Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Geloven jullie Rutte?

"Omtzigt positie elders" staat er in de notities van Ollongren. Rutte een week geleden "ik en Kaag hebben niet over Omtzigt gesproken". Rutte vandaag (nadat het even duurde voordat de gespreksverslagen kwamen): "ik heb een ministersfunctie voor Omtzigt voorgesteld". 

Wat denken jullie hiervan?


MeikeT schreef op 02-04-2021 om 12:15:

[..]

 Ten eerste dat het CDA dús in de regering komt (anders lever je geen minister), en dat was nog niet zeker. 

Dat is voor de VVD onvermijdelijk. Tenminste als je de PVV uitsluit. De VVD wil echt geen regering vormen met een grote groep linkse partijen. Dus deze had je kunnen zien aankomen.

CDA is geen oppositiepartij.

Hoekstra is gewoon een goeie onderhandelaar (zei Ollongren ook al). Mijn gok is dat de huidige coalitie voort gaat. CU heel misschien ingeruild voor een linkse partij. Ik verwacht echter dat Rutte dat niet gaat toelaten.

Hij stond ogenschijnlijk misschien alleen gisteren, maar dat is eerder omdat het lonely is aan de top. Die man is een überstrateeg.

GinnyT schreef op 02-04-2021 om 15:39:

[..]

Ik denk ook dat dat heel veel gewicht in de schaal gelegd heeft. Naast het feit dat niemand, zo ver ik weet, zoveel voorkeursstemmen heeft gehad als Rutte. Daarmee is hij bijna een rechtstreeks gekozen minister president. Het vraagt heel veel lef om dat naast je neer te leggen. Dat durfde Kaag volgens mij niet aan. En Hoekstra ook niet. En dan gaat het hard.En heel eerlijk hoop ik ook dat er voorlopig weer wat rust in de tent komt. In het postcoronatijdperk zal duidelijk worden of Rutte zelfs hiermee weg komt. Voor nu heeft hij blijkbaar gewoon alle kaarten in handen.

Het meest verbazingwekkende vond ik eigenlijk nog wel zijn onderkoelde houding.

Nee, bij de lijsttrekker zijn dat geen voorkeursstemmen, maar 'gewoon' stemmen op de partij.

Granola schreef op 02-04-2021 om 15:48:

[..]

Dat is voor de VVD onvermijdelijk. Tenminste als je de PVV uitsluit. De VVD wil echt geen regering vormen met een grote groep linkse partijen. Dus deze had je kunnen zien aankomen.

Dat is toch echt aan het CDA om te bepalen, en hoort niet (!) tot het takenpakket van verkenners. 

MeikeT schreef op 02-04-2021 om 15:56:

[..]

Nee, bij de lijsttrekker zijn dat geen voorkeursstemmen, maar 'gewoon' stemmen op de partij.

Ja Meike, dat is de theorie. Maar in de praktijk geloof ik daar niet zo heel erg veel van.

Denk je echt dat iemand hem durft te passeren?. Er zijn echt heel veel mensen die echt alleen op hem gestemd hebben omdat hij dan weer minister president wordt. Dat weet de VVD, en dat weet de rest.

GinnyT schreef op 02-04-2021 om 16:00:

[..]

Ja Meike, dat is de theorie. Maar in de praktijk geloof ik daar niet zo heel erg veel van.

Denk je echt dat iemand hem durft te passeren?. Er zijn echt heel veel mensen die echt alleen op hem gestemd hebben omdat hij dan weer minister president wordt. Dat weet de VVD, en dat weet de rest.

Ach, 78 % van de kiezers heeft niet op hem/de VVD gestemd.

Ik zie een groot voordeel aan het hele verhaal: de onderhandelingspositie van Rutte. Die is nu enorm verslechterd, en aangezien hij heel graag door wil en dus door gaat (er is geen geschikt alternatief bij de VVD en ze gaan de MP-post echt niet weggeven als grootste partij), zal hij op inhoud flink moeten toegeven aan D66. Dus ik verwacht een kabinet over links, waarbij Kaag het voortouw in de onderhandelingen kan nemen en de sociale standpunten kan doorvoeren.

En geen ja-risico meer!

gr Angela

GinnyT schreef op 02-04-2021 om 15:56:

CDA is geen oppositiepartij.

Hoekstra is gewoon een goeie onderhandelaar (zei Ollongren ook al). Mijn gok is dat de huidige coalitie voort gaat. CU heel misschien ingeruild voor een linkse partij. Ik verwacht echter dat Rutte dat niet gaat toelaten.

