Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Geloven jullie Rutte?

"Omtzigt positie elders" staat er in de notities van Ollongren. Rutte een week geleden "ik en Kaag hebben niet over Omtzigt gesproken". Rutte vandaag (nadat het even duurde voordat de gespreksverslagen kwamen): "ik heb een ministersfunctie voor Omtzigt voorgesteld". 

Wat denken jullie hiervan?


Ik heb inmiddels wel orakelneigingen. En ik ben geen VVD-er maar ik vind dit echt te ver gaan. Ik voorzie dat de zaak gesust wordt. Je kunt niet om Mark Rutte heen. Desnoods met nieuwe verkiezingen.

Wacht effe tot ik ook mijn glazen bol gepoetst heb.

Trouwens het mag dan geen Pinksteren zijn, een opstanding zit er ook nog in.

https://www.npostart.nl/wnl-op-zondag/04-04-2021/POW_04917544

WNL had een VVD- en een CDA-mastodont, in de personen van Onno Ruding en Uri Rosenthal. Met mooie kanttekeningen.

Onno Ruding heugde zich een nacht met freule Wttewaall van Stoetwegen die midden in de nacht uitriep, bij fouten bij weer een stemming: 'Dit is gekkenwerk'! Mark Rutte sprak blijkbaar regelmatig van een uitputtingsslag gezien de coronacrisis en de verkiezingen. En dat vond ik nou ook, je gaat niet zolang door tot diep in de nacht terwijl iedereen de uitputting nabij is of al voorbij. Dat dient de zaak niet.

En Lubbers die uitsprak: als de melk eenmaal zuur geworden is dan wordt die niet meer onzuur! En dat is natuurlijk ook waar. Hoe krijg je het vertrouwen wel weer terug?

De 'ouderen' bleven respectvol naar de huidige spelers in de kwaliteiten van CDA en VVD, en D66. Marijnissen bleef de kans grijpen om Rutte weg te vagen.

AnneJ, als jij stelt dat straks niemand meer de politiek in durft vanwege afbreukrisico, dan kan ik dat niet anders omschrijven dan gebazel. Kom op zeg, dat geloof je toch zelf niet.Of dit forum moet nu acuut angstvallig stilvallen vanwege dit krasse oordeel. Dan heb ik niets gezegd.

Rutte moet gewoon weg wil het parlement nog een geloofwaardiger rol spelen dan slippendrager. Na 10 jaar is  zijn uiterste houdbaarheidsdatum is verstreken. Zo gaat dat met politici die zo lang aan het roer zitten dat ze zich onfeilbaar wanen en hun invloed tot in de haarvaten kunnen laten gelden.

Wat ik nou niet begrijp, stel er worden nieuwe verkiezingen uitgeschreven. Maar een aantal partijen hebben gezegd dat ze niet meer met Rutte in een kabinet willen. 

Wat hebben verkiezingen dan voor zin als vervolgens de andere partijen niet willen samenwerken?

Dan is het nieuwe ronde, nieuwe kansen, en de kiezer laat zien waar de voorkeur ligt na deze crisis. De CU wordt afgestraft vanwege hun stellingname om niet met Rutte te regeren en de VVD krijgt nog meer zetels en D66/Kaag krijgen er minder vanwege hun compromisloze opstelling alsof ze een oppositiepartij zijn.

Alleen het CDA heeft zich op de vlakte gehouden en krijgt er wat stemmen bij want ja, Wopke Hoekstra deed het keurig binnen de lijntjes in het debat en Pieter Omtzigt is toch wel een kraan.

Komt er nog meer weg bij de linkse partijen. Dit is winst op rechts.

"Dan is het nieuwe ronde, nieuwe kansen, en de kiezer laat zien waar de voorkeur ligt na deze crisis. 

De CU wordt beloond vanwege hun stellingname om niet met Rutte te regeren en de VVD krijgt minder zetels. D66/Kaag krijgen er meer vanwege hun opstelling naar Rutte dat hij de eer aan zichzelf mocht houden. 

Het CDA heeft zich op de vlakte gehouden en krijgt er geen stemmen bij want ja, Wopke Hoekstra deed het saai binnen de lijntjes in het debat en Pieter Omtzigt is toch wel een kraan. 

Komt er weg bij de rechtse partijen. Dit is winst op links."

oftewel: AnneJ en ik hebben allebei gelijk!

Nu even wachten op Maurice de Hond, volgende week als de hype overgewaaid is.

Hallo zeg Anne, ik zit met stijgende verbazing je bijdragen te lezen. Dat meen je toch allemaal niet serieus?  

Heb je ‘Een nieuwe sociaal contract’ gelezen? 

Het boek van Pieter Omtzigt? 

