Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mari

Mari

01-07-2014 om 19:49

alcohol voor ouders op musicalavond

Wat vinden jullie er van als er o.a. wijn en bier wordt geschonken voor ouders tijdens de pauze en na afloop van de afscheidsmusical van groep 8?
Ik vond het maar vreemd, omdat ik vind dat alcohol niet thuishoort op een basisschool, ookal is dit alleen voor de ouders/familie bedoeld.
Wat is jullie mening hierover?


Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 09:22

toch niet

Hier is het OOK een feestje voor de ouders. De kinderen houden een disco en de ouders hebben tijdens die disco ook een feestje. Niks alleen voor de kinderen dus en dan mag het opeens wel blijkbaar

Grappig dat ik verdacht ben, iemand die nog nooit meer dan 1 of 2 slokken heb gedronken van een alcoholhoudend drankje! Belachelijk ook en inderdaad de tegenstanders zijn veel feller dan de voorstanders.

Bij sommige kerstfeesten (niet allemaal, hier gaat het elk jaar anders met kerst) is hier ook wel eens alcohol geschonken en bij het lustrumfeest ook.

Mira

Mira

02-07-2014 om 10:08

Alcohol en gezellig

Ik heb er geen moeite mee als anderen drinken. Ook niet op een afscheidsavond van groep 8. Vorig jaar hier ook wijn en bier bij het afscheid van mijn oudste.

Maar waar ik ech niet goed van wordt is dat het ongezellig wordt gevonden als je om wat voor reden dan ook niet drinkt.
Ik drink erg weinig. En toen ik zwanger was al helemaal niet (logisch). Maar nu had ik in mijn prille zwangerschap een bruiloft. Nou wat een gezanik dat ik ongezellig was, niet normaal! Omdat ik nog niks over de zwangerschap wilde vertellen, want nog erg pril, had ik dus ook geen smoes.

En dus ook op dat afscheidsfeest. Stond ik met een bijna lege cola, en een andere ouder maar ongezellig dat ik een drankje weigerde.

En tja die boodschap krijgen de kinderen dan ook mee. Daar heb ik meer moeite mee dan de drank op zich.

Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 10:15

Mira

Dat ligt gewoon net aan die mensen, daar heb ik hier nog nooit last van gehad.

creabea

creabea

02-07-2014 om 10:16

eens met Mira en Dalarna

Ik heb geen bezwaar tegen licht alcoholgebruik, maar het hoeft van mij ook weer niet. Dat het zonder alcohol minder gezellig zou zijn lijkt me onzin. Dan moet je toch eens bij jezelf gaan nadenken waarom je alcohol nodig hebt om te ontspannen, of om het gezellig te hebben.

Zo'n musical is óók een feestje voor de ouders, dus tja, waarom niet een biertje/wijntje? Bij andere gelegenheden (verjaardagen, of gewoon thuis) wordt er toch ook wel eens gedronken waar kinderen bij zijn? Zolang het maar duidelijk is dat het niet voor kinderen is en het met mate gebeurt, lijkt me het geen bezwaar.

waarom?

Vreemd genoeg is de reactie op de vraag: "waarom wel?" niet veel meer dan: "waarom niet?". Iemand ook nog een argument hiervoor?

vega

vega

02-07-2014 om 10:45

over de top

De tegenstanders maken er teveel van is mijn idee. Ook alcohol hoort erbij in de wereld (nee, geen must dat je het gebruikt) dus waarom daar niet normaal mee omgaan. Ik vind het argument dat kinderen moeten zien dat er normaal door volwassenen met alcohol omgegaan wordt al argument genoeg.
Ik vind het nigal krampachtig als je je daar zo fel tegen verzet. Ik drink zelf een glaasje voor ook ik verdacht wordt (van wat...alcoholisme? )

Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 11:02

over het ontspannen

Er is een verschil tussen:

* ik heb alcohol nodig om mij te ontspannen
* ik kan me ontspannen en dan geniet ik van een glaasje alcohol
Als je dat verschil niet ziet is er flink wat mis (en nogmaals: IK drink niet eens alcohol).

Verder heeft in mijn ogen alcohol inderdaad niets met gezellig zijn te maken, alcohol wordt al snel ongezellig als er teveel van wordt gebruikt. Als het daar naar toe gaat ben je al veel te ver over een grens en ik verwacht wel van een school dat ze ruim voor die grens gaan weigeren. Het is geen café.

