Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


Wachten tot de schoolbesturen met hun Lumpsumregelingen geld vrijmaken voor een verantwoord ventilatiesysteem tbv de gezondheid van leerlingen? Dream on! Zolang de overheid dat niet op zich neemt gaat het niet structureel gebeuren. En deze overheid investeert niet eens in betere zorg en ic-capaciteit, laat staan in ventilatiesystemen voor leerlingen en studenten. Of je nou voor of tegen bent: vaccineren is makkelijker en goedkoper.

Het blijft zwabberen tussen economische belangen, verschillende onderzoeken naar welzijn van leerlingen, aerosolen etc. Leerlingen en studenten moeten daar niet de prijs voor betalen als de risico's zo klein zijn.

Met het aanpassen van scholen zijn geen miljoenen maar miljarden gemoeid. Het is veel moeilijker en daardoor duurder om een installatie aan te leggen waar het ontwerp van het gebouw er geen rekening mee heeft gehouden. Waar moeten die miljarden vandaan komen? Uit de pot voor het bijspijkeren van de leerlingen? 

Vergeet niet dat het bij grote scholencombinaties het ook nog europees moet worden aanbesteed. Zelfs als je vorig jaar maart al begonnen zou zijn met het aanpassen dan heb je dat voor komend schooljaar nog niet gedaan. 

Tango

Tango

25-06-2021 om 16:50 Topicstarter

AnneJ schreef op 25-06-2021 om 08:21:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zorgen-over-coronabesmettingen-op-scholen-advocatenteam-eist-veiliger-onderwijs/

Er zijn te weinig mensen, ouders, politici, scholen, die er van overtuigd zijn dat het veiliger moet op scholen. Teveel werd gehamerd vanaf het begin dat kinderen niet besmettelijk zouden zijn, niet ziek zouden worden, mishandeld zouden worden als ze niet naar school gaan. Dat heeft voor scholen en kinderen een onveilige sfeer gecreëerd. Daar hebben we nu nog de naweeën van.

"In september verhuisde Blok met zijn gezin naar Italië, waar het coronabeleid veel strenger is. "Wij zijn hier echt naartoe gevlucht. De kinderen gaan nu veilig naar een Italiaanse school waar leraren en leerlingen regelmatig worden getest en de kinderen mond-neusmaskers opdoen zodra ze van hun bureau opstaan.

Voor Leo en Mathilde is het Italiaanse onderwijs wel even wennen. "We missen de school in Amsterdam en onze vriendjes, maar hier zijn we tenminste veilig. We moeten een mondkapje op en zitten met minder kinderen in de klas dan in Nederland. En de leraren letten er goed op dat we afstand van elkaar houden."

Het is wel zuur als je kind nu nog ziek wordt omdat het op school te weinig beschermd wordt en het virus waart nog steeds rond.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/onderzoek/long-covid

Je kunt jezelf en je kinderen opgeven om mee te doen aan het onderzoek daarnaar.

Ik vind het pas echt zuur als je zo'n beslissing neemt waar je kinderen de dupe van zijn. Moet er niet aan denken om met mijn kinderen, om zo'n reden, naar Italië te verhuizen. Ik weet niet hoe oud de kinderen uit het verhaal zijn, heb het niet gelezen, maar ik vind dat echt sneu. 

Toevallig kennen wij een gezin die sinds een half jaar naar Italië verhuisd zijn, niet in verband met COVID.

Scholen hebben daar inderdaad strengere COVID regels, maar ook daar heerst het soms op scholen.Kinderen zijn ook 3 of 4 weken thuis geweest in verband met code rood.

