Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

hondenbazinnetje

hondenbazinnetje

02-06-2014 om 14:04

geschrokken van hond


Tanja

Tanja

03-06-2014 om 16:22

Inderdaad Aty,

Ik ben het met Aty eens alhoewel ik een vriendin heb, beslist geen aso, maar ze heeft een hond die ze niet aankan. Vreselijk leuke hond vind ze zelf (ze lijkt wel verliefd op 'm en vind alles schattig) en natuurlijk zie ik dat ze hem probeert op te voeden, maar zoals ik zie dat ze het ergens stiekem ook wel weer schattig/grappig/beetje stout vindt, voelt zo'n hond dat ook lijkt mij. Dus hij trekt zich niets van haar aan. Heb hem nog nooit op heel naar of agressief gedrag betrapt, maar hij snuffelt aan heel veel mensen (en aan wat ze in hun handen hebben) dus onlangs liepen we langs mensen die op een bankje een broodje zaten te eten en dan komt ie op ze af om te snuffelen. Maar daar zijn die mensen niet van gediend (en terecht) dan roept mijn vriendin wel, 'niet doen'.... maar ja...hond luistert niet. (was wel in een gebied waar je hond los mag, maar dan nog mag hij dat niet doen. Hij rent als hij los is achter een fiets aan (zonder bijbedoelingen, gewoon enthousiast, maar dat weet die fietser niet) Vriendin heeft trouwens al een hele rits puppytrainingen achter de rug (waar hij zich ook constant misdroeg)
Maar nogmaals, vriendin is dus geen aso, maar eigenlijk gewoon veel te lief voor die hond, ze moet 'm veel strakker houden, wat zegt Cesar Milan altijd: Dogs need three things: exercise, discipline, and affection, in that order. Mijn vriendin doet alleen aan affection en exercise.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-06-2014 om 18:17

En zelfs Cesar Milan

zegt dat er rassen zijn die gewoon hun eigen gang gaan. Zo heeft hij ook een Lhasa Apso, die net als de mijne zich wel goed gedraagt, maar absoluut niet op commando's reageert. Afghaanse windhonden zijn hetzelfde, de Lhasa Apso wordt ook niet voor niets de kleine Afghaan genoemd.

Nou heb ik verder niet zo heel veel verstand van verschillende rassen, maar er zijn echt wel rassen die oostindisch doof zijn. Vooral Aziaten hebben daar een handje van. En dan is het aan de baas ervoor te zorgen dat andere mensen geen last van ze hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2014 om 00:22

Hogere honden belasting

Nou... ik vind het al hoog zat hoor. Een hond hebben moet wel voor iedereen bereikbaar blijven.

Als je niks met een huisdiersoort hebt, hond, kat, vis, of vogeltjes, dan zie je de lol er ook niet van in natuurlijk, maar voor mensen die er wel iets mee hebben, heeft een huisdier mééstal heel veel waarde. Niet in geld uit te drukken, dat soort waarde.

Maar, nu we het er toch over hebben, ik vraag me soms wel af waarom zoveel mensen voor van die spierbalhonden kiezen. Wat is dat toch? Amerikaanse bullterriër, Staffords, Argentijnse dog (die ik overigens wel erg mooi vind), honden met stevige kaken dus en met een vasthoudendheid waar ik liever geen demonstratie van zie. Soms zie ik iemand op straat met zo'n hond en dan hoop ik maar dat ze zich echt in zo'n ras verdiept hebben, of zuiver voor het uiterlijk zijn gegaan. Als ik zie wat er in de asiels zit, vrees ik dat dat vaak door gebrek aan kennis komt en ook door en niet in staat te zijn om een goede baas voor zo'n hond te zijn. Niet alleen spierbundelhonden hoor, maar ook jack russels. Daar vergissen veel mensen zich in.

