Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Schoonmoeder blijft logeren. Help!

Hi hello!

Ik heb al > 10 jaar een relatie en heb een verschrikkelijke hekel aan mijn schoonmoeder. Gelukkig zijn mijn schoonouders gescheiden en kan ik het met mijn schoonvader wel goed vinden.

mijn schoonmoeder is alleen maar met zichzelf bezig. Ze wou ook nooit kinderen wat ze goed uitstraalt. Aan het begin van de relatie kreeg ik al een hekel aan haar. Het is geen fijn mens in de omgang en je hoort haar alleen als ze iets nodig heeft. Tot mijn opluchting is ze 2015 geremigreerd naar de andere kant van de wereld.

ik hoor nooit iets van haar. Ook niet met mijn verjaardag. Mijn vriendin heeft met regelmaat contact. Vorig jaar moest ze naar Nederland. Niet om haar kinderen te zien maar om haar rijbewijs te verlengen. Ze bleef toen een week bij ons. De hele week was mijn vriendin in de weer om alles voor haar te doen en zoals gebruikelijk was ze alleen met zichzelf bezig en had ze de grootste praatjes. Vooral dat ze geen geld heeft (terwijl ze meerdere huizen heeft en verhuurd). De hele dag lag ze op de bank niets te doen of te slapen. Ik stoorde me er mateloos aan maar heb omwille van mijn vriendin er geen heisa over gemaakt. . 
Afgelopen jaar is mijn schoonmoeder ziek geworden en heeft ze chemokuur behandelingen. Nu het wat beter gaat heeft ze te kennen gegeven dat ze volgend jaar naar NL wilt om leuke dingen met haar dochter te doen. Hartstikke prima maar je voelt hem al aankomen. Ze wilt hier blijven slapen.

Het huilen staan  me nader dan lachen. Ik wil dit absoluut niet. Ik wordt er angstig en paniekerig van. Mijn vriendin wilt haar moeder niet weigeren. Dan boek je toch een hotel denk ik? Ik voorzie een enorme ruzie en wil het absoluut niet. 

Wat zouden jullie doen? 


Ik zou zelf een hotel boeken. Gun je vriendin en haar moeder hun tijd samen, maar voel je niet verplicht daarbij te zijn. Ga zelf lekker een weekje weg, al dan niet met een vriend of vrienden.

Frits88

Frits88

22-07-2024 om 20:08 Topicstarter

Engeltje schreef op 22-07-2024 om 19:58:

Ik zou zelf een hotel boeken. Gun je vriendin en haar moeder hun tijd samen, maar voel je niet verplicht daarbij te zijn. Ga zelf lekker een weekje weg, al dan niet met een vriend of vrienden.


ja maar ik ga toch niet mijn eigen huis uit of extra Kosten maken omdat zij komt? Het is echt een heel naar mens. Ik vind dat ‘mijn thuis’ ook gerespecteerd moet worden. 

En wat zegt je vriendin als jij aangeeft dat je dit echt niet ziet zitten? Heeft ze daar wel begrip voor?
Kunnen jullie niet voor je schoonmoeder en leuk B&B in de buurt boeken? Dat ze wel een deel van de dag en bijvoorbeeld ook met het avondeten bij jullie is maar niet in de nacht en ochtend? 

Of je laat haar wel bij jullie slapen maar je laat je vriendin een programma verzinnen waarbij ze zoveel mogelijk op pad zijn. Vroeg op pad, laat weer thuis, zodat je haar zo min mogelijk hoeft te zien. Je moet dit goed met je vriendin bespreken, als je het echt niet ziet zitten dan moeten jullie samen een compromis verzinnen.

Hoe lang komt ze naar Nederland? Wat je vriendin wil doen voor/met haar moeder, bemoei je daar zo weinig mogelijk mee, ga niet mee, maar in deze periode vooral je eigen dingen doen. Misschien kan je zelf wel een weekje weg. 
Dat je je irriteert daar kan ik inkomen, maar waar komt die angst en paniek vandaan? ben je bang haar wat aan te doen? Of door te slaan? 