Waarom wel was de vraag? Gewoon omdat het genotsmiddel is die met mate gebruikt zelfs gezond is en juist om kinderen te laten zien dat het iets is voor volwassenen waar je dán van kan genieten en waarbij je dat met mate doet. Mijns inziens leer je de kinderen daar zelfs iets van als het op een normale manier verloopt.

Jaina

Jaina

02-07-2014 om 11:03

Goede voorbeeld

Natuurlijk moet de juf/meester het goede voorbeeld geven maar ik zie niet in waarom de juf/meester nu gelijk een slecht voorbeeld geeft als ze een glas wijn drinkt. Natuurlijk moet zij/hij niet drinken op het moment dat ze verantwoordelijkheid dragen voor de kinderen. De reden is heel praktisch. Ook een klein beetje alcohol kan al voor verminderd reactie vermogen zorgen. Niet handig als je de leiding hebt over een groep kinderen. Maar als na afloop van het werk bij een feestavond de kinderen de juf of meester zien met een glas wijn dan vind ik daar weinig bezwaarlijk aan. De juf of meester geeft geen slecht voorbeeld als ze als volwassenen mensen op een sociale aangelegenheid op hun werk een glas alcohol nuttigen.

Jaina

Jaina

02-07-2014 om 11:09

Jippox

Ik drink zelf eigenlijk nooit meer en ik kom zeer regelmatig op feestjes en sociale gelegenheden waar helemaal niet wordt gedronken. Ik heb dus beslist geen alcohol nodig om het gezellig te houden. Ik vind het ook onzin dat overal perse alcohol bij moet zijn. Maar de realiteit is dat sociaal drinken in deze maatschappij gewoon is en ook niet als iets slechts wordt gezien. Daar ben ik het ook wel mee eens overigens, dat drinken niet perse slecht is. In elk geval kan je hier op sociale gelegenheden 's avonds meestal wel alcoholische versnaperingen verwachten. Dat hoeft niet perse maar het mag en kan wel. Veel mensen vinden een glas wijn nu eenmaal wel lekker.

Musical is voor kinderen maar ook voor de ouders. De receptie na afloop is voor zowel ouders, kinderen als leerkrachten. Aangezien het een gelegenheid is die 's avonds is en waarbij deels een volwassen publiek is zie ik weinig bezwaar tegen het serveren van alcohol. Ik zeg niet dat er alcohol bij moet maar meer dat het geen probleem is als er wel alcohol is. Zou het er niet zijn is het ook best. Maar als de organisatoren besluiten om wel alcohol te serveren vind ik dat niet ongepast.

tonny

tonny

02-07-2014 om 11:44

feestelijk

Het is een feestelijk moment. Sommigen vinden daar alcohol bij horen, anderen niet. Ontspannen kan met een glaasje wijn, en ook met een kopje thee.
Laat het over aan de genodigden, maar schenk niet te royaal.

Dat het geen afscheid voor de ouders is, alleen voor de kinderen - hm. dat is maar beperkt waar vind ik. Zeker als je laatste kind van school gaat, is het voor ouders ook een belangrijk moment, een fase die je afsluit. Het gaat in de eerste plaats om de vertrekkende leerlingen, maar er mag ook (feestelijke) aandacht zijn voor de ouders!

creabea

creabea

02-07-2014 om 12:17

juist ook voor de ouders

want waarom zou je dat hele toneelstuk anders 's avonds opvoeren? Overdag is er altijd een 'generale repetitie' voor de schoolkinderen, maar dat is dus niet de echte voorstelling. Die is voor de vaders en moeders

In dit verband zou ik alcohol niet anders zien dan koffie. Een genotsmiddel voor grote mensen wat bij verantwoord gebruik geen schade toebrengt aan anderen.

Ely

Ely

02-07-2014 om 13:56

Creabea

De echte voorstelling voor de ouders? O zo is het hier niet hoor. Hier geven ze gewoon de voorstelling twee keer en zijn beiden balangrijk.

Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 14:15

Ely

Hier gaat het zelfs vier keer, twee keer overdag voor andere kinderen en twee keer 's avonds voor de ouders maar de kinderen vinden de avondvoorstelling toch veel echter hoor. Die andere twee worden als generale gezien.

druif

druif

02-07-2014 om 14:18

ach

Ik vind het net als de rokende leraar voor de klas. Nu vinden we het nog normaal, over tien jaar niet meer, denk ik. de associatie school-alcohol vind ik een foute. De vo-school hier is alcoholvrij. Nu de basisschool nog. Goed voorleven, doet goed volgen.