Ilva

Ilva

04-06-2014 om 09:03

Moedermop

Toen ik jou verhaal las moest ik gelijk denken aan die keer dat wij met onze kinderen in het park waren. Het was in de zomer en dan mogen de honden niet loslopen. Er liep wel een hond los en die sprong tegen mijn zoontje op (toen denk ik 4 of 5 jaar). Kind schok natuurlijk vreselijk waarop die vrouw zegt: Hij doet niets hoor. Mijn man en ik reageerde tegelijk: Wel, hij springt tegen onze zoon op. Hele discussie gehad met dat mens. Ze wilde haar vriend gaan bellen, die was bij de politie. Dat vonden wij een goed idee omdat overal toch duidelijk stond aangegeven dat de hond aangelijnd moest zijn. Toen droop ze maar af. Dom mens.

Verder heb ik geen moeite met honden die goed zijn opgevoed. Vroeger had ik buurjongens die twee hondjes hadden (vuilnisbakkies). Volgens mij hadden ze geeneens riemen maar ze liepen altijd naast die jongens en deden nooit iets. Perfect. De hond van onze buren (echt groot) is ook zo lief en het ergste wat hij doet is soms wat te hard kwispelen. Maar nooit springen, ik denk als hij tegen me op springt dat ik dan gelijk om zou vallen.

tolereren

Je bent met elkaar op deze wereld maar soms vind ik het tolereren van hondenbezitters niet makkelijk. Ik krijg visioenen van het recht op wapenbezit. Vals, ik weet het, maar ik heb nogal slechte ervaringen.
Ik doe toch altijd maar weer mijn best om contact te maken met honden en hun bezitters, omarm je vijand, zoiets.
Ook in mijn familie kan ik ze niet ontlopen, maar zeker met kinderen heb ik er een hekel aan. Een hond is toch een 'bom' op pootjes.

Kaaskopje

"Een hond hebben moet wel voor iedereen bereikbaar blijven." Waarom?

skik

aty

aty

04-06-2014 om 11:28

tolereren waar je niet van houdt

Waarom een spierbalhond? Allereerst houd ik van bijna alle grote honden. Kleine, over het algemeen vaak keffende, hondjes hebben mijn voorkeur niet. Ik houd niet van herrie uit honden zullen we maar zeggen. Ook niet uit games als mijn kinderen die spelen maar dat moet in een andere discussie

Zelf heb ik nu een boxweiler, een ontzettend lief dier, type grote schoothond, die door heel veel mensen op straat mooi gevonden wordt. Degenen die bang zijn voor honden vinden hem doodeng, ook dat merk ik, en probeer daar rekening mee te houden zoveel kan. Een paar meter opschuiven met wandelen, even het trottoir af.
Over iedere hond die we hebben gehad wordt gelezen zodat we weten wat we in huis halen(voor zover dat mogelijk is). Verder moet de opvoeding het doen. Maar allereerst val ik toch op het uiterlijk van een hond. En dat van zijn dan toch sneller de grote stevige honden, geen hazewindhonden als tegengesteld voorbeeld.

Mensen die zien dat mijn hond goed opgevoed is: rustig is tegen mensen, springt niet tegen mensen op, blaft nooit, zijn over het algemeen snel om met hun algemene mening over grote honden.

En over honden tolereren. Het gaat, denk ik, meestal niet over honden, maar over lastige honden. Daar houd ik ook niet van. Ik houd ook niet van lastige kinderen (en ja, ik heb ook pubers), ook niet van lastige mannen in de kroeg. We zullen het er mee moeten doen

Hombre

Hombre

04-06-2014 om 11:59

AnneJ

"Ik krijg visioenen van het recht op wapenbezit."

Da's juist het probleem. Veel honden zijn wapens. Vechthonden, waakhonden. Hoe groter de tanden, hoe sterker de kaken hoe beter.

Niet onlogisch dat je als hondenhater dan ook de behoefte krijgt je te bewapenen.

Hombre

Veel honden zijn wapens? Onzin, verreweg de meeste honden zijn gezinshonden. Slechts een enkeling ziet zijn hond als wapen, dat zijn tegelijkertijd de types waarbij je dat meestal wel van een kilometer afstand ziet.

hondenhater hombre

pff belachelijke reactie. Ik heb hier vier honden, grote, fila brasileiros. Twee begroeten visite allervriendelijkst, twee sluit ik altijd ff weg totdat de visite gewend is. Er is nog nooit visite weggegaan met gescheurde kleding of erger, hooguit vies
Tja, hoe ze zullen reageren als er iemand ons terrein op komt zonder toestemming weet ik niet. Maar daarvoor zijn 't inderdaad waakhonden. 't Probleem ligt zoals velen voor mij zeggen niet bij de honden, maar bij eigenaren of diegene die op honden zelf afstormen.
Vechthonden ... bestaan niet

Ixje

Ixje

04-06-2014 om 16:09

Honden wapens?

