Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jamie

Jamie

26-11-2015 om 15:12

Weg met dat woord!


Hortensia

Hortensia

30-11-2015 om 10:24

Taalstaat

Geweldig programma is dat!

Rozemarie

Rozemarie

30-11-2015 om 10:40

katniss (82)

Dan toch wel met een wijntje! (of alleen het woord glaasje

Punt

Punt

30-11-2015 om 11:01

mwoah niet aangesproken

dat ik dat geen gevoel krijg bij een woord hoeft niet te betekenen dat een ander dat niet kan krijgen of mag krijgen van mij. Vrouwke in het Brabants klinkt liever dan wijf in het Amsterdams tenslotte, maar maak je er wijffie van dan is het vast prima en klinkt het net zo lief. Poetsen zeggen ze in Limburg. Uitmesten was er eentje die helemaal "in" was bij ons op school. Net of ze dan echt de longen uit hun lijf hadden gewerkt. En het ging dan hooguit om het sorteren van een bak lego. Tja..

Daarbij kwam ongeveer de helft van mijn woorden uit, een ouwe die ook mag verdwijnen van mij, de mond van kakkers (je mist het punt en lief). Ik erger me aan woorden, niet aan hoog/laag.

Hoogopgeleid, laagopgeleid. Het zegt mij meestal niet zoveel. Hoogopgeleid mankeert wel eens iets op sociaal vlak of verdienen nog steeds niet wat ik had verwacht (zie hier op het forum, het mag nooit iets kosten, maar men schermt wel met de opleiding). Laagopgeleid kan sociaal heel hoog scoren, best rondkomen met wat er wordt verdiend. En dan zit er vast nog van alles tussenin, zoals de slimme bouwvakker die zich zakelijk heel goed ontwikkelde, of de hoogopgeleide die slechts op dat opgeleide punt heel slim is en verder eigenlijk gewoon..niet.

Jamie

Jamie

30-11-2015 om 11:25

Punt

Het punt (!) is vooral of het eerlijk is dat je een woord echt 'weg wil hebben' als het in een ander deel van het land zo normaal en geaccepteerd is of zelfs in een andere laag van de bevolking, ook al schijnt dat niet zo te zijn. Is het werkelijk zo erg met 'mannetje' en 'lief' dat het woord echt weg moet want daar gaat het om in dit draadje. Juist zulke twee lieve woordjes, die dus ook met liefde worden uitgesproken, moeten weg terwijl er zoveel ellendige woorden mogen blijven van jou?

Punt

Punt

30-11-2015 om 12:38

Jamie

Ik heb jouw posting vooral gelezen als: aan welk woord heb je een hekel. Daarop heb ik gereageerd. Ik heb nergens gezegd dat ik dat koppel aan mensen of een bevolkingsgroep, dat kwam jij mee (hoog/laag).
Ik heb nergens gezegd dat een hoop ellendige woorden daardoor mogen blijven en zelfs niet dat mensen "mijn woorden" nooit meer mogen zeggen.
Dat het punt was dat het eerlijk is of ik een woord vind mogen blijven heb ik niet uit de discussie gehaald, dat kwam later pas.
Wat zijn jouw woorden hierin?

Katniss

Katniss

30-11-2015 om 13:25

Rozemarie

Het gaat vooral om het goede. Een goed glas wijn, dat is gebral, net als mensen die het hebben over goede olijfolie. Oh, en lekker wat te knabbelen erbij. Of eigenlijk niet want dat soort mensen eet tegenwoordig humus en olijven (beide vies, maar het staat wel chique). Dat zijn de osm die vroeger cognac met een sigaar namen.

Hortensia

Hortensia

30-11-2015 om 13:56

Jamie

Ik denk dat je "weg willen hebben" met een knipoog moet zien. Ik zal het niemand verbieden of wens niemand weg die bepaalde woorden gebruikt

Oké, voor "in je kracht staan/komen" maak ik een uitzondering, die blijft knarsen

En verder zie ik zowel woorden die je vindt bij lager opgeleiden als woorden die je bij hoger opgeleiden ziet. Lijkt me wel eerlijk verdeeld. Totaal geen klassestrijd.

Hortensia

Hortensia

30-11-2015 om 14:01

En ja...

Van "me mannetje" krijg ik een beetje de rillingen. Ik vind dat zielig voor een volwassen man. Maar dat zegt meer over hoe ik het opneem dan hoe het gebruikt wordt, ik weet namelijk best dat het niet denigrerend is bedoeld. Net zoals ik "het vrouwtje van de slagerij" niet denigrerend bedoel.

En toch, als ik het lees/hoor heb ik zoiets van (oh, sorry, da's ook een foute uitdrukking): doe nou niehiet!!!

Nogmaals: dat hele "weg met dat woord" zie ik met een dikke vette knipoog

En als iemand "me kids" of "even een wijntje doen" zegt of schrijft zal die me er echt niet minder dierbaar om worden (mag ik dan ook een glaasje? )

Rozemarie

Rozemarie

30-11-2015 om 14:11

Katniss

Dat heb ik nou met eerlijk. Een eerlijk stuk vlees. Een glas eerlijke wijn etc.

