Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ietsisme

Ietsisme

20-01-2015 om 14:18

Als atheist naar christelijke school?


bertje1

bertje1

26-01-2015 om 19:40

niet doen

die cijfers van 'hoe een school het doet', zegt zeker niet alles! Elke ochtend bidden... joh hou op! dat wil ze vast niet, zeker niet dus als ze het zelf ook niet wil! Stukje fietsen wennen ze echt snel aan.

Angela67

Angela67

26-01-2015 om 20:27

wel de lusten maar niet de lasten

hoe het op mij overkomt is dat je wel de voordelen wilt ('beter' onderwijs in jouw ogen) maar niet de nadelen (godsdienst-onderwijs en bidden en de hele omgeving doordrenkt van). Maar snap je dan niet dat het samenhangt met elkaar? ik vind je zo naïef, alsof het allemaal toeval is en dat jij vindt dat christenen gewoon alles moeten delen met niet-gelovigen. Dat willen ze natuurlijk helemaal niet .
gr Angela

Elfje65

Elfje65

26-01-2015 om 21:13

Naar de openbare

In jouw geval dan. Ik ben zelf niet gelovig en ben ook niet anti. Iedereen moet lekker doen waar hij zichzelf goed bij voelt. Dring mij alleen niets op. Mijn kinderen hebben ook op een christelijke school gezeten. Eén zit er nog op. Zij krijgen levensbeschouwing, waarin alle godsdiensten behandeld worden. En dat vind ik wel belangrijk. Ik zie dat als een soort maatschappijleer. Verder geen bijbel en niet bidden, niet naar de kerk. Prima dus. Ja, uitjes naar de kerk, moskee etc wel. Een katholieke school daarentegen bij ons in het dorp, hanteert de bijbel en met kerst naar de kerstmis. Dan haak ik dus af. Ook al stond deze school goed bekend (wat overigens niet waar was) had ik er nog niet voor gekozen. Maar dat is natuurlijk persoonlijk, maar wat nog belangrijker is: waar voelt je dochter zich thuis? Duidelijk niet op de christelijke school. Verder zie je wel vaker verschil in uitjes tussen de niveaus. Heb mij ook altijd afgevraagd waarin dat zit. De reizen van de havo en vwo gingen naar Parijs, Berlijn en Toscane. De Mavo ging naar de Ardennen. Misschien omdat de mavisten jonger waren en de school het misschien veiliger vond. Volgens mij is dit wel inmiddels veranderd, maar dat weet ik niet zeker.

Ietsisme

Ietsisme

27-01-2015 om 10:03

Angela helemaal niet mee eens

Hoezo zou het christendom op scholen samenhangen met beter onderwijs? Omdat het hier toevallig zo lijkt te zijn?
Nou ik ken een paar christelijke basisscholen die erg matig zijn.

Hier in de buurt zit sinds een paar jaar een openbare school die erg goed is. Ik wou dat deze er eerder was, want dan hadden mijn kinderen daarop gezeten.

Ik vind je reactie erg neerbuigend naar mij toe.

Elfje65 zoals jij de school van jouw kinderen beschrijft; daar had ik ook op gehoopt. Maar deze school overschrijdt net deze grens. De godsdienst lessen gaan op deze school uit van de bijbel. Bijbel is ook verplicht om te hebben (maar zit niet bij de gratis boeken).

Na de open dagen geloof ik ook niet meer zo heel erg dat die christelijke school zoveel beter is. Ik vrees dat het ook komt doordat het geloof in deze omgeving nog erg leeft en dan vinden mensen zo'n school vol ongelovigen maar niks (ff kort door de bocht). En iedereen praat elkaar dan na.
Op de openbare school zitten ook kinderen met een hoofddoek, ze waren er ook op de open dag; zelfs een paar docenten. Ik heb daar geen problemen mee, maar veel mensen hier in de buurt wel.
Op die christelijke school heb ik dat niet gezien.

Wat wel jammer blijft is dat ze geen kennismakingskamp hebben in het brugjaar. Of in ieder geval mijn dochter vindt dat erg jammer.