Tja ik ben dan wel bang van honden, maar om ze nou wapens op pootjes te noemen. Lekker stigmatiserend zeg. De meeste mensen hebben toch echt een hond voor de gezelligheid hoor. Ieder z'n ding toch. Het jammere begint bij het laten loslopen waar het niet mag en de stront niet opruimen.

Dat ik bang ben voor een aangelijnde hond zie ik ook als mijn probleem.

Ik denk altijd maar zo. De meeste mensen deugen gewoon. Een minderheid van de mensen deugen niet. In allerlei gradaties. Een aantal mensen daarvan heeft een (een grote of een kleine) hond. Sommigen hebben een brommer, sommige een fiets enz. En de ergsten gaan de criminaliteit in.
De minderheid is de groep die het voor de rest verpest.

En als echt alle hondenbezitters een wapen op pootjes zouden hebben zou er toch wel iedere dag een gewonde vallen of een dode.

Katniss

Katniss

04-06-2014 om 16:30

Elke dag

Er worden jaarlijks 150.000 mensen door een hond gebeten. Dat is er dus niet slechts een per dag.

Postzegel

Postzegel

04-06-2014 om 17:20

hondenbeten

Alleen al bij de post hebben we 1000 hondenbeten per jaar. Van mij zou er best een soort 'rijbewijs' voor honden mogen komen. Mensen die niet met zo'n dier kunnen omgaan, mogen er gewoon geen hebben. Dat zou voor de goede baasjes ook een voordeel zijn.
Grote of kleine honden maakt voor mij geen verschil. Maar ze moeten wel hun kwaak houden tegen mij. Op enthousiast begroeten ben ik ook niet zo gesteld. Maar ik ben geen hater ofzo. Ik heb er gewoon niets mee. Ik heb er wel iets tegen als ze agressief of 'enthousiast' naar me doen of als hun baas zoiets zegt van 'Vandaag gaan wij geen postbodes bijten hoor' en dan op zo'n zalvende toon. Of als die hond met zijn tanden in mijn broek geklemd staat, vriendelijk zeggen 'hij doet niks hoor'. Zolang me zulke dingen nog geregeld overkomen ben ik voor een verplichte cursus.

Hombre

Hombre

04-06-2014 om 17:40

Lieve hondjes met hun lieve baasjes

Ik begrijp dat er weinig hondeneigenaren zijn die hun hond als wapen zien, maar feit blijft dat veel van die beesten zijn gefokt als waakhond of vechthond, dus in feite als wapen.

Feit blijft dat juist die vecht- en waakhonden mateloos populair zijn. Ik weet bovendien dat mensen niet in staat of bereid zijn hun werkelijke motieven te analyseren en onder ogen te zien. De reden dat ze dit soort honden aanschaffen zijn dan ook altijd anderen. Ach, mijn rotweiler is zo'n lieverd. Ik vind ze zo mooi, die pitbulls...

Maar ik geloof er geen pest van. Het is een combinatie van primitief imponeer- en intimidatiegedrag. Dezelfde reden waarom brave 40-er huisvaders ineens op een Harley moeten gaan rondrijden. Imponeren en intimideren.

"als hun baas zoiets zegt van 'Vandaag gaan wij geen postbodes bijten hoor' en dan op zo'n zalvende toon."

Weet je, het geeft ze een legale kick, dit soort crap. Ja, mijn hond is gevaarlijk, maar ik heb hem onder controle hoor! Zelfs in deze draad geeft een hondeneigenaar verlekkerd aan dat haar honden de honden van een ander makkelijk aankunnen.

Mensen met grote gevaarlijke honden zijn voor mij tuig tot het tegendeel is bewezen.

