Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mari

Mari

01-07-2014 om 19:49

alcohol voor ouders op musicalavond

Wat vinden jullie er van als er o.a. wijn en bier wordt geschonken voor ouders tijdens de pauze en na afloop van de afscheidsmusical van groep 8?
Ik vond het maar vreemd, omdat ik vind dat alcohol niet thuishoort op een basisschool, ookal is dit alleen voor de ouders/familie bedoeld.
Wat is jullie mening hierover?


ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-07-2014 om 21:31

feestje

De afsluiting van een schoolperiode is in mijn optiek geen 'kinderfeestje waar geen alcohol hoort'. Nou ja, natuurlijk is het een feestje voor de kinderen. Maar het is ook een feestje voor de ouders: op zo'n avond lopen zelfs meer ouders rond dan kinderen. Bij een feestje thuis (een zondag met alle familie over de vloer) maak ik ook geen onderscheid tussen een kinderfeestje of een feestje voor volwassenen. Alle volwassenen kunnen een wijntje of een biertje krijgen, ongeacht of ze er nu zijn vanwege een kinderverjaardag of een verjaardag voor mijn man of mij.

Wat mij vooral in deze draad opvalt is dat een biertje of wijntje door sommigen als iets 'misdadig' wordt gezien. Dat het 'fout' is. Dat het niet mag. Dat je zou moeten voorleven dat het niet nodig is. Ik zie dat anders. Natuurlijk is het feitelijk niet nodig. Maar koffie of thee of een colaatje is ook niet nodig. Koekjes? Feitelijk ook overbodig. Schaaltje met kaas en worst of toastjes: ook niet nodig. Is het daarom verkeerd? Welnee. Een groot deel van alles wat we doen en wat we eten, is niet nodig. Maar wel leuk. Of feestelijk. En daarom doen we het. En dat is dus prima.

Ik vind dat sommigen er wel veel bijhalen. Alcoholmisbruik bijvoorbeeld (een alcoholist zal het heel moeilijk vinden als er wijn is) of dat mensen weer naar huis moeten (we moeten de kinderen beschermen, zodat hun ouders niet met drank op achter het stuur gaan). Ook moeten leerkrachten blijkbaar 'voorleven' en de boodschap afgeven dat het ook gezellig kan zijn zonder alcohol. Ik vind dat je het hiermee veel te zwaar en nodeloos complex maakt. Het is een feestje, klaar. En de gastheer/vrouw bepaalt wat er geschonken wordt voor de gasten en welke hapjes er zijn.

Ampersand

Ampersand

02-07-2014 om 22:22

Nee

Het is niet de verantwoordelijkheid van school ervoor te zorgen dat de ouders nuchter achter het stuur kruipen. Hier fietst het overgrote deel van de ouders, maar de ouders die met de auto komen moeten daar zelf rekening mee houden.

Overigens drink ik niet, nooit gedaan ook, maar ik ervaar geen druk om 'gezellig' een drankje mee te drinken. Mensen bieden wel eens wat aan, ik antwoord dan dat ik niet drink en liever 'n fris/sapje neem. Is nooit een probleem. Niet op school, niet bij vrienden, niet op rockfestivals.

De musicalavond is evengoed voor de ouders, opa's en oma's en andere aanhang als voor de groep achters. Mijn kinderen weten trouwens niet eens of er wel of geen alcohol geschonken werd... dat is iets waar ze echt niet op letten! Op de jaarlijkse schoolpicknick nemen ouders trouwens ook gewoon wijn mee en ja, daar drinken de juffen rustig van mee (wordt wel georganiseerd door school, maar voor leerkrachten is het vrije tijd!).

guera

guera

02-07-2014 om 22:46

snoep en eten

Ik heb niet alles gelezen maar ik vind de opmerkingen over dat het zonder alcohol niet gezellig zou zijn ook redelijk irritant. Net als dat as ls je geen taart eet bij een feestje het ongezellig is en dat gezonde traktatie s niet gezellig en feestelijk zijn en dat snoep erbij hoort. Net zo irritant en die hoor ik hier ook regelmatig langskomen hier. Het maakt mij geen biet uit wrl of geen alcohol op zon eindfeest

druif

druif

02-07-2014 om 22:51

chagrijnig

Gelukkig ben ik bijna nooit chagrijnig en al helemaal niet op een feestje, wat voor kinderen georganiseerd wordt.
Ik blijf het een gemiste kans, als je kinderen in februari voorlicht over het belang van 'fris' blijven. En dan in juni alcohol serveren op een kinderfeest. Beetje tegen strijdig.

