Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mari

Mari

01-07-2014 om 19:49

alcohol voor ouders op musicalavond

Wat vinden jullie er van als er o.a. wijn en bier wordt geschonken voor ouders tijdens de pauze en na afloop van de afscheidsmusical van groep 8?
Ik vond het maar vreemd, omdat ik vind dat alcohol niet thuishoort op een basisschool, ookal is dit alleen voor de ouders/familie bedoeld.
Wat is jullie mening hierover?


Hen

Hen

03-07-2014 om 14:14

On topic

Hier werd tijdens de diploma-uitreiking (havo) geen alcohol geschonken. Wel alcoholvrije drank.
En ik heb er geen opmerkingen over gehoord. Het was een leuk feestje.

Anonymized User

Anonymized User

03-07-2014 om 14:19

havo

Op de havo kan ik me het eigenlijk wel weer voorstellen. Daar is de verhouding tussen ouders en kinderen weer anders.

Op de basisschool is het overduidelijk dat de wijntjes alleen voor de ouders zijn.

Met een stel pubers dat tot vorig jaar nog mocht drinken is die scheiding een stuk minder duidelijk.

Maar dan zal ik wel weer inconsequent zijn of zo iets..

AnneJ

Ik had die uitslag net gehoord toen ik schreef, vandaar de verwijzing.

Als het de huidige trends in de samenleving blijven doorgaan, wordt iedereen aan de banden gelegd die gedefinieerd worden door diegene met de langste tenen, diegenen die zich het eerst en snelst gekwetst voelen en de hyperprincipielen.

Zwarte Piet mag niet meer, omdat een klein gedeelte van een klein gedeelte van de inwoners van Nederland zich erdoor "gekwetst" zegt te voelen. Alcohol mag nergens meer geschonken worden omdat een principieel deel vindt dat dat een slecht voorbeeld geeft. Varkensvlees op openbare bbq's mag niet meer want dan schoffeer je moslims, liever helemaal geen vlees, want vegetariers. Je mening uiten, prima, maar zorg er wel voor dat je niemand kwetst, vooral niet gelovigen of leden van minderheidsgroeperingen. Vuurwerk één keer per jaar afsteken mag niet meer, sommigen hier willen honden verbieden, anderen weer katten. Er zijn ook nog genoeg lieden (orthodox gelovigen) die zich sowieso storen aan één of ander vermaak, of muziek in zijn geheel. Verder geven te bloot geklede mensen (lees vooral vrouwen) natuurlijk verschrikkelijk veel aanstoot bij bepaalde groeperingen, en die willen we toch ook niet in hun diepste gevoelens kwetsen, dus laten we eerst eens beginnen met het aan banden leggen van korte rokjes, kunnen we later over gaan tot het alleen maar toelaten van enkellange rokken als compromis.

Wat een, excusez le mot, ik bedoel het niet kwetsend, zijn we toch een nichterig landje aan het worden!

oké helder

Waar je zou kunnen denken dat het een prima gelegenheid voor pre-pubers zou zijn om te ervaren dat alcohol op een feestje uitstekend misbaar is, is dit voor een overgrote meerderheid volstrekt onbespreekbaar.

Zo misbaar is het dus blijkbaar niet...

Jippox

Het is een feestje, waarom zou je die kinderen nog per se iets moeten willen leren?

Als jij je kinderen wilt leren dat je op een feestje niet altijd hoeft te drinken, dan neem je toch zelf een colaatje? Waarom moet je jouw normen en waarden opleggen aan andere volwassenen?

mark

Het is een feestje, waarom is het zo volstrekt ondenkbaar voor jou dat daar alcohol bij moet?

Dalarna

Dalarna

03-07-2014 om 15:33

Jippox

Je gaat er gewoon weer van uit dat iedereen dan ook alcohol wíl drinken, dat is helemaal niet zo. Ik heb van de week veel en veel meer ouders zonder alcohol gezien dan met. Ik kan alcohol best missen in het leven maar helaas het is er en ik wil dat mijn kinderen leren dat alcohol normaal is als je het bij 1-2 glaasjes houdt en dat het niet is dat je OF geen alcohol schenkt OF je je dronken moet zuipen.

