Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jamie

Jamie

26-11-2015 om 15:12

Weg met dat woord!

Welk woord wil jij nooit meer horen?

Heb je een hekel aan het woord mensenmens? Vind je chillen aanstellerig klinken of stoor je je aan het gebruik van opportuniteit in plaats van kans of mogelijkheid? Dit jaar organiseert het Instituut voor Nederlandse Lexicologie (INL) voor de derde keer de verkiezing 'Weg met dat woord!'.

Welk woord moeten we volgens jou achterlaten in 2015 en waarom? Vanaf 23 november kun je een week lang woorden nomineren. Op basis van de inzendingen wordt een shortlist samengesteld waar je vanaf 1 december woorden van kunt 'wegstemmen'. Op dinsdag 8 december maken we de verliezer bekend.

http://wegmetdatwoord.nl/


Samen zitten

Dank Jamie, voor deze site. Ik wil nimmer samen zitten. Klinkt heel lief, in de praktijk is het tijd verbranden aan vergaderen.

Jamie

Jamie

26-11-2015 om 15:40

oja en je kunt stemmen voor het woord van het jaar:

http://woordvanhetjaar.vandale.nl/nl/#

Ava

Ava

26-11-2015 om 18:43

Samen zitten moet samen staan worden!

Veel efficiënter.

http://omdenken.nl/staand-vergaderen/

Oh Ava

Omdenken, brrrrr. Al dat managementjargon eigenlijk. Er een klap op geven, ook zo'n zuchtterm.

skik

Onzin

'Onzin' is het woord dat mij direkt te binnen schiet. Het komt zo negatief en respectloos over.
Als iemand het er niet mee eens is, kan dat ook anders geformuleerd worden dan door een simpele en korte "Onzin.". Als ik dat lees, geeft het mij het gevoel van " mond houden".

Ad Hombre

Ad Hombre

26-11-2015 om 19:44

Samen zitten

Dat is inderdaad een plaag aan het worden. Het doet mij altijd aan Amerikaanse mafiafilms denken.

Let's have a sit down with the heads of the five families...

Iemand in zijn kracht zetten

Of in je kracht staan. Het is geen woord, maar een uitdrukking, maar ik wil 'm toch nomineren. Om te spugen, zo lelijk.

En wat ik ook een onzinwoord (pardon Flanagan vind: risicovol. Ook erg lelijk. We hadden al riskant en dat denkt prima iedere lading (ja ik weet dat er tegenwoordig een nuanceverschil in betekenis wordt ervaren, maar dat is alleen maar omdat we risicovol überhaupt zijn gaan gebruiken). Riskant volstaat.

Magalí

Magalí

26-11-2015 om 19:51

En...

'Haten op', zó raar!

'Samen zitten' heb ik nog nooit gehoord.

De lading

@ Anneque, het ging mij meer om de lading dan om de betekenis zelf.-

Thursday Next

Thursday Next

26-11-2015 om 20:54

euri

of eurie, als meervoud van euro. brrrrr.... of nog erger: euries.
Het meervoud van euro is gewoon euro's.

MamavanSenH

MamavanSenH

26-11-2015 om 21:17

Gelukszoekers

Zal het me wel te persoonlijk aantrekken maar als ik iemand dat hoor zeggen krijg ik spontaan wurgneigingen...

Magali

Hé, ik had 'hate on' wel gelezen op een Amerikaanse site - en vond m daar ook al raar (bij haten hoort vziw geen voorzetsel) maar er is dus ook een Nederlandse vertaling, die kende ik nog niet. Raar blijft het, zowel in het Nederlands als in het Engels.

Zelf erger ik mij iets te vaak aan allerlei kreten, het is maar goed dat ik van nature een lage bloeddruk heb ...

Groeten,

Temet

caton

caton

26-11-2015 om 21:36

gruwel

Hoe leuk is dat! Dat vind ik een vreselijke uitdrukking.

Kindertaaltje.

Volwassenen die normale woorden kinderachtig maken.

Ze zeggen niet gezellig maar "gezellie", niet mijn man maar "mijn mannetje".

wil

Of, nog erger: "me hubbie"...

Egel

Egel

26-11-2015 om 22:43

Wil40: inderdaad

Ja, eens. Of als mensen een lief klein jongetje hebben gekregen, een zuigeling dus, en dat 'hun mannetje' noemen. Er zijn inmiddels zóveel mensen die hun zoon zoiets noemen 'het is echt een gezellig mannetje!' - kind van 4), ook aardige en lieve mensen die ik ken zeggen dat, dat ik er echt overheen moet stappen om dat stom te vinden. Maar dan in ieder geval niet bij een baby.