bibi63

bibi63

02-07-2014 om 23:07

Druif

Net zo tegenstrijdig als kinderen voorlichten dar een witte boterham niet zo gezond is, het moet volkoren zijn, en op een kinderfeest puntjes met knakworst serveren. Of mag dat niet van jou? Of mag dat wel van jou? Maar ouders geen wijntje? Wat is ongezonder? ( voor wat het waard is)
Bibi

Ely

Ely

02-07-2014 om 23:11

Ik denk

Dat als je echt het van belang vindt om opvoedkundig het gevaar van alcohol mee te geven het juist niet slim is om het in de ban te doen. Alcohol is deel van onze maatschappij en als je wilt dag je kind daar verstandig mee leert omgaan is het denk ik slim om te laten zien hoe dat moet, niet om situaties te creëren waarbij je dat vermijd.

Verder vind ik ook dat het een beetje over de top is om alcoholmisbruik erbij te halen. Tel alle mensen met overgewicht, ondergewicht, suikerverslaving, anorexia, boulimia etc bij elkaar op en idd: elk schoolfeest of wat dan ook is een festijn met water en rauwkost.

En ook ik ken mensen die geen gezonde relatie met alcohol hebben. Maar als die maar een schoolfeest moeten waar geen alcohol wordt geschonken zullen ze echt niet netto minder drinken die dag.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-07-2014 om 23:20

nee joh

"Ik blijf het een gemiste kans, als je kinderen in februari voorlicht over het belang van 'fris' blijven. En dan in juni alcohol serveren op een kinderfeest. Beetje tegen strijdig."

Nee joh, dat is helemaal niet tegenstrijdig. Voor kinderen en volwassenen gelden andere regels, maar zijn ook andere zaken van belang. Ik leer mijn kinderen niet dat alcohol altijd slecht is. Ik leer ze wel dat alcoholgebruik voor kinderen slecht is. En dat te veel alcohol slecht is. Die nuance snappen kinderen prima hoor. In een restaurant, op een terra of op een familiefeestje zien ze ook dat volwassenen wel eens iets alcoholisch drinken. Een school hoeft echt niet heiliger te zijn dan de paus.

Dalarna

Dalarna

03-07-2014 om 08:19

Druif

"En dan in juni alcohol serveren op een kinderfeest."

En daar verschillen we van mening, het IS geen kinderfeest alleen! Hier zaten de kinderen bij de disco en de ouders konden wat drinken, eten en praten. Je kon zelf inschenken en er was sap, fris en wijn en chips, nootjes, tomaatjes en komkommer

Verder snap ik niet waarom je er een probleem mee hebt dat je kinderen in februari voorlichting geeft over alcohol en dan vier maanden later een totaal andere doelgroep (volwassenen) alcohol geeft. Wat heeft dat met elkaar te maken?

*bella*

*bella*

03-07-2014 om 08:56

volgens mij

Is alcohol onder jongeren juist zo'n probleem omdat het zo'n afgesloten wereldje is. Volwassenen zijn geen issue doorgaans binnen dat wereldje. Kinderen al op jonge leeftijd volkomen afsluiten van het (verantwoorde) alcoholgebruik van volwassenen lijkt me daar niet toe bij te dragen. Ook wb drugs moet je als volwassene iets van info en voorlichting kunnen geven, anders loop je de kans op dit gebied niet voor vol aangezien te worden, m.a.g. dat ze je erbuiten kunnen gaan houden.
Ik snap wel dat het lastig kan liggen, als je als ouder je kind de boodschap wil geven dat alcohol puur gif is en absoluut alcohol wilt verbannen, dat kinderen op andere plekken een andere boodschap krijgen. Volgens mij helpt zo'n ongenuanceerde boodschap niet tegen de grote problemen die er maatschappelijk zijn tgv alcohol. (hetgeen niet wil zeggen dat het niet, tijdelijk, een adequaat antwoord voor je eigen individuele kind kan zijn)

Anonymized User

Anonymized User

03-07-2014 om 09:11

We gaan naar eem niet-drinken-snacken-roken maatschappij

"Ik vind het net als de rokende leraar voor de klas. Nu vinden we het nog normaal, over tien jaar niet meer, denk ik. de associatie school-alcohol vind ik een foute. De vo-school hier is alcoholvrij. Nu de basisschool nog. Goed voorleven, doet goed volgen."