Hombre

Hombre

04-06-2014 om 17:45

Ixje

"Tja ik ben dan wel bang van honden, maar om ze nou wapens op pootjes te noemen. Lekker stigmatiserend zeg."

Vechten waakhonden zijn wapens, daar zijn ze voor gefokt. Jachthonden wellicht in iets mindere mate, maar een jachtgeweer is ook een wapen. En stigmatiseren is een woord dat wat mij betreft voor mensen gereserveerd is. Een hond stigmatiseren kan niet.

Eigenaren van vechthonden wil ik wel legale wapenbezitters noemen, mag jij zeggen of je dat stigmatiserend vind. En ik hou dat soort mensen graag uit de buurt van mijn familie.

En ja, het percentage criminelen en asocialen is onder hondenbezitters zonder twijfel groter dan onder de rest van de bevolking en dat geldt dubbel en dwars voor de vechthondenliefhebbers.

Ixje

Ixje

04-06-2014 om 18:50

Wapens

Oke er vallen dus wel dagelijks gewonde. Wist ik niet.
Neemt niet weg dat ik geen een hondebezitter ken die een vechthond als wapen heeft. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar retrievers, die ik het meeste zie, zijn volgens mij geen stoere bijtbeesten. Ik zie ze vaak in gezinnen die hier in de buurt wonen. Ook die kleintjes zijn naar mijn idee geen vechthonden.
Ik,zal wel in de verkeerde buurt wonen daarvoor.
Helaa komt er wel veel poep uit.

Toch vind ik het heel fout om mensen zo in de hoek te zetten Hombre. Net als alle Marrokkanen een crimineel te vinden. En brommers wegpiraten.
Maar goed dat vinden veel mensen ook. Vooroordelen heet dat. Jammer hoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2014 om 19:52

Skik

Misschien een erg sociale gedachte van mij, maar een hond is geen elite'artikel' toch? Of vind jij dat alleen mensen in grote huizen, met een grote omheide tuin en een goedgevulde bankrekening een hond mogen hebben.

Tango

Tango

04-06-2014 om 20:04

Opvoeden

Ik ben niet echt dol op honden maar er niet bang voor. Gelukkig niet want voor mijn werk kom ik ook weleens in gezinnen met honden. Ik ken een gezin met 2 honden, labradors, die altijd eindeloos tegen je op staan te springen als je binnenkomt en daarna ook maar steeds in je buurt gaan zitten en je bijna van de bank duwen omdat ze zoveel ruimte nodig hebben. Soms worden ze naar buiten gestuurd en na een paar minuten weer binnengeroepen omdat ze dan gaan blaffen en de buren daar weer last van hebben. Tja, dat vind ik dan geen goed opgevoede honden. Andere honden blijven keurig op hun kussen liggen als ik kom. Prima!
Mensen die geen rekening houden met kinderen ken ik ook. Hier in de straat woont een gezin die voorheen een boxer hadden. Zoon speelde buiten weleens met hun zoon, ze waren toen een jaar of 4. Een keer wilde zoon daar binnen spelen en ik moest mee, want er was een hond. Zoon was daar toen wat angstig voor. Was kort daarvoor een keer gebeten door een klein keffertje van een ander gezin uit de straat. Terwijl zoon daar binnen in de woonkamer met vriendje speelde, kwam de hond steeds aan hem snuffelen, ruiken etc. Zoon vond het heel vervelend. Moeder van vriendje bleef maar zeggen dat hij niets deed. Ik dacht: zet dat beest dan even in de gang. Op een gegeven moment wilde ik naar huis gaan en ging zoon dus mee, want hij bleef er echt niet spelen. Tja, jammer dan.

Angela67

Angela67

04-06-2014 om 20:05

overlast - kaaskopje

Als iets niet te handhaven is in een land met 17 miljoen mensen dan moet je er wetgeving ervoor maken om de overlast te beperken. én je moet vooral handhaven. Ik vind dat dit voor honden geldt .

