Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jamie

Jamie

26-11-2015 om 15:12

Weg met dat woord!


Ad Hombre

Ad Hombre

28-11-2015 om 01:47

Liz, MoederMop

"Ik vind k.t echt verschrikkelijk"

Hallo, het is 2015, niet de fifties...
Tijd om een beetje in touch te komen met je lichaam weet je wel.

"En dan natuurlijk als het als uitroep of in combinatie met iets als vloek wordt gebruikt."

Ach, kan erger, 'kanker' als vloek vind ik veel vreselijker. Daar heb ik nog eens een paar kutstudenten flink over uitgefoeterd.

Moedermop:
"Zeg maar"

Vervelend, maar niet zo erg als 'zal ik maar zeggen' wat door een paar van mijn collega's wordt verhaspeld tot - I kid you not - 'zak meggen', blijkbaar inspireren ze elkaar. Hoe kom je erop?

Jamie

Jamie

28-11-2015 om 06:59

punt

'Maak er dan van: mijn geliefde, mijn (aller)liefste enz, maar mijn lief...ik vind het zelf echt niet klinken'

Serieus? Je weet dat als je het over liefste of allerliefste hebt dat dat betekent dat je er meer hebt? De begrafenisondernemer zeii dat bijv ook toen mijn vader 'allerliefste moeder'op de rouwkaart wilde hebben. Ik vind 'mijn lief' mooi, klinkt Vlaams maar ik blijf het wel associēren met 'my love'.

Jamie

Jamie

28-11-2015 om 07:05

tango

Vraag dat nailen eens aan je soon. Mijn zoon roept dat als hij iets heeft gehaald bij het gamen. Je hebt het gered/gedaan/gehaald dus.

Jamie

Jamie

28-11-2015 om 07:08

oja

Hij roept dan: nailed it!

Jamie

Jamie

28-11-2015 om 07:09

soon is zoon

S en z zitten dicht bij elkaar...

Rozemarie

Rozemarie

28-11-2015 om 09:03

letterlijk

Veel van mijn ergernissen zijn al langs gekomen. Maar ik heb er nog wel een paar.
Het gebruik van letterlijk als het helemaal niet letterlijk betekent. Ik heb letterlijk 10 euro betaald (euh, en hoe doe je dat dan figuurlijk)
Het woord bae in de betekenis geliefde.
Baantje voor het werk van een vrouw maar dat is gelukkig een stuk minder.
Ik stem geen Wilders maar ... en dan het stralend met hem eens zijn.
Kaasje.
Hij zegt wat iedereen denkt. (vooral als het over Wilders gaat)
In Nederland het hoofd boven het maaiveld steken
En ik maak me ook schuldig aan een aantal dat hier is langsgekomen maar als geintje zoals toppie, gezellie en (die is nog niet langsgekomen) cute of niet cute.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2015 om 09:18

Jamie

Nav #24: ik vrees dat ik een hoogopgeleid karakter in een lagergeschoold lichaam heb. Ik pas totaal niet in het beeld van laagopgeleid met mijn mavootje zonder verdere diploma's. Het zal dus niet alleen door laaggeschoold zijn maar ook omgeving e.d..

Emma

Emma

28-11-2015 om 10:11

Brutaal

Als een schreeuwerd gelijk krijgt: brutale mensen hebben nou eenmaal de halve wereld.

Aardige en empathische mensen dus de andere helft

halen.

Veel mensen gaan iets in een winkel halen. Nee, je haalt niets maar betaalt dus je koopt iets.
Afschuwelijk vind ik het als woorden als kanker, spastisch en autistisch als bijv.naamw. worden gebruikt.
Of 'daar ben ik het eens' en 'irriteren aan' ...

Punt

Punt

28-11-2015 om 11:11

Uiteraard heb ik meer liefsten in dit leven!

Allerliefste moeder kan natuurlijk best, want je hebt dan de allerliefste moeder van alle moeders die mogelijk zijn.

Ik snap je link naar my love en de vlaamse, maar ik vind de zuidafrikaanse eigenlijk nog mooier: ek lief jou. Beetje krom van mij in deze, maar ik vind volwassen mensen die over mijn lief of zelfs alleen lief praten dan onbewust iets willen uitstralen. Houd het maar op een gevoel.

roodborst

Als je 'iets in de winkel halen' erg vindt zullen je wel de rillingen over de rug lopen bij 'ik heb een nieuwe spijkerbroek gescoord'.

skik

Emma

"Als een schreeuwerd gelijk krijgt: brutale mensen hebben nou eenmaal de halve wereld. Aardige en empathische mensen dus de andere helft"

Maar als 10% van de mensen brutaal is en 90% aardig en empatisch vind ik de verdeling toch nogal scheef.

skik

Emma

Emma

28-11-2015 om 12:38

Haha Skik

Klopt als een bus. Maar de uitdrukking is ook dat ze de halve wereld hebben omdat brutale mensen zoveel lawaai maken. In verhouding kan het inderdaad 10% zijn dus of nog minder.

