Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


Oke om de veiligheid en het feit dat school verplicht is, zou kunnen.....

Wat ik mij dan afvraag waarom je je zo fel keert tegen het openen van de scholen,  wat ook prima veilig kan als de jongeren zich laten vaccineren en dat ziet het wel naar uit, en dat we je hier niet horen over het openen van de entertainment sextor.

Overigens is studeren voor 18 plussers met een vwo diploma niet verplicht,  ze hebben immers een startkwalificatie ze doen dat "vrijwillig" om te werken aan hun toekomst.  Zij kiezen zelf voor onderwijs op locatie,  waarbij anderen kiezen voor vermaak op locatie. Ik zie het verschil niet. 

AnneJ schreef op 24-06-2021 om 09:40:

De partijen hebben zich niet uitgelaten over de omvang van de coronamaatregelen behalve de FvD en ik neem aan dat je daar niet op hebt gestemd Angela.

Het gaat niet over mij, hier, het gaat over jou. Jij bent het niet eens met het uitgangspunt en vindt dat de bevolking opgeofferd wordt aan een uitwaaierend virus. Er zijn verkiezingen geweest. Dus jij hebt gestemd op een partij van wie je vrij zeker wist dat ze strenge maatregelen zouden blijven propageren. Toch?

 Ik sta ambivalent tegenover de snelheid van het versoepelen maar ik vind het uitgangspunt 'zorg niet overbelasten' goed (geweest). Dat we een nieuwe fase ingaan waarbij we andere risico's gaan nemen is logisch. Dat we last hebben van een stagnerende formatie is pech. 

gr Angela

De VVD is juist behoorlijk behoudend mbt de coronamaatregelen. Een van de redenen dat ik moeite had om op deze partij te stemmen. Er zijn tal van partijen die er losser in zitten, zoals D66 en GroenLinks, maar die zwabberen wel behoorlijk van soepeler naar strenger en weer terug. 

Waar het mij om gaat is de prioriteitstelling, waarbij de jongeren in deze hele pandemie onderaan bungelen,  terwijl zij juist degenen zijn die het minst geraakt worden door het virus zelf. De strengste maatregelen, als laatste een vaccin. De consequenties voor hun opleiding en straks ook hun functioneren in hun eerste baan zijn heel groot. Ik heb stagaires online laten stage lopen en die studeren nu af zonder ooit bij een organisatie binnen te zijn geweest. Dat gaat straks enorm knellen. En dat zijn universitair opgeleiden,  voor hbo'ers en mbo'ers geldt dit nog veel sterker. 

Alles is in de afgelopen anderhalf jaar wel weer open geweest,  behalve het hoger onderwijs.  Daarom vind ik het onbegrijpelijk dat juist deze groep nu nog als enige wordt uitgezonderd en verder werkelijk alles weer gewoon mag. Iedereen die wil is half augustus geheel gevaccineerd. Ook de studenten,  ook hun docenten. Als er toch weer maatregelen nodig zouden zijn, pak dan een andere groep. Wees dan streng op thuis werken en pak werkgevers aan op hun verantwoordelijkheid. Of stop de clubjes van de ouderen een tijdje. Maakt mij niet uit wat, maar niet meer het onderwijs. Dat is bepalend voor de toekomst van heel veel jongeren. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-06-2021 om 10:01

AnneJ schreef op 24-06-2021 om 09:16:


Nee, eerst iedereen gevaccineerd en dan neem je zo'n besluit.


Jij wil een vaccinatieverplichting? Elke baby met 2 maanden ook een prik? Dát vind ik pas gevaarlijk.

Eind van de zomer heeft iedere volwassene, en waarschijnlijk ook een groot deel van de minderjarige kwetsbaren, een prik kunnen halen. Scholen zijn al bijna anderhalf jaar (deels) dicht. Daar is de rek echt uit.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-06-2021 om 10:05

Pief schreef op 24-06-2021 om 09:59:r.