Ik vind dat musical gedoe trouwens echt niet leuk. Ik ga voor mijn kind, want mijn persoonlijke ideale avond breng ik niet zo door.
Voor andere ouders is zoiets een van de hoogtepunten van het jaar. Het is heel belangrijk voor ze en daarom willen ze drinken en roken. Tja, 'get a life', denk ik dan. (Op het plein staan hier steevast, elk schoolfeest ouders te drinken en te paffen.)

In mijn beleving zet je jezelf dan voor gek, als volwassene. Alsof je niet een paar uurtjes zonder je genotsmiddelen kan. Dan liever een witte legging, driekwart, met birkenstocks, met kalknagels en een uitgegroeide haarspoeling.

Smaken verschillen.

bibi63

bibi63

02-07-2014 om 14:35

Tja Druif

En waarom zou dan bij een feestelijkheid wel een glas cola of een bitterbal, kaasje of een taartje geoorloofd zijn? Nu ook niet bepaald gezonde dingen, maar worden wel geassocieerd met een feestje. Je zou het ook anders kunnen stellen: bij een feestelijk en/of bijzonder iets hoort iets extra's. Of dat nou een glas cola is (die kind misschien zelden mag drinken) of een wijntje voor de ouders. Wat is het verschil? En nee, van een glas cola word je niet dronken, maar van 1 wijntje ook niet. Ze kunnen natuurlijk op hun 18e los gaan met alcohol, maar ook met cola en andere ongezonde zaken zodra pa en moe er niets meer over te vertellen hebben. Of........ ze beperken dat tot speciale momenten. T'is maar hoe je het voorleven ziet.
Bibi

druif

druif

02-07-2014 om 14:49

speciaal moment

De een vindt het een speciaal moment, de ander een ietwat saaie sociale verplichting (mijn kinderen bijvoorbeeld: 'mam, moeten we hier nog lang blijven, deze mensen stinken naar de rook.'

Vind je al alcohol werkelijk vergelijkbaar met bitterballen?

Maar van mij mogen ze ook gezonde snacks maken hoor. Mijn kinderen vinden cola, nootjes en bitterballen niet lekker. Fruitspiesjes en rauwkost wel. En drop, maar dat is ook weer niet gezond.

Vind je het echt raar, als scholen, die kinderen in groep 8 nog alcoholvoorlichting gegeven hebben, het goede voorbeeld zouden geven?
De vo school is ook rook- en alcoholvrij. Ik vind dat wel stoer.

Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 14:57

druif

Mag ik je er op wijzen dat een paar maal alcohol in de week gezonder is dan geen alcohol drinken? Dus waarom is een bitterbal niet te vergelijken met alcohol? Volgens mij zit er bijna niets gezonds in een bitterbal hoor!

Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 14:58

oja en

Ok, ze geven kinderen alcoholvoorlichting maar wat is daar dan gezegd: volwassenen mogen geen alcohol drinken? Ik neem aan van niet, dus waar rijmt alcohol serveren niet met een alcoholvoorlichting aan 12 jarigen?

en wat dan als...

Er bij de kinderen die afscheid nemen eentje zit met een ouder die zwaar drinkt. En dat zo'n kind al weet dat als er alcohol geschonken wordt, dat het dan tijdens of na deze avond NIET leuk gaat worden... Is dat dan genoeg reden om niet te schenken? Of denk je dan: ja dat een ander geen maat kan houden is mijn probleem niet, ik wil gewoon mijn wijntje kunnen drinken.

Of denken jullie misschien dat ik nu overdrijf?

Nou, volgens de cijfers (zie trimbos of Jellinek) is zo'n 10% (!) van de bevolking tussen 18 en 69 jaar een probleemdrinker. Met een klas met 25 kinderen x 2 ouders per kind = 50 ouders, heb je dus al te maken met gemiddeld zo'n 5 probleemdrinkers. Goede kans dat daar ook wel eentje bij zit die nogal vervelend wordt van alcohol.
En misschien zit er er ook nog eens eentje tussen die met veel moeite gestopt is, maar het heel moeilijk vindt als er op zo'n avond geschonken wordt ("cola? Waarom neem je niet lekker een wijntje, je kind gaat maar 1x van de basisschool tenslotte!"). Ook allemaal vooral niet jouw probleem?