Die kant gaan we inderdaad op. Lichamelijk gezien is teveel alcohol ongezond. Dus probeert men nu, na de sigaret, het glaasje wijn uit te bannen.

Maar ongezonde producten geven ook plezier, je kan ervan genieten. Dat is de andere kant van het verhaal en die wordt door gezondheidsorganisaties mi niet mee genomen.

Die zijn gewoon fanatiek bezig ál het roken, snacken en drinken uit te bannen. We moeten vooral zo lang mogelijk leven, plezier in het leven is daaraan ondergeschikt. En, zou houdt men ons voor, genieten van een glaasje wijn is geen echt genieten, eigenlijk ben je maar wat sneu als je een wijntje lekker vindt...

De persoon die daar anders over denkt wordt zonder pardon onder de verslaafden geschaard, en die moet op andere gedachten gebracht worden. Zie ook deze discussie.

Sommigen zijn hier tegen alcohol, en dat betekent niet dat zij het zelf bij een Crystal Clear houden, nee zij vinden dat er maar helemaal geen alcohol geschonken moet worden. En dat het drinken van alcohol over 10, 20 jaar net zo belanden is als het roken nu, dat wordt toegejuicht. En dat vind ik jammer.

Als ook het drinken uitgebannen is, dan zullen alle ogen zich richten op de bitterbal. Want zeg nou zelf, je bent wel héél zielig als je een bitterbal nodig hebt om het gezellig te hebben, toch?

Oh ja, als ik het op een feestje bij Spa hou, word ik nooit lastig gevallen dat ik ongezellig ben!

Mijntje

Mijntje

03-07-2014 om 09:26

anders

Ik zie alcohol wel als wat anders dan eten. Een alcoholverslaving (en dat begint met 'voor de gezelligheid'),met teveel 'gezellige wijntjes en biertjes' eindigt na zo'n 20 jaar met levercirrose. Dus dat het 'gewoon' is, moet wel worden ontmoedigd, zeker als er net over is voorgelicht. En zeker op de basisschool. Maar ik zou er niet over zeuren, alleen wel mijn bedenkingen over hebben.

Mijntje

Mijntje

03-07-2014 om 09:27

dat er op feestjes thuis wordt geschonken is aan de ouders, maar hier gaat het op een school. Daar zit vind ik wel het verschil. Maargoed, ik voel me een zeurmiep

Dalarna

Dalarna

03-07-2014 om 09:33

Mijntje

"Dus dat het 'gewoon' is, moet wel worden ontmoedigd, zeker als er net over is voorgelicht."

Nee, door het overal uit te bannen: daar leren kinderen van! Ik vind dat kinderen moeten leren dat 1 of 2 glaasjes 'gewoon' is. Meer niet. Juist daar is nog veel te bereiken gezien het aantal bingedrinkers en comazuipers. Die hebben dus gewoon niet geleerd dat je het ook bij 1 of 2 glaasjes kan houden. Die zien alleen maar dat het óf helemaal niet mag óf dat je helemaal los kan gaan (bij hun peers). Ik denk dat het belangrijk is dat ze volwassenen zien die laten zien het ook bij 1 of 2 te kunnen laten en ik ben van mening dat ze juist dát niet vaak genoeg kunnen zien. Verbieden zien ze al genoeg en als ze in een zuipschuur terecht komen zien ze het andere.

Anonymized User

Anonymized User

03-07-2014 om 09:34

ongezond

Alcohol is niet 'gewoon'. Het is juist speciaal. We drinken het normaal alleen op feestelijke gelegenheden, niet bij de lunch of het ontbijt.

Wel is het slecht voor de gezondheid. Maar ook bitterballen en taart kunnen eindigen met overgewicht, hartaandoeningen, beroertes. En dat gebeurt dan ook regelmatig.