Alles is in de afgelopen anderhalf jaar wel weer open geweest, behalve het hoger onderwijs. Daarom vind ik het onbegrijpelijk dat juist deze groep nu nog als enige wordt uitgezonderd en verder werkelijk alles weer gewoon mag. Iedereen die wil is half augustus geheel gevaccineerd. Ook de studenten, ook hun docenten. Als er toch weer maatregelen nodig zouden zijn, pak dan een andere groep. Wees dan streng op thuis werken en pak werkgevers aan op hun verantwoordelijkheid. Of stop de clubjes van de ouderen een tijdje. Maakt mij niet uit wat, maar niet meer het onderwijs. Dat is bepalend voor de toekomst van heel veel jongeren.

Precies. Mijn jongvolwassenen zitten al anderhalf jaar thuis. Alleen vorig najaar was er af en toe een dagje les op locatie. Op één hand te tellen...

En ook nu hebben ze te horen gekregen dat komend studiejaar waarschijnlijk start met maximaal 1 dag per week fysiek. Terwijl winkels, horeca, bioscopen, festivals, vakanties naar het buitenland, vrijwel álles weer mogelijk is.

Coreopsis schreef op 24-06-2021 om 10:05:

[..]

Precies. Mijn jongvolwassenen zitten al anderhalf jaar thuis. Alleen vorig najaar was er af en toe een dagje les op locatie. Op één hand te tellen...

En ook nu hebben ze te horen gekregen dat komend studiejaar waarschijnlijk start met maximaal 1 dag per week fysiek. Terwijl winkels, horeca, bioscopen, festivals, vakanties naar het buitenland, vrijwel álles weer mogelijk is.

Absurd vind ik het. Ik heb er ook zo eentje thuis. Eerstejaars die na een jaar nog vrijwel niemand van zijn studie in het echt heeft gezien. Hoe triest is dat. Ik hoop dat er een petitie komt. Voor deze groep moeten we beter opkomen met zijn allen. Dit moet stoppen.

ik lees steeds dat veel van jullie jongeren blij zijn dat ze worden gevaccineerd (geweldig! dat ze 't doen) omdat ze dan anderen beschermen ... maar dat is toch niet zo?! Ze beschermen zichzelf dat ze niet zo heel ziek kunnen worden en daarmee kunnen ze de zorg/ic ontlasten.

Overigens hier onder aantal jongeren ook die vaccinatie-bereidheid: 'dan kan ik tenminste weer gewoon naar school/vakantie/festival/café' (vul maar in), en dat snap ik best 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-06-2021 om 10:17

Chiquita schreef op 24-06-2021 om 10:12:

ik lees steeds dat veel van jullie jongeren blij zijn dat ze worden gevaccineerd (geweldig! dat ze 't doen) omdat ze dan anderen beschermen ... maar dat is toch niet zo?! Ze beschermen zichzelf dat ze niet zo heel ziek kunnen worden en daarmee kunnen ze de zorg/ic ontlasten.

Overigens hier onder aantal jongeren ook die vaccinatie-bereidheid: 'dan kan ik tenminste weer gewoon naar school/vakantie/festival/café' (vul maar in), en dat snap ik best

Er liggen nauwelijks jongeren in het ziekenhuis met corona. Hun vaccinatie heeft dus ook nauwelijks invloed op de zorglast. De 30 minners doen het echt om ouderen te beschermen, maar vooral ook om daarmee als samenleving weer lucht te krijgen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-06-2021 om 10:21

Pief schreef op 24-06-2021 om 10:10:

[..]

Absurd vind ik het. Ik heb er ook zo eentje thuis. Eerstejaars die na een jaar nog vrijwel niemand van zijn studie in het echt heeft gezien. Hoe triest is dat. Ik hoop dat er een petitie komt. Voor deze groep moeten we beter opkomen met zijn allen. Dit moet stoppen.

Ja. Vorig jaar geen eindexamen, geen laatste schooldag, geen gala, geen uitreiking, geen na-je-examen-vakantie. Daarna geen introductieweek (ja, online...), geen contacten met medestudenten (ja, online...), geen docent die controleert of je écht met je hersenen erbij bent. Die hele bijzondere periode tussen puber en volwassen, als je net je eerste stappen in het "echte" leven zet, die is gewoon overgeslagen en nooit meer echt in te halen.

