Off-topic discussies
Frits88
22-07-2024 om 19:53
Schoonmoeder blijft logeren. Help!
Hi hello!
Ik heb al > 10 jaar een relatie en heb een verschrikkelijke hekel aan mijn schoonmoeder. Gelukkig zijn mijn schoonouders gescheiden en kan ik het met mijn schoonvader wel goed vinden.
mijn schoonmoeder is alleen maar met zichzelf bezig. Ze wou ook nooit kinderen wat ze goed uitstraalt. Aan het begin van de relatie kreeg ik al een hekel aan haar. Het is geen fijn mens in de omgang en je hoort haar alleen als ze iets nodig heeft. Tot mijn opluchting is ze 2015 geremigreerd naar de andere kant van de wereld.
ik hoor nooit iets van haar. Ook niet met mijn verjaardag. Mijn vriendin heeft met regelmaat contact. Vorig jaar moest ze naar Nederland. Niet om haar kinderen te zien maar om haar rijbewijs te verlengen. Ze bleef toen een week bij ons. De hele week was mijn vriendin in de weer om alles voor haar te doen en zoals gebruikelijk was ze alleen met zichzelf bezig en had ze de grootste praatjes. Vooral dat ze geen geld heeft (terwijl ze meerdere huizen heeft en verhuurd). De hele dag lag ze op de bank niets te doen of te slapen. Ik stoorde me er mateloos aan maar heb omwille van mijn vriendin er geen heisa over gemaakt. .
Afgelopen jaar is mijn schoonmoeder ziek geworden en heeft ze chemokuur behandelingen. Nu het wat beter gaat heeft ze te kennen gegeven dat ze volgend jaar naar NL wilt om leuke dingen met haar dochter te doen. Hartstikke prima maar je voelt hem al aankomen. Ze wilt hier blijven slapen.
Het huilen staan me nader dan lachen. Ik wil dit absoluut niet. Ik wordt er angstig en paniekerig van. Mijn vriendin wilt haar moeder niet weigeren. Dan boek je toch een hotel denk ik? Ik voorzie een enorme ruzie en wil het absoluut niet.
Wat zouden jullie doen?
Frits88
23-07-2024 om 23:35
Engeltje schreef op 23-07-2024 om 16:02:
Ik zie hier een herhaling van zetten. Er worden allemaal goede tips gegeven over hoe dit aan te vliegen maar Frits blijft hangen in zijn waanzinnige haat en walging.
Eens met Flanagan, je klinkt hierin niet erg volwassen en het lijkt me voor je vriendin ook heel ingewikkeld. Je plaatst haar tussen haar moeder en jouzelf, dwing je haar misschien (al dan niet bewust) tot een keuze? Geloof me, die strijd ga je verliezen. Misschien niet omdat ze dan voor haar moeder kiest, maar omdat je in een relatie met wederzijds respect je partner niet dwingt tot zo'n keuze.
Dus, lees de post van Bgdrrejnxs53226 nog eens goed en ga met je vriendin in gesprek.
Edit: en ga zelf een cursus angermanagement doen of zo, want ik vind jouw gevoelens over je schoonmoeder echt niet gezond.
True. Ik ga ermee aan de slag.
Frits88
23-07-2024 om 23:42
allen dank voor de tips. Ik wacht even totdat ik minder hoog in mijn emotie zit en nuchterder naar kan kijken. Dat zal even duren.
Annaniem2023
24-07-2024 om 18:08
Succes ermee. Bedenk wel dat objecte rechtvaardigheid niet bestaat. Wat jij rechtvaardig vindt, hoeft een ander niet te vinden. Succes met je hartslag 😜
Pippeltje
24-07-2024 om 19:01
Nou Frits...de uitspraak dat je niet gemakkelijk, maar wel rechtvaardig bent vind ik behoorlijk dominant klinken. Jij hebt gelijk en een ander heeft alleen gelijk als ze het met jou eens zijn.
Het zal wel niet voor niets zijn dat het niet klikt met je schoonmoeder want jullie zijn beiden heel dominant. Ik heb het te doen met je vriendin.