Maar omdat het slecht voor de gezondheid is vind ik nog niet dat het meteen uitgebannen moet worden. Zo lang en gezond mogelijk leven is een mooi doel natuurlijk, maar niet iedereen heeft 90 jaar worden als prioriteit nummer 1.

Mijntje

Mijntje

03-07-2014 om 09:43

averechts

Ja daar heb je wel gelijk in dat dat uitbannen averechts werkt. Maar waarom moet het op een basisschool geleerd worden? Laten ouders thuis maar het goede voorbeeld laten zien. Ik vind dat beter, maar het is geen halszaak.

Dalarna

Dalarna

03-07-2014 om 09:44

Nee Anonymized User

Bij vrouwen is 1 glaasje en bij mannen maximaal 2 glaasjes per dag (en niet elke dag) gezonder dan GEEN alcohol drinken! Dus zomaar roepen dat alcohol slecht is voor de gezondheid klopt niet. Verder las ik zelfs dat alcohol vergif is... tja.

Anonymized User

Anonymized User

03-07-2014 om 09:52

Dalarna

Je hebt gelijk, teveel alcohol drinken is ongezond, maar alcohol op zichzelf niet.

maar

Ik lees hier steeds dat kinderen moeten leren dat het gewoon is om wat te drinken. Maar leren ze dat niet juist al voortdurend overal? Lijkt mij dat ze ook moeten leren dat het net zo normaal is wanneer er ergens eens geen alcohol voorhanden is. Daarmee is het ook niet meteen 'taboe' trouwens.
Wat is er op tegen om ook dàt voorbeeld af en toe eens te geven?

Verder zijn er mensen die er wel moeite mee hebben als er op zo'n feestje geschonken wordt. Omdat ze het daar zelf moeilijk mee hebben of door vervelende ervaringen met anderen en/of uit het verleden. Je kunt dat opzij blijven vegen maar de cijfers liegen er niet om. Er zijn gewoon verschrikkelijk veel mensen met een problematische verhouding t.o.v. alcohol.
Daarentegen lijkt het mij dat er niemand er moeite mee heeft wanneer er eens een keer niet geschonken wordt.

En dat het gezonder is om wel te drinken in plaats van niet? Nou...

"Verschillende onderzoeken tonen aan dat gematigde drinkers minder hart- en vaatziekten krijgen en langer leven. Echter, dit kan ook toegeschreven worden aan andere factoren dan de alcoholconsumptie. Gematigde alcoholdrinkers hebben namelijk gemiddeld minder overgewicht, roken minder en bewegen meer vergeleken met geheelonthouders en stevige drinkers. Een regelmatig gebruik over een langere periode zonder piekbelasting zorgt voor een verhoging van het HDL-cholesterol en voorkomt ongewenste bloedstolling. Dit effect komt door de alcohol en is bij bier, wijn en sterkedrank hetzelfde. Het maakt dus niet uit uit welke drank de alcohol komt. Overmatige alcoholconsumptie verhoogt de kans op hart- en vaatziekten, een hoge bloeddruk, ritmestoornissen van het hart en hersenbloedingen.Alleen mensen met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten hebben baat bij matig alcoholgebruik tegen deze ziekten. Dit is over het algemeen niet het geval bij mensen onder de 40 jaar oud, want dan is deze kans zeer klein.

Alcohol is kankerverwekkend voor mensen. Elk glas drank verhoogt de kans op kanker. Alcohol kan mond-, keel-, slokdarm-, lever-, dikke darm- en borstkanker veroorzaken. Een matige consumptie zorgt al voor een sterke toename van het risico voor borstkanker bij vrouwen.

Alcoholgebruik bij jongeren zorgt ervoor dat de kans om met geweld in aanraking te komen toeneemt. Ook de kans op verkeersongevallen neemt toe. Alcoholconsumptie zorgt bij jong en oud voor een grote kans op ongelukken: Hoe meer alcohol er in het bloed aanwezig is, hoe groter de kans op ongelukken, zoals bijvoorbeeld vallen. Ook de kans op letsel neemt evenredig toe met de geconsumeerde hoeveelheid alcohol.

