Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Geloven jullie Rutte?

"Omtzigt positie elders" staat er in de notities van Ollongren. Rutte een week geleden "ik en Kaag hebben niet over Omtzigt gesproken". Rutte vandaag (nadat het even duurde voordat de gespreksverslagen kwamen): "ik heb een ministersfunctie voor Omtzigt voorgesteld". 

Wat denken jullie hiervan?


' Seegers cs zullen gedacht hebben: God verhoede dat we Sander Dekker als MP krijgen.' Waarom Sander Dekker? Tamara van Ark stond tweede op de kieslijst.

Tsjor

MeikeT schreef op 02-04-2021 om 13:42:

[..]

Wat heel Nederland is afhankelijk van één man?

Zeg ik dat dan? Alleen is deze Pinokkio  toevallig de onbetwiste baas van de grootste partij van Nederland , waarvoor ook nog eens heel veel mensen voor gekozen hebben /cq ingetuind zijn omdat ze hem op zijn blauwe ogen geloven en waarvoor niet meteen een  evidente capabele opvolger voor handen is. Die hele VVD-campagne draaide om Rutte, nergens op inhoud.

Dus ja, als je die stante pede wegstuurt, creer je een bestuurlijk vacuum/chaos terwijl er een pandemie heerst. Ik kan me zo voorstellen dat die overweging meegespeeld heeft.

kenfan schreef op 02-04-2021 om 13:54:

[..]

Zeg ik dat dan? Alleen is deze Pinokkio toevallig de onbetwiste baas van de grootste partij van Nederland , waarvoor ook nog eens heel veel mensen voor gekozen hebben /cq ingetuind zijn omdat ze hem op zijn blauwe ogen geloven en waarvoor niet meteen een evidente capabele opvolger voor handen is. Die hele VVD-campagne draaide om Rutte, nergens op inhoud.

Dus ja, als je die stante pede wegstuurt, creer je een bestuurlijk vacuum/chaos terwijl er een pandemie heerst. Ik kan me zo voorstellen dat die overweging meegespeeld heeft.

Bestuurlijke chaos zou er kunnen komen als een van de andere VVD kamerleden premier zou moeten worden. Maar dat hoeft helemaal niet. D66 kan de premier leveren of de VVD komt met iemand van buiten de kamer (bijv Schippers). Verder wordt het coronabeleid niet door Rutte bepaald. Daar speelt het OMT, rivm, VWS een belangrijke rol in. Als er een ding gewoon door kan gaan zonder Rutte, is het wel het coronabeleid

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/01/rutte-slaat-hevigste-aanvallen-af-a4038257

(....) 

Wat begon als een principieel debat – de Kamer trok een grens omdat over een collega is gesproken én omdat Rutte daar aantoonbaar onwaarheid over had gesproken – oogde steeds meer als een tactisch debat. Partijen wéten dat ook na dit debat verder geformeerd zal moeten worden. De schade aan de kabinetsformatie was voor dit debat al gigantisch. Partijen hebben woensdag maximale openheid geëist van de verkenners, maar hebben daarmee in veel gevallen ook hun eigen positie beschadigd.

Een formatie zonder de VVD, de grootste partij, is getalsmatig vrijwel niet mogelijk. Ook toen Rutte zo alleen stond als donderdagavond, misschien wel het eenzaamste moment in zijn carrière als premier, had hij die troef nog op zak.

(...) 

Hoe het verder moet met die formatie, weet niemand. Zolang er nog een VVD-leider is die Mark Rutte heet, lijkt de rest van de Kamer er geen enkel vertrouwen meer in te hebben. Kaag noemde het „niet vanzelfsprekend” dat Rutte gewoon doorgaat met het initiatief in de formatie. Een coalitie met een linkse partij is onmogelijk, gelet op de zware woorden in dit debat. Over rechts gaat ook niet.

---------------- 

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/leider-grootste-partij-is-nu-de-sta-in-de-weg-bij-de-formatie~bf2bbc6f/

(...) 

Persoonlijke kaart

Even leek Rutte op weg naar de uitgang als premier, maar in de loop van de avond leek zijn tactiek om de persoonlijke kaart te trekken toch vruchten af te werpen. Wat meespeelt: een premier wegsturen, ook al is hij demissionair, gaat ver als iemand recentelijk nog zo veel steun heeft gekregen van de kiezer. Dat leken de net aangetreden Kamerleden te beseffen. Veel fracties telden hun knopen. Want als Rutte vertrekt als premier, wat moet er dan gebeuren? Hij kan niet worden weggestuurd als VVD-leider, dus in de komende kabinetsformatie speelt hij dan toch weer een belangrijke rol.