Frits88

Frits88

22-07-2024 om 20:36 Topicstarter

Labyrinth schreef op 22-07-2024 om 20:19:

Hoe lang komt ze naar Nederland? Wat je vriendin wil doen voor/met haar moeder, bemoei je daar zo weinig mogelijk mee, ga niet mee, maar in deze periode vooral je eigen dingen doen. Misschien kan je zelf wel een weekje weg.
Dat je je irriteert daar kan ik inkomen, maar waar komt die angst en paniek vandaan? ben je bang haar wat aan te doen? Of door te slaan?


ik heb een verschrikkelijke hekel aan haar. De vorige keer dat we bij haar sliepen in het land waar ze woont vroeg ze ons 850,- voor 2 weken. Dat was een ruimte die ze normaal ook verhuurd. Je leest het goed ja.  
Ik wil niets met haar te maken hebben. Ze gedraagt zich verschrikkelijk. Ook naar mijn vriendin. Continu verwaand en kul verhalen ophangen. Ik wil dat gewoon niet in mijn huis. De compromis was wat mij betreft vorig jaar toen ik had al een week toestond. En een b&b boeken? Moet ik nou haar verblijf gaan betalen? Het gaat waarschijnlijk om 4 weken. 

Frits88 schreef op 22-07-2024 om 20:36:

[..]


ik heb een verschrikkelijke hekel aan haar. De vorige keer dat we bij haar sliepen in het land waar ze woont vroeg ze ons 850,- voor 2 weken. Dat was een ruimte die ze normaal ook verhuurd. Je leest het goed ja.
Ik wil niets met haar te maken hebben. Ze gedraagt zich verschrikkelijk. Ook naar mijn vriendin. Continu verwaand en kul verhalen ophangen. Ik wil dat gewoon niet in mijn huis. De compromis was wat mij betreft vorig jaar toen ik had al een week toestond. En een b&b boeken? Moet ik nou haar verblijf gaan betalen? Het gaat waarschijnlijk om 4 weken.

Zo dan! Ik zie mogelijkheden voor een bijverdienste! Wat kost kamerhuur tegenwoordig per maand? Plus eten, water, gas en elektra, dat wordt cashen TO! Met gelijke munt terug betalen dus! Wat zij kan kan jij ook.  

Wordt het toch een B&B of hotel dan betaald (schoon)moeder dat natuurlijk zelf. Waarom denk je dat jij dat zou moeten bekostigen als schoonmoeder zelf super ongastvrij is? 


Wat vind je vriendin van het gedrag van haar moeder en hoe voelt zij zich bij het vooruitzicht dat ze (vooralsnog) 4 weken bij jullie komt bivakkeren? Is zij het met je eens of ben je bang voor ruzie met je partner? Op een lijn zien te komen samen lijkt me belangrijk. 

Oh nee 4 weken, dat zou ik zelfs met de liefste schoonouders nog te lang vinden. Ik dacht aan een dag of 2/3. Nee ik zou met vriendin overleggen en haar wat linkjes voor leuke B&B's in de buurt sturen, zou ik inderdaad ook niet gaan betalen voor haar, zeker niet als jullie het andersom ook zelf moesten betalen. Kan je sowieso niet regelen dat jouw huis ongeschikt wordt voor logees? Dan krijg je deze verzoeken hopelijk ook niet meer. Ik heb helemaal geen logeerkamer/bed over, dus ik kan 'helaas' niemand laten slapen. Kan ze niet bij een van haar andere kinderen slapen (ik dacht ergens te lezen dat ze meer kinderen heeft)

Hoe zeggen ze dat zo mooi, visite en vis blijft maar 3 dagen fris? Veel langer ging ik niet mee akkoord.

Ik zou toch maar eens serieus met je vriendin hierover praten. Wat vindt zij hiervan? Durft zij haar moeder niet tegen te spreken of over geld te beginnen? Het is absurd natuurlijk dat jullie 850 betaald hebben en zij zomaar een maand voor niets komt. Als het echt een halszaak voor haar is zou ik maken dat ik die maand wegkom. 

Frits88

Frits88

22-07-2024 om 22:56 Topicstarter

Anoniemer schreef op 22-07-2024 om 22:35:

Ik zou toch maar eens serieus met je vriendin hierover praten. Wat vindt zij hiervan? Durft zij haar moeder niet tegen te spreken of over geld te beginnen? Het is absurd natuurlijk dat jullie 850 betaald hebben en zij zomaar een maand voor niets komt. Als het echt een halszaak voor haar is zou ik maken dat ik die maand wegkom.

ja maar waarom zou ik mijn eigen huis ontvluchten? Laat hun maar weggaan? En hoever moet je gaan in je zin doordrijven met het risico op ruzie?

4 weken?! Frits, nee is ook een antwoord. Ik zou dat niet eens willen met mijn eigen, superlieve ouders. Die komen nooit meer dan 2 nachten, dan is het wel weer genoeg geweest.

