Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-06-2021 om 10:50

AnneJ schreef op 24-06-2021 om 10:46:

"Datzelfde geldt voor feestjes, vakanties, festivals, bioscopen, werkplekken, élke plek waar mensen dicht bij elkaar komen. En dat mag wel. Hoezo meten met twee maten."

Dat vind ik zelf ook allemaal zeer onverstandig, moeten mensen allemaal zelf weten. Dat het mag wil niet zeggen dat het veilig is, er is een soort waterbed wat je hier en daar toestaat en verderop iets niet toestaat, of wat je echt niet meer tegen kunt houden zonder het leger er op af te sturen. Dat wil niet zeggen dat het veilig is.

Gut zeg, dat kan toch ook met onderwijs. Gewoon op locatie voor wie wil. En wie dat niet wil of kan, via een online verbinding.

Ik vind het ook heel sneu voor sommige mensen, ook in mijn omgeving, met die 'knipperlichtzomer' dat ineens hun geplande reis niet doorgaat en dat ze moeten omboeken of dat niet duidelijk is of en hoe ze na afloop terugkomen.

Ja, familiebezoek kan ik snappen, maar dat je voor je plezier dat gedoe aangaat met QR-codes, PCR-testen, risico op gedoe zonder verzekering of garantie op terugkomst zonder gedoe.

Tuurlijk, de toeristenindustrie. Mijn gezondheid is me echter meer waard.

AnneJ schreef op 24-06-2021 om 10:50:

Ik vind het ook heel sneu voor sommige mensen, ook in mijn omgeving, met die 'knipperlichtzomer' dat ineens hun geplande reis niet doorgaat en dat ze moeten omboeken of dat niet duidelijk is of en hoe ze na afloop terugkomen.

Ja, familiebezoek kan ik snappen, maar dat je voor je plezier dat gedoe aangaat met QR-codes, PCR-testen, risico op gedoe zonder verzekering of garantie op terugkomst zonder gedoe.

Tuurlijk, de toeristenindustrie. Mijn gezondheid is me echter meer waard.

Daar gaan we weer. Hou het bij jezelf en doe niet zo neerbuigend over anderen. 

gr Angela

Angela1967 schreef op 24-06-2021 om 10:52:

[..]

Daar gaan we weer. Hou het bij jezelf en doe niet zo neerbuigend over anderen.

gr Angela

Ik refereer aan mijn posting 8 dagen geleden: 

Angela1967 schreef op 16-06-2021 om 09:10:

Dat heet 'leven' AnneJ. Niet alles is economisch gemotiveerd of 'gij zult geen plezier maken als niet alle verplichtingen eerst helemaal af zijn'. 
Persoonlijk vind ik het ook niet handig dat reizen behoorlijk vrijgegeven wordt en ook omdat ik stiekem hoop dat er definitief minder gevlogen gaat worden . . Maar ik probeer er wel voor te waken dat ik mensen veroordeel voor hun 'gewenning' zoals jij dat noemt. Jouw opofferingen zijn voor jou ook opofferingen, anders zou je ze niet noemen. Voor anderen is het onmogelijk om het te doen zoals jij het doet. Moeten zij vanwege die pandemie handelen zoals jij handelt? Eigenlijk zet je hen weg als 'slachtoffers van hun gewenning' en ben jij in staat om 'daar boven te staan' . .?

gr Angela

Coreopsis schreef op 24-06-2021 om 10:42:

[..]

Datzelfde geldt voor feestjes, vakanties, festivals, bioscopen, werkplekken, élke plek waar mensen dicht bij elkaar komen. En dat mag wel. Hoezo meten met twee maten.

Bovendien klopt wat je in de eerste alinea zegt niet. Het risico op besmetting en verspreiding is na vaccinatie echt enorm verminderd, hoewel niet nul. Je kunt niet altijd iedereen volledig beschermen.

Dat meten met 2 maten daar ben ik ook zo klaar mee.  Niet alleen van de overheid maar ook mensen in mijn directe omgeving.

Over een ander beslissen dat hij thuis moet werken kan niet als je niet precies weet wat iemands werk inhoud.

Het is zo gegaan Angela. Het virus wordt door een deel van de mensen, in de politiek en andere gremia, gebagatelliseerd en er zijn mensen die er sterker op inzetten om daar betere voorzorgen tegen te nemen. Daar mag je een mening over hebben.