Nieuwe verkiezingen dan maar? Ruttes VVD haalde twee weken geleden nog 34 zetels, bijna een kwart van de stemmen. Zouden die kiezers hem bij nieuwe verkiezingen echt laten vallen vanwege een merkwaardige leugen over Omtzigt, een leugen waarvoor Rutte naar eigen zeggen geen enkel motief had?

Gaandeweg het debat verschoof de aandacht van een zoektocht naar de waarheid naar een zoektocht naar een uitweg uit de politieke impasse. D66-leider Kaag stelde voor dat er één nieuwe verkenner wordt aangesteld, een onafhankelijke persoon ‘op afstand van de politiek’ die zo snel mogelijk verder gaat met de formatie van een nieuw kabinet. Hoekstra (CDA), Segers (ChristenUnie) en Klaver (GroenLinks) – allen kandidaat voor deelname aan het volgende kabinet – sloten zich bij haar aan.

Wie die volgende verkenner wordt, werd in het debat nog niet duidelijk. Of die verkenner zal concluderen dat een nieuw kabinet mét Mark Rutte mogelijk is, was nog niet eerder zo onzeker.

Wat betreft het via-via: de meeste logische lijn is: de twee nieuwe verkenners hebben (allebei tegelijk?) 's avonds laat Ollongren gebeld bron: Ollongren zelf); die zocht contact met Jorritsma, maar Jorritsma was niet meer bereikbaar; Jorritsma en Ollongren zouden de volgende dag om 8.00 uur bij elkaar komen; de kans is groot (dit is dus niet bevestigd) dat Ollongren Jorritsma 's morgen voor 8 uur heeft gebeld en Jorritsma Rutte.

Waarom moest het nou 1 week duren? Eerst de kameruitspraak dat alle stukken gedeeld moesten worden? Anders hadden ze die inzage toch al eerder kunnen regelen? Of de nieuwe verkenners de papieren ingestuurd?

Tsjor

Motie van afkeuring is een raar instrument in deze. Een motie van afkeuring zet je in als je het beleid van een bewindspersoon (of kabinet) afkeurt. Wel beleid is dat dan? Een motie van wantrouwen is hier wel op zijn plaats. Daarbij gaat het namelijk om het vertrouwen dat je hebt in de persoon van een minister of de ministers.

Alkes schreef op 02-04-2021 om 14:03:

[..]

Bestuurlijke chaos zou er kunnen komen als een van de andere VVD kamerleden premier zou moeten worden. Maar dat hoeft helemaal niet. D66 kan de premier leveren of de VVD komt met iemand van buiten de kamer (bijv Schippers). Verder wordt het coronabeleid niet door Rutte bepaald. Daar speelt het OMT, rivm, VWS een belangrijke rol in. Als er een ding gewoon door kan gaan zonder Rutte, is het wel het coronabeleid

Ongetwijfeld is Rutte niet onmisbaar , maar ook iemand van buiten halen  creert nog meer onrust als Rutte niet uit zichzelf opstapt na deze blamage.  Dat de dames op van nr 2 en nr 3 op de VVDlijst nog enige druk op Rutte gaan  uitoefenen om de eer aan zichzelf te houden zie ik ook niet zo gauw gebeuren.

Alkes schreef op 02-04-2021 om 14:03:

[..]

Bestuurlijke chaos zou er kunnen komen als een van de andere VVD kamerleden premier zou moeten worden. Maar dat hoeft helemaal niet. D66 kan de premier leveren of de VVD komt met iemand van buiten de kamer (bijv Schippers). Verder wordt het coronabeleid niet door Rutte bepaald. Daar speelt het OMT, rivm, VWS een belangrijke rol in. Als er een ding gewoon door kan gaan zonder Rutte, is het wel het coronabeleid

Schippers zou misschien best een goede keus zijn, maar gaat zij voor deze chaos en dit salaris terwijl ze nu president van DSM is?

Alkes schreef op 02-04-2021 om 14:08:

Motie van afkeuring is een raar instrument in deze. Een motie van afkeuring zet je in als je het beleid van een bewindspersoon (of kabinet) afkeurt. Wel beleid is dat dan? Een motie van wantrouwen is hier wel op zijn plaats. Daarbij gaat het namelijk om het vertrouwen dat je hebt in de persoon van een minister of de ministers.