Jaina

Jaina

27-01-2015 om 11:26

Het lijkt

Het lijkt alsof je de christelijke school verwijt dat ze hun geloof serieus nemen en dat je op school veel van het geloof merkt. Dat lijkt me wat vreemd. Het is tenslotte een christelijke school. Andersdenkenden zijn wel welkom maar dan moeten ze wel rekening houden met de levenswijze die de school uitdraagt. Lijkt mij volkomen helder.
Of je besluit dat ondanks dit aspect de voordelen van de school zwaarder wegen dan de nadelen of je besluit dat hierdoor het toch niet deze school gaat worden.
Maar je kan moeilijk een school verwijten hun identiteit serieus te nemen.
De voorkeur van je dochter gaat duidelijk uit naar de openbare school en als die school niet heel veel slechter is kies je toch gewoon daarvoor?
Je hebt de keuze.

MamavanSenH

MamavanSenH

27-01-2015 om 11:58

Mijn ervaring

Ik ben zelf islamitisch opgegroeid. Weliswaar niet streng praktiserend maar met een islamtische vader kreeg ik toch heel veel mee. Ik heb als kind altijd op een christelijke school gezeten. De basisschool waar ik zat was behoorlijk praktiserend christelijk. Ik heb het moeten bidden iedere ochtend en middag en de kerkdiensten met kerst en pasen nooit als last ervaren. Ik was dan zelf wel niet christelijk maar vond het zeer interessant om wel zoveel van het christelijke geloof mee te krijgen. Hetzelfde gold voor de middelbare school waar ik zat. Ook dat was een christelijke school waar we iedere ochtend een stuk uit de bijbel voorgeschoteld kregen en met kerst en pasen diensten hadden in de kerk om de hoek. De godsdienst lessen op die school gingen over alle mogelijke levensbeschouwingen. Niet alleen het Christendom maar ook de Islam, het Jodendom, Boeddhisme, Hindoeïsme, Humanische, ook Atheïsme, noem maar op. Alles kwam voorbij met heel veel openheid en respect. Dat was op de openbare school naast mijn school veel minder. Daar was het respect voor geloven soms ver te zoeken...

Uiteraard mochten we niet op school openlijk tegen het christelijke geloof zijn. Maar niet geloven of in iets anders geloven was nooit een probleem. Zolang je maar respect toonde voor anderen die wel geloofden.

En eigenlijk vind ik dat een belangrijke boodschap: je kan best zelf tegen geloof zijn, maar ik vind het wel belangrijk om religies te leren kennen, te respecteren en ermee te leven. De samenleving bestaat tenslotte ook uit allerlei religis bij elkaar.

Voor mij zou een christelijke school dus geen enkel bezwaar zijn en mijn keuze zou gaan naar de school waar het onderwijs het best georganiseerd is. Ga eens rondvragen. De openbare school naast mijn school stond bekend om erg rommelig omgaan met roosters, vaak tussenuren omdat er geen vervangende leraar beschikbaar was, drukke ongeorganiseerde klassen met leraren die geen orde konden houden en veel pesten en ruzies. Duidelijkheid, orde, serieuze leraren en een goed beleid wat betreft pesten lijken mij het meest belangrijk voor een succesvolle schooltijd van een kind. Dus kijk naar op welke school dat het beste is en laat religie even achterwege als het gaat om keuze maken. Dat zou ik doen.

denken vanuit jezelf

Ik ken de valkuil. Ik heb zelf een waardeloze middelbare schooltijd gehad. Echt vreselijk. Toen ik er eindelijk klaar was nam ik mij voor om nooit van mijn leven nog één stap in dat gebouw te zetten. En mijn kinderen zouden er natuurlijk al helemaal nooit naartoe gaan.

Maar ja. Zoon 2 werd ergens anders uitgeloot en dit was zijn 2e keuze. Hij zit er nu een half jaar en heeft het enorm naar zijn zin. En ook onze oudste zoon gaat na dit jaar overstappen naar deze school.

