Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

vuurvlinder

vuurvlinder

22-11-2017 om 21:19

schokkend artikel over de blokkade tijdens de sint optocht


Paddington

"Dat er wat moet veranderen aan het feest snap ik, maar verknoei het niet voor de kinderen". Je bedoelt voor de witte kinderen. Prima als dat jouw invalshoek is, maar wel handig als je het ook even duidelijk vermeldt.

Ad Hombre

"Maar ik krijg zo'n godgloeiende hekel aan die linkse activisten die denken dat ze in deze wereld de dienst uitmaken dat ik het best mooi vind als ze eens een hak gezet worden".

Echt? Dienst uitmaken in deze wereld? Waar ongeveer iedere avond een rechts bezorgde burger op TV mag komen huilen dat hij of zij nooit gehoord wordt. Waar de PVV bijna de grootste partij is, waar FvD onevenredig veel media aandacht krijgt voor een partij met twee zetels. Een wereld waarin rechtse populisten op grote schaal de mondiale politiek bepalen, zie Trump in VS, Brexit in UK). Maar jij maakt je vooral zorgen om linkse activisten die menen de dienst uit te maken. Ik wou dat ik jouw zorgen had.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-11-2017 om 15:28

Jaina

"Er zit toch een enorm verschil tussen een blokkade van de weg door de politie en/of het leger & een blokkade door een clubje demonstranten."

1. Niet als ze dat doen om extra salaris te krijgen.
2. Blijkbaar vinden ze het dan niet echt 'levensgevaarlijk' zoals de post waar ik op reageerde stelde.

"Die eersten hebben de autoriteit om de weg te blokkeren."

Niet als ze zelf demonstreren!

"De tweede zeker niet."

Ook niet, dus krijgen ze waarschijnlijk een prent. Daar schijnt al 20k voor ingezameld te zijn...

"Het is dan ook teleurstellen dat er geen arrestaties zijn verricht voor deze gevaarlijke en illegale actie."

Nee, hoor, de politie heeft 'de autoriteit' om geen arrestaties te verrichten. Mooi toch

Ad Hombre

Ad Hombre

23-11-2017 om 15:34

Alkes

"Echt? Dienst uitmaken in deze wereld? Waar ongeveer iedere avond een rechts bezorgde burger op TV mag komen huilen dat hij of zij nooit gehoord wordt. Waar de PVV bijna de grootste partij is, waar FvD onevenredig veel media aandacht krijgt voor een partij met twee zetels. Een wereld waarin rechtse populisten op grote schaal de mondiale politiek bepalen, zie Trump in VS, Brexit in UK). Maar jij maakt je vooral zorgen om linkse activisten die menen de dienst uit te maken. Ik wou dat ik jouw zorgen had."

Yep, activistische minderheids groepen als greenpeace en dat anti zwarte piet gedoe hebben veel meer invloed dan ze op grond van hun getal zouden moeten hebben. Waar denk je dat dat genderneutale gedoe vandaan komt? Denk je dat daar meer dan een minieme minderheid achter zit? Gelukkig begint rechts zich ook wat te roeren, tot volstrekte ontzetting van de gevestigde activistische macht.

Dat zie je toch prachtig in deze discussie? Volstrekte paniek omdat een niet links activistisch groepje eens een actie heeft georganiseerd. De grondwet, de rechtsorde, levensgevaar. Alles wordt erbij gehaald!

Li

Li

23-11-2017 om 16:19

Het zat toch net even anders.

https://medium.com/@natashagerson

Ik vind dat Zwarte Piet moet veranderen, maar ik vind ook dat je je moet gedragen als je ergens te gast bent. En als een bus vol Randstedelingen naar een plek reist waar ze waarschijnlijk nog nooit geweest zijn, dan zijn ze te gast.

De schuldige hierin is overigens vooral de burgemeester. Als die KOZP op een weilandje achteraf had laten demonstreren, was er niks aan de hand geweest.

Over veranderingen

Deze column van Marc de Hond vond ik wel mooi:

https://jonet.nl/voortschrijdend-inzicht-column-marc-de-hond/

Over veranderingen en dat het altijd van een minderheid komt

En bedankt Marsy!