Mensen die tijdens hun puberteit beginnen met drinken, hebben meer kans op een drankprobleem als volwassene dan zij die op een later moment beginnen.

Alcoholconsumptie van de moeder is schadelijk voor de foetus, die het foetaal alcoholsyndroom (FAS) kan oplopen. Ook tijdens de borstvoeding kan het kind schade ondervinden door alcoholgebruik van de moeder. Alcoholconsumptie door kinderen en jong volwassenen onder de 25 jaar is schadelijk voor de ontwikkeling van hun hersenen. Het leidt tot een kleinere hippocampus en minder witte stof (zenuwcellen hebben minder uitlopers) in de hersenbalk en verminderde hersenactiviteit.

Hoe meer alcohol geconsumeerd is, hoe grotere kans op levercirrose, leververvetting en beschadigingen van de alvleesklier, hartspier en centraal zenuwstelsel. Beschadiging van de alvleesklier: deze ontstekingsachtige aandoening kan, evenals de leverbeschadiging, jarenlang zonder symptomen blijven. Langzaam wordt de alvleesklier in zijn functie aangetast. Hierdoor ontstaan er storingen in de voedselvertering en door een tekort aan insuline ontstaat suikerziekte. Bij plotselinge onthouding kan delirium tremens optreden. Langdurig overmatig gebruik kan het syndroom van Korsakov tot gevolg hebben. Stoornissen aan het maag-darmkanaal komen voor, overprikkeling leidt tot aantasting en achteruitgang van het slijmvlies, waardoor er meer kans op ontstekingen ontstaat. In de dunne darm zorgt chronisch alcoholgebruik voor vermindering van de resorptiecapaciteit, doordat de darmvlokken beschadigd worden. Samen met een versnelde darmbeweging en een kortere passagetijd is er kans op diarree. Het gevolg is een slechtere voedingstoestand en vermagering.

Ook kunnen door langdurig alcoholgebruik hormoonstoornissen optreden. Het beeld hiervan is zeer wisselend. Bekend zijn onder andere verlaagde concentraties van geslachtshormonen. Bij vrouwen kunnen er menstruatie- en ovulatiestoornissen optreden. Bij mannen kan het leiden tot erectiestoornissen. Verder kunnen er bloedafwijkingen optreden en door verminderde hemoglobine-aanmaak kan bloedarmoede ontstaan.

Bij een te hoog alcoholgebruik neemt het lichaam minder vitamines (met name A, B1, D, E en K) en mineralen (met name magnesium, ijzer en foliumzuur) op en kan vitamine- en mineralengebrek optreden.

Alcohol werkt verslavend en veroorzaakt bij overmatig gebruik ernstige gezondheidsschade, vaak met grote gevolgen voor de patiënt en zijn of haar omgeving. Alcohol is, hoewel legaal verkrijgbaar, in medische zin een harddrug en maakt in Nederland aanzienlijk meer slachtoffers dan morfine, heroïne en cocaïne bij elkaar.

Gaan we weer Jippox

Van een glaasje wijn krijgt je kind geen FAS.
Enzovoort tot aan de drooglegging en de maffia.

Mira

Mira

03-07-2014 om 11:21

Nou FAS

"Zelfs bij matige blootstelling aan alcohol tijdens de zwangerschap, kunnen er onomkeerbare effecten optreden." Haal ik zo van internet. Ik ken geen feiten hierin, maar ik vermoed dat je een ongeboren kind sneller beschadigd dan je denkt.

Het valt mij gewoon altijd op dat het gebruik van alcohol zo wordt goedgepraat. Toen ik borstvoeding gaf, en om die reden niet wilde drinken werd er meerdere malen beweerd dat het echt geen kwaad kon. Zelfs toen ik hoogzwanger was, was er iemand die vond dat eentje best kon. Want de baby was toch al bijna af.
Ik verzin dit niet.
En nu ik helemaal geen reden meer heb om niks te drinken vind ik weldegelijk dat het me erg vaak wordt opgedrongen; bij weigering ben ik ongezellig (dit gebeurt bij mijn eigen ouders en schoonouders. Dat zijn in feite reuze brave mensen.)