En zo kom ik er dus regelmatig binnen en zit straks in ieder geval al de helft van mijn kinderen op deze school.

En, het allerbelangrijkst: naar volle tevredenheid van iedereen!

Dus, mijn advies: luister vooral naar wat je dochter wil.

Ietsisme

Ietsisme

27-01-2015 om 12:21

Oke dank

Heel verhelderend om een verhaal van een moslim te horen over een christelijke school. Dat klinkt heel fijn eigenlijk.
Zo zou het ook moeten zijn natuurlijk. Ik vrees alleen dat mijn visie door eigen ervaring nogal vertroebeld is. Best balen.

Hoe het op het VMBO gaat bij de christelijke en openbare school met tussenuren weet ik niet. Wel van beide HAVO-VWO scholen. Op de openbare zit mijn oudste en die heeft zelden een leeg tussenuur. Eigenlijk wordt er altijd iemand voor de klas gezet of ze schuiven de uren zo aan dat ze eerder uit zijn of later beginnen. Anders kunnen ze terecht in de mediatheek om huiswerk te maken. Maar dat gebeurt dus weinig.
Haar vriendinnetje die op de HAVO van het christelijk scholengemeenschap zit heeft veel vaker lesuitval. Maar dat meisje vindt dat zelf prima.

Maar ja vooralsnog gaat dochters voorkeur nu uit naar de openbare HAVO, maar als ze toch VMBOt advies krijgt twijfelt ze, maar dan neigt ze toch naar de openbare (vanwege de mooiere digiborden.... duss). Het gebouw vindt ze ook iets mooier, maar die van de christelijke vindt ze wel iets grappiger. Wel is ze bang dat ze daar eerder verdwaalt (we waren op de open dag daar de weg even kwijt).
En op de christelijke school is een kamp in de brugklas. Dat zou best de doorslag kunnen geven voor haar. Ze is al bezig met een lijstje met plusjes en minnetjes. Ook de keuzes van haar klasgenoten wegen mee (en die weten het ook nog niet).

Ik denk dat ik mede door jullie verhalen toch ook meer achter haar eventuele keuze kan staan voor de christelijke school.
Dit komt denk ik niet helemaal zo over uit mijn schrijfsels (zijn nu ik teruglees wel erg fel soms, sorry!) Maar ik heb een hoop nagedacht erover. De sites gelezen en mensen gesproken. Ook ouders uit de klas van dochter (die zitten ook in de open dagen riedel). Blijkt toch dat er meer ouders zijn die met deze kwestie een beetje zitten. Maar men legt zich er maar bij neer.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-01-2015 om 12:24

Het effect van een christelijke school

Oudste zat 4 jaar op een christelijke school en is atheistisch (vzv je dat kan zeggen op 8 jarige leeftijd). Jongste (5) kent alleen de openbare basisschool en wil iedere avond uit de kinderbijbel voorgelezen worden.

Dus blijkbaar werkt een christelijke school averechts

Top tien best presterende school zijn voornamelijk christelijk

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/special/de-10-best-scorende-scholen-volgens-rtl-nieuws

"Het gaat om de volgende scholen:
Ds. Pieter van Dijkeschool, Bruinisse (Reformatorisch): 10, SEO
Basisschool Johannes Calvijn, Urk (Reformatorisch): 9,8, SEO
Koningin Emmaschool, Kampen (Protestants-Christelijk): 9,7, SEO
Gooilandschool, Bussum (Algemeen Bijzonder): 9,7, Cito
Ds. Jac. Koelmanschool, Hoogvliet Rotterdam (Reformatorisch): 9,6, Cito
Kathedrale Koorschool, Utrecht (Rooms-Katholiek): 9,6, Cito
Johan Frisoschool, Steenwijk (Protestants-Christelijk): 9,5, SEO
Eerste Openluchtschool-Voor-Het-Gezonde Kind, Amsterdam (Algemeen Bijzonder): 9,4, Cito
Basisschool Don Bosco, Dordrecht (Rooms-Katholiek): 9,4, Cito"

Andersom

Zelf heb ik in ook veel in algemene, niet christelijke instellingen gewerkt. En de vooroordelen over geloof hebben me vaak zo tegengestaan dat ik het soms maar gewoon verzweeg want als gelovige ben je natuurlijk hypocriet, tegen abortus en homosexualiteit en je gelooft in sprookjes.

maar..

