Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Geloven jullie Rutte?

"Omtzigt positie elders" staat er in de notities van Ollongren. Rutte een week geleden "ik en Kaag hebben niet over Omtzigt gesproken". Rutte vandaag (nadat het even duurde voordat de gespreksverslagen kwamen): "ik heb een ministersfunctie voor Omtzigt voorgesteld". 

Wat denken jullie hiervan?


Zou Rutte minister worden onder Kaag? Dat kan ik me moeilijk voorstellen, net als dat hij de kamer in zou gaan. Ik gun hem wel een sabbatical want ik denk echt dat hij de hardst werkende persoon in Nederland is, zeker het laatste jaar.

Ixia. schreef op 04-04-2021 om 23:43:

Oplossing

Een uitweg kán zijn: Kaag mp, dat mag volgens mij. De VVD houdt de meeste zetels en dus recht op de meeste posten. Rutte crisisminister, jammer voor De Jonge en later naar Brussel zodra er een plekje vrij komt.

Ik denk niet dat de vvd afstand zal doen van de beeldbepalende post van mp. 

Pief schreef op 04-04-2021 om 23:58:

[..]

Ik denk niet dat de vvd afstand zal doen van de beeldbepalende post van mp.

zou hij dat niet over hebben voor de burgers die hij zo vreselijk gefaald heeft in afgelopen jaren?

gr Angela

https://twitter.com/roosvonk/status/1378832714426638336?s=19

peiling van ene m de hond (ik hecht er zelf weinig waarde aan maar aardige theoretische excercitie)

gr Angela

Angela1967 schreef op 05-04-2021 om 00:24:

[..]

zou hij dat niet over hebben voor de burgers die hij zo vreselijk gefaald heeft in afgelopen jaren?

gr Angela

Nee

Sterker nog, Rutte weet wel dat dit zijn kiezers amper geraakt heeft.

Jammer

gr Angela

Ik stem geen vvd maar als ik vvd stemmer zou zijn dan zou ik als er nu verkiezingen waren ook gewoon weer vvd stemmen. Ik vind het echt een storm in een glas water.  Als op Rutte had gestemd zou ik dat nu ook gewoon weer doen. 

Als er nieuwe verkiezingen zijn dan schat ik in dat de VVD of ongeveer hetzelfde blijft of iets verliest (maar dan echt maar 1 of 2 zetels.) Links zou daar ook zeker niet van profiteren, hoogstens inderdaad PVV. 

Omzigt is populair maar het CDA is niet zo zeer populair dus ik verwacht niet dat er heel veel meer stemmen naar Omzigt zullen gaan zolang hij bij het CDA blijft. Misschien als lijsttrekker zou dat anders zijn en zou het CDA het beter doen. 

Wat dat betreft hoeft de VVD echt niet enorm bang te zijn voor nieuwe verkiezingen,

Als er nieuwe verkiezingen komen kost het ook tijd om die te organiseren. Ik denk dat de verkiezingen op zijn vroegst in september zouden kunnen plaats vinden. Dan kan de wereld er heel anders uitzien. Zeker als corona dan meer onder controle is kunnen de verkiezingen gaan over andere belangrijke thema's en dan heb je best grote kans dat de VVD veel minder groot wordt. Nu hebben toch veel mensen op Rutte gestemd vanwege het coronabeleid.

Straks wordt de economische crisis duidelijk en dan stemmen eerder meer mensen op de vvd dan minder. Ik denk ook dat het Kaag- effect wel eens snel minder kan worden als er meer momenten komen als het debat donderdag. Want dat was niet fraai. Je ziet ook dat D66 in de nieuwste peiling maar 1 zetel wint en de rest naar rechts gaat. Er is geen enkele reden om te denken dat mensen minder rechts gaan stemmen. Hooguit dat ze ipv vvd nog rechtser stemmen.

'Ik denk ook dat het Kaag- effect wel eens snel minder kan worden als er meer momenten komen als het debat donderdag. Want dat was niet fraai.'

Wat was niet fraai? Kaag heeft Rutte op een elegante manier de mogelijkheid geboden om zelf zijn conclusies te trekken. Die conclusie wordt helder: Rutte gaat onverschrokken door. Dat wordt dan de nieuwe realiteit. Ik vermoed dat hij het bij de nieuwe informatieronde opnieuw te horen krijgt wat de kamer de hele avond/nacht al tegen hem heeft gezegd: jouw geheugenverlies op zoveel momenten maakt, is niet meer geloofwaardig en daarmee niet meer acceptabel.

Wat zo'n plenair debat vooral lang maakt is dat het voor kleinere oppositiepartijen bij uitstek een moment is om zich in de kijker van de kiezer te spelen. Die kansen zijn er niet zoveel. en het levert volgens die peilingen van M. de Hond ook wat op.

Tsjor

Emmawee: 'Op het moment dat de foto van de stukken onder Olongrens arm naar buiten kwam, had Jorritsma (of Ollongren, maar die had even wat anders aan haar hoofd), bij de betreffende ambtenaar navraag kunnen doen hoe de gefotografeerde voorbereidende stukken waren samengesteld. Op basis van welke eerdere gesprekken en uitspraken en met welk doel. Dit hadden ze de dezelfde dag nog naar buiten kunnen brengen met aandacht voor alle vertrouwelijkheid van deze verkennende gesprekken, maar openheid over de werkwijze van henzelf en de ambtenaren. En vervolgens hadden ze de opdracht terug kunnen geven.'

