Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


Ik denk dat Delta duidelijk maakt dat een hoge vaccinatiegraad heel erg belangrijk is. Zonder Delta hadden ze van mij de pubers niet hoeven vaccineren. De mensen die weigeren zullen vroeg of laat wel besmet raken, want verdwijnen zal corona niet. 

Ik las dat 90 procent van de jongeren tussen 16 en 25 zich wil laten inenten. Heel erg hoog. Mogen we trots op zijn. 

Ysenda schreef op 29-06-2021 om 22:00:

Anne, er is in Nederland nog 1, ja, nog 1 veiligheidsregio die de status 'ernstig' heeft. Dat is niet het hoogste risico niveau, daar zit geen enkele regio meer. De verwachting is dat volgende week er geen een regio meer in 'ernstig' zit.

18 hebben er zorgelijk en de overige 10 hebben waakzaam. De chaos die er in Engeland is is er hier niet. De scholen zijn met een week of 3 voor langere tijd dicht.

Er is vandaag niemand opgenomen op de IC.

Je blijft maar roepen en roepen maar overtuigen doet het niet meer, voor zover het het ooit gedaan heeft.

Als zelfs onze nationale kindermishandelingsvoorzittervandekinderartsen erkent dat we na de zomer hoogstwaarschijnlijk aanlopen tegen een vierde golf, en daarom de pubers ook mogen laten inenten, en minister De Jonge begint vast huis aan huis zelftesten uit te delen aan iedereen om na de vakantie te gebruiken, dan weet je dat er weer veel te luchtig gesproken wordt over het einde van de lockdown. Dat zet weer een hoop mensen op het verkeerde been en dat wordt weer een tegenvaller na de zomer.

Jammer hoor. Beetje discipline nu en we zouden die vierde golf kunnen voorkomen, maar helaas zit dat er niet in.

Waarom zeur je zo over discipline? Waarom zeur je niet over mensen die zich niet willen laten vaccineren? Of over scholen die geen ventilatie hebben geregeld?

je kunt toch niet gaan klagen over discipline als de overheid maatregelen opheft?

je kunt zelf wat anders doen maar klagen?

gr Angela

Ik zeur waar ik over wil zeuren.

Ik blijf het jammer vinden dat we hier zo'n laissez-faire beleid hebben de hele tijd. En ja, ik snap het, geen draagvlak, teveel lobby, ergens moet een knoop doorgehakt, maar ja, ik ga in elk geval niet mee in het koor dat we nu wel zo'n beetje klaar zijn en waar zeur je nu nog over?

Pief schreef op 29-06-2021 om 23:12:

 Zonder Delta hadden ze van mij de pubers niet hoeven vaccineren.

Het is geen kwestie van de pubers laten vaccineren. Er wordt niemand tegen zijn of haar wil gevaccineerd (alhoewel het die ene vader op het Journaal in verband met vakantie wel handig leek als het hele gezin gevaccineerd werd en hij besliste - ben benieuwd hoe hij dat gaat uitvoeren). Het is een kwestie van de pubers het vaccin niet onthouden. Maar waarom zou je hen dwingen zich als enigen in de maatschappij te testen voor ze ergens heen kunnen? Waarom zouden zij zich niet mogen laten beschermen tegen MIS-C en long covid als ze dat willen. Waarom zouden zij zich niet mogen laten vaccineren in de hoop dat de scholen en de sportclubs dan niet weer gesloten worden?

Omdat er ook (hele kleine) risico's kleven aan vaccineren.

Mijn pubers zijn in ieder geval blij dat zij zelf de afweging kunnen maken welk risico ze willen lopen en dat het vaccin hen niet ontzegd lijkt te gaan worden. De risico's van schoolsluiting, long covid en niet op reis kunnen lijken hen veel groter dan de kans op bijwerkingen. Fijn dat veel leeftijdsgenoten er ook zo over lijken te denken en dat de scholen dan hopelijk verder open kunnen blijven!

https://nos.nl/artikel/2387267-de-ethische-discussie-over-tieners-vaccineren-hoe-vertel-ik-dit-mijn-kinderen

Mijn kinderen doen het ook, maar een heel simpele overweging is het niet. 

Je ziet natuurlijk ook wat je wil zien. Helaas is op de valreep nog een oud collega van mij aan Corona overleden. HIj laat een vrouw en kinderen achter. Iedereen is heel erg verdrietig.

Het virus is nog niet klaar met ons.

Mijn zoon gaat ook vaccineren maar een echte afweging was het hier ook niet. Persoonlijk hadden ze van mij de jongeren nog wel even mogen overslaan. Hij stond echt niet te juichen bij de uitnodiging. 

Mijn kinderen wilden wel graag maar we hebben ook veel discussies gehad het afgelopen jaar over corona, corona maatregelen, en de oplossingen voor de pandemie. We hebben het uitgebreid gehad over de verschillende vaccins, de argumenten voor en tegen vaccinatie, de wetenschappelijke consensus.... gebaseerd op de feiten is de keuze voor het vaccin volkomen logisch. Het individuele risico voor corona is misschien niet heel groot maar de maatschappelijke ontwrichting die het virus veroorzaakt heeft ook effect op de kinderen (schoolsluitingen, online lessen, geen sporten... )

Overigens denk ik dat de delta variant vanzelf voor problemen gaat zorgen hier... kijk maar naar Portugal... maar veel corona gevallen hoeft niet gelijk dramatisch te zijn. Dat zie je ook in het VK. Wel veel nieuwe gevallen elke dag, maar ziekenhuisopnames zijn stabiel en aantal doden is laag. 

Het is logisch om na het eerste doel ziekenhuizen niet vol laten lopen, nu de focus te richten op individuen niet ziek laten worden want corona is niet fijn. 

En daar kan ieder individu / gezin eigen keuzes in maken. 

Degenen die dat niet snappen en daar commentaar op leveren zullen dezelfde mensen zijn die het al nonsens vonden dat er überhaupt maatregelen genomen werden. Dus die hoef ik niet te overtuigen. 

gr Angela

AnneJ: corona blijft, er zullen ook mensen aan blijven overlijden, net als elk jaar mensen aan griep overlijden. Dat is heel vervelend voor de nabestaanden maar wel het leven. En ook hebben mensen lang of blijvende gevolgen na griep, ook dat zal blijven.

Je kunt niet de hele bevolking blijven opsluiten. Het besluit om de samenleving open te gooien kun je niet alleen baseren op dit virus de acute situatie is over, nu moeten we er mee leren leven. 

Dit zijn mensen die vol in het leven staan, dat is toch niet nodig als je daar wat tegen kunt doen. Had in elk geval gewacht tot iedereen gevaccineerd is denk ik dan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.