Ietsisme je wil je kind toch niet op de HAVO plaatsen? Ze heeft in groep 6 en 7 C en D scores behaalt. Is de HAVO dan niet veel te moeilijk voor haar?

Adrienne

Adrienne

27-01-2015 om 22:59

echt niet Christelijk!

Jee, dat je het zelfs maar langer dan eventjes overweegt en nu meer overtuigd raakt vanwege wat beledigde mensen die hun Christelijke school vroeger wel prima vonden!
Ik kan er met mijn pet niet bij. Je wil je kind toch zeker niet telkens laten bidden en Bijbellessen laten krijgen, wat moet ze ermee? Je gaat toch niet mee met je Christelijke omgeving omdat die school net iets beter zou zijn en ten minste wel zo'n leuk brugklaskamp heeft.
Kom op zeg, gun die openbare school jouw leuke dochter!

Ietsisme

Ietsisme

28-01-2015 om 09:02

poldep haar advies

Is VMBOt maar de juf zegt erbij dat ze groeit naar HAVO en dat het definitieve advies best HAVO kan worden. Dat heb ik niet verzonnen.

Ik geef er zelf de voorkeur aan dat ze VMBOt doet omdat ik niet wil dat ze het te moeilijk krijgt, maar het kind zelf wil heel erg graag HAVO. Dus nee ik ben niet zo'n ouder die perse wil dat haar kin minimaal HAVO doet (dat verwijt heb ik gehad van iemand, leuk hoor al die bevooroordeelde mensen).

In groep 6 is ze heel erg gepest en had ze een slechte juf. We hadden haar bijna van school gehaald, maar (helaas) toch het jaar uitgezeten. Achter betreur ik die keuze, want ik denk dat ze daardoor erg onzeker is gebleven. Ze heeft ook bij een kindercoach gelopen tot september.

In groep 7 had ze één uitglijder; een d dus best heftig. De rest alles vanaf dat moment alles b en zelfs een a.

Ik begin nu te merken dat ik een beetje tuurluurs van alle meningen word. Ik merk ook dat iedereen vanuit zijn eigen ervaring schrijft en dat heel erg als waarheid ziet. Ik heb er aan meegedaan hoor maar ik vind het lastig om dan alles te overzien. Dus ik zou graag zelf afstand nemen van deze draad zodat wij en ons kind er alle rust voor heeft om te kiezen.

Morgen hebben we een gesprek met haar juf over of HAVO wel verstandig is. Want ik heb een beetje het idee dat de juf haar iets teveel pusht. (gek meestal hoor je andersom)

Barvaux

Barvaux

28-01-2015 om 10:11

ietsisme

Ik denk dat jij te negatief was over christelijke scholen in het algemeen, ik ben gelovig opgevoed, ben dat niet meer maar mijn kinderen hebben op een chr basisschool gezeten en nu (toevallig) allebei op een verschillende chr middelbare school. Oudste is duidelijk atheïst maar met respect voor andere geloven en heeft nooit maar een tel een probleem gehad met zijn school. Jongste heeft nog veel minder met het geloof maar staat er intellectueel heel anders in. Hij heeft godsdienstlessen gehad over verschillende geloven, heeft moslimkinderen in zijn klas en wordt zo heel algemeen opgevoed in contact met anderen en andere religies. Mijn jongste bid geloof ik heel soms maar dat ligt aan de leerkracht, zeker geen vaste prik. Wel zijn er afspraken over uitingen op t-shirts en hele korte rokjes (weet ik niet zeker, ik heb geen dochter) maar ik zie dat niet eens als iets wat te maken heeft met het geloof. Jongste vertelde wel dat er laatst een jongen met een shirt liep wat volgens hem verboden was maar daar was niets over gezegd. Vind ik eigenlijk wel ok, niet te streng er bovenop zitten... Ik vind dat voor beide kinderen de scholen heel waardevol is geweest, ze leren er over en leren respect te hebben.