"Mannen die vrouwen ongewenst betasten op de werkvloer. Het is honderden jaren nooit een probleem geweest, en nu OPEENS doen mensen er moeilijk over, zeggen ze dat het seksistisch is. Ik snap er niks van!"

Ik was al op zoek naar zon soort vergelijking.

De vergelijking met de Anti Apartheidsstrijd, de Anti Kolonialen, de strijd van de Abolitionisten, de Sufragettes voor het stemrecht, leek me net wat te hetzerig.

Erica

Erica

23-11-2017 om 17:41

In welk verband

al die hulpsinterklazen, dat zijn alleen maar mannen

Andreea

Andreea

23-11-2017 om 17:50

Hulpsinten alleen mannen?

Weet jij wat er onder de baard en de mantel zit ?

Arjen Lubach over Zwarte Piet 2017


https://www.youtube.com/watch?v=JhTbzXg4tCw

"Amsterdam maakt een einde aan de Zwarte Pietendiscussie!

Dat kan toch niet zomaar?
Die kinderen van nu, die zijn gewoon opgegroeid met de Zwarte Pietendiscussie, die weten niet beter. Dat moet je niet van ze af gaan pakken!

Pappa, waar is de Zwarte Pietendiscussie?
Die bestaat niet liefje. Dat waren eigenlijk altijd al die gekke linkse buurman en die racistische oom."

Erica

Erica

23-11-2017 om 17:54

Sinterklaasjournaal

Daar gaat het voortdurend over 'mannen in pakken' die met de stoomboot zijn meekomen. Sorry, bedacht te laat dat velen het niet meer zullen volgen omdat ze oudere kinderen hebben.

Wat zit eronder?

Op youtube het filmpje Sinterklaas Potloodventer.

Nou inderdaad, je gaat die jaarlijkse meligheid gewoon missen.

Anooo

Anooo

23-11-2017 om 18:41

dank je, Li

Voor de link. Na het lezen van Alma's jankerige stuk kan ik Natasha Gerson alleen maar helemaal gelijk geven over haar.

'Ollanders in de clinch op straat...

over de aankomst van een Turk en een neger.
Ik weet niet meteen zo goed wat ik daarover moet denken.

De kids zal het allicht worst wezen: die zijn veel slimmer dan ouders veronderstellen.
Mijn kleine van (nu) elf, vertelde me jaren geleden al, dat ze wel wist hoe het in elkaar stak, maar dat ze gegeven de "incentives", het spelletje van die naïeve mama's en papa's wel wou meespelen.

vuurvlinder

vuurvlinder

23-11-2017 om 19:48

mooie column van marc de hond

Inderdaad verandering is de enige constante. Angst voor verandering als oorzaak van o.a. de zwarte pietendiscussie. Er is inderdaad een hele groep die niks wil veranderen en die vroegur veel beter vinden... Ik kan daar niks mee.
Mary ik ben het ook eens met jou. De burgemeester van Dokkum heeft de demonstratie toegestaan en een stelletje gewone mensen heeft dit tegen gehouden.

40er

40er

23-11-2017 om 22:47

Marc

Is nu op latenight. Maar jeetje, hij is ook lekker bezig zeg. Ik was zaterdag in een theater in de provincie.... hoezo een afstand creëren tussen de randstad en de rest van Nederland!
Humberto die al 1,5 jaar beveiliging heeft..

Sorry hoor, dan noem mij maar racistisch, maar ik vind het vreselijk dat het zover komt/is gekomen!

Ik ben blij dat hier in de "provincie" zwarte piet nog gewoon is!

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2017 om 11:24

40'er en meer

Ik zweefde al meerdere malen boven het toetsenbord wat dit onderwerp betreft, maar nu dus toch..

Maar ik snap de link tussen 'Sorry, dan noem mij maar racistisch' en de beveiliging van Umberto Tan niet. Hij heeft zich uitgesproken vóór verandering van Zwarte Piet en wordt om díe reden bedreigd, dus door mensen die Pro-zwarte Piet zijn. Ik begrijp dus niet helemaal voor wie jij begrip hebt in dezen. Door je laatste zin heb ik een vermoeden.