Daarbij vind ik zelf een hond geen levensbehoefte dus nee ik vind het niet een recht ofzo, voor iedereen. Zeker niet als het zoveel overlast geeft.
gr Angela

Tango

Tango

04-06-2014 om 20:06

En oh ja

Buren hebben ook een hond, een Berner Senner of hoe zo'n dier ook mag heten. Deze heeft een flinke blaf en blaft bij voorkeur 's morgens vroeg. Ook niet echt prettig. En dan ook echt niet om het huis te bewaken, want er komt dan niemand langs.

kaboutertje

kaboutertje

04-06-2014 om 20:06

Echt Hombre

Mijn kaak hangt op mijn enkels van jouw generaliserende en stigmatiserende beweringen. Ik ga maar even op mijn handen zitten......

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2014 om 20:07

Hombre

Is er weer op je hondenstartknop gedrukt?

Dat honden wapens zijn vind ik eigenlijk een beetje populistentaal. Er is vast een groep die het volledig met je eens is.

" Het is een combinatie van primitief imponeer- en intimidatiegedrag. "

Daar zit wel een kern van waarheid in denk ik. "ik ben geen doetje!" en "bij gebrek aan grote broer heb ik een grote hond".

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2014 om 20:30

Recht

Als iets niet te handhaven is in een land met 17 miljoen mensen dan moet je er wetgeving ervoor maken om de overlast te beperken. én je moet vooral handhaven. Ik vind dat dit voor honden geldt .

Daarbij vind ik zelf een hond geen levensbehoefte dus nee ik vind het niet een recht ofzo, voor iedereen. Zeker niet als het zoveel overlast geeft.

Er zijn regels voor hondenbezitters. Bijna overal in de bebouwde kom aangelijnd, hondenbelasting betalen en poep opruimen. In loslaatgebieden geldt aanlijnverplichting in het broed- en zomerseizoen. En zo zijn er nog meer regeltjes. Mensen verplichten een hondentraining te doorlopen, levert schijnveiligheid op. Met zo'n cursus worden mensen die er nu niet goed mee omgaan, niet opeens verstandige mensen.

Dat jij een hond geen levensbehoefte vindt, is prima natuurlijk. Een hond bezitten is inderdaad ook geen recht. Net als een fiets bezitten ook geen recht is. Maar het bezit van een hond zo duur maken dat lagere inkomens noodgedwongen afhaken is niet de bedoeling lijkt mij.

Vind Hombre nog niet eens zo'n rare vergelijking maken

Op het moment dat mijn kinderen hun rijbewijs ontvangen en de eerste keer in de auto wegrijden, zeg ik hen ook: Je hebt nu een wapen op wielen van zo'n 1000 kg tot je beschikking, ga er wijs en verstandig mee om.

En de meesten zullen dat ook doen, maar er blijven altijd aso'tjes in het verkeer, die vergeten dat de regels ook voor hen gelden, en over de weg scheuren als ongeleide projectielen.
1000 kg wapen.

Zo zijn ze er ook onder de hondenbezitters, die vergeten dat er regels aan de hond geleerd moeten worden.

Een hond die niet onder controle is verandert in een ongeleide projectiel.
Een wapen.

En nee, ik ben geen hondenhater, wel een hondenpoephater, maar ook daar ligt de schuld bij de baas!

aty

aty

04-06-2014 om 21:01

asociaal zijn

Mijn mond valt ook open bij een posting als die van Hombre. Je komt me zo nogal asociaal over, terwijl dat toch niet de bedoeling kan zijn Op zulke aannames zijn amper te reageren, ik kan dat eigenlijk niet serieus nemen.

Het is een lastig onderwerp, en daar kom je nooit uit. Ik vind ons op de juiste manier met honden omgaan maar als ik sommige postings lees heb ik alleen al de stempel asociaal omdat ik een grote hond bezit. Dat ik die mooi vind om zijn uiterlijk kan blijkbaar niet genoeg zijn. Dan is het moeilijk discussiëren.

Plop

Plop

04-06-2014 om 21:52

Huh?

Alle honden zijn 'bommen'? Wapens? Hebben jullie überhaupt verstand van honden of is this just fear speaking?
Alsof het merendeel van de honden in Nederland gefokt en aangeschaft zou worden als waak- of vechthond ipv gezelschapsdier. Het overgrote deel van de honden in Nederland zit geen kwaad bij. Natuurlijk zijn er honden die overlast geven, ik vind hondenpoep op straat en dat geblaf ook reuze irritant. Net als honden die springen of in je kruis snuffelen (iek) etc. Maar laten we ff welwezen, het is niet gevaarlijk.
Als je honden of hondenbezitters haat, haat je je eigen angst. Niets meer niets minder.