Dat denk ik ook en dat had heel wat commotie gescheeld.

Bovendien: Ollongren had niet alleen dat ene briefje onder haar arm, dat was een hele stapel papieren. Zouden daar geen verslagen bij gezeten hebben?

Ik begreep dat het kantoor van de verkenners als gesloten werd beschouwd voor de afgetreden verkenners door de nieuwe verkenners. Dat is lastig als je nog een rapport moet maken. Ollongren gaf toe, op een vraag van Segers dacht ik, dat ze dat beter in hun verslag hadden kunnen vermelden. Maar het blijft een lastig onderdeel van de wijze waarop het verkennerschap nu (niet) geregeld is.

De tweede kamer heeft de voortrekkersrol gekregen en op zich genomen in de formatie van een nieuwe regering. Het is duidelijk dat die rol nog niet uitgekristalliseerd is. Wel zijn bepaalde manco's naar voren gekomen, bijvoorbeeld dat je geen functionerende (demissionaire) ministers in de verkennende/informatieve ronde een rol moet geven. Ik denk dat de positie van de kamervoorzitter, met haar ambtelijke staf, prominenter moet worden, onder de rok van de minister-president vandaan.

Tsjor

Kenfan: 'AnneJ, als jij stelt dat straks niemand meer de politiek in durft vanwege afbreukrisico, dan kan ik dat niet anders omschrijven dan gebazel.'

Nou, ik denk dat AnneJ wel een punt heeft als het gaat om de regering. Iedereen is nu gespitst op de noodzakelijkheid en het functioneren van de tegenmacht. Maar dan moet er ook 'macht' zijn. In de kamer is het aantal partijen/mensen dat die 'macht' aandurft of aankan wel erg klein aan het worden.

Een nieuwe manier van politiek bedrijven vraagt dat er juist op dit punt een andere denkwijze en werkwijze ontstaat. Dat betekent dat de regering, meer dan tot nu toe, transparantie moet betrachten, geen wit- of zwartgelakte stukken meer naar de tweede kamer. Het betekent ook dat de coalitiepartijen een grotere vrijheid moeten krijgen om regeringsbeleid wel of niet te steunen, zoals ook oppositiepartijen dat zouden moeten nemen.

Voor een bestuurderspartij als het CDA zal dat betekenen dat ze niet meer op hun bestuurderstraditie moeten leunen, maar weer een politieke partij moeten worden; waarbij zij zelf als eerste de noodzaak en de mogelijkheid hebben om te laten zien hoe je dat doet, met een paar goedfunctionerende critici in hun midden, zoals Omtzigt en van Dam. Het CDA zal zichzelf opnieuw moeten uitvinden.

Kleinere partijen zullen moeten zorgen dat zij niet alleen maar 'one-issue' standpunten hebben, die comfortabel vanuit de oppositie ingebracht kunnen worden, maar dat zij ook in staat en bereid zijn om bestuursverantwoordelijkheid te dragen.

Ondertussen weet je dat een relatief grote partij (PVV) absoluut geen verantwoordelijkheid wil dragen.

Niet alleen het formeren van de tegenmacht is belangrijk, ook het formeren van de 'macht'.

Tsjor

Angela1967 schreef op 05-04-2021 om 00:24:

[..]

zou hij dat niet over hebben voor de burgers die hij zo vreselijk gefaald heeft in afgelopen jaren?

gr Angela

Denk het niet. Nogmaals: NL is één van de gelukkigste landen op aarde. De meeste mensen zijn positief en hebben niks te klagen. De VVD noemt zich niet voor niets de partij van de optimisten (als tegenhanger van de partij voor de azijnzeikers). Hij heeft in zijn eentje 2 miljoen zetels gehaald. Er zullen altijd mensen ontevreden zijn, maar dat is een kleine groep. Hij gaat door voor zijn eigen kiezers. Gelukkig zijn er niet zo veel ontevreden mensen, anders zou de SP wel de grootste zijn.

Kyana verwoordt het precies zoals VVD stemmers denken. Het gaat helemaal nergens over. Zijn collega's plegen karaktermoord en de kiezers weten dat.

Zo'n lijst Omtzigt is toch nietszeggend. Alle respect voor zijn werk, maar wie gaat er op een eenpitter stemmen? Hij is nu al overwerkt, dit moet hij helemaal niet willen.

tsjor schreef op 05-04-2021 om 09:33:

'Ik denk ook dat het Kaag- effect wel eens snel minder kan worden als er meer momenten komen als het debat donderdag. Want dat was niet fraai.'

Wat was niet fraai? 

Kaag heeft bij alle gesprekken gezeten en had Rutte moeten steunen. Dat deed ze niet,  sterker nog: ze gooide ook haar eigen partijgenoot Ollongren voor de bus. Plus: daarvoor was ze een paar dagen onzichtbaar toen het lastig werd. Ze heeft zich niet van haar beste kant laten zien.

Granola schreef op 05-04-2021 om 10:53:

[..]

Kaag heeft bij alle gesprekken gezeten en had Rutte moeten steunen. Dat deed ze niet, sterker nog: ze gooide ook haar eigen partijgenoot Ollongren voor de bus. Plus: daarvoor was ze een paar dagen onzichtbaar toen het lastig werd. Ze heeft zich niet van haar beste kant laten zien.

wat bedoel je hiermee? Welke gesprekken? En Ollongren voor de bus?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.