Je kunt wel mensen persoonlijk verantwoordelijk houden, maar het is het hele sfeertje waarin dit soort dingen spelen. Daardoor denk ik krijg je mensen ook op het verkeerde been, behalve dat het ook lastig kan zijn om de overwegingen goed in beeld te krijgen. Meten met twee maten is zoiets. Er wordt een pakket aan maatregelen genomen en versoepeld. En als je de een versoepeld wil dat niet zeggen dat je dat met iets anders ook kan en moet doen want je heb je versoepeling al weggegeven of die versoepeling is beter te handhaven of vol te houden.

En dan maar blijven vergelijken alsof we niet in een pandemie zitten maar er worden douceurtjes uitgedeeld? Dat neem ik niemand persoonlijk kwalijk maar ik probeer het toch weer even uit te leggen.

AnneJ. Ik zie het meer in mijn omgeving, mensen die eigenlijk die de hele strenge maatregelen en isolatie wel een prettige bijkomstigheid vinden en die er zelf prima in gedijen. Je bagatelliseert heel vaak de pijn en verdriet die andere hebben met verminderd contact, omdat jij zelf daar kennelijk minder last van hebt. Je brengt dat echter onder het mom van allerlei "wetenschappelijke" bevindingen als long covid etc. Daarom vaccineert de jeugd zich toch ook? 

Onderwijs is een grondrecht en het niveau van de afgelopen 1,5 jaar is, zeker voor MBO, HBO en universitair, echt bedroevend geweest. Ik neem toch aan dat jij een loodgieter wil hebben die weet hoe die de lekkende kraan kan oplossen en niet alleen een youtube filmpje gezien heeft. Of een tandarts die weet hoe die een gaatje kan ontdekken en vullen? Ik heb 2 kinderen die afgelopen jaar zijn begonnen met de studie farmacie en biologie en totaal geen practicum hebben gehad. Ik heb zelf biologie gestudeerd en het is mij een raadsel hoe je goed onderwijs kan krijgen als je geen laboratorium werk kan uitvoeren. Al die nieuwe vaccins komen van mensen die deze studies hebben gedaan en dat echt niet vanaf hun eettafel hebben kunnen bedenken., Daar gaat heel veel laboratorium werk aan vooraf en dat is bij heeeeel veel studies afgelopen jaar niet gebeurd en kan ook niet meer worden ingehaald. Dus op langere termijn is slecht onderwijs ook slecht voor de maatschappij op heel veel vlakken en niet alleen economisch.


Het is niet of/of Duizendpoot. Er kan veel meer onderwijs gegeven worden op een veiliger manier. Maar gezien het gemixte sfeertje zal het ook na de zomer weer pappen en nathouden worden afgezien van die enkele scholen die het wel echt goed doen met het verbeteren van de luchtkwaliteit, afstand houden of grotere ruimtes inhuren, en mogelijkheden voor online en IRL goed inzetten. Ze zijn er wel.

Ik heb kennissen in twee laboratoria waar doorgewerkt wordt onder gecontroleerde omstandigheden. Het kan.

Duizendpoot schreef op 24-06-2021 om 12:15:

Ik heb 2 kinderen die afgelopen jaar zijn begonnen met de studie farmacie en biologie en totaal geen practicum hebben gehad. Ik heb zelf biologie gestudeerd en het is mij een raadsel hoe je goed onderwijs kan krijgen als je geen laboratorium werk kan uitvoeren. Al die nieuwe vaccins komen van mensen die deze studies hebben gedaan en dat echt niet vanaf hun eettafel hebben kunnen bedenken., Daar gaat heel veel laboratorium werk aan vooraf en dat is bij heeeeel veel studies afgelopen jaar niet gebeurd en kan ook niet meer worden ingehaald. Dus op langere termijn is slecht onderwijs ook slecht voor de maatschappij op heel veel vlakken en niet alleen economisch.

Daar heeft de universiteit dan wel iets laten liggen. Mijn dochter studeert biologie en als eerste mochten practica weer fysiek plaatsvinden op universiteiten. Zij heeft, lang voordat ze een dag per week weer mochten, 1 en soms 2 keer fysiek practica gehad per week.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-06-2021 om 12:35

Zussie schreef op 24-06-2021 om 12:32:

[..]

Daar heeft de universiteit dan wel iets laten liggen. Mijn dochter studeert biologie en als eerste mochten practica weer fysiek plaatsvinden op universiteiten. Zij heeft, lang voordat ze een dag per week weer mochten, 1 en soms 2 keer fysiek practica gehad per week.

Dat is inderdaad een stuk beter dan hier. Geneeskunde, en alle practica zijn al het hele jaar online. Met bijvoorbeeld een digitale microscoop. Of een docent in een practicumzaal die filmt wat hij doet. Qua theorie zit het wel goed, maar zelf iets uitvoeren zat er niet bij.

