Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


Werkcolleges op 1,5 meter afstand tussen de studenten onderling, dat "werkt" niet. Samen studeren, samen dingen opzoeken, hoofdzaken onderstrepen, aan een groepje laten zien wat je gedaan hebt, even de docent of een ander groepje raadplegen. Klinkt allemaal heel "veilig", maar je hebt geen idee. Met 1,5 meter ertussen gaat dat niet. En dan heb ik het nog niet eens over practica of praktijklessen in werkplaats of laboratorium. En er kunnen met die 1,5 meter niet meer dan 8 of 16 mensen in een lokaal. Docenten lopen heen en weer tussen lokalen, geven veel meer colleges achter elkaar of doen toch weer alles hybride, online en fysiek tegelijk. Hoe dan ook, je wordt er gek van en het is altijd minimaal meer dan dubbel werk. 

Als straks alle jongeren ook gevaccineerd zijn moet dat echt weer terug naar normaal. 

Als ik de bijdragen van AnneJ lees in dit topic dan denk ik altijd: Zou zij de vrouw zijn die op het hoofdkantoor van het bedrijf waar mijn man werkt de coronamaatregelen vertaald naar de werksituatie? 

Achter een bureau bedenken hoe er in de werkplaats "veilig" gewerkt moet worden zonder ooit een voet in de werkplaats te hebben gezet. Afkondigen dat de gangen eenrichtingsverkeer moeten zijn is goed bedacht maar dat daardoor het kantoorpersoneel zonder veiligheidsschoenen en gehoorbescherming door de werkplaats naar het kantoor moet maakt het voor het kantoorpersoneel op een andere manier onveilig.

Dat is aangepast,  al het kantoorpersoneel MOET nu thuis werken. Ook degenen die vaak in de werkplaats moeten zijn om iets na te meten,  door te spreken met de werknemers in de productie. Frustratie tot en met, het werkt gewoon niet voor iedereen optimaal als je niet naar je werkplek mag. 

Hannemeike schreef op 24-06-2021 om 18:06:

Hoera! (Maar hij wil het advies van de Gezondheidsraad afwachten.)

https://www.gelderlander.nl/dossier-coronavirus/de-jonge-inenten-kinderen-vanaf-12-is-onmisbaar-bij-coronabestrijding-in-najaar~aa9d89df/

Nou, die Gezondheidsraad heeft niet zoveel keuze meer geloof ik. 

Haaknaald schreef op 24-06-2021 om 16:16:

Als ik de bijdragen van AnneJ lees in dit topic dan denk ik altijd: Zou zij de vrouw zijn die op het hoofdkantoor van het bedrijf waar mijn man werkt de coronamaatregelen vertaald naar de werksituatie?

Achter een bureau bedenken hoe er in de werkplaats "veilig" gewerkt moet worden zonder ooit een voet in de werkplaats te hebben gezet. Afkondigen dat de gangen eenrichtingsverkeer moeten zijn is goed bedacht maar dat daardoor het kantoorpersoneel zonder veiligheidsschoenen en gehoorbescherming door de werkplaats naar het kantoor moet maakt het voor het kantoorpersoneel op een andere manier onveilig.

Dat is aangepast, al het kantoorpersoneel MOET nu thuis werken. Ook degenen die vaak in de werkplaats moeten zijn om iets na te meten, door te spreken met de werknemers in de productie. Frustratie tot en met, het werkt gewoon niet voor iedereen optimaal als je niet naar je werkplek mag.

Ook zo'n drogreden, omdat het niet veilig kán moet de maatregel maar helemaal niet gelden. En uiteraard zoek je oplossingen en dan wel veilige oplossingen.

Wat mij hindert is redenatie als: ze (de leerlingen) zijn al zoveel te kort gekomen, ze hebben recht op onderwijs. We zitten nog steeds in een pandemie, dat heeft wat mij betreft echt nog even prioriteit en je zult creatief moeten zijn om alternatief aanbod te regelen. En dat kan echt. En dan stoort het mij ook als ik zo'n tribune vol met pubers zie in een school, op tv, met de leerkracht erbij. Wel veel ruimte er omheen maar men zit bijkans bij elkaar op schoot en de leerkracht zegt er niets van!