Ik heb net even naar het fragment gekeken en ik geef Marc de Hond van voor naar achter gelijk. Ik denk ook dat door hoe het begonnen is, tenminste deze tweede poging om afscheid te nemen de zwarte Piet, want het is al eerder geprobeerd, té sterk heeft aangezet dat zwarte Piet racistisch is. Het is waar, het is racistisch of op zijn minst een figuur die wel degelijk gelinkt kan worden aan een tijdperk waarin we de zwarte mens hebben uitgebuit en als minderwaardig beschouwden, maar de mensen die hem leuk en belangrijk vinden waren en zijn niet dus standaard racistisch, dat kun je niet stellen.

Net als Marc de Hondt keek ik indertijd ook met afkeer naar Quincy Dario, wat een pedante vent (vind ik nog steeds). De toon die toen gezet is, heeft de rest van het verhaal heel erg bepaald. Daarnaast was ik ook oprecht boos op die dame van de VN, met haar verhaal dat het hele Sinterklaas afgeschaft moest worden vanwege Zwarte Piet en dat we net zo goed alleen Kerst konden vieren, net als andere landen. Wat zullen we nu krijgen?, dacht ik. Ten eerste vergat ze dat Santa Claus van Sinterklaas is afgeleid, alleen de datum waarop de cadeautjes in de schoorsteen gestopt worden is anders. Ten tweede ging ze totaal voorbij aan het 'traditie'-element. Zeg tegen een Amerikaan dat Thanksgiving best afgeschaft kan worden en je krijgt een volksopstand. Dus ik snap dat daardoor verzet is ontstaan. Wacht is even, ik ben helemaal niet racistisch! Wacht is even Sinterklaas is óns feest, blijf af! En dat vind ik nog steeds. Sinterklaas is een traditie waar niks mis mee is. Sint met totaal andere 'assistenten' is óók leuk, alleen even wennen.

Wij hebben het hier thuis natuurlijk ook wel eens over dit onderwerp, nou ja wel eens, heel vaak, en wij vragen ons ook af of de consternatie was ontstaan als 'men' gewoon was begonnen met de veranderingen. Mogelijk niet. Maar hoe had dat gekund? De redactie van het Sinterklaasjournaal reageert kennelijk alleen op de discussie en loopt zelf niet vooruit op de feiten. Dus hoe had die verandering dan stilletjes ingezet kunnen worden? Dat zou er nooit van gekomen zijn. Geen bericht is goed bericht tenslotte. Ik denk dat het dus nodig was en is om dit met de botte bijl te doen. Zoals dat bij wel meer 'revoluties' nodig bleek. Ik geloof niet dat ik voorbeelden van revolutie kan vinden die ongemerkt gepasseerd zijn. Kennelijk is het nodig dat een aantal mensen de nek uitsteekt om iets te kunnen bereiken. Kennelijk is het natuurlijke gevolg daarvan dat men daar grote tegenstand bij ondervindt, maar het proces is dan niet meer te stoppen. Quincy Dario en de zijnen (soms op irritante wijze), hebben een steentje in de vijver gegooid, schande het oppervlak was zo lekker glad!, maar de kring rond dat steentje werd en wordt nu steeds groter. Het is niet meer te stoppen en dat vind ik goed. Daarom moet de discussie doorgaan. Discussie, geen halve burgeroorlog dus.

Het verschil in opvattingen tussen de randstad, grootstedelijke gebieden en 'de rest' van Nederland, vind ik aan een kant niet verrassend. Mijn woonplaats kun je rekenen tot de uiterste top van de Randstad, maar men is hier toch meer 'provinciaal' en dat zie je ook in de Zwarte Pieten-discussie terug. Ik vraag me wel heel erg af hoe het komt dat men zich in de provincie totaal niet kan inleven in het waarom van de anti-Pieters. Oké, ze mogen niet standaard racist genoemd worden, eens, maar wat er vervolgens gebeurt is dat velen zich wel degelijk racistisch uitlaten. En juist dát heeft er bij mij voor gezorgd dat ik totaal naar de anti-Pieters ben doorgeschoven. Er is echt iets mis en daarvan is de discussie rond Zwarte Piet een symptoom.
We zijn inmiddels zo'n 150 jaar verder sinds de afschaffing van de slavernij in Suriname en de Antillen (in andere gebieden later) en nog steeds permitteert een aantal mensen zich uitlatingen als apengeluiden. Ik noem dat tuig. En dat tuig zit niet alleen op de tribune bij een voetbalwedstrijd. Die hebben ook een tribune op sociale media. Die bedreigen BN'ers, maar ook gewone mensen in de eigen wijk. Het zijn er veel meer dan die je tegenkomt in een stadion. De discussie over Zwarte Piet heeft dat 'alleen maar' naar de oppervlakte gebracht..