"

Er liggen nauwelijks jongeren in het ziekenhuis met corona. Hun vaccinatie heeft dus ook nauwelijks invloed op de zorglast. De 30 minners doen het echt om ouderen te beschermen, maar vooral ook om daarmee als samenleving weer lucht te krijgen."

Ze beschermen NIET de ouderen, ze kunnen nog steeds drager van het virus zijn en dus anderen besmetten

Er zijn inmiddels meer jongeren met long covid. De mensen met long covid hebben over het algemeen niet in het ziekenhuis gelegen, dus de ziekteverschijnselen zijn mild en te verdragen geweest, alleen de gevolgen op langere termijn zijn ernstiger dan verwacht. Waarom moet dat toch genegeerd worden?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5232924/long-covid-jongeren-klachten-onbegrip-onderzoek

Als dit klachten waren na een vaccinatie was het vaccin uit de handel gehaald.

Wat is dat voor sprookje dat jongeren zich ontzien vanwege de ouderen. Ja, ouderen werden eerder en ernstiger ziek en gingen dood, maar het coronavirus gaat ook niet voorbij aan jongeren en kinderen en het is helemaal niet gezegd dat alleen kwetsbare jongeren of kinderen erdoor geraakt worden. Dat weet niemand.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-06-2021 om 10:29

Chiquita schreef op 24-06-2021 om 10:26:

"

Er liggen nauwelijks jongeren in het ziekenhuis met corona. Hun vaccinatie heeft dus ook nauwelijks invloed op de zorglast. De 30 minners doen het echt om ouderen te beschermen, maar vooral ook om daarmee als samenleving weer lucht te krijgen."

Ze beschermen NIET de ouderen, ze kunnen nog steeds drager van het virus zijn en dus anderen besmetten

Huh? Dat schrijf ik toch? Met hun vaccinatie beschermen ze anderen.

Zelfs gevaccineerd kunnen jongeren het virus nog flink laten circuleren als ze weer hutjemutje in de collegebanken gaan zitten met honderden tegelijk, daar hebben ongevaccineerden last van en mensen waarbij het vaccin niet goed kon werken. Je wil geen voortijdige uitbraak forceren, daar gaan we nog last genoeg van krijgen.

Gelukkig zijn de hogescholen en universiteiten verstandiger. Die blijven op anderhalve meter, deels online, hybride zag ik afgelopen week een hogeschool die het lukte om een aantal studenten IRL in de zaal te zetten en de rest keek toe vanaf online.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-06-2021 om 10:42

AnneJ schreef op 24-06-2021 om 10:33:

Zelfs gevaccineerd kunnen jongeren het virus nog flink laten circuleren als ze weer hutjemutje in de collegebanken gaan zitten met honderden tegelijk, daar hebben ongevaccineerden last van en mensen waarbij het vaccin niet goed kon werken. Je wil geen voortijdige uitbraak forceren, daar gaan we nog last genoeg van krijgen.

Gelukkig zijn de hogescholen en universiteiten verstandiger. Die blijven op anderhalve meter, deels online, hybride zag ik afgelopen week een hogeschool die het lukte om een aantal studenten IRL in de zaal te zetten en de rest keek toe vanaf online.

Datzelfde geldt voor feestjes, vakanties, festivals, bioscopen, werkplekken, élke plek waar mensen dicht bij elkaar komen. En dat mag wel. Hoezo meten met twee maten.

Bovendien klopt wat je in de eerste alinea zegt niet. Het risico op besmetting en verspreiding is na vaccinatie echt enorm verminderd, hoewel niet nul. Je kunt niet altijd iedereen volledig beschermen.

"Datzelfde geldt voor feestjes, vakanties, festivals, bioscopen, werkplekken, élke plek waar mensen dicht bij elkaar komen. En dat mag wel. Hoezo meten met twee maten."

Dat vind ik zelf ook allemaal zeer onverstandig, moeten mensen allemaal zelf weten. Dat het mag wil niet zeggen dat het veilig is, er is een soort waterbed wat je hier en daar toestaat en verderop iets niet toestaat, of wat je echt niet meer tegen kunt houden zonder het leger er op af te sturen. Dat wil niet zeggen dat het veilig is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.