Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jamie

Jamie

26-11-2015 om 15:12

Weg met dat woord!


Hortensia

Hortensia

02-12-2015 om 09:42

Punt

Het was zeg maar EPISCH, ze was EINDBAAS! Maar dat kwam vooral omdat ze er met een YOLO-instelling in ging.

Dus.

Wat ik toevallig ook n.a.v. Anouk/TVOH deze week ook meerdere keren zag langskomen was "ze ging er met gestrekt been in" (n.a.v. de opmerking naar een kandidate dat die het toch echt niet in zich had).

Elisabeth

Elisabeth

02-12-2015 om 09:44

Jamie

Ik stem op PAPADAG

Punt

Aha, het is me duidelijk
Knallen had wat mij betreft ook in de top 10 gemogen.

TVHOH-jargon

Je blies me helemaal omver met je performance, je hebt een lekker randje op je stem. Brrr.

skik

Nog een irritant woord

Musthaves. Ik must helemaal nothing.

skik

Hortensia

Hortensia

02-12-2015 om 14:16

Skik

Staan er geen musthaves op je bucketlist?

Hortens

Nee, geen spullen om te hebben maar dingen om te doen op mijn (bij gebrek aan een beter woord) bucketlist!

skik

Hortensia

Hortensia

02-12-2015 om 14:19

"knallen"

AAARGHHHH!!!!!!

Dan lees ik weer eens op mijn FB-tijdlijn: "Vandaag weer lekker knallen op mijn werk", ook van onderwijzers en zorgverleners (daar heb ik er nogal wat van op mijn tijdlijn) en als notoir beelddenker krijg ik dan heel nare beelden...

Hoewel, ik moet zeggen dat er in 2015 een stuk minder wordt geknald op de werkvloer, nu ik er over na denk.

(even om te relativeren: ik weet zeker dat ze op mijn tijdlijn ook wel eens kreten tegenkomen waarbij ze denken: "Hortensia, alsjeblieft... Doe eens niet...!" )

Hortensia

Hortensia

02-12-2015 om 14:20

skik

Great minds think alike

(of is dat ook al fout tegenwoordig om te zeggen? )

En als er geen beter woord is, waarom maken we er dan geen "emmerlijst" van?

Hortensia

Hortensia

02-12-2015 om 14:23

"randje op je stem..."

Had ik al gezegd dat ik beelddenker ben? Ik zie nu een keel met stembanden waaraan een lelijk, vies, ingedroogd randje zit, net als een plakje vleeswaren dat niet goed afgesloten in de koelkast heeft gezeten...

Nee, het komt niet meer goed met mij vandaag

bieb63

bieb63

02-12-2015 om 14:25

heel herkenbaar allemaal

Van veel van die woorden en uitdrukkingen krijg ik ook de kriebels (oeps, mss een woord waar een ander zich ook aan irriteert?). Wel vraag ik me af wáárom dat ons zo irriteert .
Maar uiteindelijk erger ik me het allermeest aan managersjargon. Dát vind ik écht erg. Praat normaal man!

Argh biebs!

Ik erger me niet aan het woord kriebels maar wel aan de foute combinatie 'zich irriteren aan'. ;0) Iets irriteert jou, jij ergert je ergens aan.

skik

Succes vieren

Ik had een manager die elke week tijdens een borrel een 'succes' wilde vieren uit de diverse projecten. Zeer oppervlakkig. De collega's wisten er wel weg mee. Of ze verzonnen ze ter plekke, opgepimpte of gewoon onjuiste verhalen. Of ze voerden de week daarop gewoon weer hetzelfde 'succes' op van de week daarvoor. Viel hem niet op.

Hortensia

Hortensia

02-12-2015 om 18:27

AnneJ

Dat doet me direct denken aan die reclame voor alcoholvrij Radlerbier: "Ik geef een rondje want de printer doet het weer, ik geef een rondje want de cijfers vallen mee, ik geef een rondje, want de week is weer in twee" (die laatste kan ook zo in het rijtje "weg ermee" )
M.a.w. elk excuus geldt

(en nu maar kijken hoe ik dat stomme liedje weer uit mijn hoofd krijg...)

bieb63

bieb63

02-12-2015 om 21:53

oh.... sorry skik

tonny

tonny

03-12-2015 om 12:40

nailde

zal mijn kerkelijke achtergrond zijn, maar ik denk bij 'nailde' aan 'aan het kruis nagelen'. Niet echt iets wat overeenkomt met wat Punt net schrijft :p

betekenis

Als ik moet kiezen uit de tien woorden, kies ik voor de papadag. Dat woord is gekomen omdat vaderdag al bestaat. Als we papadag en mamadag vervangen voor vaderdag en moederdag, hoeven we meteen die commerciële dagen niet meer te eren. Dan gaan we in die maanden gewoon op visite voor de gezelligheid-.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-12-2015 om 09:30

Vervangen voor

Flanagan:
"Dat woord is gekomen omdat vaderdag al bestaat. Als we papadag en mamadag vervangen voor vaderdag en moederdag,"

Vervangen *voor*!

Waar komt dat nou weer vandaan? Het is - en is altijd geweest - vervangen *door*. Net als 'geslagen door', en 'gezoend door'. Waar komt dat idiote 'vervangen voor' ineens vandaan? Ik denk dat mensen 'verwisseld voor' en 'vervangen door' door elkaar gaan halen en, hup, we hebben er weer een misbaksel bij!