Het gevoel van Lief

Lief is te klef. De verbale variant van en plein public aan elkaar gaan zitten foezelen en voetje vrijen. Laat dat. Ik geloof zonder vertoon ook wel dat jullie het heeeeel erg met elkaar getroffen hebben.

Maar misschien is het gewoon de kift.Lief en Lief hebben vast nooit bonje. Lief snurkt niet, zet vast elke ochtend koffie zonder dat je het hem hoeft te vragen, en Lief zet ook vast zijn lege bierflesjes in het kratje in plaats van op de aanrecht.

Lief en Lief delen een passie die voor normale stervelingen niet is weggelegd. En over passie gesproken, zullen we dat woord alleen weer gebruiken in de oorspronkelijke betekenis van hartstocht. Breien is mijn hobby.

Pien

Pien

28-11-2015 om 22:10

Ook erg

Mensen die tegen hun kinderen zeggen dat ze centjes verdienen, of ergens niet genoeg centjes voor hebben.

Brrrr... Het is gewoon geld.

Respectloos

Ook zo'n woord dat net als passie teloor gaat aan betekenisvervaging.

Een harde scheet laten op een begrafenis, je afgekloven kippenbotjes deponeren op het bord van je schoonmoeder (zelfs als is het zo'n feeks als die van Halfatwin), Always look on the bright side of life gaan jodelen tijdens de 4 mei herdenking op de Dam, hoogbejaarden pootje lappen in de tram in plaats van ze een zitplaats aan te bieden, dat is allemaal respectloos.

Iemand die onzin brult in een discussie is vervelend, irritant,grof, onbeleefd, onbeschoft, vast verbaal en communicatief beperkt omdat hij of zij geen andere argumenten heeft,maar niet respectloos. Dat heeft voor iets slachtofferigs, iets defensief-agressiefs dat ik heel onplezierig vind, godwin light.

Elisabeth

Elisabeth

29-11-2015 om 19:10

deze woorden vind ik stom

Kids
Kapot mooi....
Theetje doen?
Dag man (tegen peuterkind)
Euries
Managerstaal
Teambuilding
Alle engelse termen voor beroepen. Zoals office floor manager....
Lapzwans
Gelukzoekers

skik

Klopt, een spijkerbroek scoren is ook erg fout.Maar iets minder erg dan een spijkerbroek halen

Hortensia

Hortensia

29-11-2015 om 20:15

"vrouwtje"

Ik lees hier iemand die niet zo blij is met de term "vrouwtje".

Ik weet niet of het regiogebonden is, maar ik ben opgegroeid in een omgeving waar dit heel normaal gezegd kon worden. Toen ik later, in een heel andere regio, dat woord eens op mijn werk gebruikte (zo ongeveer als "een vrouwtje bij mij in de straat") waren sommige mensen zo boos en geschokt, ze vonden het respectloos dat ik iemand zomaar "vrouwtje" noemde!

Waardoor ik op mijn beurt weer geschokt was, want waar ik woonde was het heel respectvol en vriendelijk bedoeld!

Hortensia

Hortensia

29-11-2015 om 20:55

Schuldig op alle fronten

Ik moet bekennen dat ik me aan veel termen wel een schuldig maak. Taal is zeg maar echt mijn ding

Er zijn ook wel woorden waar ik hoogpolig kippenvel van krijg. De meeste zijn al genoemd: me hubby, me kids (sorry, maar al mijn vooroordelen leven dan ogenblikkelijk op!).

Of als het tijd wordt voor het huishouden: poetsen of nog erger: soppen. HOU OP!!! (vooral "lekker soppen"... Ik vind het huishouden helemaal niet lekker! ).

Een héél erge: "klussen", als je zwanger wilt worden! Bestaat deze term nog anno 2015? Hopelijk niet!

Daar kan ik dan nog wel om lachen, maar er zijn ook termen waar ik echt niet goed tegen kan. Zo krijg ik rode vlekken in mijn nek en hartkloppingen als ik weer de term "iemand in zijn kracht zetten" hoor.
Het is gelukkig alweer uit de mode aan het raken, maar het doet me denken aan een heel nare periode in mijn leven, toen bepaalde professionele zorgverleners ons wel even kwamen redden met vooral theoretische kennis, en dan zonder te LUISTEREN naar me, als ik hen vertelde wat er echt speelde en waarom hun theorie niet werte.
Ze zouden ons wel even in ons kracht komen zetten, maar maakten meer kapot dan dat ze goed maakten. En dan kwamen ze weer: "Mevrouw kan maar niet in haar kracht komen."
Het is nog steeds een erg beladen term voor me (al heb ik erg veel geleerd in die tijd, vooral hoe het niet moet ).

