Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Geloven jullie Rutte?

"Omtzigt positie elders" staat er in de notities van Ollongren. Rutte een week geleden "ik en Kaag hebben niet over Omtzigt gesproken". Rutte vandaag (nadat het even duurde voordat de gespreksverslagen kwamen): "ik heb een ministersfunctie voor Omtzigt voorgesteld". 

Wat denken jullie hiervan?


'Hij heeft in zijn eentje 2 miljoen zetels gehaald.' Dat wil hij je graag laten geloven, maar hij was lijsttrekker en de meeste mensen die op een partij willen stemmen stemmen op de lijsttrekker. Als de nummer 2 veel voorkeursstemmen binnenhaalt, dat is dan 'in zijn/haar eentje'.

'Kaag heeft bij alle gesprekken gezeten...' Nee, Kaag heeft niet bij de gesprekken gezeten die Rutte voerde met de verkenners. Zij heeft zelf niet gesproken over Omtzigt of wie dan ook. Dus daarin hoeft ze Rutte helemaal niet te steunen.

'ze gooide ook haar eigen partijgenoot Ollongren voor de bus.'Ze heeft Ollongren niet voor de bus gegooid, dat het mis ging kwam door een ongelukkige omstandigheid die helemaal verkeerd uitpakte. Evenmin heeft Rutte Jorritsma voor de bus gegooid.

De verkenners zijn voor de bus gegooid doordat er een foto is gemaakt op het moment dat Ollongren gehaast het gebouw verliet.

'... daarvoor was ze een paar dagen onzichtbaar toen het lastig werd.' Volgens Rutte was ze bezig met een handelsmissie. Bovendien had hij al het woord gevoerd, met een statement, dat zij op dat moment niet kon of wilde bevestigen nog ontkennen. Zij kreeg pas bevestiging dat ze er niet over gesproken had toen de papieren ter inzage lagen of naar de tweede kamer kwamen. Op dat moment heeft ze daar ook iets over gezegd, in de tweede kamer.

Dat is gewoon loepzuiver en netjes: geen mistwolken verspreiden, niet voor je beurt praten, niet dingen zeggen die je achteraf weer terug moet nemen.

Tsjor

tsjor schreef op 05-04-2021 om 11:15:

'Hij heeft in zijn eentje 2 miljoen zetels gehaald.' Dat wil hij je graag laten geloven, maar hij was lijsttrekker en de meeste mensen die op een partij willen stemmen stemmen op de lijsttrekker. Als de nummer 2 veel voorkeursstemmen binnenhaalt, dat is dan 'in zijn/haar eentje'.

Als je de VVD-spotjes hebt gezien zit daar toch wel iets in. Dat was echt 0,0 inhoud en er opgericht Rutte als Onze Grote Leider in deze crisis neer te zetten. De persconferenties hadden als bijvangst voor de VVD ook  Ruttepropaganda. Voor de zuiverheid zou het goed zijn als iemand anders bij de volgende het woord deed.

RosaMontana schreef op 05-04-2021 om 11:05:

[..]

wat bedoel je hiermee? Welke gesprekken? En Ollongren voor de bus?

Ollongren verklaarde dat de bewuste passage (functie elders) niet van Rutte kwam, maar van een ambtenaar en slechts als aandachtspunt voor volgende gesprekken. Kaag negeerde dit compleet en maakte daarmee haar eigen verkenner/minister/partijgenoot totaal ongeloofwaardig. 

Het was toch van de zotte dat juist Wilders, Baudet en Azarkan (allemaal fan van de niet erg transparante en eerlijke Orban, Trump en Erdogan) Rutte aanvielen op die ene verkeerde uitspraak. En de rest van de Tweede Kamer hobbelde eensgezind achter het stelletje populisten aan. Een beschamende vertoning als je het mij vraagt.

tsjor schreef op 05-04-2021 om 11:15:

'Hij heeft in zijn eentje 2 miljoen zetels gehaald.' Dat wil hij je graag laten geloven, maar hij was lijsttrekker en de meeste mensen die op een partij willen stemmen stemmen op de lijsttrekker. Als de nummer 2 veel voorkeursstemmen binnenhaalt, dat is dan 'in zijn/haar eentje'. 