Dat het allemaal zo sociaal geaccepteerd is, neemt niet weg dat alcohol in feite gewoon vergif is en nog zwaar verslavend ook. Dat het ontzettend veel schade aanricht bij ontzettend veel mensen.
Eigenlijk is het dan ook volkomen van de zotte dat het nog altijd iets is dat er 'nou eenmaal bij hoort'.

Ja, natuurlijk gaat dit niet over jullie, brave matige drinkers. En in jullie omgeving komt het natuurlijk ook allemaal niet voor. Nee joh. Laten we elkaar dat vooral voor blijven houden, en onze kinderen vooral ook blijven leren en voorleven dat alcohol er gewoon bij hoort, altijd en overal.

Dalarna

Dalarna

02-07-2014 om 15:16

Jippox

Die probleemdrinker die 'niet gezellig is' kan ook allang om 3 uur zijn begonnen met indrinken. Hoeveel alcohol kan die persoon drinken in dat uurtje zonder dat het opvalt denk jij?

Verder is een 'probleemdrinker' geen probleem om de gelegenheid waar wij het over hebben:

"Een probleemdrinker is iemand die langere tijd veel drinkt en hierdoor problemen heeft gekregen. Dat kunnen problemen zijn op gebied van gezondheid, werk of relationele problemen. 10% van de Nederlandse bevolking tussen 16 en 69 jaar is probleemdrinker. Dit zijn 1,1 miljoen mensen.

Een alcoholist is iemand die sterk verlangt naar alcohol, wel wil maar niet kan minderen en blijft gebruiken ondanks de schade die het gebruik oplevert. 0,7 % van de bevolking tussen 18 en 64 jaar is alcoholist. Dit zijn 82.400 mensen.
Probleemdrinkers

Een probleemdrinker is iemand die veel drinkt en allerlei problemen heeft die met het drinken te maken hebben. Dit kunnen gezondheidsklachten of problemen met relaties of werk zijn. Verder kunnen er problemen ontstaan door verkeersongelukken of door geweld en agressie. Ook kunnen er verslavingsproblemen optreden.

Vaak heeft iemand met alcoholproblemen zoveel problemen dat door de omgeving gezegd wordt: logisch dat de man drinkt, hij heeft het ook zo moeilijk. Vergeten wordt dan dat veel problemen juist door het drinken zijn ontstaan."

Aiselle

Aiselle

02-07-2014 om 15:43

Jippox

Ik ben het met je eens hoor. (Maar in mijn directe omgeving heb ik de gevolgen van drank gezien, dus ik ben wellicht bevooroordeeld.)

Wat mij betreft hoort alcohol er helemaal niet bij. Dat sommige mensen het lekker vinden staat daar los van. Ik vind het meer iets dat je thuis zou kunnen aanbieden aan je gasten. Zou kunnen, geen noodzaak. Maar op iets als een school? Nee, helemaal niet nodig. Er zijn wel meer dingen lekker, maar het gaat toch om even iets drinken in de pauze? Koffie, thee, sap voldoen prima.

Controleren die scholen trouwens of die ouders allemaal lopend komen?

tonny

tonny

02-07-2014 om 15:51

feestelijkheden

Ik snap de moeite met alcoholmisbruik, dat kan erg nare gevolgen hebben. Dat je dan van weeromstuit liever helemaal geen alcohol meer ziet op dergelijke sociale feestjes, tja.
Zoals anderen al zeggen, snacks zijn ook niet gezond als je je eraan te buiten gaat.

Wat als feestelijk wordt ervaren, verschilt nogal. Het helpt vast dat het budget van scholen niet zo royaal is, dus ik denk niet dat iemand de kans krijgt om zich aan alcohol cq bitterballen te buiten te gaan. En met één alcoholische versnapering kan iemand echt nog wel het verkeer in. Tenzij hij/zij een beginennde bestuurder is, dan is de regelgeving strenger toch?

Annet

Annet

02-07-2014 om 15:59

Laat die hapjes dan ook maar weg

Je zult maar aan het lijnen zijn en veel moeite hebben om dat vol te houden. Dat kun je zo iemand toch niet aandoen, bitterballen en blokjes kaas recht onder je neus zetten. Weg met de hapjes! Gezond eten is veel beter voor je

Mira

Mira

02-07-2014 om 16:10

Jippox helaas

Ik ken iemand van dichtbij die zwaar alcohol verslaafd is geweest. Dit soort avonden zijn voor hem een verzoeking en hij gaat daarom dus niet. De school van zijn zoon schonk dus alcohol en hij is thuisgebleven. Helaas mocht hij ook niet op de generale komen, maar dat was ook omdat hij de reden daarvoor niet wilde noemen.
Hij zegt dat in zijn lotgenotengroep dit soort feestjes voor veel mensen een punt is. Op feestjes roept men toch geregeld "neem er toch eentje, gezellig!" En je bent flauw als je weigert. Dat is echt niet alleen waar ik kom hoor!