Nee, dat hoeft niet want van het begin af aan hebben we afgesproken dat de jongeren zielig zijn, zelf niet hoeven na te denken en zich niet hoeven te storen. Dat doen ze dan ook niet.

AnneJ schreef op 24-06-2021 om 19:04:

[..]

Ook zo'n drogreden, omdat het niet veilig kán moet de maatregel maar helemaal niet gelden. En uiteraard zoek je oplossingen en dan wel veilige oplossingen.

Wat mij hindert is redenatie als: ze (de leerlingen) zijn al zoveel te kort gekomen, ze hebben recht op onderwijs. We zitten nog steeds in een pandemie, dat heeft wat mij betreft echt nog even prioriteit en je zult creatief moeten zijn om alternatief aanbod te regelen. En dat kan echt. En dan stoort het mij ook als ik zo'n tribune vol met pubers zie in een school, op tv, met de leerkracht erbij. Wel veel ruimte er omheen maar men zit bijkans bij elkaar op schoot en de leerkracht zegt er niets van!

Nee, dat hoeft niet want van het begin af aan hebben we afgesproken dat de jongeren zielig zijn, zelf niet hoeven na te denken en zich niet hoeven te storen. Dat doen ze dan ook niet.

Jij haalt jongeren en pubers door elkaar. Die groepen nu op school,  dat zijn pubers. Waar het om gaat op het hbo en de uni, dat zijn jongeren en jongvolwassenen en zij zitten al anderhalf jaar thuis. Zij moeten juist het meest opofferen van ons allemaal, namelijk het grondrecht op goed onderwijs, en het virus raakt heb het minst. 

AnneJ schreef op 24-06-2021 om 19:04:

[..]

Ook zo'n drogreden, omdat het niet veilig kán moet de maatregel maar helemaal niet gelden. En uiteraard zoek je oplossingen en dan wel veilige oplossingen.

Wat mij hindert is redenatie als: ze (de leerlingen) zijn al zoveel te kort gekomen, ze hebben recht op onderwijs. We zitten nog steeds in een pandemie, dat heeft wat mij betreft echt nog even prioriteit en je zult creatief moeten zijn om alternatief aanbod te regelen. En dat kan echt. En dan stoort het mij ook als ik zo'n tribune vol met pubers zie in een school, op tv, met de leerkracht erbij. Wel veel ruimte er omheen maar men zit bijkans bij elkaar op schoot en de leerkracht zegt er niets van!

Nee, dat hoeft niet want van het begin af aan hebben we afgesproken dat de jongeren zielig zijn, zelf niet hoeven na te denken en zich niet hoeven te storen. Dat doen ze dan ook niet.

Ik ben wel benieuwd: vind jij dan ook dat restaurants,  pretparken,  winkels, evenementen, kappers,  seksclubs, bridgeclubs, eetruimtes in verzorgingshuizen, etc allemaal dicht hadden moeten blijven? Of heb je je pijlen alleen op kinderen en jongeren gericht?

Dat is vrijwillig Pief en bovendien kan ik me voorstellen dat het niet nog langer handhaafbaar is, maar echt veilig vind ik het niet.

Maar we vallen in herhaling. En dat het virus hen, de jongvolwassenen, het minst raakt is een wat misleidende uitspraak die meer kwaad aangericht heeft dan bijgedragen aan een veiliger en actiever klimaat ook voor jongeren.

AnneJ schreef op 24-06-2021 om 19:33:

Dat is vrijwillig Pief en bovendien kan ik me voorstellen dat het niet nog langer handhaafbaar is, maar echt veilig vind ik het niet.

Maar we vallen in herhaling. En dat het virus hen, de jongvolwassenen, het minst raakt is een wat misleidende uitspraak die meer kwaad aangericht heeft dan bijgedragen aan een veiliger en actiever klimaat ook voor jongeren.