Sowieso heerlijk draadje, lekker over ergernissen in taal nadenken.
Ik hou ook helemaal niet van vergadertaal. Ik zie management-mensen op mijn werk er ook in meegroeien: 'Okee, dat punt nemen we mee' (deze is niet zo heel erg maar ik weet even geen voorbeelden). Ooit heb ik me erg geërgerd aan het woord 'terugkoppelen', maar dat is nu zó ingeburgerd dat ik het heel misschien zelf wel eens gebruikt heb, per ongeluk. "Okee, koppel jij dat dan ook nog even terug aan Anneke?", ieuw.

Tot slot nog een kleine ergernis, niet zo erg, maar mensen houden een toespraak, bijvoorbeeld omdat iemand weggaat. En zeggen dat iets als "We WILLEN je bedanken voor wat je allemaal gedaan hebt, en ik WIL ook nog zeggen dat je zo goed was in...". Zeg het gewoon! Je bent er NU! Dat hele 'willen' kan eruit. Gewoon: "Bedankt voor alles wat je gedaan hebt" en "fijn dat je zo goed was in..".
Als je naar een verjaardag gaat en je komt binnen, dan zeg je toch ook niet tegen de jarige: "Ik wil je feliciteren", maar gewoon: gefeliciteerd!

Nou genoeg. Ik ben geloof ik niet zo tolerant

Punt

Punt

26-11-2015 om 23:08

een paar

je mist het punt....ik zie dan iemand voor me die tegen me zegt dat ik bovenop een scherpe paal had moeten gaan zitten.

Inderdaad ook de verkleinwoorden als mannetje (dwergje) of wat ik niet begrijp dat je een partner "mijn lief" noemt of gewoon "lief zei tegen mij..." Iemand IS lief...maar is geen lief.

Altijd in de wij-vorm praten als je iets wilt benadrukken: wij lusten hier thuis geen spruitjes.

Gezellie en dinnie of dinnetje mogen van mij verdwijnen en "je ding doen" en "we gaan knallen". Als beelddenker zie ik dan echt de restanten op de vloer liggen. En het zou verboden mogen worden om mensen die je niet goed kent schat te noemen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-11-2015 om 23:25

Managementgedoe

Aangesloten houden, aftikken, levelen, inregelen

Eigenlijk heel dit stuk: http://www.jongebazen.nl/werkvloervoer/de-lulkoekbingo-de-top-30-van-foute-managementuitdrukkingen

Yuk....

Over feliciteren gesproken

Zullen we voortaan op een verjaardag alleen het feestvarken feliciteren in plaats van het voltallige gezelschap?

Kenfan.

Als de rest van de gasten wat oppervlakkig bekenden zijn doe ik dat wel eens, als het een los sta-tafel feestje is, zeg maar.
Maar met de degelijke we-zitten-in-een kringetje-koffie-appeltaartje verjaardag kan ik de ouders en 85 jarige oma niet overslaan, da's nie netjus Even een handje geven, dat toont als keurig opgevoed.

Handje geven

Ik schat zo in dat Kenfan die mensen óók wel een handje geeft, maar dan met "Aangenaam, Kenfan", of "Hoe gaat het" ipv "Gefeliciteerd"
Is idd een vreemde gewoonte, om iedereen te feliciteren met de verjaardag van de buurman..

Paddington

Paddington

27-11-2015 om 08:08

Het woord

kids

Waarom gebruiken we niet het Nederlandse woord? Vooral op de commerciële TV-zenders wordt dit woord veel gebruikt.

Ik erger mij sowieso aan het feit dat er steeds meer Engelse/Amerikaanse woorden worden gebruikt.

Jamie

Jamie

27-11-2015 om 08:19

Grappig

Het valt mij op dat veel woorden die gebruikt worden in de 'lagere klasse' hier volledig worden afgeserveerd. Er is dus echt een kloof tussen hoog opgeleid en laag opgeleid Zoals ik al meermaals heb gezegd schrijf en lees ik mee in grote facebookgroepen waar een groot aantal mensen meeschrijven zonder al te hoge opleiding. Daar kom ik woorden als 'me mannetje', 'hubbie', 'me ventje' en 'kids' veelvuldig tegen. Ook 'doen ze daar hun ding' met hun 'dinnetjes'. Mijn lief is natuurlijk een letterlijke vertaling voor 'my love', grappig dat 'kids' dan wordt afgekeurd omdat we het Nederlandse woord moeten gebruiken.