AnnaPollewop
24-07-2024 om 19:26
Frits88 schreef op 22-07-2024 om 22:56:
[..]
ja maar waarom zou ik mijn eigen huis ontvluchten? Laat hun maar weggaan? En hoever moet je gaan in je zin doordrijven met het risico op ruzie?
Maar het is toch niet alleen jouw huis? En samen wonen betekent toch soms wat water in de wijn doen. Niet alleen maar water, maar wel overleggen tot oplossing waar beiden zich in kunnen vinden.
Waarom wil je vrouw eigenlijk zo perse wel haar moeder zo lang om zich heen? Vindt ze dat echt leuk? Durft ze geen nee te zeggen? Is ze bang om geen goede dochter te zijn? Wat zit daar achter?
Het idee om een vakantiehuisje of iets via AirBnB te huren en dat zij daar dan samen met haar moeder kan zitten lijkt me best een goed idee. Dan kan ze ook eens terug naar jou als het haar teveel wordt en jij zit niet met het gedoe (hooguit af en toe wat appjes van je vriendin en die kun je dan meelevend beantwoorden). Of af en toe even samen met haar moeder bij jou komen koffie drinken, hopelijk houd je dat wel uit.
Als haar moeder echt zo erg ziek is, en je vriendin wil hier achteraf goede herinneringen aan hebben, kan je vriendin hier beter samen met jou wat geld tegenaan gooien dan dat jullie relatie op scherp komt te staan en er voortdurend een nare sfeer hangt en wellicht ook de bom barst wat nog veel meer brokken geeft.
Iemand in je huis is echt heel pittig. Ooit, en toen waren we nog redelijk flexibele jongeren, hebben we 5 maanden een vriend over de vloer gehad die geen onderdak had na zijn stage en nog moest afstuderen. Ik was door de week weg, maar mijn man zat er de hele week mee en ik dus ook in het weekend en hoewel het in aanvang een hele goede vriend van ons was, waren we hem echt heel erg zat na die periode. Lastig omdat hij echt niet zomaar ergens anders heen kon, maar je gaat je dan toch aan alles ergeren en hij hield het begrijpelijkerwijs ook niet al die maanden vol om continu de brave zich wegcijferende gast te zijn. Er zitten dan gewoon teveel kapiteins op het schip.
Dus ik begrijp je probleem best wel. Ongeacht je schoonmoeder.
Hoe je over haar denkt, en hoe boos je jezelf daarover maakt, is wel jouw probleem en daar zul je zelf mee aan de slag moeten. Enige relativering lijkt me wel op zijn plaats. Hoe meer je je eigen grenzen op een rustige manier neerzet, hoe minder boos je hoeft te zijn. Ze is wel de moeder van je vriendin en ze gaat niet veranderen.
Frits88
24-07-2024 om 21:09
Pippeltje schreef op 24-07-2024 om 19:01:
Nou Frits...de uitspraak dat je niet gemakkelijk, maar wel rechtvaardig bent vind ik behoorlijk dominant klinken. Jij hebt gelijk en een ander heeft alleen gelijk als ze het met jou eens zijn.
Het zal wel niet voor niets zijn dat het niet klikt met je schoonmoeder want jullie zijn beiden heel dominant. Ik heb het te doen met je vriendin.
Misschien wel ja. We zullen zien.
Frits88
24-07-2024 om 21:10
AnnaPollewop schreef op 24-07-2024 om 19:26:
[..]
Maar het is toch niet alleen jouw huis? En samen wonen betekent toch soms wat water in de wijn doen. Niet alleen maar water, maar wel overleggen tot oplossing waar beiden zich in kunnen vinden.
Waarom wil je vrouw eigenlijk zo perse wel haar moeder zo lang om zich heen? Vindt ze dat echt leuk? Durft ze geen nee te zeggen? Is ze bang om geen goede dochter te zijn? Wat zit daar achter?
Het idee om een vakantiehuisje of iets via AirBnB te huren en dat zij daar dan samen met haar moeder kan zitten lijkt me best een goed idee. Dan kan ze ook eens terug naar jou als het haar teveel wordt en jij zit niet met het gedoe (hooguit af en toe wat appjes van je vriendin en die kun je dan meelevend beantwoorden). Of af en toe even samen met haar moeder bij jou komen koffie drinken, hopelijk houd je dat wel uit.
