Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Geloven jullie Rutte?

"Omtzigt positie elders" staat er in de notities van Ollongren. Rutte een week geleden "ik en Kaag hebben niet over Omtzigt gesproken". Rutte vandaag (nadat het even duurde voordat de gespreksverslagen kwamen): "ik heb een ministersfunctie voor Omtzigt voorgesteld". 

Wat denken jullie hiervan?


ïk ben trouwens ook tegen klimaat (van vandaag, die koude wind)

gr Angela

Als je uit gaat van VVD, D66 en CDA (wat toch meest aannemelijk is) dan moet daar sowieso nog iets bij.

Een linkse partij? Die willen niet 'als enige linkse partij' meedoen.

CU of Ja21? Daar gaat D66 nooit mee akkoord. En terecht! 

Dus volgens mij blijft alleen Volt over als serieuze en acceptabele kandidaat. 

MeikeT schreef op 02-04-2021 om 20:56:

[..]

Klimaat en Europa spelen niet of nauwelijks op gemeentelijk niveau.

Qua klimaatbeleid vergis je je daarin. Een grote stad als Rotterdam besteed daar letterlijk miljoenen aan. Vergeet niet dat veel uitvoering van klimaatbeleid gewoon op het bordje van gemeenten ligt. Rotterdam heeft daar altijd een tamelijk ambitieuze agenda in gehad.

https://www.trouw.nl/cs-bd305448

"In één etmaal ontplofte het gezag van premier Rutte. Wordt dit het begin van een andere politieke cultuur?"

Als je je site- cookies verwijdert na een paar artikelen kun je weer Trouw lezen.

gr Angela

Daglichtlamp schreef op 02-04-2021 om 21:22:

[..]

Qua klimaatbeleid vergis je je daarin. Een grote stad als Rotterdam besteed daar letterlijk miljoenen aan. Vergeet niet dat veel uitvoering van klimaatbeleid gewoon op het bordje van gemeenten ligt. Rotterdam heeft daar altijd een tamelijk ambitieuze agenda in gehad.

Nee, wat Rotterdam doet is maatregelen nemen tegen hittestress en wateroverlast. Ze teden niet op tegen de oorzaken.

Jippox schreef op 02-04-2021 om 21:00:

Als je uit gaat van VVD, D66 en CDA (wat toch meest aannemelijk is) dan moet daar sowieso nog iets bij.

Een linkse partij? Die willen niet 'als enige linkse partij' meedoen.

CU of Ja21? Daar gaat D66 nooit mee akkoord. En terecht!

Dus volgens mij blijft alleen Volt over als serieuze en acceptabele kandidaat.

CU heeft tegen de motie van wantrouwen gestemd, dus die is 'binnen'.

MeikeT schreef op 02-04-2021 om 21:35:

[..]

Nee, wat Rotterdam doet is maatregelen nemen tegen hittestress en wateroverlast. Ze teden niet op tegen de oorzaken.

Klopt niet, mijn eerste googlehit toen ik zocht: https://www.rotterdam.nl/bestuur-organisatie/nieuwe-energie/1719_9023_Aanpak-Nul-Emissie-Mobiliteit.pdf

Daar lees je onder ander het huidige collegetarget: De stijging van de CO2-uitstoot wordt in deze college periode omgebogen naar een dalende trend die leidt tot 49% CO2-reductie in 2030, gemeten t.o.v. het jaar 1990.

MeikeT schreef op 02-04-2021 om 21:36:

[..]

CU heeft tegen de motie van wantrouwen gestemd, dus die is 'binnen'.

Die neem ik terug. Gert-Jan Segers heeft kabinetsdeelname onder Rutte uitgesloten. https://www.nu.nl/politiek/6125699/christenunie-sluit-kabinetsformatie-met-rutte-als-premier-uit-te-veel-gebeurd.html

Daglichtlamp schreef op 02-04-2021 om 21:45:

[..]

Klopt niet, mijn eerste googlehit toen ik zocht: https://www.rotterdam.nl/bestuur-organisatie/nieuwe-energie/1719_9023_Aanpak-Nul-Emissie-Mobiliteit.pdf

Daar lees je onder ander het huidige collegetarget: De stijging van de CO2-uitstoot wordt in deze college periode omgebogen naar een dalende trend die leidt tot 49% CO2-reductie in 2030, gemeten t.o.v. het jaar 1990.

Dat gaat over het weren van vervuilende auto's uit de binnenstad en zo. Opnieuw: mitigerende maatregelen en heel lokaal. Die auto's stoten hun uitlaatgassen dan gewoon net buiten Rotterdam uit. Dat doet niets voor de klimaatverandering. Rotterdam kan niets met het verminderen van de uitstoot van auto's in het algemeen. Met het verlagen van de uitstoot van vrachtschepen mondiaal. Het laten staan van oerbossen. Het halveren van de vleesconsumptie. Dat zijn geen klimaatmaatregelen maar lokale hindermaatregelen.