En waar ik ook van gruw zijn de woorden die je bij een bepaalde politieke stroming hoort. Gutmensch, haatbaarden, gelukszoekers, steuntrekkers, graaiers. Vaak oordelen en meningen vanuit als bezorgdheid vermomde haat en ontevredenheid (niet alleen bij de laagste klassen, merk ik). Mensen die bijvoorbeeld bij nieuws rond de ellende in de zorg en sociale zekerheid meteen wijzen naar "die gelukszoekers die gratis spullen en geld krijgen".
Daaruit voortvloeiend: "Godwin", om een discussie meteen dood te slaan.
(ik wil geen discussie hier losmaken, daar hebben we ons vreemdelingentopic al voor)

Katniss

Katniss

29-11-2015 om 21:02

Brrr

Een vorkje prikken of ergens een hapje eten met een goed glas wijn. Brrrrr!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-11-2015 om 21:07

Nog eentje dan

Ergens een lapje over halen. Ja ik weet het, in sommige delen van Nederland volstrekt normaal taalgebruik. Maar hier dus absoluut niet en dat maakt dat ik een compleet ander beeld heb bij lapjes. Tel daarbij op de gedeelde aversie tegen het sopje, inderdaad: Hou op!!!

Ad Hombre

Ad Hombre

29-11-2015 om 21:07

Politiek

Tekenend dat - zelfs als het leen maar over taal gaat - er steeds weer politiek bij moet worden gehaald. De afschuw van Wilders en het antivluchtelingenvolk moet werkelijk *overal* bijgehaald worden. Ja, het gaat erg goed met Nederland.

Voor mij als 'rechtse intellectueel' is het natuurlijk best grappig. Links haat z'n arbeiders en de arbeiders haten links. De wereld op z'n kop. Vecht elkaar maar lekker de kerk uit

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-11-2015 om 21:28

Huh Ad?

Nu ben je me kwijt.
Moet je dan per se rechts zijn om arbeiders niet te haten??? En stemmen alle arbeiders dan rechts? Denk toch echt dat het iets minder simpel ligt in de echte wereld....

Ad Hombre

Ad Hombre

29-11-2015 om 21:37

Twijfelvuur

Ik begrijp nu waar jij je naam vandaan hebt.
per se? nee
alle? nee
simpel? nee

En toch zijn de trends onmiskenbaar als je je ogen open hebt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-11-2015 om 21:56

Oh de trends

Ja nou, ik zie wat je bedoelt maar ik prijs me dan maar gelukkig dat ik voornamelijk mensen ken die hier wat minder 2D in staan. Het klinkt misschien heel overzichtelijk, zo'n wereld in nette hokjes maar je ziet toch een stuk meer als je die oogklepjes afwerpt.

Enne nee: clueless wat betreft de nick.

Hortensia

Hortensia

29-11-2015 om 22:24

Ad Hombre

Mag ik mezelf even quoten?

"(ik wil geen discussie hier losmaken, daar hebben we ons vreemdelingentopic al voor)"

Poetsen

Grappig. In de regio waar ik vandaan kom is dat juist een volkomen normaal, onbeladen woord voor schoonmaken. Maar ik wist het al, werd er in het verleden al wel eens vreemd op aangekeken als ik zei dat ik nodig het huis moest poetsen

Hortensia

Hortensia

30-11-2015 om 08:46

Anneque

Die ervaring heb ik dus met "vrouwtje"

Jamie

Jamie

30-11-2015 om 08:54

Anneque en Hortensia

Precies, sommige woorden zijn in een bepaald gebied echt heel normaal en in een ander deel van Nederland moet dat woord weg. Ik vind dat best pijnlijk om te lezen omdat het dus zo ook werkt met een deel van de samenleving; ik zie toch dat hoe lager opgeleid hoe meer er woorden worden gebruikt die hier op OO dus weg moeten. Dat er hier mensen zijn die dat niet herkennen doet daar niets aan af. Als je het gaat meten zul je heus wel zien dat 'me mannetje en me hubbie' meer gebruikt wordt door laagopgeleid.

Overigens ging het hierover bij de Taalstaat zaterdag, kids is in 2013r al 'verwijderd' uit onze taal en oudjes ging er vorig jaar uit en yolo staat al twee jaar in de top drie

http://www.nu.nl/binnenland/3653189/woord-kids-kan-weg-nederlandse-taal.html

http://www.metronieuws.nl/binnenland/2014/12/verkiezing-weg-met-het-woord-oudjes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.