Rozemarie

Rozemarie

30-11-2015 om 14:16

mannetje

Ja, mannetje vind ik ook ergerlijk. Ik heb een keer gehad dat hier een collegavoetbaltrainer van man aan de deur stond en vroeg of mijn mannetje thuis was. Daar stond ik raar van te kijken. Mijn man is niet echt een mannetje te noemen en een bezittelijk voornaamwoord erbij, nee.
Hier was ook een tijdje gebruikelijk om de familie aan te duiden met nickname/man/zoon/dochter. Dus Rozemarieman. Rozemariezoon. Rozemariedochter. Dat is gelukkig weer weg.
En dat een stel setje genoemd wordt. Joop en Annelies zijn nu een setje. Ook erg.

Hortensia

Hortensia

30-11-2015 om 14:27

eerlijk, mannetjes en setjes

Dat was hier op OO ook een tijd de gewoonte. Dan was het Hortensiaman, Hortensiakind, dat soort dingen Ik vond het niet echt een probleem, maar in real life lijkt het me wel een beetje gek.

De setjes, ontstond dat niet in "Pittige tijden", vroegâh, bij Carlo en Irene op de zondagochtend?

En bij eerlijke producten voel ik meteen een stevig wantrouwen opborrelen. Heb ik al sinds ik decennia geleden ontdekte dat het ambachtelijke boerenbrood zo lekker ouderwets eruit zag omdat er gewoon karamel of bruine suiker doorheen ging en het werd alleen maar sterker toen een pizza uit de koeling een groen positief keurmerk kreeg omdat er een blaadje rucola op lag

Ik denk dat we qua "eerlijke producten" wel een aparte lijst kunnen gaan aanleggen Eerlijk, ambachtelijk, bio-, boeren-, zonne-, verantwoord... Oh werkelijk, mijn irritatieklieren beginnen steeds harder te kloppen

Goed, eerlijk of mooi

Een goed glas wijn, alla. Een eerlijk stuk vlees? Jokken zal het niet, maar als het bio/fairtrade o.i.d. is moet het maar. Maar wat ik echt stom vind is als mensen, vooral mannelijke koks, het hebben over mooie producten. Een mooie olijfolie. En met mooi wordt dan niet het uiterlijk bedoeld, maar de kwaliteit. Interessantdoenerij wat mij betreft.

skik

Clichés

Als wel eens met ik met mijn dochter naar Say Yes To The Dress kijk spelen we SYTTD-bingo. I need more bling, it's just not me, I'm marrying my best friend, he makes me laugh, I want something unique, I want to show off my curves, I feel like a princess in this dress. Drie jurken en je ḧebt je kaart vol.

Ook stampesvol clichéuitspraken is de VT-Wonen. Ook daar kom je het goede glas wijn tegen, dan altijd gerelateerd aan de lange eettafel waaraan de bewoners urenlang goede gesprekken hebben met hun vrienden onder het genot van dat goede glas. De keuken is altijd het hart van het huis, binnen en buiten moeten in elkaar overlopen, de kunst boen de bank is steevast van een bevriende kunstenaar, verder staat het huis vol met spullen die ze hebben meegenomen van hun reizen. Ze zitten eigenlijk nooit op de bank/in de zithoek (jaja...), tv kijken ze sowieso eigenlijk nooit en je mag zien dat er geleefd wordt.

skik

Hortensia

Hortensia

30-11-2015 om 16:14

Skik

En dan heb je *drumroll*: de MASTER BEDROOM!!!

Hoe heet dat programma ook weer bij de publieke omroep waar mensen in het buitenland een huisje zoeken? Nee, niet "Ik Vertrek" (geweldig programma trouwens, zeker nu ze terugblikken), maar dat programma waar ze drie te koop aangeboden buitenlandse woningen bezoeken en er dan eentje uitzoeken.
Daar komt hij bij elk pandje weer langs, de master bedroom

Punt

Punt

30-11-2015 om 16:24

ohja idd

en wat ze daar ook allemaal zeggen is dat het vooral geschikt moet zijn om friends te entertainen. Alsof je je huis voor je vrienden koopt.

Puur en eerlijk

Toevallig net uit de bieb geleend: het boekje Puur en Eerlijk, van Teun vd Keuken. Met op de omslag ook de aanprijzing "bewuste keuze" (ook zo'n kreet inderdaad. Kan je ook onbewust kiezen eigenlijk?). Maar goed, daarin neemt hij dus onder andere dit soort kreten op de hak.

Ik heb niet het hele draadje gevolgd, maar is passie al langsgekomen? Het zal aan mijn ongeneeslijk koele inborst liggen, ongetwijfeld, maar ik heb het niet zo op al die passie. En al helemaal niet op de Liefde&Passie broden van 's lands grootste kruidenier. Als ik al liefde en passie wil, dan niet met Ap, dank je wel. En in mijn brood hoeft niet per se iets anders dan meel, gist, water en zout, meneer Heijn. Ook geen L&P.