Eens.Ook nooit gedacht dat ik nog eens hear,hear zou roepen tegen Wilders op het scherm.  Maar een motie van afkeuring van de meest voor de handliggende coalitiepartners Kaag en Hoekstra is toch ook niet een vruchtbare basis voor een verdere samenwerking? Een uitspraak als hier scheiden onze wegen ook niet. 

Nou ja, een mens kan altijd blijven hopen.

kenfan schreef op 02-04-2021 om 14:22:

[..]

Eens.Ook nooit gedacht dat ik nog eens hear,hear zou roepen tegen Wilders op het scherm. Maar een motie van afkeuring van de meest voor de handliggende coalitiepartners Kaag en Hoekstra is toch ook niet een vruchtbare basis voor een verdere samenwerking? Een uitspraak als hier scheiden onze wegen ook niet.

Nou ja, een mens kan altijd blijven hopen.

Ik denk dat er een afspraak gemaakt is dat Rutte nu kan blijven, maar dat de VVD iemand anders zoekt om het volgende kabinet te leiden.

Ik vraag me nog steeds af waarom er geen hoofdelijke stemming is aangevraagd voor de motie van wantrouwen. Ik vermoed nl. dat er dan wel een meerderheid mogelijk was geweest. Kan iemand dat verklaren? 

Daglichtlamp schreef op 02-04-2021 om 14:28:

[..]

Ik denk dat er een afspraak gemaakt is dat Rutte nu kan blijven, maar dat de VVD iemand anders zoekt om het volgende kabinet te leiden.

Daar geloof ik niets van. Rutte wil de langstzittende premier worden, die stapt echt niet binnen 2 jaar op. Dan zou hij dat al gedaan hebben. Welke (aankomend) premier wil nou een regeerakkoord van een ander uitvoersn?

Hopelijk helpt dit: 'De jongerenorganisaties van D66, CDA en ChristenUnie vinden dat hun moederpartij niet aan de formatiegesprekken moet beginnen zolang de VVD Rutte als partijleider heeft.'

https://nos.nl/artikel/2375127-jongerenorganisaties-d66-cda-en-christenunie-zien-regeren-met-rutte-niet-meer-zitten.html

kenfan schreef op 02-04-2021 om 13:54:

[..]

Zeg ik dat dan? Alleen is deze Pinokkio toevallig de onbetwiste baas van de grootste partij van Nederland , waarvoor ook nog eens heel veel mensen voor gekozen hebben /cq ingetuind zijn omdat ze hem op zijn blauwe ogen geloven en waarvoor niet meteen een evidente capabele opvolger voor handen is. Die hele VVD-campagne draaide om Rutte, nergens op inhoud.

Dus ja, als je die stante pede wegstuurt, creer je een bestuurlijk vacuum/chaos terwijl er een pandemie heerst. Ik kan me zo voorstellen dat die overweging meegespeeld heeft.

Ik denk ook dat dat heel veel gewicht in de schaal gelegd heeft. Naast het feit dat niemand, zo ver ik weet, zoveel voorkeursstemmen heeft gehad als Rutte. Daarmee is hij bijna een rechtstreeks gekozen minister president. Het vraagt heel veel lef om dat naast je neer te leggen. Dat durfde Kaag volgens mij niet aan. En Hoekstra ook niet. En dan gaat het hard.En heel eerlijk hoop ik ook dat er voorlopig weer wat rust in de tent komt. In het postcoronatijdperk zal duidelijk worden of Rutte zelfs hiermee weg komt. Voor nu heeft hij blijkbaar gewoon alle kaarten in handen.

Het meest verbazingwekkende vond ik eigenlijk nog wel zijn onderkoelde houding. 

Eens met Ginny. In het belang van NL moet Rutte gewoon door. Hij heeft verreweg de meeste stemmen gewonnen en het mandaat van de kiezer. De kiezer is helemaal niet geïnteresseerd in dit mierenneuken over Omtzigt. Die wil gewoon zo snel en goed mogelijk uit deze crisis komen.

De beoogd opvolger van Rutte is Sophie Hermans, maar die is nu nog niet klaar voor het grote werk. Zou Schippers zin hebben? 

Een kabinet zonder de VVD is geen optie, dan kom je op een 8 partijencoalitie en dan zijn we over 2 jaar weer aan verkiezingen toe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.