Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


Tango

Tango

24-06-2021 om 22:34 Topicstarter

AnneJ schreef op 23-06-2021 om 23:34:

MIj lijkt dat scholen en collegezalen pas open kunnen als zoveel mogelijk mensen de kans hebben gekregen om gevaccineerd te worden. Dan pas.

Maar na de zomervakantie, in september, heeft toch iedere 18+-er die gevaccineerd wil worden die kans gekregen? Lijkt mij dus dat er dan gewoon gestudeerd kan worden. Of zie ik nou iets over het hoofd?

Wat je over het hoofd ziet is hoe de deltavariant zich gedraagt en eventuele nieuwe mutaties en of we na de zomer te maken krijgen met een uitbraak vanwege risico's gelopen door te vliegen en in het buitenland, landen met de deltavariant bijvoorbeeld, op vakantie te gaan en/of overigens te weinig maatregelen in acht worden genomen. 

En daarom is de vraag ook om pubers te vaccineren, dat vermindert de kans op een hoger besmettingscijfer en meer zieke mensen. En het is nog maar de vraag of het een 'seizoensgriepje' wordt, de nasleep kan heftiger zijn dan verwacht.

https://www.ad.nl/politiek/de-jonge-inenten-kinderen-vanaf-12-is-onmisbaar-bij-coronabestrijding-in-najaar~aa9d89df/

"Diverse landen hebben al definitief besloten tot het prikken van kinderen: onder meer Duitsland, Frankrijk, Spanje, de VS en Canada zijn al bezig of hebben een startdatum. RIVM-directeur Jaap van Dissel benadrukte onlangs al dat het flink scheelt in het najaar: ,,Het is aan de politiek, de modelleurs hebben het wel alvast doorgerekend. En dan zie je dat de reproductiewaarde in de winterperiode met zo’n 15 procent afneemt als je kinderen vanaf 12 jaar ook hebt ingeënt. Dat kan van belang zijn om de verspreiding ook in die periode laag te houden."

Tango schreef op 24-06-2021 om 22:34:

[..]

Maar na de zomervakantie, in september, heeft toch iedere 18+-er die gevaccineerd wil worden die kans gekregen? Lijkt mij dus dat er dan gewoon gestudeerd kan worden. Of zie ik nou iets over het hoofd?

Nee dat klopt hoor! Zelfs mijn 16- jarige is dan al volledig gevaccineerd. Voor half augustus is iedereen boven de 18 en de griepprik groep onder de 18 helemaal gevaccineerd. De immuniteit zit nu al op 70 procent,  daar komen de komende weken nog een paar miljoen prikken bij. Het gaat gewoon ontzettend goed en daarbij komt dat wij grotendeels met Pfizer prikken en dat blijkt nu toch ook bij de varianten het beste vaccin. Dus corona zal hooguit nog rond gaan onder kinderen en onder relatief kleine groepen niet-gevaccineerden. 

AnneJ schreef op 24-06-2021 om 19:04:

[..]

Ook zo'n drogreden, omdat het niet veilig kán moet de maatregel maar helemaal niet gelden. En uiteraard zoek je oplossingen en dan wel veilige oplossingen.

Wat mij hindert is redenatie als: ze (de leerlingen) zijn al zoveel te kort gekomen, ze hebben recht op onderwijs. We zitten nog steeds in een pandemie, dat heeft wat mij betreft echt nog even prioriteit en je zult creatief moeten zijn om alternatief aanbod te regelen. En dat kan echt. En dan stoort het mij ook als ik zo'n tribune vol met pubers zie in een school, op tv, met de leerkracht erbij. Wel veel ruimte er omheen maar men zit bijkans bij elkaar op schoot en de leerkracht zegt er niets van!

Nee, dat hoeft niet want van het begin af aan hebben we afgesproken dat de jongeren zielig zijn, zelf niet hoeven na te denken en zich niet hoeven te storen. Dat doen ze dan ook niet.