 Wat daar echt goed geregeld is, is dat in geval van een Corona besmetting in de klas, heel de klas in quarantaine moet, ik meen voor 10 dagen. Maar  wat dan anders is is dat school regelt gratis Corona test, en pas als die een negatieve uitslag ontvangen hebben mag kind weer naar school, sjoemelen kan dus niet.

https://www.ad.nl/binnenland/installatiebedrijven-scholen-deden-te-weinig-aan-ventilatie-voor-heropening~aa450a97/

Ook de installatiebedrijven vinden dat de scholen te weinig aan verbetering van de luchtkwaliteit hebben gedaan.

Gisteren de eerste dag zonder dat iemand overleden is aan corona. Dat mag toch wel even vermeld worden, na anderhalf jaar.

Tsjor

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

27-06-2021 om 09:27

tsjor schreef op 27-06-2021 om 09:24:

Gisteren de eerste dag zonder dat iemand overleden is aan corona. Dat mag toch wel even vermeld worden, na anderhalf jaar.

Tsjor

Niet de eerste keer toch? Vorig jaar zomer hebben we ook dagen gehad zonder overlijdens of zonder IC opnames.

Je hebt gelijk, in juli en augustus 2020 waren er een paar weken zonder overledenen. Gecombineerd met de huidige vaccinatiegraad (vaccins waren toen nog niet beschikbaar) voelt het toch anders, toch meer als het licht aan het einde van de tunnel.

Tsjor

AnneJ schreef op 26-06-2021 om 07:53:

https://www.ad.nl/binnenland/installatiebedrijven-scholen-deden-te-weinig-aan-ventilatie-voor-heropening~aa450a97/

Ook de installatiebedrijven vinden dat de scholen te weinig aan verbetering van de luchtkwaliteit hebben gedaan.

Wij van wc-eend adviseren wc-eend. 

Maar het klopt, er is weinig aan gedaan, voornamelijk omdat er niet genoeg geld voor was.

https://twitter.com/janinegibson/status/1409453440246468609

Scholen in Engeland hebben inmiddels veel besmettingen en sluitingen. En het idee dat daar te weinig over wordt bericht in de media.

"Janine Gibson@janinegibson·28 jun.In case you are not close to London education system right now, let me inform you that the schools are in absolute chaos4471,8K4,9KJanine Gibson@janinegibson

Als antwoord op @janinegibsonCovid running rampant, the schools are trying to minimise the contacts who have to self isolate but it doesn’t seem possible to me to shut it down this time - it’s gone round by the time they can get them out

Anne, er is in Nederland nog 1, ja, nog 1 veiligheidsregio die de status 'ernstig' heeft. Dat is niet het hoogste risico niveau, daar zit geen enkele regio meer. De verwachting is dat volgende week er geen een regio meer in 'ernstig' zit.  

18 hebben er zorgelijk en de overige 10 hebben waakzaam. De chaos die er in Engeland is is er hier niet. De scholen zijn met een week of 3 voor langere tijd dicht. 

Er is vandaag niemand opgenomen op de IC. 

Je blijft maar roepen en roepen maar overtuigen doet het niet meer, voor zover het het ooit gedaan heeft. 

Wat ik wel heel benieuwd naar ben is waarom de Delta variant ons nog niet zoveel ellende heeft bezorgd, is de enige reden dat aantal vaccinaties net die voorsprong geeft (dat we er vooruit rennen zeggen)? 

gr Angela

Angela1967 schreef op 29-06-2021 om 22:32:

Wat ik wel heel benieuwd naar ben is waarom de Delta variant ons nog niet zoveel ellende heeft bezorgd, is de enige reden dat aantal vaccinaties net die voorsprong geeft (dat we er vooruit rennen zeggen)?

gr Angela

Ik gok dat Pfizer vs AstraZenica toch positief uitpakt voor ons. Bovendien zit er in GB een half jaar tussen beide prikken. Maar in GB waren de problemen al drie keer heel erg groot. Te laat ingrijpen in combinatie met migrantengroepen en slechtere gezondheid is het vermoeden. En wij zitten nu zo laag dat het niet zoveel uitmaakt dat Delta besmettelijker is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.