Dank je, Flanagan!

Ad Hombre

Ad Hombre

09-12-2015 om 09:40

Mijn nominatie: app!

Vroeger, lang geleden, noemden we een computerprogramma wel eens een 'applicatie'. Dat was een beetje lang dus maakten we er 'app' van. Dat vond vooral ingang in de context van mobiele telefoons.

Tot zover prima, maar toen...

Kwam er een 'app' maker die zijn creatie, heel creatief 'whatsapp' noemde (combinatie van what's up? en app).

Whatsapp is natuurlijk te lastig uitspreken en voor massa's mensen werde het de belangrijkste app op hun telefoon. Dus whatsapp werd kortweg 'app'.

MAar dat was niet genoeg, nee, een berichtjes sturen over whatsapp was ook veel te lang, dus zo'n berichtje noemen zwe nu gewoon een 'app'.

Vanochtend hoorde ik op Radio 2 dat de luisteraar opgeroepen werd om te appen naar de 'app' van Radio 2. (bedoeld werd het adres of account)

Dus waar staan we nu na dit verwarrende jaar?

App: 1. Computerprogramma, 2. Mobiel computerprogramma, 3. Whatsapp programma, 4. Whatsapp berichtje, 5. Whatsapp adres.

Blijkbaar ben ik de enige die dit volslagen geschift vindt.

Voor 2016 voorspel ik vast dat we ook 6. foto's en 7. mobiele telefoons gewoon 'apps' gaan noemen.

Ik pakte mijn app en startte app op en stuurde een app met een app van mezelf naar de app van Radio 2!

Ad Hombre

Je hebt natuurlijk gelijk. Maar ik dacht niet aan verwisseling van de uitdrukkingen 'vervangen door' en 'verwisselen voor'. Het woord 'voor' zat nog in mijn gedachte door de regel ' ik kies VOOR papadag'.
Maar ik ben meer een beelddenker; ik let te weinig op hoe ik iets schrijf, het gaat mij meer om de gedachte die ik wil delen.

Je nominatie vind ik een hele goede; nog beter dan 'me en mij'. Met het woord 'app', sta ik ook wel stil bij de betekenis van het woord.

Hetzelfde heb ik ook met de emoticons..
Kwam ik laatst de emoticon -:p tegen. Ik moest eerst een website ophalen voordat het duidelijk werd dat dit stond voor tong uitsteken. Die emoticons mogen van mij verboden worden. Die vind ik storender dan 'me ipv mij'.
Het zal wel komen omdat ik mij zo van een vorige generatie voel, als ik al die betekenissen moet opzoeken.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-12-2015 om 14:20

Flanagan/emoticons

(of emoji in hun grafische vorm)

De vraag is dan of een emoticon/emoji wel een woord is. Het verbaast me wel dat jij als beelddenker niets met emoticons hebt.

Ik vind ze in hun allersimpelste vormen toch redelijk onmisbaar in forums als deze. Hoe anders moet je aangeven dat je iets niet eheel serieus bedoelt , ergens blij mee bent of juist niet ?

De pagina's en pagina's aan emoji's in whatsapp en andere chatapps vind ik wel erg overdreven. Sommige chatpartners zijn in staat een verder tekstloos bericht te vullen met tientallen emoji's die dan een of andere diepgevoelde emotie moeten communiceren.

Maar ik ben dan ook geen beelddenker

Juist de overdaad

Juist de overdaad aan varianten maakt het zo lastig om te begrijpen wat men bedoelt.

De drie die je noemt zijn algemeen bekend. Maar het gaat meer om die anderen zoals :p.
Wie reageer nu met lekker puh :p?
Of wat als je - typt en - bedoelt?
Uitschrijven voorkomt misverstand.

Jamie

Jamie

09-12-2015 om 19:44

Flanagan

Je moet wel eerst de oogjes typen en daarna pas de neus, ik ken namelijk niemand die de neus boven de ogen heeft, wel mensen zonder neus want ik tik geen streepjes

Eigenaar

Eigenaar

09-12-2015 om 20:48

Mosterd

Maar voor volgend jaar nomineer ik: "eigenaarschap". Voorbeeldzin: de leerling is verantwoordelijk voor het eigenaarschap in zijn eigen leerproces. Erger kan toch niet?

Op zijn kant

@Jamie, door je uitleg en het bestuderen van de lijst met emoticons, realiseer ik mij dat ik de tekens op zijn kant moet bekijken ipv zijaanzicht. Bedankt, vandaag weer wat geleerd. Nu snap ik de :p ook beter.

(Ik voel mij nu wel als het mannetje dat met zijn hoofd tegen de muur zit te bengen, maar die emoticon kon ik er niet aan toevoegen want die ontbrak aan de standaardlijst.)

Hortensia

Hortensia

10-12-2015 om 09:55

ja, emoji's!

Ik heb zelfs een toetsenbord op mijn telefoon waar de emoji's al inzitten. Werkt ook op Facebook en Whatsapp.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-12-2015 om 15:37

Emoji keyboard

Kijk eens hier:


https://www.youtube.com/watch?v=Hvm3B6kXPK0

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.