Naar mijn gevoel moet de hele Piet verdwijnen, want elke variant op hetzelfde type (mannetje in pagepakje) levert protest op. Dat het met een pakje van Spaanse edellieden wel goed zou gaan vind ik een wonderlijk verkeerde inschatting. Er zijn andere mogelijkheden, super Hollandse. Denk aan Pietje Bell, Kruimeltje, schoffies met een petje en brutaal snuitje. Daar ga je niet van dromen, zoals kinderen misschien wel van clowns en paarse Pieten kunnen doen. Daarnaast: erkenning voor de gevoelens van hen die zich gekwetst voelen, en volledige informatie over ons verleden via geschiedenisles, dus niet alleen over de roem van onze helden, maar ook over hun foute kant. Wat toen normaal was, wat betreft hoe men vroeger over gekleurde mensen dacht en hoe men ze meende te mogen behandelen/mishandelen, hoor je naar mijn mening nu niet meer normaal te vinden. Hoe moeilijk kan het zijn om herinneringen aan die tijd weg te laten? Ook al zie je dat er zelf niet in.

vuurvlinder

vuurvlinder

24-11-2017 om 11:43

kaaskopje

Ik ben het volledig met je eens! (en ik woon in een grote stad in de provincie!)

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

24-11-2017 om 12:06

Uit de rommel en de resten

Kaaskopje schreef:

Quote : vraag me wel heel erg af hoe het komt dat men zich in de provincie totaal niet kan inleven in het waarom van de anti-Pieters. Oké, ze mogen niet standaard racist genoemd worden, eens, maar wat er vervolgens gebeurt is dat velen zich wel degelijk racistisch uitlaten. En juist dát heeft er bij mij voor gezorgd dat ik totaal naar de anti-Pieters ben doorgeschoven. Er is echt iets mis en daarvan is de discussie rond Zwarte Piet een symptoom.
We zijn inmiddels zo'n 150 jaar verder sinds de afschaffing van de slavernij in Suriname en de Antillen (in andere gebieden later) en nog steeds permitteert een aantal mensen zich uitlatingen als apengeluiden. Ik noem dat tuig. En dat tuig zit niet alleen op de tribune bij een voetbalwedstrijd. Die hebben ook een tribune op sociale media. Die bedreigen BN'ers, maar ook gewone mensen in de eigen wijk. Het zijn er veel meer dan die je tegenkomt in een stadion. De discussie over Zwarte Piet heeft dat 'alleen maar' naar de oppervlakte gebracht..

Mijn reactie: Ik denk dan “men” zich in de provincie zich best wel in kan leven in de anti-Pieters. Maar..... en nu komt hij: In bovenstaand stukje ga je in een ademtocht van de provincialen naar racistische provincialen naar slavernij naar tuig van de richel in voetbal stadia, en het tuig wat je dan ziet op sociale media... Gevoelsmatig gooi je voor mij dit alles op een hoop, waar ook de provincialen tussen horen.

Wat mij mateloos irriteert is het dedain van het westen (lees randstad en de westelijke provincies ) naar de rest van het land.

Het gemak waarmee maar aangenomen wordt dat er in de provincie alleen maar achtergestelde gebieden zijn die hoognodig de “verheven” waarden van het westen moeten omarmen.
En wil je dat niet, of wil je dat niet in het tempo dat “de westerling” goed vind, dan rammen we het er wel in.
Dan organiseren we wel bussen vol met demonstranten om die “provinciaaltjes” wel even te leren hoe het moet.

Bah, bah, bah.

Er is een spreekwoord wat zegt:
Uit gouden korenaren
schiep God de Twentenaren,
En uit de rommel en de resten,
Schiep God de mensen uit het westen.