Als je jouw beoogde school beschrijft klinkt dat heel anders. Ik weet niet of ik dát gedaan had als keus. Wel als kind het wil en als alle andere zaken goed of beter zijn. Overigens ben ik tegen brugklaskampen omdat ik het voor sommige kinderen teveel stress vind. Oudste had het niet en na hem is het wel op het programma gekomen en hij vindt dat heel jammer. Als ik denk aan hoe zenuwachtig hij was in die zomer vind ik het eigenlijk wel ok. Jongste had het wel, na een week of vijf (andere brugklassen nog later) en ook daar was het erg spannend. Ik vind het geen echt voordeel of breekpunt voor het kiezen van een school. Het kán heel heel heel gezellig zijn maar het kan ook enorm tegenvallen, ligt ook erg aan de begeleiding denk ik.

Barvaux

Barvaux

28-01-2015 om 10:12

herstel

Jongste bid niet mee volgens mij

Vertekend

#71 De meeste scholen zijn christelijk.

Barvaux

Barvaux

28-01-2015 om 10:54

miriam

67% zit op een confessioneel/bijzondere school maar maar 1,4% op reformatorisch en ik denk dat Annej dat bedoelde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Basisonderwijs_in_Nederland#Aantallen

Ad Hombre

Ad Hombre

28-01-2015 om 11:07

Reformatorisch

Dan scoren die reformatorische scholen dus enorm hoog. Hier in het dorp ook. Dat is toch verdomd (excusez le mot) interessant. Heeft er nou nooit eens een onderwijswetenschapper diepgaand onderzocht waar dat aan kan liggen?

- Gereformeerden zijn slimmer
- Het onderwijs is strenger/ouderwetser
- Ze scoren om een of andere technische hoger op die ranglijst

Of zit het hier in: http://en.wikipedia.org/wiki/Protestant_work_ethic

Wat is hun geheim?

Moni

Moni

28-01-2015 om 11:08

Geen tv en geen pc

Dat betekent veel tijd voor persoonlijke verdieping

ad hombre

ad hombre

28-01-2015 om 11:17

geen afleiding

Reformatorische kinderen hebben weinig afleiding. Geen t.v., geen computer, geen internet. Waarschijnlijk geen mobieltje met vrij beschikbare internet.

Ook niet veel keuze in het lezen van boeken. Meer tijd daardoor voor huiswerk.

creabea

creabea

28-01-2015 om 11:29

dat denk ik ook

Inderdaad geen tv e.d. en meer discipline in het algemeen. Is best wat voor te zeggen, alleen dat geloof hè.....

Barvaux

Barvaux

28-01-2015 om 11:32

precies

Islamitische meiden die streng worden opgevoed en niets mogen doen het ook prima op school.

Marie

Marie

28-01-2015 om 12:36

Reformatorisch - wel mobieltjes

Wij wonen in een omgeving met Reformatorische scholen. En ja daar hebben ze inderdaad vaak geen radio en tv thuis, maar pubers hebben wel mobieltjes. En wat kun je daarmee? Inderdaad - uitzending gemist zien en Youtube! En hoe "bloter" hoe mooier natuurlijk. Omdat ze dus helemaal geen sturing van thuis krijgen kijken ze dus vanalles waar een beetje mediawijze puber meestal niet naar kijkt.
En dat die scholen het zo goed doen verbaast me eigenlijk een beetje. Ik weet van een school dat leerlingen daar onder de maat presteerden met Engels, omdat ze dat te weinig zien/horen.

Maar we dwalen af. Zelf heb ik op twee pc-basisscholen gezeten, waar ik op de eerste nogal gepest werd (vandaar schoolwissel). En daarna op een gemeentelijke LEAO (openbaar) en daarna weer op een pc MBO.
Ik vond dat er op de openbare school "christelijker" normen en waarden waren dan op de pc-scholen. Dat een school christelijk is wil helemaal niks zeggen over de omgangsvormen en respect voor elkaar.