Ze boekt inderdaad maar een bed and breakfast in de buurt en dan kan je vriendin overdag met haar op pad. 

Frits88 schreef op 22-07-2024 om 22:56:

[..]

ja maar waarom zou ik mijn eigen huis ontvluchten? Laat hun maar weggaan? En hoever moet je gaan in je zin doordrijven met het risico op ruzie?

Ja je hebt helemaal gelijk hoor, maar waarom zeg je dat dan niet tegen je vriendin?

dat is een dilemma. Besef wel dat het ook je vriendins huis is, dus jij hebt hier niet de enige stem in.
Je zegt dat het fijn is dat ze is geremigreerd, maar eigenlijk is dat niet zo. Nu komt ze meteen weken als ze komt, als ze in hetzelfde land als jullie woont, kan je vriendin er alleen heen en heb je net wat anders te doen buitenshuis als ze bij jullie komt. En dan komt ze hooguit een middag, jij schuift aan met het avondeten en zet je oren wijd open zodat haar gekakel het ene oor in en het andere oor uitgaat en je hebt het weer gehad.
ik zou een compromis voorstellen. Een maand logeren is natuurlijk veel te lang. Dat is zelfs te lang als goede vrienden komen logeren. Stel voor dat ze een week komt en voor de rest van de tijd iets anders zoekt. Dat kan jij zelfs voor haar doen, want dan weet je zeker dat het gebeurt en ze niet zegt dat ze niks kon vinden. En natuurlijk niet op loopafstand, maar minstens een kilometer of tien van jullie vandaan 😜
en omdat je je schoonmoeder niet kan veranderen, moet je zelf veranderen. Niet luisteren, af en toe ja hummen en je gedachten ergens anders naar laten gaan. Dan moet je het toch wel een week kunnen volhouden. Als je je al ergert als ze binnenkomt, maak je het jezelf moeilijk, niet haar. Je bent zelf verantwoordelijk voor hoe je je ergernis kanaliseert, laat het van je afglijden.

Frits88

Frits88

23-07-2024 om 15:00 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 23-07-2024 om 07:36:

dat is een dilemma. Besef wel dat het ook je vriendins huis is, dus jij hebt hier niet de enige stem in.
Je zegt dat het fijn is dat ze is geremigreerd, maar eigenlijk is dat niet zo. Nu komt ze meteen weken als ze komt, als ze in hetzelfde land als jullie woont, kan je vriendin er alleen heen en heb je net wat anders te doen buitenshuis als ze bij jullie komt. En dan komt ze hooguit een middag, jij schuift aan met het avondeten en zet je oren wijd open zodat haar gekakel het ene oor in en het andere oor uitgaat en je hebt het weer gehad.
ik zou een compromis voorstellen. Een maand logeren is natuurlijk veel te lang. Dat is zelfs te lang als goede vrienden komen logeren. Stel voor dat ze een week komt en voor de rest van de tijd iets anders zoekt. Dat kan jij zelfs voor haar doen, want dan weet je zeker dat het gebeurt en ze niet zegt dat ze niks kon vinden. En natuurlijk niet op loopafstand, maar minstens een kilometer of tien van jullie vandaan 😜
en omdat je je schoonmoeder niet kan veranderen, moet je zelf veranderen. Niet luisteren, af en toe ja hummen en je gedachten ergens anders naar laten gaan. Dan moet je het toch wel een week kunnen volhouden. Als je je al ergert als ze binnenkomt, maak je het jezelf moeilijk, niet haar. Je bent zelf verantwoordelijk voor hoe je je ergernis kanaliseert, laat het van je afglijden.


maar hoever zou je gaan in de discussie met je partner? Mijn schoonmoeder gaat in gedrag echt alle fatsoensnormen te buiten. Dat kan ik niet toleren in mijn huis. Ook niet als het me schoonmoeder is. Ik kan nu ook de haren uit mijn hoofd trekken van irritatie en heb kokhalsneigingen als ik aan haar denk. Ieder woord dat ze uitspreekt stoort me mateloos. 

Het is alleen maar: pak dit, pak dat, ik heb pijn, ik ben moe, ik heb geen geld, ik wil daar naar toe, ik wil hier naar toe. De vorige keer stond me Vriendin 2 uur in de keuken en toen het klaar was zei ze: heb ik niet verteld dat ik na 18.00 niet meer eet ? Je krijgt er toch een punthoofd van. Ik sta op het punt haar te sms’en maar ik denk dat dit niet slim is.


Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.