Katniss

Katniss

04-06-2014 om 22:21

Veel 'foute' honden

De asiels worden overbevolkt door 'foute' honden met gedragsproblemen. Echt opvallend is dat. Een normale leuke gezinshond ga je daar niet meer vinden. Als je als foute gast je 'in potentie' gevaarlijke hond verkeerd opvoedt, kun je er natuurlijk ook op wachten dat hij zijn eigenaar een keer te lijf gaat.
Ik ben niet heel bang voor honden, maar vindt het gewoon vieze stinkbeesten. Kennissen van mij hebben een hondje dat ik met weinig inspanningen onschadelijk kan maken als hij me aan zou vallen. Ik vind het alleen een beetje lullig om dat te doen als het beest me enthousiast bespringt met vieze poten (bij voorkeur op een broek die net een uur van de waslijn is). Het gaat er bij haar ook niet in dat er mensen bestaan die haar hondje echt niet heel schattig vinden.
Mijn overburen hebben een hond die ik dan wel weer aardig vind, maar die is ook heel beleefd. Als ik met buuf sta te praten, gaat hij er gewoon (aangelijnd) naast zitten. Ik negeer hem en hij mij, en zo hoort het.

Jaina

Jaina

04-06-2014 om 22:31

Nou

Ik heb zelf honden en ben echt dol op die beesten maar Hombre heeft wel een punt natuurlijk dat honden gevaarlijk kunnen zijn. Niet alleen in theorie maar ook in de praktijk. Hondenpoep is vervelend maar dat is nog tot daar aan toe. Bijtwonden komen natuurlijk wel degelijk voor.
En kleine keffertjes zijn irritant maar grote honden zijn enger, zeker vechthonden. Zo'n klein hondje kan mij wel aanvallen en dan kan ik een vervelende beet en een litteken aan overhouden maar zo'n grote vechthond kan echt veel schade veroorzaken.

En ja er zijn genoeg hondeneigenaren die niet goed met honden omgaan, soms omdat ze geen zin hebben om er moeite voor te doen, soms omdat ze er geen verstand van hebben en soms omdat ze het inderdaad leuk vinden om te imponeren en te bedreigen.

En mensen die honden aanschaffen omdat ze graag anderen imponeren en stoer en gevaarlijk overkomen die kiezen natuurlijk niet voor een westie of zo maar voor een van die vechthonden. Daar kunnen die honden niks aan doen en de goede eigenaren ook niet maar er zit veel kaf onder het koren.

Jaina

Jaina

04-06-2014 om 22:34

Katniss

Dat is mij ook wel opgevallen in asiels. De laatste keer dat wij een hond zochten kwam ik in het asiel eigenlijk alleen maar vechthonden met mega gebruiksaanwijzing en jack russels tegen, ook met een gebruikaanwijzing. Blijkbaar zijn het vaak die twee categorieen (vechthonden en kleine hondjes met schattig uiterlijk maar energie voor 10) die het vaak verkeerd treffen. Heel triest inderdaad. Er zat toen ook geen geschikte hond bij voor onze situatie. In het verleden heb ik overigens wel hele leuke honden uit het asiel gehad. Ik heb het nu puur over onze laatste ervaring.

Katniss

Katniss

04-06-2014 om 22:39

Jaina

Ik heb er ook naar gevraagd, omdat het me opviel. Volgens de medewerkster krijgen ze heel af en toe wel een probleemloze hond binnen, omdat een eigenaar is overleden ofzo. Die honden hebben een nieuwe baas voordat ze op de website komen, omdat er mensen zijn die elke week bellen of er nog nieuwe honden zijn binnen gekomen.
Ik was overigens zelf op zoek naar een kat, maar daar zie je hetzelfde verschijnsel. In het asiel zitten vooral (oudere) katten met een medisch of gedragsprobleem (kunnen niet met kinderen en/of andere katten en/of honden en/of niet alleen thuis zijn).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.