Alcohol bij een havodiploma uitreiking vind ik overigens ook wel weer een heel ander iets. Daar zijn nu eenmaal jongeren die wel en jongeren die niet mogen. Ik hoop dus dat sinds de grens naar 18 is gegaan dat elke middelbare school geen alcohol serveert, op welk feest dan ook want ik neem aan dat ze niet overal de id gaan navragen. Nadeel is dan dat ze zich gaan indrinken thuis voor een schoolfeest maar dat is natuurlijk bij elk feest de mogelijkheid.

haha

Ik bedoel natuurlijk: waarom is het zo volstrekt ondenkbaar dat daar GEEN alcohol bij zou zijn.

Jippox

Dat was wel duidelijk inmiddels

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-07-2014 om 15:58

Jippox

Natuurlijk is dat wijntje geen noodzaak. Maar, en dat schreef ik al eerder, de school treedt op als gastheer. En de gastheer bepaalt wat er op tafel staat. Zo gaat dat namelijk in het normale leven. Of je nu naar een feestje gaat, een cafe, een restaurant of een buurt-bbq: de organisator bepaalt wat er op de bar staat. Je stelt dat wijn niet nodig is voor een gezellig feest en wil verklaringen zien waarom er persé wijn moet zijn. Volgens mij is de uitleg heel eenvoudig: omdat de gastheer denkt dat hij daarmee zijn gasten blij maakt. En dat is een prima reden. Niemand is verplicht om alcohol te drinken.
Als jouw kinderen bij die van mij spelen en je komt ze aan het einde van de middag ophalen, dan kan het maar zo zijn dat ik je aanbiedt om nog even wat in de tuin te komen drinken. En misschien zeg ik er wel bij dat ik nog een fles rosé in de koelkast heb staan. Aan jou om te bepalen wat je wilt. Ik bied het alleen maar aan; ik weet namelijk dat ik sommige mensen heel blij kan maken met een fijne rosé in de tuin.

creabea

creabea

03-07-2014 om 17:03

problematische drinkers (nog even off topic)

als 10% van de bevolking problematisch drinkt, dan weten die mensen dat verrekte goed verborgen te houden! Ik ken een hoop mensen, maar ik weet van niemand dat ze teveel alcohol gebruiken. Het lijkt me dus niet waarschijnlijk dat er iemand op een feestje helemaal los zou gaan omdat er bier en wijn te verkrijgen is. En al zou het wel gebeuren, dan lijkt me zoiets niet te voorkomen.

incidenten

Ik heug me een incidentele leidinggevende die nogal kon drinken op personeelsfeestjes. We waarschuwden elkaar omdat hij dan nogal handtastelijk werd. Verder weet ik van een iemand, aangetrouwde familie die aan alcoholmisbruik overleden is, zelfmedicatie vanwege een psychiatrische stoornis.
Mensen die veel drinken doen dat blijkbaar toch al elders. Tenzij je jezelf begeeft in voetbalhooliganclubs of zuipketen.
Verder heb ik de beste herinneringen aan de brugklas. Het eerste klassefeest mocht je een glas wijn of een glas bier, of gewoon cola en fris. Ondenkbaar nu, maar ik herinner het me vooral als spannend en gezellig en niemand was dronken.
Ook trouwerijen en feesten leverden in mijn kringen geen dronkelappen op in publiek.
Het is altijd hetzelfde liedje. Van dit soort 'regels' gaan de overtreders en misbruikers niet minder overtreden en misbruiken en je treft er alleen weer de toch al brave burgers mee.

Anonymized User

Anonymized User

03-07-2014 om 17:50

Geen dronkenlap

"als 10% van de bevolking problematisch drinkt, dan weten die mensen dat verrekte goed verborgen te houden! "

Problematisch betekent hier: Meer dan goed voor hen is. Dat hoeven niet per sé dronkenlappen te zijn, of stille drinkers.

Neem een mevrouw die bij het eten altijd 2 wijntjes pakt, en op een feestje zaterdag 4 wijntjes. Die zit dan op 18 wijntjes per week.