Denk ik ook en wellicht dat Rutte die ene linkse partij nu moet toelaten. Groen Links ofzo. Die staan te popelen. 

Klaver heeft in de onderhandelingen met de verkenners ook wat anders gezegd dan wat hij in het openbaar roept. Er zijn meerdere interessante dingen uit de gesprekken naar voren gekomen, waar niemand  over valt.

RosaMontana schreef op 02-04-2021 om 16:13:

Ik zie een groot voordeel aan het hele verhaal: de onderhandelingspositie van Rutte. Die is nu enorm verslechterd, en aangezien hij heel graag door wil en dus door gaat (er is geen geschikt alternatief bij de VVD en ze gaan de MP-post echt niet weggeven als grootste partij), zal hij op inhoud flink moeten toegeven aan D66. Dus ik verwacht een kabinet over links, waarbij Kaag het voortouw in de onderhandelingen kan nemen en de sociale standpunten kan doorvoeren.

En wat is daar het voordeel aan?

'Ik vraag me nog steeds af waarom er geen hoofdelijke stemming is

aangevraagd voor de motie van wantrouwen. Ik vermoed nl. dat er dan wel

een meerderheid mogelijk was geweest. Kan iemand dat verklaren?'

Dan had iedereen uit zijn/haar bed gelicht moeten worden. En was het resultaat uiteindelijk alleen het resultaat van 'hoeveel mensen halen op tijd de tweede kamer om te stemmen'. In principe is er geen verdeeldheid binnen de partijen zelf.

Tsjor

'Die man is een überstrateeg.' En Kaag een topdiplomaat.

Tsjor

RosaMontana schreef op 02-04-2021 om 16:13:

Ik zie een groot voordeel aan het hele verhaal: de onderhandelingspositie van Rutte. Die is nu enorm verslechterd, en aangezien hij heel graag door wil en dus door gaat (er is geen geschikt alternatief bij de VVD en ze gaan de MP-post echt niet weggeven als grootste partij), zal hij op inhoud flink moeten toegeven aan D66. Dus ik verwacht een kabinet over links, waarbij Kaag het voortouw in de onderhandelingen kan nemen en de sociale standpunten kan doorvoeren.

Ik denk dat de schade aan de onderhandelingspositie van Rutte wel meevalt. Ze hebben elkaar allemaal nodig. Kaag, Hoekstra, Seegers en Rutte. Dat was heel duidelijk te zien gisteren. 

Nu dit akkefietje uit de lucht is gaat iedereen nog eens even goed naar de gespreksverslagen van de anderen kijken. En dan blijkt dat een aantal partijen staan te springen om mee te regeren met de vvd. Bovendien hebben de linkse partijen de motie van wantrouwen gesteund. Hoe sterk is het dan om toch straks naast Rutte op het bordes te staan? 

Het zou weleens andersom kunnen zijn: dat Rutte aan het langste eind trekt. 

Granola schreef op 02-04-2021 om 17:00:

[..]

En wat is daar het voordeel aan?

Haha iedereen snapt toch dat dat beter is voor Nederland

Pief schreef op 02-04-2021 om 17:54:

[..]

Ik denk dat de schade aan de onderhandelingspositie van Rutte wel meevalt. Ze hebben elkaar allemaal nodig. Kaag, Hoekstra, Seegers en Rutte. Dat was heel duidelijk te zien gisteren.

Nu dit akkefietje uit de lucht is gaat iedereen nog eens even goed naar de gespreksverslagen van de anderen kijken. En dan blijkt dat een aantal partijen staan te springen om mee te regeren met de vvd. Bovendien hebben de linkse partijen de motie van wantrouwen gesteund. Hoe sterk is het dan om toch straks naast Rutte op het bordes te staan?

Het zou weleens andersom kunnen zijn: dat Rutte aan het langste eind trekt.

dat denk ik dus niet. De VVD is nodig, maar Rutte niet. Dus als hij wil blijven, moet hij toegeven op andere punten. De CU is helemaal niet meer in beeld lijkt me, dat wil D66 niet en die hebben nu een uitstekende uitgangspositie. En zij willen over links, en PVDA/Groen Links snappen echt wel dat landsbelang boven Rutte gaat, dus die gaan echt wel meedoen als ze de kans krijgen. Het zal mi nu toch veel meer over de inhoud dan over snelheid gaan, wat al de strategie van Kaag was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.