O ja? Ik ben toch wel erg benieuwd waar je dit vandaan haalt. De cijfers zijn toch wel heel erg duidelijk. Hoe ouder hoe kwetsbaarder en onder de 30 is het risico nihil als je gezond bent. 

En vrijwillig is het natuurlijk helemaal niet als je werkt in de horeca, als kapper, bij de politie, in het ov, etc. Je zal toch echt moeten komen opdraven als je je baan wilt houden. 

Nog een rondje Pief? Uit economische motieven zijn de kapper, de sekswerker enzovoort moeilijker handhaafbaar. Dat jongeren minder klachten hebben wil niet zeggen dat ze niet evengoed besmettelijk kunnen zijn en zelfs ook nog ziek kunnen worden met soms langdurige gevolgen.

Had men van het begin af aan jongeren vanzelfsprekender meegenomen in de te nemen maatregelen dan was ons een hoop besmetting en schoolsluitingen bespaard gebleven. Nee, kan ik niet bewijzen, maar dat verwacht ik.

AnneJ schreef op 24-06-2021 om 19:47:

Nog een rondje Pief? Uit economische motieven zijn de kapper, de sekswerker enzovoort moeilijker handhaafbaar. Dat jongeren minder klachten hebben wil niet zeggen dat ze niet evengoed besmettelijk kunnen zijn en zelfs ook nog ziek kunnen worden met soms langdurige gevolgen.

Had men van het begin af aan jongeren vanzelfsprekender meegenomen in de te nemen maatregelen dan was ons een hoop besmetting en schoolsluitingen bespaard gebleven. Nee, kan ik niet bewijzen, maar dat verwacht ik.

Jongeren zitten op het hbo en de uni. Die zijn al die tijd niet of nauwelijks open geweest, dus daar is niemand besmet geraakt hoor. Dit is juist de groep met de strengste maatregelen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-06-2021 om 19:53

AnneJ schreef op 24-06-2021 om 19:47:

Nog een rondje Pief? Uit economische motieven zijn de kapper, de sekswerker enzovoort moeilijker handhaafbaar. Dat jongeren minder klachten hebben wil niet zeggen dat ze niet evengoed besmettelijk kunnen zijn en zelfs ook nog ziek kunnen worden met soms langdurige gevolgen.

Had men van het begin af aan jongeren vanzelfsprekender meegenomen in de te nemen maatregelen dan was ons een hoop besmetting en schoolsluitingen bespaard gebleven. Nee, kan ik niet bewijzen, maar dat verwacht ik.

Noem mij 1 instelling voor hoger onderwijs waar een cluster was en die vanwege besmettingen is gesloten.

Oh nee. Die is er niet.

Zoals Pief al aangaf: jij haalt scholieren en studenten door elkaar. Studenten zitten al anderhalf jaar thuis. Sommigen hebben geluk en mochten af en toe een dagdeel op locatie. En daar zaten ze niet "boven op elkaar" zoals scholieren. Anderen hebben al anderhalf jaar uitsluitend online onderwijs.

Ja PIef, middelbare scholen zijn broeinesten gebleken en inderdaad hoger onderwijs is al heel lang veilig maar wel te contactarm actief.

AnneJ schreef op 24-06-2021 om 19:54:

Ja PIef, middelbare scholen zijn broeinesten gebleken. 

Helemaal niet AnneJ. Daar is geen onderbouwing voor. Nog altijd niet. De wetenschappelijke onderbouwing is hier al meerdere malen opgehoest.

En al vele malen is aangetoond dat als men het niet weet dat het dan 'besmetting thuis' heet, dat zegt niet echt waar die besmetting opgelopen is, dat is namelijk nogal complex te achterhalen in een groot aantal gevallen. En dat de uitbraken van besmettingen op scholen niet overzichtelijk zijn bijgehouden maar dat veel scholen daar zeer veel ervaring mee hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.