Ik ben niet tegen alcohol. En zoals ik al zei; ik ben er ook niet op tegen op een groep 8 afscheid. Maar hoe moeten kinderen in hemelsnaam leren dat je er echt voorzichtig mee moet zijn?
Ik zie om me heen jonge mensen die zich ieder weekend klem zuipen en nu balen dat het voorlopig niet meer mag omdat ze geen 18 zijn.
Dat is echt geen uitzondering.

Dat baart me gewoon zorgen. En wie weet komt het wel juist door dat krampachtige gedoe eromheen.
We geven als volwassenen steeds van die dubbele signalen af. Aan een kan de voorlichting op scholen en wie weet thuis; drinken vanaf 18 en met mate enz. Aan de andere kant laten volwassenen zelf zien dat het zonder drinken niet gezellig is en dat drinken gewoon stoer is.

Om die parallel met vet/zoet eten door te trekken gaat mij wat ver. Voor de meeste mensen is een taartje niet erg. Een biertje wellicht ook niet, maar met twee mag je al niet meer rijden (maar dat gebeurt dus vaak wel).

Naar mijn idee schieten we nu ook een beetje in de kramp. En dat zal het alcohol gebruik echt niet doen afnemen. Kijk even naar Amerika (ons altijd grote voorbeeld), waar je onder de 21 (in veel staten) gewoon echt niks krijgt. Het drankprobleem is daar echt niet minder.

Anonymized User

Anonymized User

03-07-2014 om 11:39

singaal

"Aan de andere kant laten volwassenen zelf zien dat het zonder drinken niet gezellig is en dat drinken gewoon stoer is."

Als er op zo'n receptie ook genoeg mensen met een cola rondlopen geeft dat ook een signaal, dat sommige mensen het ook leuk kunnen hebben zonder bier.

Daar hoeft een biertje heus niet voor in de ban gedaan te worden tijdens een receptie. Ik drink zelf ook praktisch nooit tijdens dat soort gelegenheden.

"Om die parallel met vet/zoet eten door te trekken gaat mij wat ver. Voor de meeste mensen is een taartje niet erg. Een biertje wellicht ook niet, maar met twee mag je al niet meer rijden (maar dat gebeurt dus vaak wel). "

Ik vind die parallel uiterst passend hoor! Overgewicht en ongezond eten levert ook heel veel gezondheidsschade op. In dezelfde orde van grootte als alcohol, durf ik wel te zeggen.

Wat een overdreven gedoe.

Iemand stelt hier dat sommige mensen problemen hebben met alcohol en daarom liever niet zien dat er gedronken wordt op feestjes.
Tja, als je zo gaat redeneren dan kun je wel alles verbieden. De een vind drinken niet kunnen; dus geen alcohol, de moslim(a) in het gezelschap irriteert zich aan varkensvlees; weg helft van alle mogelijke hapjes, de vegatarier/veganist irriteert zich überhaupt aan vlees of zelfs enig dierlijk voedsel; daar gaan de laatste snacks inclusief de gevulde eieren.

Wat en nonzin zeg! Wat voor maatschappij wordt dat.

Doet me denken aan die zwarte pieten zeurders. Omdat een paar man zich ergert aan een feest moet het hele gebeuren, waar miljoenen plezier van hebben maar verboden worden. Bah!

Verder FAS krijg je niet van matig drankgebruik tijdens de zwangerschap. Sterker nog, het consumeren van gemiddeld één glaasje alchol per dag door zwangere vrouwen heeft geen nadelig effect op het ongeboren kind (en wellicht zelfs wat positieve effecten).

Iemand zei hier dat alcohol een gif is. Dat klopt. Alles is nl. een gif, tot aan water aan toe, het hangt alleen af van de hoeveelheid.

Aiselle

Aiselle

03-07-2014 om 11:51

echt?

" Overgewicht en ongezond eten levert ook heel veel gezondheidsschade op. In dezelfde orde van grootte als alcohol, durf ik wel te zeggen. "

Ehm, ga eens praten met mensen uit door drank ontwrichte gezinnen? Ik heb nog nooit gehoord van mensen waarbij je beter niet binnen mepafstand kon komen als ze teveel chips ophadden.