Dat klinkt niet als een vreselijke dronkenlap die haar leven vergooit. Maar zo iemand is volgens sommige stelregels al een probleemdrinker, want zoveel wijn is niet gezond.

Dalarna

Dalarna

03-07-2014 om 17:58

creabea

Ik had al eerder de definitie van een probleemdrinker gegeven, dat is echt geen zware alcoholist maar dat is iemand die problemen ondervindt door het drinken, problemen op het werk bijvoorbeeld of thuis maar dat hoeft verder helemaal niet zichtbaar te zijn. Zie posting 51

Annet

Annet

04-07-2014 om 20:45

Jippox

Het is een feestje, waarom is het zo volstrekt ondenkbaar voor jou dat daar alcohol bij mag?

Ik houd niet van betutteling, dat andere mensen voor mij bepalen wat ik wel/niet mag drinken. Zeer grote kans dat ik op een doordeweekse avond geen alcohol neem, op welk feestje dan ook. Maar die keus wil ik graag zelf maken (of door de gastheer laten maken). Niet door betuttelende ouders die voor mij bepalen wat wel of niet goed voor me is.

Dat geldt ook voor mensen die mij alcohol of taart willen opdringen omdat het zo gezellig is en erbij hoort. Overigens heb ik daar zelden last van... Ik straal vast uit dat ik mijn eigen keuzes maak.

Theekopje

Theekopje

04-07-2014 om 21:22

Argumentatietruc

"Waar je zou kunnen denken dat het een prima gelegenheid voor pre-pubers zou zijn om te ervaren dat alcohol op een feestje uitstekend misbaar is, is dit voor een overgrote meerderheid volstrekt onbespreekbaar.Zo misbaar is het dus blijkbaar niet..."

Op die manier heb je altijd gelijk he.
Zijn mensen het met je eens dan heb je gelijk, maar zijn mensen het niet met je eens dan heb je ook gelijk.

Alcohol juist bij feest

Ik vind het juist prima dat alcohol geassocieerd wordt met feest!! Niet zomaar alcohol maar bij een speciale gelegenheid. Of juist wel voor de gezelligheid. Dat geldt voor mij niet andersom. Gezelligheid hoeft niet gepaard te gaan met alcohol, het mag. En bij een feesfag alcohol, het hoeft niet!
Het zou volgens mij juist slecht zijn als alcohol niet met een bijzonder of gezellig moment geassicieerx werd, maar met bv verdriet of angst.
In het geval van de musical vind ik persoonlijk dat er sprske is van een kinderfeest waarbij geen alcohol hoeft. Maar ik zou er geen moment last van hebben als anderen het een volwassen feest vinden en een glas wijn willen. Misschien is dit feest per school ook heel verschillend. Hier was het echt een kinderfeest.

Caesar

Caesar

04-07-2014 om 22:13

Nooit wijn

Ik drink nooit wijn op dit soort gelegenheden. Niet, omdat ik niet van een glas wijn houd. Integendeel. Maar meestal is het aanbod bogt dat echt niet te drinken is. Dáár zou eens iets aan gedaan moeten worden!

Caesar

Haha caesar

Je hebt absoluut een punt.

Hier afgeschaft

Bij het vorige jubileum werd er alcohol geschonken tijdens de feestbarbecue. Twee moeders werden zo dronken dat ze op het plein met elkaar gingen tongzoenen (het was geen lesbisch stel) en later moest een van de twee horizontaal afgevoerd worden? Sindsdien geen bier of wijn meer bij feestelijkheden.

Skik

Ely

Ely

05-07-2014 om 15:09

O Skik

Wat een verhaal! Dit verzinnen de soap schrijvers niet.

krin

krin

05-07-2014 om 21:24

Ieks

Ik wilde net schrijven dat ik geen probleem heb met drank op grote schoolfeesten omdat men door alle ogen eromheen toch wel uitkijkt met innemen - je zou eens als zatladder bekend worden bij leerkrachten en directeuren. Maar voor sommigen werkt dat blijkbaar niet remmend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.