Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Geloven jullie Rutte?

"Omtzigt positie elders" staat er in de notities van Ollongren. Rutte een week geleden "ik en Kaag hebben niet over Omtzigt gesproken". Rutte vandaag (nadat het even duurde voordat de gespreksverslagen kwamen): "ik heb een ministersfunctie voor Omtzigt voorgesteld". 

Wat denken jullie hiervan?


GinnyT schreef op 02-04-2021 om 15:56:

CDA is geen oppositiepartij.

Hoekstra is gewoon een goeie onderhandelaar (zei Ollongren ook al). Mijn gok is dat de huidige coalitie voort gaat. CU heel misschien ingeruild voor een linkse partij. Ik verwacht echter dat Rutte dat niet gaat toelaten.

Hij stond ogenschijnlijk misschien alleen gisteren, maar dat is eerder omdat het lonely is aan de top. Die man is een überstrateeg.

Rutte gaat er niet meer over. Hij is inderdaad een uitstekend politicus, maar hij heeft zijn hand overspeeld. 

RosaMontana schreef op 02-04-2021 om 18:25:

[..]

dat denk ik dus niet. De VVD is nodig, maar Rutte niet. Dus als hij wil blijven, moet hij toegeven op andere punten. De CU is helemaal niet meer in beeld lijkt me, dat wil D66 niet en die hebben nu een uitstekende uitgangspositie. En zij willen over links, en PVDA/Groen Links snappen echt wel dat landsbelang boven Rutte gaat, dus die gaan echt wel meedoen als ze de kans krijgen. Het zal mi nu toch veel meer over de inhoud dan over snelheid gaan, wat al de strategie van Kaag was.

De VVD heeft Rutte heel erg nodig. En D66 heeft de VVD nodig. Dus heeft D66 Rutte nodig. Inhoud vs snelheid is een semantische discussie. Voor elke partij is inhoud belangrijker, dus daar creëert Kaag een tegenstelling die er niet is. Maar midden in een crisis zou het raar zijn om een jaar te formeren, dat snapt ook iedereen. 

Ik denk dat de huidige coalitie doorgaat. 

Pief schreef op 02-04-2021 om 18:34:

[..]

De VVD heeft Rutte heel erg nodig. En D66 heeft de VVD nodig. Dus heeft D66 Rutte nodig. Inhoud vs snelheid is een semantische discussie. Voor elke partij is inhoud belangrijker, dus daar creëert Kaag een tegenstelling die er niet is. Maar midden in een crisis zou het raar zijn om een jaar te formeren, dat snapt ook iedereen.

Ik denk dat de huidige coalitie doorgaat.

Nee dat denk ik niet. Dat zou de CU of D66 heel veel kiezers kosten afhankelijk wie gelijk krijgt over hun strijdpunten. Het gaat bij beiden om essentiële zaken.  Daar gaan ze niet nog een keer voor vier jaar uitkomen. Het is gewoon lastig, eerst CDA overtuigen en dan hebben ze helaas ook nog een vierde partij nodig, waarbij ze allemaal een andere voorkeur hebben. (VVD wil denk ik het liefst met JA21, D66 met links, maar die linkse partijen willen niet in een rechtse coalitie, doet het CDA niet mee, dan heb je minstens drie andere partijen nodig, of de PVV moet mee doen). Ik zie geen gemakkelijke coalitie.

Ik denk VVD, D66, CDA en Volt. Dat lijkt mij op dit moment de meest logische uitkomst.

RosaMontana schreef op 02-04-2021 om 18:25:

[..]

dat denk ik dus niet. De VVD is nodig, maar Rutte niet. Dus als hij wil blijven, moet hij toegeven op andere punten. De CU is helemaal niet meer in beeld lijkt me, dat wil D66 niet en die hebben nu een uitstekende uitgangspositie. En zij willen over links, en PVDA/Groen Links snappen echt wel dat landsbelang boven Rutte gaat, dus die gaan echt wel meedoen als ze de kans krijgen. Het zal mi nu toch veel meer over de inhoud dan over snelheid gaan, wat al de strategie van Kaag was.