Vandaag uitspraak zwarte piet toevallig Mark

http://forum.fok.nl/topic/2123538/1/25

"Volgens de rechtbank had het college beter moeten afwegen of de intocht kon doorgaan. Daarnaast oordeelde de bestuursrechter dat Zwarte Piet inderdaad tot een negatieve stereotypering van de zwarte mens leidt."

"Volgens juridisch adviseur Frank King, een van de bezwaarmakers, heeft de rechter 'op juridisch vakkundige wijze Zwarte Piet de nek omgedraaid.' Dat zei hij namens de bezwaarmakers na de uitspraak. 'De rechtbank en ook wij hebben geschiedenis geschreven.'

King meent dat het vonnis het begin is van een 'essentiële verandering in onze samenleving'. Hoewel de uitspraak alleen betrekking heeft op de intocht in Amsterdam, moet volgens hem ook de rest van het land rekening houden met het oordeel.

Volgens King moet de burgemeester gaan praten met de zwarte mensen. 'Zij zullen nooit zeggen dat ze Zwarte Piet wel goed vinden zoals hij is"

Mijntje

Mijntje

03-07-2014 om 12:16

Geel

Mijn mening is ook wat gekleurd om dat ik het verschil zie tussen een dikke kont van teveel chips en de gele huid, de opgezette benen en buik van iemand die ik ken. Ik denk niet dat die twee dingen zo goed met elkaar te vergelijken zijn, al is te dik zijn natuurlijk ook niet gezond. Iets als levercirrose is onomkeerbaar.

Anonymized User

Anonymized User

03-07-2014 om 13:22

ontwrichte levens

Ehm, ga eens praten met mensen uit door drank ontwrichte gezinnen? Ik heb nog nooit gehoord van mensen waarbij je beter niet binnen mepafstand kon komen als ze teveel chips ophadden.

Nu kan ik ook heel hooghartig een 'Ehm, lees je eens in, onwetende' maken, maar dat doe ik niet. Ik weet heus wel dat alcohol voor leed zorgt. Maar 'Teveel chips' (en ander vet en zoet eten) leiden ook tot 'ontwrichte' levens..

Mensen die vroeg zijn overleden aan een hartaanval (mijn opa was 58) mensen die zichzelf niet meer zijn door een beroerte, mensen die ledematen verliezen door diabetes, mensen die van kinds af aan negatief benaderd worden omdat ze te dik zijn...

Net zo ongezond hoor. Maar over alcohol wordt altijd extra moralistisch gedaan.

Aiselle

Aiselle

03-07-2014 om 13:39

niet te geloven

Dat je een opa die overlijdt aan een hartaanval gelijkstelt aan het jarenlange schrikbewind van een alcoholist die je ieder moment kan slaan omdat hij een glaasje teveel op heeft of die alle geld opzoop - en die altijd zou zeggen dat hij verantwoord met drank omging.

Nee, ik zeg maar niks meer.

Dalarna

Dalarna

03-07-2014 om 14:00

Aisella

Niet te geloven dat je die alcoholist als voorbeeld gebruikt tegen het aanbieden van een glaasje wijn of bier op een avondje op school! Als je dat wel doet komt er geen alcoholist meer door, als je het niet doet geen alcoholist minder!

Anonymized User

Anonymized User

03-07-2014 om 14:03

Hysterie

Ik zal eens tegen mijn moeder zeggen dat het wel meeviel dat haar vader zo vroeg overleed, een alcoholist in de familie is natuurlijk veeeel erger!

Moet het ook maar niet gaan vergelijken met milde ouderdoms kwaaltjes als beroerte en diabetes. Dat ik het in mijn kop krijg die vergelijking te maken!

Misschien 'wint' jouw horrorverhaal het qua heftigheid van dat van mij, maar overgewicht komt wel vaker voor dan alcoholisme: de helft van de bevolking krijgt ermee te maken. Dus ook met de verwante 'milde kwaaltjes'.

Maar misschien moet ik maar ophouden met horrorverhalen te gaan smijten. Want nu ga ik mee in de hysterie. Dit topic is begonnen met een wijntje tijdens de musical, en meteen worden er compleet verwoeste levens bijgehaald.

Anonymized User

Anonymized User

03-07-2014 om 14:06

Ter verduidelijking

Het 'mild' noemen van beroertes en diabetes was sarcastisch bedoeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.