'Zal volt goede bewindslieden kunnen leveren?' Je kunt ook meedoen zonder ministers te leveren, gedoogconstructie heet dat. Daarin is Volt waarschijnlijk betrouwbaarder dan de PVV indertijd.

'En als de wil van de kiezer gerespecteerd moet worden, moet de PVV ook meeregeren.' Als iets in de afgelopen jaren duidelijk is geworden, dat is het wel dat Wilders (de rest doet er niet toe) niet wil regeren, ongeacht wat de kiezers zeggen: hij gaat daar zijn vingers niet aan branden. Hij zit veilig in de oppositie, zetel gegarandeerd tot aan zijn pensioen.

Tsjor

'CU of Ja21? Daar gaat D66 nooit mee akkoord. En terecht' Hoezo terecht?

CU wil afspraken over 'voltooid leven' in het regeerakkoord, D66 wil het tot een vrije kwestie in de kamer maken, waar ieder dan naar eigen eer en geweten over mag stemmen. Ik zou, als ik de CU was, erop vertrouwen dat het wetsvoorstel vervolgens in de tweede kamer wordt weggestemd. Dan is het van de baan.

Mocht er behoefte aan zijn om die discussie te hervatten, dan zou dat onder een andere noemer moeten: wat kunnen we doen voor mensen die 'oud en verzadigd van jaren' (Gen. 25,3) zijn, mensen die aan het einde van hun leven (hoe bepaal je dat?) levensmoe zijn, voor wie de dood te lang op zich laat wachten. De term 'voltooid leven' moet absoluut verdwijnen uit het euthanasiewoordenboek.

Joost Eerdmans zal alles wel willen doen om mee te regeren, maar de vraag is inderdaad of je daarmee wil samenwerken.

Tsjor

Ik zie twee opties: VVD, D66, CDA en een kleine partij gaan door, maar eisen van de VVD dat er een andere premier komt; of 8 kleine partijen gaan met elkaar rond de tafel zitten, ieder heeft zijn eigen issues, maar uiteindelijk zullen ze dan bereid moeten zijn om de verantwoordelijkheid voor een heel beleidsterrein en de volle regeringsverantwoordelijkheid te nemen. Dat doet wel recht aan de kiezers: wij stemmen niet voor wie in de oppositie mag aan zitten.

Tsjor

tsjor schreef op 03-04-2021 om 09:56:

Ik zie twee opties: VVD, D66, CDA en een kleine partij gaan door, maar eisen van de VVD dat er een andere premier komt; of 8 kleine partijen gaan met elkaar rond de tafel zitten, ieder heeft zijn eigen issues, maar uiteindelijk zullen ze dan bereid moeten zijn om de verantwoordelijkheid voor een heel beleidsterrein en de volle regeringsverantwoordelijkheid te nemen. Dat doet wel recht aan de kiezers: wij stemmen niet voor wie in de oppositie mag aan zitten.

Tsjor

Ik heb nog eens geteld, maar ik kom echt niet tot een realistische coalitie zonder de VVD. De VVD lijkt toch echt massaal achter Rutte te gaan staan. Waarschijnlijk deels ook bij gebrek aan opvolger, maar dat was bij de PvdA geen beletsel om Asscher weg te sturen. De VVD lijkt hier de meest stabiele partij te zijn. (en de VVD kiezers lijken ook massaal achter Rutte te staan, dus ik denk dat ze ook niet bang zijn voor het scenario met nieuwe verkiezingen). Klein links heeft met nieuwe verkiezingen alleen maar te verliezen denk ik, als dat uitdraait op een tweestrijd tussen Rutte en Kaag verliezen zij vooral stemmen aan D66.

'k heb nog eens geteld, maar ik kom echt niet tot een realistische coalitie zonder de VVD.' Zeker niet in de lijn der verwachting, maar ook niet onmogelijk. Het zou ook de kleine partijen in elk geval duidelijk maken dat standpunten tijdens campagnes mogelijk ook omgezet moeten worden naar beleid en bestuur, niet alleen voor de kleine achterban, maar voor het hele land, in overleg met Europa, voor het oog van de hele wereld.

CDA, D66, GL, PvdA, SP, CU en Pvdd zitten al langere tijd in de tweede kamer. He tis ook een kans om verantwoordelijkheid te nemen.

Tsjor

tsjor schreef op 03-04-2021 om 11:50:

'k heb nog eens geteld, maar ik kom echt niet tot een realistische coalitie zonder de VVD.' Zeker niet in de lijn der verwachting, maar ook niet onmogelijk. Het zou ook de kleine partijen in elk geval duidelijk maken dat standpunten tijdens campagnes mogelijk ook omgezet moeten worden naar beleid en bestuur, niet alleen voor de kleine achterban, maar voor het hele land, in overleg met Europa, voor het oog van de hele wereld.

CDA, D66, GL, PvdA, SP, CU en Pvdd zitten al langere tijd in de tweede kamer. He tis ook een kans om verantwoordelijkheid te nemen.

Tsjor

Om 12 uur een extra NOS-journaal ...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.