Ik heb het zelf ondervonden toen ik (nog onzichtbaar) zwanger was, borstvoeding gaf en soms gewoon niet hoefde. En heel vaak zelfs. Zelfs als BOB mag je er een. Waarom neem je die dan niet?

Ik kom ook nogal eens op rockfestivals en daar moet je helemaal sterk in je schoenen staan om niks te drinken. Echt.
En onder jongeren is dit dus nog erger! Zuipen is de norm. Dat gebeurt ook op die festivals en daar zie ik het van dichtbij, maar ook op de camping op Texel. Wie de hoogste stapel kratjes heeft is de stoerste groep.

Of een keer op dat sjieke kerstdiner van mijn werk. Je werd ongevraagd bijgeschonken, en iedereen was met de auto! Voor een frisje moest je actief weigeren. De wijn hoorde bij de gang. Nouja! En ik reed mee met iemand die dus teveel op had. Taxi gebeld. Heel flauw.

Hoe we dit tij gaan keren weet ik niet. Dat matig drinken gezond is geloof ik graag, maar ik ken heel wat mensen die regelmatig dronken zijn. Ook volwassenen, brave huisouders.
En in een klas met ruim 50 ouders zit statischtisch gezien wel een probleem drinker. Lullig als je dan op zo'n avond het moeilijk hebt. Nog erger als je je in bijzijn van kindeen niet in de hand kunt houden.
Eerlijk gezegd vond ik op de afscheidsavond aan het eind een aantal ouders ook wel er jolig luidruchtig. Teut dus. Niet erg, maar toch.

Tja en dat kinderen dan zo zien dat als je niet drinkt dan ook niet gezellig bent, tja dat vind ik eigenlijk een erg slecht voorbeeld.
Ik ben niet perse tegen drank op zo'n avond. Maar ik ben tegen het gezellige stoere imago wat drank blijkbaar heeft. Drank wordt ook zo in de markt gezet. Het is echt een lifestyle product.
Dat heeft cola ook. En dat is ook niet gezond, maar de verwoestende werking van drank bij overnmatige gebruik haalt cola niet.

Ik vind het eigenlijk wel een lastige kwestie.

Hier was de musicaluitvoering....

...in de lokale ' feestzaal' in het dorp. Mooi groot, semi professioneel podium, maar ook met café/ bar in de zaal. alwaar de ouders na afloop idd een biertje of glas wijn dronken terwijl de jeugd in de kelder nog een uurtje after party disco had ( zonder alcohol

Ik vond daar niks mis mee.....

Maakt de lokatie dan uit?

Ingrid

( zou meer moeite hebben met een vo activiteit waarbij ouders wel zouden mogen drinken en jeugd niet. Met 15- 17 jarigen ligt dat toch anders)

Jaina

Jaina

02-07-2014 om 18:18

alcohol misbruik

Ik vind het zelf wat overdreven om hier nu alcohol misbruik bij te gaan halen. Voor een echte drinker zal de aanwezigheid van wel of geen wijn of bier geen belemmering vormen. Mijn vader bijvoorbeeld loste dat bijvoorbeeld op door voor of na die tijd flink te drinken. Juist op dat soort gelegenheden zou hij niet veel drinken (om vervolgens voor of na die tijd de schade flink in te halen). Maar goed dat is allemaal leuk en aardig maar dat is natuurlijk geen normaal gedrag. Ja, alcohol misbruik komt veel voor. Je hoeft er mij niks over te vertellen. Maar tegelijk wil ik het simpele feit dat er gedronken wordt niet problematiseren. Er is niks mis met het beschaafd consumeren van alcohol. En ja de aanwezigheid van alcohol kan problematisch zijn voor ex alcoholisten maar om daar nu het beleid op aan te passen gaat wel veer. Dan kan je inderdaad ook nergens meer roken (daar breng je ex rokers mee in de problemen) of vet en zoet eten serveren (niet leuk voor de lijners)
Ik bagataliseer echt niet de gevolgen van alcohol misbruik maar ik pleit er wel voor om de zaken binnen proportie te blijven zien.