De 1,5 meter afstandsegel is voor scholieren in school afgeschaft. Anders was een volledige heropening ook niet mogelijk. Ze zitten gewoon weer met 28 naast elkaar in de schoolbanken en weer met de hele meute in de aula waar ze met geen mogelijkheid afstand kunnen houden, wat nog wel lukte toen er met halve klassen gewerkt werd. Dus jij kan je storen aan die tribune vol leerlingen en een docent die daar niks van zegt maar dat is niet in perspectief met de huidige situatie. 

AnneJ schreef op 25-06-2021 om 07:43:

https://www.ggdkennemerland.nl/nieuws/2021/05/Nieuw-onderzoek-naar-long-COVID-klachten-bij-kinderen

ja en? Dit is een onderzoek naar de vraag hoe vaak long COVID klachten voorkomen bij kinderen na besmetting. Kennelijk is dat beeld nog niet duidelijk. Maar je hoeft toch niet te wachten op de uitkomst om gewoon onderwijs weer te gaan geven? Er zullen in de komende jaar nog heel veel onderzoeken gestart worden naar COVID, mag ik hopen. Maar dat lijkt me geen reden om te wachten op het verder openen van de maatschappij. 
Waarom zo angstig AnneJ?. Een risicoloze maatschappij bestaat niet en was er voorheen ook niet. Maar het lijkt net of de lat tijdens de pandemie plots hoger is gelegd, waardoor terugkeer naar een soort normaal niet mag. 

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zorgen-over-coronabesmettingen-op-scholen-advocatenteam-eist-veiliger-onderwijs/

Er zijn te weinig mensen, ouders, politici, scholen, die er van overtuigd zijn dat het veiliger moet op scholen. Teveel werd gehamerd vanaf het begin dat kinderen niet besmettelijk zouden zijn, niet ziek zouden worden, mishandeld zouden worden als ze niet naar school gaan. Dat heeft voor scholen en kinderen een onveilige sfeer gecreëerd. Daar hebben we nu nog de naweeën van. 

"In september verhuisde Blok met zijn gezin naar Italië, waar het coronabeleid veel strenger is. "Wij zijn hier echt naartoe gevlucht. De kinderen gaan nu veilig naar een Italiaanse school waar leraren en leerlingen regelmatig worden getest en de kinderen mond-neusmaskers opdoen zodra ze van hun bureau opstaan.

Voor Leo en Mathilde is het Italiaanse onderwijs wel even wennen. "We missen de school in Amsterdam en onze vriendjes, maar hier zijn we tenminste veilig. We moeten een mondkapje op en zitten met minder kinderen in de klas dan in Nederland. En de leraren letten er goed op dat we afstand van elkaar houden."

Het is wel zuur als je kind nu nog ziek wordt omdat het op school te weinig beschermd wordt en het virus waart nog steeds rond.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/onderzoek/long-covid

Je kunt jezelf en je kinderen opgeven om mee te doen aan het onderzoek daarnaar.

Als je verstandig nadenkt dan ben je angstig.

Het kamerdebat gisteren was gelukkig stevig. Ook een motie van Lisa Westerveld over het nagaan waarom, ondanks fondsen en noodzaak er nog te weinig wordt gedaan om schoolgebouwen te voorzien van goede luchtcirculatie.

We investeren in de toekomst. Het is niet het laatste virus dat ineens wereldwijd opduikt.

AnneJ schreef op 25-06-2021 om 08:23:

Als je verstandig nadenkt dan ben je angstig.

Alleen jammer dat angst en slechte raadgever is. Dit om er ook maar eens een spreekwoord tegenaan te gooien. 

Met gezond verstand kom je verder. Dan ga je ook denken in oplossingen in plaats van in problemen. 

AnneJ schreef op 25-06-2021 om 08:21:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zorgen-over-coronabesmettingen-op-scholen-advocatenteam-eist-veiliger-onderwijs/

Er zijn te weinig mensen, ouders, politici, scholen, die er van overtuigd zijn dat het veiliger moet op scholen. Teveel werd gehamerd vanaf het begin dat kinderen niet besmettelijk zouden zijn, niet ziek zouden worden, mishandeld zouden worden als ze niet naar school gaan. Dat heeft voor scholen en kinderen een onveilige sfeer gecreëerd. Daar hebben we nu nog de naweeën van.