Het voordeel van die fbgroepen is dan wel weer dat ik daar nooit de woorden tegenkom zoals in de link van Ginny

feliciteren (ot)

Het hele gezelschap feliciteren op verjaardagsfeestjes moeten we gewoon koesteren en bestempelen als typisch nederlandse gewoonte. Okee, misschien is de achterbuurvrouw feliciteren een beetje overdreven, maar tegen de oma zeggen 'gefeliciteerd met je kleinkind' is toch gewoon lief, gefeliciteerd met je broer is een manier om aan te geven dat je weet wie wie is en voor wie het bij uitstek een heugelijke dag is? Ik zou het bijvoorbeeld raar vinden als niemand mij zou feliciteren als mijn kind jarig is.

skik

Half a twin

Half a twin

27-11-2015 om 08:50

Weg met de onnodige verkleinwoorden

Als je dan mensen uitnodigt die een niet Nederlandse achtergrond hebben wordt het nog leuker. Zeker als schoonmoeder gaat zitten roeptoeteren dat de gasten iedereen een handje MOETEN geven. Vreselijk
brengt mij gelijk op mijn taalergernis, volwassenen die voor allerlei dingen verkleinwoorden gebruiken waar ook een normaal niet verkleind woord volstaat.
De ene volwassene die tegen de ander zegt dat er een handje gegeven moet worden, waarom niet gewoon hand?
Is je mannetje thuis? Ik heb een man van net geen 2 meter dus mannetje is een rare in deze.
Een tante van mijn man die hier wel eens komt: Mogen de kinders een chocolaatje? En ze dan ieder (toen 3& 5 jaar oud) een king size mars in de handen duwt, onder de kreet dat het mag van je moeder.
Met een verkleinwoord lijkt het minder erg maar dat is het natuurlijk niet.

diana

diana

27-11-2015 om 08:59

een koffietje doen

Proest. Dat verzin je toch niet?
Handjes, daar kan ik wel mee leven, met koffietjes niet, en al helemaal niet met het dóen ervan.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-11-2015 om 09:01

Paddington

Guilty!

Maar 'kids' is ook zoveel efficienter dan 'kinderen', dat is twee keer zolang!!! (in enkelvoud kom je het dan wer zelden tegen kind -> kid is maar een letter winst)

En als je denkt dat 'kids' een ontoelaatbare Americanificatie is, wat dacht je dan van 'baby'! Dacht je dat dat een Nederlands woord was?

Ik weet niet hoe wij in Nederland voor de algemene adoptie van het woord 'baby' onze allerkleinsten noemden, misschien 'zuigeling' of zo. Het moet in ieder geval zo onhandig zijn geweest dat we op enig moment massaal op 'baby' zijn overgestapt, zo onomkeerbaar dat we ons niet eens meer realiseren dat het een Engels woord is.

(Het Engels woord 'baby' stamt misschien wel af van het Franse bébé dat vast als onomatopee is begonnen)

diana

diana

27-11-2015 om 09:07

Jamie

Tsja, taal is natuurlijk het communicatie middel bij uitstek.
Je laat ook ermee zien tot welke groep je behoort.
Pubertaal vind ik dan weer heel leuk. Irritant als volwassenen die taal spreken. (Al vind ik het ook wel weer charmant als er woorden of uitdrukkingen doorsijpelen.)

Hier overigens een 14-jarige non-puber.
Die vaker 'spelletjes' verzint. Deze week tijdens het eten; spelletje correct spreken. Ppfft. Dat viel tegen! (Bah, wat spreken wij slecht!)
Regel was ook spreken in één taal, dus geen buitenlandse woorden erin! En wij spreken een dialect, maar wisselen van dialect naar Nederlands tussen verschillende personen in het gezin. Dat mocht gewoon volgens zijn regels maar we moesten het consequent doen, dus geen dialect woord in een Nederlandse zin etc schaam..

'met alle respect'

mag wat mij betreft verdwijnen. Mensen die hun zin met deze drie woorden beginnen, beweren vervllgens het tegenovergestelde. Pfff.

Hanne.

Hanne.

27-11-2015 om 10:21

Jamie, mij lief

"mijn lief" is geen vertaling van 'my love' juist omgekeerd! Love is afkomstig van het woord lief.

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/lief

♦ lief(je) zn. ‘geliefde’. Mnl. lief ‘vreugde’ in si lief si leet ‘met vreugde of met verdriet’ [1265-70; CG II], ‘beminde, geliefde’ in tegen sin lif ‘tegen zijn geliefde’ [1270-90; CG II], ook de verkleinvorm lievekijn, liefken ‘beminde’ in met sinen liefken ‘met zijn liefje’ [1400-20; MNW-R]; vnnl. liefje ‘geliefde, beminde’ [1637; WNT liefje]. Zelfstandig gebruik van het bn. lief. De niet-verkleinde vorm lief is vooral BN. Voor de verouderde betekenis ‘vreugde’, die alleen nog bestaat in de uitdrukking lief en leed, zie → leed

http://www.etymonline.com/index.php?term=love

love (n.) Old English lufu "love, affection, friendliness," from Proto-Germanic *lubo (cognates: Old High German liubi "joy," German Liebe "love;" Old Norse, Old Frisian, Dutch lof; German Lob "praise;" Old Saxon liof, Old Frisian liaf, Dutch lief, Old High German liob, German lieb, Gothic liufs "dear, beloved").

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.