Overigens ken ik als niet drinker het fenomeen van drinkers die hun versnaperingen opdringen ook wel en dat is inderdaad zeer irritant maar dat staat los van of het feit of het serveren van alcohol wel of niet passend is.

Mari

Mari

02-07-2014 om 19:24

reactie

Ik ben zelf ook niet tegen alcoholgebruik, drink s'avonds graag een wijntje. Maar de reden van mijn vraagtekens bij alcoholgebruik op zo'n avond, is dat we hier veel ouders hebben die met de auto komen. En die dan toch na afloop met twee wijntjes op de auto in stappen. Ik weet dat het qua promillage misschien mag, maar toch... Voelt school zich dan toch niet genoodzaakt om kinderen hierin te beschermen? Ookal ligt de verantwoordelijkheid natuurlijk bij de ouders, dat weet ik wel, maar de gelegenheid wordt wel gegeven...
Ik drink op die avond liever niet, dat doe ik wel als ik weer thuis op de bank zit. Ik vind het net zo gezellig zonder wijn, maar wat ik minder vond was na de pauze de bier-adem van mijn buurman te ruiken...Ergens voelde het gewoon niet zo gepast voor de kinderen

Theekopje

Theekopje

02-07-2014 om 19:25

Bleekselderij

Een hoop van de argumenten tegen alcohol gaan ook op voor taart.

Overgewicht is een nog vaker voorkomend probleem dan alcoholmisbruik. Als je met alcohol altijd het goede voorbeeld moet geven (en matig drinken is kennelijk geen goed voorbeeld, alleen niet-drinken is een goed voorbeeld) dan moet je dus ook het goede voorbeeld geven door geen taart maar bleekselderij te serveren.

Idem dito voor "alcohol is toch niet nodig om het gezellig te hebben of het feestelijk te maken". Taart is toch ook niet nodig om het gezellig en feestelijk te maken? Dan kun je net zo goed bleekselderij serveren.

En idem dito voor mensen die hun gebruik niet in de hand hebben. Als je geen alcohol mag schenken omdat er mensen zijn die hun gebruik niet in de hand hebben, dan kun je ook stellen dat het serveren van taart niet in de haak is vanwege mensen die hun calorie-inname niet in de hand hebben.
Serveer dan bleekselderij, dat is een veilig en gezond en verantwoord hapje voor iedereen. En een goed voorbeeld voor de kinderen.

Kortom: sommige mensen vinden dat een glaasje wijn of een stukje taart mag om een feestelijk moment nog feestelijker te maken.
Anderen vinden dat spa rood en bleekselderij net zo gezellig is.

Mijntje

Mijntje

02-07-2014 om 20:03

associatie Gezellig Dus Alcohol

Nee hoor, die ouders kunnen ook 's avonds bij elkaar lekker gaan pimpelen als de kinderen naar bed zijn. Ik vind niet dat er alcohol op n.b. een basisschool moet worden geschonken.
De associatie Gezellig Dus Alcohol vind ik geen goede om aan te leren, dat is geen goed voorbeeld.
Maar hier ook van dichtbij toe moeten zien waar dit toe kan leiden.

bibi63

bibi63

02-07-2014 om 21:15

Druif (en anderen)

Als je kinderen wilt leren dat bij een feestelijke gelegenheid niets extra's hoort, dan doe je dat dus ook niet op een verjaardag of wat dan ook. Al dat extra's is nergens voor nodig en altijd ongezond (alhoewel 1 glaasje wijn juist wel weer gezond is....)
Je kunt kinderen ook leren dat iets extra's (ook al is het niet gezond) iets is waar je af en toe van kunt genieten, bijv. bij een feestelijke gelegenheid. Lijkt mij dan wel weer gezond.... En Druif, dat jij/jullie een eindmusical oervervelend vinden en al helemaal niet iets leuks, tja, dat is dan jammer en sneu voor jullie. Gelukkig vinden veel ouders en kinderen het wel leuk en bijzonder, wel zo fijn voor de kinderen. T'is maar wat je voorleven noemt: chagerijnen, goed plan, worden het leuke mensen van.. Ik vind aan een x-aantal verjaardagen geen bal aan, maar dat weerhoudt mij daarom niet om dan toch even te smullen van een lekker stukje kaas.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.