Als haar moeder echt zo erg ziek is, en je vriendin wil hier achteraf goede herinneringen aan hebben, kan je vriendin hier beter samen met jou wat geld tegenaan gooien dan dat jullie relatie op scherp komt te staan en er voortdurend een nare sfeer hangt en wellicht ook de bom barst wat nog veel meer brokken geeft.
Iemand in je huis is echt heel pittig. Ooit, en toen waren we nog redelijk flexibele jongeren, hebben we 5 maanden een vriend over de vloer gehad die geen onderdak had na zijn stage en nog moest afstuderen. Ik was door de week weg, maar mijn man zat er de hele week mee en ik dus ook in het weekend en hoewel het in aanvang een hele goede vriend van ons was, waren we hem echt heel erg zat na die periode. Lastig omdat hij echt niet zomaar ergens anders heen kon, maar je gaat je dan toch aan alles ergeren en hij hield het begrijpelijkerwijs ook niet al die maanden vol om continu de brave zich wegcijferende gast te zijn. Er zitten dan gewoon teveel kapiteins op het schip.
Dus ik begrijp je probleem best wel. Ongeacht je schoonmoeder.
Hoe je over haar denkt, en hoe boos je jezelf daarover maakt, is wel jouw probleem en daar zul je zelf mee aan de slag moeten. Enige relativering lijkt me wel op zijn plaats. Hoe meer je je eigen grenzen op een rustige manier neerzet, hoe minder boos je hoeft te zijn. Ze is wel de moeder van je vriendin en ze gaat niet veranderen.
Thx 💪
tsjor
24-07-2024 om 21:28
Mijn dochter heeft ongeveer hetzelfde probleem met haar schoonmoeder, die nogal manipulatief, dominant en egocentrisch is. In het gezin ging het goed, omdat oma de boel behoorlijk recht trok en de kinderen toch hun aandacht kregen. Maar helaas is oma er niet meer.
Uiteraard is schoonmoeder zielig en vindt veel moeilijk.
Zoon (vriendje dochter dus) ziet de problemen wel, maar vindt het moeilijk om er iets van te zeggen. Hij is gewend dat het zo is en kan er op een bepaalde manier mee omgaan. Maar dochter heeft lang gezwegen en kan er nu even niet meer mee omgaan. zij zegt: ik moet nog leren hoe ik daarmee om kan gaan. Op dit moment is er geen contact dus.
Gelukkig heeft schoonmoeder geen plannen om te blijven logeren.
Wat wil ik hiermee zeggen? Je bent niet de enige (1), soms botsen twee mensen echt heel erg (2), voor jezelf kan het heilzaam zijn om te bedenken dat je nog een weg moet vinden om ermee om te gaan, wat overigens niet wil zeggen dat je alles moet gaan accepteren (3).
Tsjor
tsjor
24-07-2024 om 21:40
Aangezien je schoonmoeder groothuizenbezitter is is dat wellicht een idee voor haar: een vakantiewoning in Nederland waar ze dan kan verblijven als ze hier is, aangezien dat wellicht wel vakaer voorkomt. Mocht ze dat niet zelf willen kopen, overweeg dan om het zelf aan te schaffen. Wie weet heb je er ook nog anderszins plezier van, in de weekenden bijvoorbeeld, of als schoonmoeder komt en jij het even echt niet trekt.
Tsjor
Frits88
25-07-2024 om 11:00
tsjor schreef op 24-07-2024 om 21:40:
Aangezien je schoonmoeder groothuizenbezitter is is dat wellicht een idee voor haar: een vakantiewoning in Nederland waar ze dan kan verblijven als ze hier is, aangezien dat wellicht wel vakaer voorkomt. Mocht ze dat niet zelf willen kopen, overweeg dan om het zelf aan te schaffen. Wie weet heb je er ook nog anderszins plezier van, in de weekenden bijvoorbeeld, of als schoonmoeder komt en jij het even echt niet trekt.
Tsjor
hi Tsjor, nee, ze zelf zelf geen cent willen uitgeven hier. Anders de prijzen malser waren had ik zelf iets geboekt maar het behoort helaas niet tot de mogelijkheden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.