Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dalarna

Dalarna

14-06-2014 om 00:16

Draadje voor de voetbalhaters!

Speciaal een draadje voor de voetbalhaters: werden jullie gek van vijf keer getoeter? Vinden jullie het jammer dat het er op lijkt dat het niet afgelopen is over tien dagen? Stiekem toch wel beetje blij? Kortom wat is jullie reactie op vrijdag de dertiende 2014...?


even opletten nu de wedstrijd over is

http://www.trouw.nl/tr/nl/13948/Marijn-de-vries/article/detail/3677268/2014/06/23/Voor-sommigen-kan-Oranje-beter-niet-doorgaan.dhtml

"als Nederland verliest, stijgt het aantal meldingen van mishandeling bij de officiële instanties met bijna veertig procent. En zelfs als Oranje wint, wordt er een kwart meer huiselijk geweld gepleegd, vertelde hij.

Voetbal is oorlog
Ik kon het bijna niet geloven. Als Nederland wint, is toch iedereen blij? Waarom zou je dan je vrouw gaan slaan? Of je man of kinderen - want dat gebeurt ook. Drankgebruik, zei mijn vader. Spanning rond de wedstrijd. Op elkaars lip zitten. En het blijft niet bij de avond waarop de wedstrijd gespeeld wordt, vulde hij zijn verhaal aan: als 'we' verloren hebben, wordt de dag erop ook nog elf procent meer geweld gebruikt in huis."

Kaaskopje

Kaaskopje

23-06-2014 om 22:23

Snel naar lege winkels tijdens wedstrijden

Jammer voor de mensen uit onze wijk vanavond... de supermarkt ging om 6 uur dicht. En ik geef ze geen ongelijk. Niet zozeer omdat ik vind dat het personeel de wedstrijd zou moeten kunnen zien (wat natuurlijk wel sympathiek is) maar omdat een winkel natuurlijk niet kan draaien op anderhalve klant tussen 6 en 9 uur.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-06-2014 om 22:24

Kubus

Wat zielig voor je dochter! Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik hoop dat het nog wel aandacht krijgt.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-06-2014 om 22:26

AnneJ

Het eerste wat ik bedenk is: drank, adrenaline en testosteron en als we verliezen komt er ook nog frustratie en teleurstelling bij.

Lijkt me ook Kaaskopje

Neemt niet weg dat we hier met de pubers gezellig naar de wedstrijd hebben gekeken. En er ging toch niemand slaan gelukkig.
Oke, zonder drank, dat zal schelen.

Stenna

Stenna

24-06-2014 om 00:33

drank

Hoewel ik voetbalhater ben, geloof ik niet dat je hier voetbal schuldig aan is. Wel drank. Zoals aan zoveel geweld in onze samenleving.

Mijntje

Mijntje

24-06-2014 om 09:53

247

Zoon vertelde ook dat een vriendje boos op hem was omdat zoon geen voetbal kijkt. Gelukkig trekt hij zich er niks van aan.
Maar dat is natuurlijk wel de omgekeerde wereld dat je oranje MOET dragen en MOET kijken. Ik denk dat er veel kinderen het saai vinden maar niet durven te laten blijken, anders hoor je er niet bij.

We hebben gisteren in de stad (voor 18 uur) 247 oranje voetbalfans geteld!!!

Kubus

Kubus

26-06-2014 om 10:02

Precies mijntje

"Ik denk dat er veel kinderen het saai vinden maar niet durven te laten blijken, anders hoor je er niet bij."

En dat is bij dochter op school ook aan de hand.
Ze is vandaag voor het eerst pas weer naar school. We hebben gisterenmiddag een uitgebreid gesprek gehad samen met de juf. Het is in de klas behandeld.
Er was (onbedoeld volgens juf) een beetje een sfeer ontstaan dat je verplicht voetbal leuk moet vinden. Kinderen zijn er zo vatbaar voor! Ik vind het ook niet gek hoor dat kinderen zo ondersneeuwen hier op school. De school is al sinds eind mei in het oranje en er hangen overal voetballen.
Er wordt naar mijn smaak gewoon teveel aandacht aan besteed. Maarja de directeur is ook een grote voetbalfan, en iedere weeksluiting gaat de laatste weken over dat voetbal.
Dochter gaat deze weeksluiting ook niet bijwonen hebben we afgesproken.
En de juf gaat dit in de groep gooien in het team. Maar ze is wel bang dat ze daar weinig gehoor krijgt.

En ik gun echt iedereen zijn plezier hoor echt.

Maar bij voetbal, is mijn eigen ervaring, wordt het niet door iedereen geaccepteerd dat het je niks interesseert.
Kijk maar naar mijn vader; die werd in '88 zelfs agressief omdat ik niet wenste te kijken naar de finale.... Dat was ook niet de enige keer dat hij door het lint ging vanwege voetbal trouwens. En hij is geen zware drinker. En verdere geen agressieve man eigenlijk.