Coreopsis schreef op 24-06-2021 om 10:50:

[..]

Gut zeg, dat kan toch ook met onderwijs. Gewoon op locatie voor wie wil. En wie dat niet wil of kan, via een online verbinding.

Maar AnneJ, dat is op de meeste vo-scholen al zo. Er zijn docenten die vanuit huis blijven lesgeven, bijvoorbeeld omdat ze zelf een kwetsbare gezondheid of een kwetsbare huisgenoot hebben. Leerlingen idem. Er wordt dus nog steeds hybride les gegeven, maar dan met een verdeling met voornamelijk leerlingen in het schoolgebouw en een paar thuis, de docent ook eventueel vanuit huis. Op de school waar ik werk wordt niemand gedwongen hier in huis te zijn die dat niet wil. En nee, daar wordt leerplicht niet van op de hoogte gesteld.

Sophia_!

Sophia_!

24-06-2021 om 13:10

skik schreef op 24-06-2021 om 13:06:

[..]

Maar AnneJ, dat is op de meeste vo-scholen al zo. Er zijn docenten die vanuit huis blijven lesgeven, bijvoorbeeld omdat ze zelf een kwetsbare gezondheid of een kwetsbare huisgenoot hebben. Leerlingen idem. Er wordt dus nog steeds hybride les gegeven, maar dan met een verdeling met voornamelijk leerlingen in het schoolgebouw en een paar thuis, de docent ook eventueel vanuit huis. Op de school waar ik werk wordt niemand gedwongen hier in huis te zijn die dat niet wil. En nee, daar wordt leerplicht niet van op de hoogte gesteld.

ik mag toch wel aannemen dat dit soort dingen na de zomervakantie stoppen? Iedereen is dan gevaccineerd, dus zou thuis blijven niet meer nodig hoeven zijn.  

AnneJ schreef op 24-06-2021 om 12:26:

Het is niet of/of Duizendpoot. Er kan veel meer onderwijs gegeven worden op een veiliger manier. Maar gezien het gemixte sfeertje zal het ook na de zomer weer pappen en nathouden worden afgezien van die enkele scholen die het wel echt goed doen met het verbeteren van de luchtkwaliteit, afstand houden of grotere ruimtes inhuren, en mogelijkheden voor online en IRL goed inzetten. Ze zijn er wel.

Ik heb het niet alleen over scholen, maar ook over praktijkonderwijs, MBO, HBO en universiteit. Jouw bewering dat goed onderwijs mogelijk is op een veilige manier is gewoon niet waar. Anders zou het ministerie geen miljarden geven om de achterstanden weg te werken. Je gaat helemaal niet op de nadelen van online onderwijs en beweert met wat algemene statement als goede ventilering en grotere ruimtes dat het onderwijs dan wel veilig kan. Waar haal je op korte termijn al die grote ruimtes vandaan? Hoe krijgt een iemand praktijk onderwijs op anderhalve meter afstand?  Dat er meer hybride lesgegeven kan worden geloof ik best en zal ook zeker gedaan worden in de toekomst. Maar dat is wat anders als beweren dat goed lessen geven op een veilige manier kan zonder aantasting van de kwaliteit van onderwijs.

En duh, wat goed van je dat je 2 medewerkers kent die gewoon hebben doorgewerkt in een laboratorium. Dacht je dat al die duizenden PCR testen uit zichzelf worden gedaan? Maar dat is wat anders als voor 400 eerstejaars practicum verzorgen op anderhalve meter afstand. En dan ook niet voor één keer in de week, want het is belachelijk dat we kennelijk al staan te juichen als een student in keer in de week practicum mag volgen. Dat is namelijk echt om te huilen zo weinig.

De meeste studenten en docenten zijn per september gevaccineerd, dus alsjeblieft, gooi open dat onderwijs. Ze zijn al anderhalf jaar het ondergeschoven kindje.

Ook zo gek, hoor nou nooit iemand over noodzaak van ventilatie etc bij restaurants en andere plekken die wel gewoon allemaal open mogen. Scholen moeten dat allemaal wel, rare soort prioriteit met de volgorde van open gaan (begrijp mij niet verkeerd, ventilatie op scholen was beroerd altijd, dus goed dat er aandacht voor is).

En al eerder gezegd, onderwijs is een recht en bepaalt kwaliteit van de maatschappij. Van restaurants, hoe gezellig ook, kun je dat niet zeggen. Begrijp niet waarom onderwijs niet als eerste gewoon alles weer mag, maar dat het weer benepen voorzichtig gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.