Nee want de VVD is Rutte toch? 

Granola schreef op 05-04-2021 om 10:53:

Kaag heeft bij alle gesprekken gezeten en had Rutte moeten steunen. Dat deed ze niet, sterker nog: ze gooide ook haar eigen partijgenoot Ollongren voor de bus. Plus: daarvoor was ze een paar dagen onzichtbaar toen het lastig werd. Ze heeft zich niet van haar beste kant laten zien.

Kaag heeft bij geen enkel gesprek gezeten, behalve bij het gesprek dat zij zelf met de verkenners heeft gevoerd.

Granola schreef op 05-04-2021 om 11:34:

[..]

Nee want de VVD is Rutte toch?

Nee, want regeren met de VVD is gewoon mogelijk, ook als Rutte onder de bus komt. 

Granola schreef op 05-04-2021 om 10:53:

[..]

Denk het niet. Nogmaals: NL is één van de gelukkigste landen op aarde. De meeste mensen zijn positief en hebben niks te klagen. De VVD noemt zich niet voor niets de partij van de optimisten (als tegenhanger van de partij voor de azijnzeikers). Hij heeft in zijn eentje 2 miljoen zetels gehaald. Er zullen altijd mensen ontevreden zijn, maar dat is een kleine groep. Hij gaat door voor zijn eigen kiezers. Gelukkig zijn er niet zo veel ontevreden mensen, anders zou de SP wel de grootste zijn.

Kyana verwoordt het precies zoals VVD stemmers denken. Het gaat helemaal nergens over. Zijn collega's plegen karaktermoord en de kiezers weten dat.

Zo'n lijst Omtzigt is toch nietszeggend. Alle respect voor zijn werk, maar wie gaat er op een eenpitter stemmen? Hij is nu al overwerkt, dit moet hij helemaal niet willen.

[..]

Kaag heeft bij alle gesprekken gezeten en had Rutte moeten steunen. Dat deed ze niet, sterker nog: ze gooide ook haar eigen partijgenoot Ollongren voor de bus. Plus: daarvoor was ze een paar dagen onzichtbaar toen het lastig werd. Ze heeft zich niet van haar beste kant laten zien.

Granola, jouw postings zijn erg verhelderend voor wat er blijkbaar in het hoofd van de gemiddelde VVD'er omgaat.  Kamerleden die opkomen voor de  controlerende functie van het parlement die onder het gemanipuleer van Rutte geslonken is zijn wraakgierige hyena's. En als Kaag  de tijd neemt om dingen te laten bezinken en zich te bezinnen dan is dat een zwaktebod? Ik vind reflectie een pre, maar ik snap dat aanhangers van een partij die een notoire  draaikont de slachtofferrol toekent daar minder aan waarde hecht.

GinnyT schreef op 05-04-2021 om 00:50:

Sterker nog, Rutte weet wel dat dit zijn kiezers amper geraakt heeft.

Klopt. Maar die andere 78 % (!) van de kiezers wel.

MeikeT schreef op 05-04-2021 om 11:39:

[..]

Nee, want regeren met de VVD is gewoon mogelijk, ook als Rutte onder de bus komt.

Ja dat klopt, maar ik had het over Ollongren onder de bus. Maar feitelijk heeft Kaag Ollongren én Rutte onder de bus gegooid.

Het is inderdaad mogelijk, maar waarom zou de VVD? Als anderen het hard spelen, snap ik heel goed dat zij dat ook doen. Ga maar lekker een kabinet vormen met 8 partijen. Succes en tot volgend jaar bij de verkiezingen. Dat is toch ook helemaal niet aantrekkelijk voor D66? 

Granola schreef op 04-04-2021 om 23:00:

[..]

Heb jij die handgeschreven aantekeningen niet gezien? Daar staat duidelijk minister. De notitie met ‘functie elders’ is daarna pas gemaakt.

