het voor haar zoon nog veel voorbariger dan voor die van mij. Waarom niet even dat zetje in de rug?

Marjolein

Marjolein

09-04-2013 om 16:46

En kaatje,

Ja dat kan, zie mijn posting hierboven.
Dan moet je een verzwaard traject in voor overgang om met spoed een examenvak af te ronden, waar 3 TL een heel jaar over heeft gedaan. En extra wiskunde volgen.
Maar dan nog: het blijft afstromen.

Gabrielle

Gabrielle

09-04-2013 om 19:14

Marjolein

Het gaat hier nog een stapje verder. Behalve dat op zijn rapport alleen als commentaar geschreven stond TL3? (mentor heeft niet van tevoren gebeld, ook niet erna trouwens) zat ook aan brief bijgevoegd voor een uitnodiging voor een voorlichtingsavond over de overstap van h2 naar tl3 met een strookje waarop aangegeven moet worden of je wel of niet komt. Je snapt natuurlijk wel dat we ons niet ingeschreven hebben en dat als het zo ver zou komen dat we ons dan wel voor laten lichten. Dat is vroeg zat. Dit is allemaal in het geval van mijn zoon zo verschrikkelijk voorbarig.
Ik heb mijn zoon uitgelegd dat hij helemaal niet naar tl3 moet (wat hij dacht) maar dat hij gewoon dit trimester zijn best moet doen. Dan is er geen man over boord. Ik ga tijdens het 10-minuten gesprek hier wel een groot punt van makn. Hallo, het zijn kinderen. Doe eens niet zo negatief.
Ik zit er zelfs over te denken om zoon, als hij gewoon overgaat, naar een andere school te doen. Er zijn al wat meer dingen die spelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.