Ik heb meer ontzag voor de beheersing van sommige politici van de oude stempel in plaats van de uitbarsting van emoties in die bewuste nacht.

Het is een ontlading maar het lost niets op.

Angela1967 schreef op 04-04-2021 om 21:09:

"Dan is het nieuwe ronde, nieuwe kansen, en de kiezer laat zien waar de voorkeur ligt na deze crisis.

De CU wordt beloond vanwege hun stellingname om niet met Rutte te regeren en de VVD krijgt minder zetels. D66/Kaag krijgen er meer vanwege hun opstelling naar Rutte dat hij de eer aan zichzelf mocht houden.

Het CDA heeft zich op de vlakte gehouden en krijgt er geen stemmen bij want ja, Wopke Hoekstra deed het saai binnen de lijntjes in het debat en Pieter Omtzigt is toch wel een kraan.

Komt er weg bij de rechtse partijen. Dit is winst op links."

oftewel: AnneJ en ik hebben allebei gelijk!

De eerste peilingen geven je niet echt gelijk.

En hoe meer tijd hier overheen gaat, hoe minder effect dit gaat hebben.

De VVD blijft, zelfs met Rutte aan het stuur, nog steeds de grootste partij. Enige parameter van belang lijkt de positie van Omtzigt te zijn (hoe cru). Als hij een eigen partij zou beginnen, zou hij nu de grootste zijn.

En het allerbelangrijkste lijkt mij nog, dat men dit in Den Haag ook weet. 

MeikeT schreef op 04-04-2021 om 13:12:

[..]

Dat heet cognitieve dissonantie.

Rutte wilde Omtzigt onschadelijk maken. Niet belonen.

Heb jij die handgeschreven aantekeningen niet gezien? Daar staat duidelijk minister. De notitie met ‘functie elders’ is daarna pas gemaakt.

GinnyT schreef op 04-04-2021 om 22:56:

[..]

De eerste peilingen geven je niet echt gelijk.

En hoe meer tijd hier overheen gaat, hoe minder effect dit gaat hebben.

De VVD blijft, zelfs met Rutte aan het stuur, nog steeds de grootste partij. Enige parameter van belang lijkt de positie van Omtzigt te zijn (hoe cru). Als hij een eigen partij zou beginnen, zou hij nu de grootste zijn.

En het allerbelangrijkste lijkt mij nog, dat men dit in Den Haag ook weet.

Dat denk ik ook. Ik hoop dat Kaag en Hoekstra Seegers volgen en nu  doorpakken na de pasen. Gaat ze nu  nog met Rutte in zee, dan gaat D66 de volgende verkiezingen de PvdA achterna. Bij nieuwe verkiezingen verwacht  ik minimaal verlies  voor de VVD met Rutte, en winst voor de PVV vanwege het indienen van de motie van wantrouwen.

Wat doet Omtzigt eigenlijk nog bij het CDA? Misschien is de enige hoop nog voor links nog dat de PvdA hem inruilt voor Ploumen. Haar optreden vond ik niet heel sterk donderdag. Wel genoten van de performance van Azarkan

Waarom zou Omtzigt ineens naar de PvdA gaan?

kenfan schreef op 04-04-2021 om 23:14:

[..]

Dat denk ik ook. Ik hoop dat Kaag en Hoekstra Seegers volgen en nu doorpakken na de pasen. Gaat ze nu nog met Rutte in zee, dan gaat D66 de volgende verkiezingen de PvdA achterna. Bij nieuwe verkiezingen verwacht ik minimaal verlies voor de VVD met Rutte, en winst voor de PVV vanwege het indienen van de motie van wantrouwen.

Wat doet Omtzigt eigenlijk nog bij het CDA? Misschien is de enige hoop nog voor links nog dat de PvdA hem inruilt voor Ploumen. Haar optreden vond ik niet heel sterk donderdag. Wel genoten van de performance van Azarkan

Hoe wil je dan dat ze doorpakken? Kaag en Seegers is ook al niet zo’n lekkere combinatie. D66 wil niet verzuipen met allemaal linkse partijen. Voor D66 is het er echt niet makkelijker op geworden.

Stel er komen nieuwe verkiezingen, dan zal dat pas over een paar maanden zijn en dan vindt de kiezer dit niet meer dan een akkefietje. De kiezer wil dóór en kiest gewoon weer VVD. En als de VVD kiezers verliest gaan ze naar rechts: nog meer versplintering.

Oplossing 

Een uitweg kán zijn: Kaag mp, dat mag volgens mij. De VVD houdt de meeste zetels en dus recht op de meeste posten. Rutte crisisminister, jammer voor De Jonge en later naar Brussel zodra er een plekje vrij komt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.