“Het Westen” duwt al decennia (als geen eeuwenlang” de normen en waarden en “hoe het hoort” en “dingen die belangrijk zijn voor het land” door de strot van de provincialen.

Denk hierbij aan Groningen met de gaswinning, waar iedereen baat bij had, behalve de Groningers.
En zo zijn er veel meer dingen op te noemen die richting de provincie zijn geschoven, die zijn opgelegd aan de provincie, maar waar de provincie zelf geen baat bij had.

En nu wordt “de politiek correcte” manier van sinterklaas vieren ook door de strot van de provinciaal geduwd en moeten de provincialen het maar slikken of er in stikken.

Ik zou zo graag willen dat elke groep in haar eigen tempo de ruimte kreeg om te veranderen, zonder dat een minderheidsgroep voor de meerderheid gaat bepalen hoe snel die verandering moet gaan en hoe die verandering plaats moet vinden.

Petra

Petra

24-11-2017 om 12:15

"westen vs provincie"

"Het gemak waarmee maar aangenomen wordt dat er in de provincie alleen maar achtergestelde gebieden zijn die hoognodig de “verheven” waarden van het westen moeten omarmen.
En wil je dat niet, of wil je dat niet in het tempo dat “de westerling” goed vind, dan rammen we het er wel in.
Dan organiseren we wel bussen vol met demonstranten om die “provinciaaltjes” wel even te leren hoe het moet."

Dit snap ik niet.
Die betogers gingen naar de nationale intocht van Sinterklaas, waar dan ook die gehouden zou worden.
Was de nationale intocht in Utrecht geweest, dan zouden ze daar naartoe zijn gegaan. Ik denk echt niet dat die betogers van plan waren om "de provinciaaltjes een lesje te leren". Dat idee is juist iets dat van de "provincialen" afkomstig lijkt. Die betogers gingen gewoon naar de nationale intocht van Sinterklaas, en die was dit keer in Dokkum.

Het zijn juist de Friezen die er een "westen vs provincie"-ding van hebben gemaakt, niet de anti-Pieters.

Het ging hier niet om een provincale (stedelijke, dorpse) intocht van Sinterklaas, maar om De Nationale Sinterklaasintocht. Dat is echt een heel groot verschil.

Petra

Petra

24-11-2017 om 12:17

Bij mijn weten zijn er toch helemaal geen protesten van randstedelingen bij provinciale/stedelijke/dorpse Sinterklaasintochten geweest? Het protest richt zich toch alleen op de "eigen" intochten (in eigen stad / buurt / school) en op de nationale intocht?

Li

Li

24-11-2017 om 12:57

Dokkum

Ik denk dat het die Friezen worst was of het nou de nationale intocht was of niet. Het ging om hùn kinderen en ik vind dat ze daar gelijk in hadden.

Diana

Diana

24-11-2017 om 13:23

niet onderschatten

Onderschat de sentimenten in de "provincie" niet, niet alleen in het Noorden, ook in het Zuiden en Oosten. De leebaarheid gaat achteruit. Scholen sluiten/fuseren, geldautomaten verdwijnen, bibliotheken fuseren/sluiten, gemeentehuizen zijn minder vaak open, winkels gaan dicht en er komt niets voor in de plaats (niet alleen winkelketens), muziekscholen/theaters/filmhuizen idem. Vaak leeft het gevoel (ik zeg niet of dat terecht of onterecht is) dat dat door "het westen" opgelegd is, terwijl daar nog veel meer aan scholen/cultuur/winkelen is. En dan pakken ze ook nog ons kinderfeest af en willen ze hun wil opleggen op een slecht tijdstip (tijdens de kinderintocht). Zo moet je die sentimenenten zien.
Li: "Ik denk dat het die Friezen worst was of het nou de nationale intocht was of niet. Het ging om hùn kinderen en ik vind dat ze daar gelijk in hadden." Eens.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2017 om 14:03

Sinbad's vrouw

Het gemak waarmee maar aangenomen wordt dat er in de provincie alleen maar achtergestelde gebieden zijn die hoognodig de “verheven” waarden van het westen moeten omarmen.===