En voor zover ik ervaren heb, valt het allemaal reuze mee met het dwingende van het geloof op pc-scholen. Dagopening van 10 min en een gebed en een uurtje godsdienstles in de week waar alle geloven aan bod komen. Moet te doen zijn toch?

God straft meteen.

Veel sociale controle bij de streng gelovigen. Alles wat je op straat doet wordt tijdens de kerkdienst gewikt en gewogen en bekritiseerd door je naasten. Dan rijdt er hier ook een bus waar alle gelijkgestemden mee worden opgehaald, uit de verre omtrek. Thuis wachten nog wat jongere broers en zussen, op tijd thuis zijn dus en je uitje is de jeugdsoos, van dezelfde kerk, dus dezelfde mensen.
Een scheve schaats en als God dan niet straft doet je omgeving dat wel.
Er komt ook geen adhd, autisme voor in deze kringen heb ik het idee. En ben je een beetje vreemd dan zal God daar wel een bedoeling mee hebben. Lees de bijbel, doe je versjes en alles komt goed.
Mijn kind zou het vast veel beter doen in deze kringen

Evanlyn

Evanlyn

28-01-2015 om 13:02

heerlijk, geen autisme of ADHD!

Pietje doet nu eenmaal zo, komt wel goed. Maar zou dat echt zo zijn, of wordt er juist enorm geroddeld als je je enigszins afwijkend gedraagt?

Marie

Marie

28-01-2015 om 13:05

nog vergeten

Dochters hebben overigens op pc-basisscholen en pc VO gezeten, omdat die scholen gewoon beter zijn dan de openbare.

Jaina

Jaina

28-01-2015 om 13:06

Marie

Dat ben ik inderdaad helemaal met je eens dat het feit dat een school christelijk is niks zegt over de omgangsvormen. Tijdens mijn zoektochten na verhuizing en dergelijke naar een potentiele school voor mijn kinderen ben ik bij allerlei verschillende scholen geweest. Ik ging dus kijken bij scholen die een bepaalde levensovertuiging had (protestant of katholiek). Tijdens het gesprekje met de directeur vroeg ik dan waar die indentiteit tot uiting kwam. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat de directeur niet verder kwam dan te zeggen dat het feit dat ze christelijk waren inhield dat ze school leerden aardig voor elkaar te zijn en dat het unieke er in zat dat ze zulke fijne omgangsvormen hadden naar elkaar toe. Ik vond dat altijd zo'n onzin antwoord. In eerste plaats klopt het niet dat dit onderscheidend is. Alsof op een openbare scholen kinderen niet aardig voor elkaar leren te zijn en het daar een soort wilde anarchistische bende is waar het recht van de sterkste geldt.Het is niet alsof je alleen omdat je christelijk bent of een christelijke school bent je dus ook aardig voor elkaar bent. Zou mooi zijn als het zo was maar dat is niet zo. En het is ook onzin om te denken dat dit soort normen en waarden op de openbare school niet worden nageleefd.
In de tweede plaats reduceer je het christelijk geloof dan wel heel erg tot alleen dit aspect en ik zie echt niet in hoe de unieke identiteit van de school waar ze blijkbaar trots op zijn dan toch tot uiting komt.

kleine scholen

Ligt het niet ook aan het feit dat refo scholen (hier) kleine scholen zijn met kleinere klassen? Daar doet iedereen z'n voordeel mee.

creabea

creabea

28-01-2015 om 13:30

dat ligt er maar net aan

sommige kleine scholen hebben zodanig weinig te besteden (klein aantal leerlingen-klein budget) dat dat ook weer ten koste gaat van het onderwijs. Maar misschien vraagt zo'n (kleine) reformatorische school wel een enorme ouderbijdrage en lossen ze het zo op. Zoiets hoorde ik wel een keer over een soort van iederwijs-school in het voortgezet onderwijs, die duizenden euro per jaar kost.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.