In die notitie stond: 'we moeten wat met Omtzigt'. Maar de VVD moet niks met Omtzigt. Sterker nog, de VVD mág helemaal niks met Omtzigt. En zeker geen ministersfunctie 'aanbieden'. Die zijn niet aan de VVD om 'weg te geven'. Zoals Rutte zélf aangaf aan de pers: alleen de partij gaat over de leden. Rutte was niet alleen smerig en maar ook ongrondwettelijk bezig. 

Granola schreef op 05-04-2021 om 11:42:

[..]

Ja dat klopt, maar ik had het over Ollongren onder de bus. Maar feitelijk heeft Kaag Ollongren én Rutte onder de bus gegooid.

Onzin. Rutte heeft zichzelf voor de bus gegooid door te liegen dat hij het nooit over Omtzigt had gehad.

Kaag gaat niet over (het geheugen van) Rutte.

kenfan schreef op 05-04-2021 om 11:40:

[..]

Granola, jouw postings zijn erg verhelderend voor wat er blijkbaar in het hoofd van de gemiddelde VVD'er omgaat. Kamerleden die opkomen voor de controlerende functie van het parlement die onder het gemanipuleer van Rutte geslonken is zijn wraakgierige hyena's. En als Kaag de tijd neemt om dingen te laten bezinken en zich te bezinnen dan is dat een zwaktebod? Ik vind reflectie een pre, maar ik snap dat aanhangers van een partij die een notoire draaikont de slachtofferrol toekent daar minder aan waarde hecht.

Dat Kaag het nu laat bezinken vind ik logisch. Geldt voor iedereen. Sterker, ik denk dat het debat niet tot 3 uur 's nachts had moeten duren. Mensen draaien door, worden te emotioneel. Ze hadden beter de volgende dag verder kunnen gaan.

Maar ik had het over haar moment van stilzwijgen na het lekken van Ollongren. Toen liet zij Rutte het woord voeren en leek ze ineens van de planeet verdwenen. Vind ik een zwaktebod.

Nogmaals, ik heb haar echt hoog zitten en had bijna op haar gestemd. Twijfel altijd tussen VVD en D66. Met Jetten had ik het niet overwogen, maar nu wel. Ze deed het sterk in de debatten, maar dit viel mij enorm van haar tegen.

Verder wil ik een stabiele regering, een sterke partij en sterke leider. Ik blijf niet hangen in wat er allemaal fout gaat. Dat gebeurt in elke regering en zeker ook in NL. Ik zie vooral wat er wél goed gaat. Ik kies een lijsttrekker die ik de functie van MP goed zie vervullen en dat zijn in mijn ogen momenteel alleen Rutte en Kaag. En kennelijk geldt dat niet alleen voor mij, maar voor een groot deel van NL.

Granola schreef op 05-04-2021 om 11:32:

[..]

Ollongren verklaarde dat de bewuste passage (functie elders) niet van Rutte kwam, maar van een ambtenaar en slechts als aandachtspunt voor volgende gesprekken. Kaag negeerde dit compleet en maakte daarmee haar eigen verkenner/minister/partijgenoot totaal ongeloofwaardig.

Het was toch van de zotte dat juist Wilders, Baudet en Azarkan (allemaal fan van de niet erg transparante en eerlijke Orban, Trump en Erdogan) Rutte aanvielen op die ene verkeerde uitspraak. En de rest van de Tweede Kamer hobbelde eensgezind achter het stelletje populisten aan. Een beschamende vertoning als je het mij vraagt.

Dit is precies wat mij zo stoort. De toeslagenaffaire doet er toe, het geklungel in Groningen ook. Toen was de D66 nergens te bekennen. Maar nu werd Rutte opgehangen aan een uitspraak die hij niet heeft gedaan. Want die notitie met 'functie elders' is gemaakt onder verantwoordelijkheid van de verkenners. Ollongren had tot de verantwoording moeten worden geroepen. Zij is immers minister van Binnenlandse Zaken en vicepremier en onder haar verantwoordelijkheid valt het gehele proces rondom de verkiezingen. Zij was ook nog eens verantwoordelijk voor het 'functie elders' debacle en heeft vertrouwelijke info zichtbaar gemaakt en is besmet bij een chauffeur in de auto gaan zitten. Rutte is voor niets van dit alles verantwoordelijk. 