Nou nee, ik geloof dat ik juist verwacht dat de 'provincie' niet meer achtergebleven gebied ís. Ik denk helemaal niet in termen van oost en west, maar in 'Nederland'. Mijn eigen familie komt uit het oosten van Nederland, ik heb warme gevoelens voor die kant van het land. Ik heb wel een vader die vond dat je je bij je eigen cultuur moest houden als het op de liefde aankwam. Hij was inmiddels wel zover dat twee geloven op een kussen niet automatisch voor de duivel ertussen hoefde te zorgen, maar ik vrees dat dat alleen om protestant en katholiek ging. Onze relatie mocht dus wat dit stuk betreft. Geen idee wat hij nu van Zwarte Piet vindt, als landgenoot van Sinterklaas zal het hem waarschijnlijk worst zijn.

De tijd waarin Groningers in een trui rond liepen, die in Amsterdam al hopelijk ouderwets was, lag al achter ons dacht ik. Dat had ook wel zijn charme. In plaatsen in 'de provincie' kon je nog winkelen in winkels die je 'bij ons' niet zag. Nu is het een pot nat. Ook wat betreft ziekenhuizen, technische ontwikkelingen, e.d. is er geen sprake van achterstand voor zover ik weet. Maar dat er dus kennelijk toch nog verschil in mentaliteit is, wat een onderwerp als dit betreft, valt mij tegen, dat wel. Ik woon in een provinciestad, niet op de Yuppenbelt, of in Hipsterland, ik woon in een gewone wijk, overwegend wit, geef ik toe, maar wel gemêleerd. Mijn straat is niet méér zwart dan gemiddeld in Friesland of Gelderland. Daarnaast krijg ik dezelfde informatie via de tv en internet als in Drenthe. De tijd dat het nieuws alleen via de krant aangeleverd werd via streekkranten en stadskranten, is voorbij. Dus waarom er dan toch nog sprake is van 'wat denken ze wel daar in de Randstad?', als we het hebben over wat ten grondslag ligt aan de bezwaren tegen zwarte Piet, ontgaat mij. Moet men in de rest van Nederland echt langer wennen aan het idee dat gekleurde mensen gekwetst kunnen worden door hoe Zwarte Piet eruit ziet? Dat gaat er bij mij niet in. Dus wat is het dan wel?

Dan haal je Groningen erbij, de gaswinning. Denk je werkelijk dat ik hier in dat zogenaamd arrogante "Holland", blij wordt van de beelden die ik zie? Ik vind het een schande! Hoe eerder wij zonnepanelen op ons dak krijgen van de woningcorporatie, hoe beter. Onze volgende kookplaat wordt een elektrische, als ik de keus heb. Volgens mij is er niemand die er lichtvoetig over denkt. Nou ja niemand, dat is niet waar. Er was blijkbaar een uitspraak van de Hoge Raad voor nodig om tot de regering door te kunnen dringen dat men zich asociaal gedragen had. Om je kapot te schamen.

Paddington

Paddington

24-11-2017 om 14:03

@Alkes

Wat jij van mijn opmerking maakt is onzin. Deze mensen verknallen voor ALLE kinderen. Kinderen hebben er namelijk geen moeite mee. Een witte Piet, Zwarte Sinterklaas? Prima. Paarse Pieten, groene pieten, het maakt kinderen niets uit, zelfs niet als ze zelf niet wit zijn. Volwassenen maken er een probleem van.

Laat dat probleem dan ook op een volwassen manier besproken worden. Ik denk dat het mogelijk is om een wijziging aan de verschijning van Zwarte Piet te maken op zo'n manier dat het racistische is verdwenen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2017 om 14:16

Diana en Li

Ik vind dat er geen demonstraties toegestaan moeten worden tijdens intochten. Niet van voor en niet van tegen. Daar gaat het belang van de kinderen inderdaad voor. Ik weet eigenlijk niet of een demonstratie verbieden past in het recht op demonstreren zoals we dat hier kennen, maar je kunt op je klompen aanvoelen dat dat gedonder geeft. En dat mag wel meewegen in zo'n beslissing.