De huidige coalitie heeft 2 zetels gewonnen!! Over mandaat gesproken. Links heeft alleen maar zetels verloren. Het belangrijkste kenmerk van een democratie is de wil van de kiezer (die altijd gelijk heeft) respecteren. Dat is zonder Rutte simpelweg niet mogelijk.

Uiteindelijk doet links dit zichzelf aan. Elke keer weer. Te grote ego’s, gebrek aan samenwerking, een linkse coalitie is alleen met 8 partijen mogelijk. Dat wil niemand.

Jippox schreef op 02-04-2021 om 19:59:

Ik denk VVD, D66, CDA en Volt. Dat lijkt mij op dit moment de meest logische uitkomst.

Lijkt logisch maar zal een deel van de VVD stemmers naar de PVV jagen. Die zitten niet op meer Europa te wachten.

Jippox schreef op 02-04-2021 om 19:59:

Ik denk VVD, D66, CDA en Volt. Dat lijkt mij op dit moment de meest logische uitkomst.

Goede optie, denk ik. Zal volt goede bewindslieden kunnen leveren?

Als ik mij niet vergis steunde Volt vannacht de motie van wantrouwen van Wilders. Evenals de rest van de oppositie.

De oude coalitie stemde tegen maar had genoeg zetels om daarmee de motie te verwerpen.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2021Z05295&did=2021D11743

De kortste route is dus het voortzetten van de oude coalitie en ik denk dat dat ook gaat gebeuren.

Granola schreef op 02-04-2021 om 20:00:

[..]

De huidige coalitie heeft 2 zetels gewonnen!! Over mandaat gesproken. Links heeft alleen maar zetels verloren. Het belangrijkste kenmerk van een democratie is de wil van de kiezer (die altijd gelijk heeft) respecteren. Dat is zonder Rutte simpelweg niet mogelijk.

Uiteindelijk doet links dit zichzelf aan. Elke keer weer. Te grote ego’s, gebrek aan samenwerking, een linkse coalitie is alleen met 8 partijen mogelijk. Dat wil niemand.

dat is zonder de VVD niet mogelijk, wel zonder Rutte. En als de wil van de kiezer gerespecteerd moet worden, moet de PVV ook meeregeren.

Jippox schreef op 02-04-2021 om 19:59:

Ik denk VVD, D66, CDA en Volt. Dat lijkt mij op dit moment de meest logische uitkomst.

volt wil nog niet mee regeren. Lijkt me een verstandig uitgangspunt.

D66 gaat niet nog eens vier jaar wachten.

https://nos.nl/artikel/2372746-christenunie-medisch-ethische-kwesties-wel-in-formatie-bespreken.html

En de CU kan moeilijk aan hun achterban uitleggen dat ze wel akkoord gaan met deze wet. Ik kan met niet zo goed voorstellen wat je daarvoor als compensatie zou kunnen geven om het wel acceptabel te krijgen. Het is gewoon te principieel. Zelfde probleem speelt nog sterker bij de SGP. Ik gok op JA21 als ze goed onderhandelen. Ze hebben een grote troef omdat ze ook eerste kamer leden hebben, en Joost Eerdmans die in Rotterdam heeft laten zien dat hij kan samenwerken met hele verschillende partijen.

Ja21 is tegen Europa en klimaat, daar gaat D66 echt niet mee regeren.

RosaMontana schreef op 02-04-2021 om 20:44:

Ja21 is tegen Europa en klimaat, daar gaat D66 echt niet mee regeren.

Joost Eerdmans heeft in Rotterdam al laten zien dat hij daar mee kan werken. Dus daar zijn wel compromissen over te sluiten.

Daglichtlamp schreef op 02-04-2021 om 20:54:

[..]

Joost Eerdmans heeft in Rotterdam al laten zien dat hij daar mee kan werken. Dus daar zijn wel compromissen over te sluiten.

Klimaat en Europa spelen niet of nauwelijks op gemeentelijk niveau.

RosaMontana schreef op 02-04-2021 om 20:44:

Ja21 is tegen Europa en klimaat, daar gaat D66 echt niet mee regeren.

Ik denk dat de verschillen tussen VVD en GroenLinks minstens zo groot zijn 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.