Groeten

Temet

Hortensia

Zizziswerdemetsjikheppens

skik

Jamie

Jamie

01-12-2015 om 19:06

De tien woorden waar je op mag stemmen zijn:

chillen

dagdagelijks

diervriendelijk vlees

me (i.p.v. 'mijn')

mensenmens

papadag

participatiesamenleving

plezierjacht

selfie

zeg maar

http://www.wegmetdatwoord.nl/

Dagdagelijks!

Wat is dat, waar slaat het op? Om onderscheid te maken tussen om-de-andere-dagdagelijks, elke-twee-dagen-dagelijks, wel-elke-dag-maar-'s nachts? Weg ermee!

skik

Jamie

Jamie

01-12-2015 om 19:21

skik

dag·da·ge·lijks (bijvoeglijk naamwoord) (België)1dagelijks

Het is volgens van Dale een Vlaams woord? Ik had er nog nooit van gehoord eigenlijk.

Van mij mag de participatiemaatschappij weg

van dit lijstje is voor mij dat toch wel het woord dat het hardste probeert iets vreselijk negatiefs nog enigszins positief te laten klinken. Echt vreselijk.

diana

diana

01-12-2015 om 20:02

oh Engeltje

Ik werk in de zorg en zoveel geld dat besteed wordt aan dat prachtige concept 'participatie', zoveel projecten, vergaderingen, wergroepen etc.
In de praktijk is het domweg mensen op straat zetten, en zorg onthouden.

diana

diana

01-12-2015 om 20:08

waar ik de kriebels van krijg

Mijn ouders waren nogal mmhh, vrij, oid. Praatten vrij openlijk over sex bijv.
Vond ik niet zo fijn als kind, ben preuts geboren, denk ik
Ze hadden daar allerlei synoniemen voor.
Het áller, áller ergste vond ik...een nummertje maken.
Brr, krijg al de kriebels als ik het opschrijf, geen idee waarom. Maar vind dat zo misselijkmakend klinken!

Weet niet eens of het vaker (nog) gebruikt wordt, hoor het eigenlijk, gelukkig, zelden. Maar vergeet het helaas nooit meer.

Magalí

Magalí

01-12-2015 om 20:29

Nummertje maken

Nummertje maken...in dat kader vind ik de term 'ik zou haar doen' echt heel erg. Zo onrespectvol en alsof de vrouw in kwestie er niks over te zeggen heeft. Mag, nee, móet van mij weg!

@Katniss: humus en olijven zijn heerlijk!

Welke woord je ook wil schrappen, ik schrap humus en olijven niet van mijn menu, heerlijk, zeker als ik ze koop bij de griek op de markt! Met lekker turks brood, hmmmmmmmmmmmmmm!

bieb63

bieb63

01-12-2015 om 21:23

the voice (nailen)

Niet erg belangrijk.... maar ik stoorde (en verbaasde!!) me erover: Anouk gaf bij een commentaar als eerste aan dat de kandidaat iets 'nailde'. En jawel hoor, ineens hebben alle juryleden het over 'nailen'. Oei, ik vind dat echt heel erg. Laat Anouk dat woord gebruiken (haar woord) en aub niet ineens allemaal. Komt zooooo dom en popie jopie over. Krijg er kromme tenen van.

Emma

Emma

01-12-2015 om 22:19

Papadag

Ik hoorde vandaag dat Papadag de absolute topper van lelijke woorden was volgens velen. En dat is het ook: niet alleen het woord op zich, maar ook de associatie met een stuntelige vader die een dagje op zijn eigen kinderen past. Grrrr....

Katniss

Katniss

01-12-2015 om 22:33

Zeg maar

Veel goede kandidaten in de lijst, maar 'zeg maar' heeft zijn sporen al bewezen dus daarom heb ik daarvoor gestemd. Me (als in mijn) en papadag zijn wat mij betreft tweede en derde.

Van die tien woorden

Kies ik toch me ipv mijn.
Kan er niks aan doen, dan maar elitair, maar ik vind het heel erg lelijk. Er is ook een hoop hoogopgeleid managementjargon waar ik een hekel aan heb trouwens, maar dat heeft blijkbaar de top 10 niet gehaald.

Dagdagelijks heb ik ook nog nooit gehoord, vind het geen mooi woord maar heb me er ook nog niet aan kunnen ergeren.

Dat nailen, wat betekent het nou eigenlijk?

Punt

Punt

02-12-2015 om 09:39

Anneque

Dat nailen betekent: ze deed haar DING, ze sloeg er ZEG MAAR bovenop, ze RAAKTE de kern het nummer, KNALDE, ze kwam over, het was precies zoals het hoorde te zijn. Nou...DAT DUS (ook eentje die ik vaker voorbij zie komen )

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.