Wat betreft dat er té veel verdwijnt in dorpen en kleinere steden, dat gebeurt hier in het westen ook. Bepaalde beslissingen worden door de regering genomen en het verrassende is dat veel van de mensen die in die regering zitten uit de provincie komen. Wat er gebeurd is tussen het moment dat ze in hun dialect bij moeder aan de keukentafel zaten en in het Haagse terechtkwamen... geen idee, maar dat sommigen totaal niet lijken te weten waar ze beslissingen over nemen, dat denk ik soms ook.

40er

40er

24-11-2017 om 16:22

Kaaskopje

Ik vind het heel erg dat Humberto dus al zo lang beveiliging heeft, alleen omdat hij zich heeft uitgesproken voor verandering. Ik ben ook niet tegen veranderen, echt niet, maar kom niet met blauwe, groene of wat dan ook. Roe, oorringen ed is al minder, de kleur word al lichter, prima. Maar ga niet lopen demonstreren bij de kinderen.

Ik kan me alleen ergeren aan het geneuzel over de provincie bla bla bla. Ja ik woon in een dorpje, het is hier hetzelfde gebleven, klopt. Maar de enige kleurling in het dorp roept het hardst dat piet donker hoort te zijn. Ja, het gaat er hier kneuterig aan toe, tenminste, in de ogen van een "westerling".

Maar, zoals al eerder genoemd, er word ons van alles in de mik geschoven, omdat het hoort... Ik snap die Friezen wel. Tukkers zouden hetzelfde reageren denk ik!

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2017 om 17:27

40'er

Die demonstraties vind ik ook zeer misplaatst, dus daarover zijn we het eens.

Ja, het gaat er hier kneuterig aan toe, tenminste, in de ogen van een "westerling".===

Hoe weet je dat de westerling dat kneuterig vindt? Jonge gezinnen trekken de stad uit, dus blijkbaar worden plaatsen buiten de grote stad gewaardeerd. Ik heb regelmatig de indruk dat mensen uit andere plaatsen, platteland, dorpen, een beetje last hebben van het Calimero-complex. Niet gestaafd aan feiten, maar aan een gevoel dus.

Wat mensen uit 'de grote stad' kunnen denken, tenminste die indruk heb ik van zeer dichtbij , is dat een dorp te benauwend is. Iedereen weet alles van iedereen. Maar ook import blijft import. Voor elk wissewasje wat je niet in het dorp kunt doen, moet je een eind verderop zijn. Ik vind die 'zorgen' niet helemaal onterecht. (ik heb in een wat kleiner dorp gewoond) En ik stel me zo voor dat in bepaalde streken, het behoudende karakter van een deel of het merendeel van de bevolking, wel bij de afwegingen hoort of je er wilt wonen of niet. Ik zie mezelf bijvoorbeeld niet in Staphorst wonen, of Urk.

Maar om toch weer een beetje naar het onderwerp terug te gaan: Jij hebt het over kneuterigheid. Het woord kneuterigheid hoeft niet negatief te zijn. Wat wel negatief is, vind ik, is 'wat de (vis)boer niet kent, dat vreet hij niet'. En helaas lijkt dat in sommige kleine stadjes en dorpen wel zo te zijn. Maar dan plak ik er nog een spreekwoord achteraan: onbekend maakt onbemind. Sommige mensen die om het hardst roepen dat alles de schuld is van.. nou ja vul maar in, hebben er zelf nooit last van ondervonden. Dat is niet bij uitstek dorps zeg ik er meteen bij. In mijn wijk zie ik dit ook.

vuurvlinder

vuurvlinder

24-11-2017 om 19:21

proveincie versus randstad

ik woon toch echt in de provincie en herken de sentimenten randstand versus provincie echt niet. Ik vind de verhalen hier ver van me afstaan. Inderdaad in Dokkum was dit jaar de landelijke intocht daar kwamen deze demonstratie met toestemming van de burgemeester. Dat was legaal. Vreemd dat een stel voorstanders van zp dat tegen kunnen houden. Dat is volgens mij niet provinciaals, maar vrij asociaal. Zeker als politie en overheid dit gedrag ook accepteren!

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2017 om 19:40

Vuurvlinder

Wordt nog vervolgd toch, wat betreft of dat nog een zaak gaat worden? Over asociaal gesproken: https://nos.nl/artikel/2204370-pro-zwarte-piet-actiegroep-valt-basisschool-in-utrecht-binnen.html

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.