"In september verhuisde Blok met zijn gezin naar Italië, waar het coronabeleid veel strenger is. "Wij zijn hier echt naartoe gevlucht. De kinderen gaan nu veilig naar een Italiaanse school waar leraren en leerlingen regelmatig worden getest en de kinderen mond-neusmaskers opdoen zodra ze van hun bureau opstaan.

Voor Leo en Mathilde is het Italiaanse onderwijs wel even wennen. "We missen de school in Amsterdam en onze vriendjes, maar hier zijn we tenminste veilig. We moeten een mondkapje op en zitten met minder kinderen in de klas dan in Nederland. En de leraren letten er goed op dat we afstand van elkaar houden."

Het is wel zuur als je kind nu nog ziek wordt omdat het op school te weinig beschermd wordt en het virus waart nog steeds rond.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/onderzoek/long-covid

Je kunt jezelf en je kinderen opgeven om mee te doen aan het onderzoek daarnaar.

Ongelofelijk triest voor die kinderen  

Sammy70

Sammy70

25-06-2021 om 08:43

AnneJ schreef op 25-06-2021 om 08:21:


citeer je nu een art uit okt over een verhuizing naar Italië vorig jaar zomer om je punt te maken? Wat erg.

Corona is geen grap, we namen en nemen het bloedserieus. We hebben afstand gehouden, mondkapjes gedragen, geen feestjes gevierd en zijn niet naar het buitenland geweest. We worden keurig ingeënd en blijven ook daarna voorzichtig. 

Meer kunnen we niet doen. Het virus is niet weg, varianten horen daarbij en we zullen ermee moeten dealen. School, werk, sporten, vrije tijd, het leven gaat door en het kan gelukkig weer. Waarschijnlijk zijn er in Oktober weer meer besmettingen, dat gevoel heb ik ook. Maar niemand heeft gezegd dat dit onzin is, daarom vaccineren we dan ook. 

Moeten we in afwachting daarop dan niet versoepelen? Leven in angst voor wat misschien (weer) komen gaat? En ja, ook ik heb ernstig zieke mensen gehad in mijn omgeving door Corona, ook mensen hierdoor verloren. Heel triest. Maar ondanks dat, het leven gaat door. Voorzichtig, maar zeker niet met angst. Wat minder ermee bezig zijn helpt daarbij. Op de hoogte zijn van de regels, je inenten en het toch wat loslaten. Wat komt dat komt en dealen we dan weer mee.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

25-06-2021 om 09:44

wil40 schreef op 25-06-2021 om 09:18:

Corona is geen grap, we namen en nemen het bloedserieus. We hebben afstand gehouden, mondkapjes gedragen, geen feestjes gevierd en zijn niet naar het buitenland geweest. We worden keurig ingeënd en blijven ook daarna voorzichtig.

Meer kunnen we niet doen. Het virus is niet weg, varianten horen daarbij en we zullen ermee moeten dealen. School, werk, sporten, vrije tijd, het leven gaat door en het kan gelukkig weer. Waarschijnlijk zijn er in Oktober weer meer besmettingen, dat gevoel heb ik ook. Maar niemand heeft gezegd dat dit onzin is, daarom vaccineren we dan ook.

Moeten we in afwachting daarop dan niet versoepelen? Leven in angst voor wat misschien (weer) komen gaat? En ja, ook ik heb ernstig zieke mensen gehad in mijn omgeving door Corona, ook mensen hierdoor verloren. Heel triest. Maar ondanks dat, het leven gaat door. Voorzichtig, maar zeker niet met angst. Wat minder ermee bezig zijn helpt daarbij. Op de hoogte zijn van de regels, je inenten en het toch wat loslaten. Wat komt dat komt en dealen we dan weer mee.

Hear! Hear!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.