En toch gaat Kaag voor de kill. Niet bij Ollongren, maar bij Rutte. En waarom? Omdat zij hier voordeel uit hoopt te halen bij de formatie. Deze vrouw is een toponderhandelaar en zag haar kans schoon. Ik had haar heel hoog zitten, had ook bijna op haar gestemd, maar ik vond dit debat ontluisterend. Wat ik eerder zei: ik heb dit jaar bewust geen vvd gestemd vanwege de affaires, maar heb nu wel gezien dat de andere partijen echt geen haar beter zijn. Dus mijn stem heeft Rutte weer terug. 

MeikeT schreef op 05-04-2021 om 11:44:

[..]

In die notitie stond: 'we moeten wat met Omtzigt'. Maar de VVD moet niks met Omtzigt. Sterker nog, de VVD mág helemaal niks met Omtzigt. En zeker geen ministersfunctie 'aanbieden'. Die zijn niet aan de VVD om 'weg te geven'. Zoals Rutte zélf aangaf aan de pers: alleen de partij gaat over de leden. Rutte was niet alleen smerig en maar ook ongrondwettelijk bezig.

Bij deze:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/01/meest-realistische-optie-is-oppositie-heel-veel-klimaat-dit-zeiden-de-lijsttrekkers-tegen-de-verkenners-a4038161

https://www.telegraaf.nl/nieuws/664344766/rutte-onder-druk-na-uitspraak-over-omtzigt?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter

https://twitter.com/tomjanmeeus/status/1377570878125391872

Misschien mag het niet, maar het gaat in deze fase om vertrouwelijke gesprekken. Kennelijk hadden Rutte en Hoekstra het er al eerder over gehad. Omtzigt bleek een stemmenkanon en Rutte wil een stabiel CDA, dus ik snap het wel. De andere partijen hebben ook niet zulke fraaie dingen gezegd (met name GL) dus dit hele debat was ook een manier om de aandacht af te leiden.

Granola schreef op 05-04-2021 om 11:32:

[..]

Ollongren verklaarde dat de bewuste passage (functie elders) niet van Rutte kwam, maar van een ambtenaar en slechts als aandachtspunt voor volgende gesprekken. Kaag negeerde dit compleet en maakte daarmee haar eigen verkenner/minister/partijgenoot totaal ongeloofwaardig.

Het was toch van de zotte dat juist Wilders, Baudet en Azarkan (allemaal fan van de niet erg transparante en eerlijke Orban, Trump en Erdogan) Rutte aanvielen op die ene verkeerde uitspraak. En de rest van de Tweede Kamer hobbelde eensgezind achter het stelletje populisten aan. Een beschamende vertoning als je het mij vraagt.

Ik weet niet of Kaag hier iets over had moeten zeggen. Ollongren moet voor zichzelf kunnen opkomen. Zij heeft dit gewoon niet goed gedaan, om over Jorritsma maar helemaal te zwijgen. Ook na de paniek over de besmetting had ze kunnen uitzoeken wat er gebeurd was en een verklaring kunnen geven die wel waar was. Zonder de stelligheid die de schijn van samenzwering met Rutte geeft. Misschien is het juist goed van Kaag dat ze zich hiervan distantieert. 

En uiteraard gaat Kaag niet over de leugens of halve waarheden van Rutte. Dan vind ik het toch nog elegant dat ze hem de eer aan zichzelf laat houden. En fascinerend dat Rutte dat totaal anders uitlegt. Maar goed, dat heeft hem ver gebracht en het zou heel goed kunnen dat hij hiermee gewoon door kan. Met nieuwe verkiezingen schiet alleen JA21 wat op, links wordt er niet beter van en VVD blijft hoe dan ook de grootste.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.