Ik ben trouwens wel van mening dat voetbal agressie in de samenleving aanwakkert. Je hoeft alleen maar na een grote competitiewedstrijd te zien wat voor schade er is aangericht. Ik heb in Rotterdam gewoond toen Feyenoord kampioen werd. Ik was blij dat ik geen auto had destijds.... Maar men beweert dat deze mensen dan wat anders zoeken om hun geweld op te botvieren. Ik betwijfel het eigenlijk.

En die voetballers gedragen zich vaak nogal agressief op het veld. En daar kijken kinderen naar en zien dat als groot voorbeeld.
Waarom doen we geen kijkwijzer bij voetbal eigenlijk?

Ik kijk niet zoveel sport, maar ik betwijfel of dit bij andere sporten er ook zo extreem aan toe gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-06-2014 om 22:53

Aha, daar is de oorzaak dus Kubus

Je vader was zo fanatiek dat het jouw een trauma heeft opgeleverd en het zou zomaar kunnen dat je dat ongemerkt op je dochter hebt overgebracht. "Voetbal is vreselijk!"

Het is natuurlijk ook niet normaal dat iemand agressief wordt als een ander geen zin heeft om te kijken. Onbegrip... okee, maar agressief? Nee, dat slaat nergens op.

Natuurlijk moet iemand zich vrij voelen om te zeggen dat hij of zij voetbal niet leuk vindt, maar wat ik me wel afvraag is of het zo moeilijk is om maar even in de overlevingstand te gaan staan. Standje geven en nemen. Als het WK nog gaande is komt er bij ons nóg iets bij: de Tour de France. Mijn reactie net tegen mijn man (het begint over een week): Begint het dán al?? Mijn man, nee... dan pás. Hij kan niet wachten. En dat gun ik hem dan ook wel weer. Ongemerkt krijg ik dan ook wel weer belangstelling en ik vind het geklets op tv eromheen eigenlijk wel gezellig. Vanaf de derde week van juli keert het normale leven weer terug.

Ely

Ely

26-06-2014 om 23:03

Kubus

Wat een vreselijke situatie bij je dochter op school. Dat de hele school 'in thema' vind ik echt niet ok. Er is meer gaande in de wereld. De hockeyvrouwen kampioen, was daar ook aandacht voor?
Ik ben geen voetbal hater. Ik ben geen fan. Ik vind het allemaal wel prima. De kinderen zijn nog geen dag in het oranje gekleed geweest, niet naar school, niet ergens anders. Oudste is bij vrienden naar wedstrijden wezen kijken en heeft dan genoeg aan oranje zooi (pet, hoed, sjaal, meuk). Vind ik ook prima. Als een kind oranje kleding wil wil ik daar best in meegaan trouwens.
Ik zou ook link worden als school zich zou opstellen. En ik snap dat het bij jou extra gevoelig ligt, zou ik ook hebben.
Ik hoop dat je dochter haar draai kan vinden in dit gedoe. Bleh.

Hanne.

Hanne.

27-06-2014 om 09:09

standje geven en nemen

Als niet voetbal liefhebber kan je deze weken niet anders dan in de overlevingsstand gaan en standje geven en nemen aanhouden. Maar dat betekent niet dat je dat leuk vindt.

Ik vind het prima dat mensen voetbal kijken ik kan genieten van het entousiasme en ook de oranje versierde huizen vind ik best gezellig. En ik word blij van het hoe mijn kind er van geniet. Maar zelf een wedstrijd kijken. Nee dat trek ik niet. Na 30 minuten ben ik er echt echt wel klaar mee.

Waar ik niet blij van word is de manier waarop ik 'gedwongen' word om mee te doen. Juist op de momenten dat ik met hele andere dingen bezig ben. Een bedrijfsfeest waar "we gezellig voetbal gaan kijken" een vergadering waar de voetbal op de achtergrond aan moet staan. Een avondvierdaagse waar iedereen met een luid aan staande radio rondloopt.

Allemaal momenten dat ik denk. Je wist dat er voetbal was. Waarom organiseer je een activiteit op zo'n dag of schrijf je je in voor een activiteit op die dag? Een personeelsfeest/vergadering kan je ook op een andere dag plannen. En dan kan je op de dag dat er voetbal is met iedereen die dat wil gewoon kijken.

Op zulke momenten moet ik erg mijn best doen om niet in de weerstand te schieten.

Mijntje

Mijntje

27-06-2014 om 09:11

over trauma's gesproken

Nou, ik heb geen trauma over voetbal. Dus dat verklaart niet alles
Mijn vader keek vroeger ook en wij moesten niet meekijken. Het was mij om het even, en nog steeds. Ik vind het prima dat een ander er lol aan beleeft, maar zoals op de school bij Kobus is het wel de omgekeerde wereld. Toen ik mijn zoon vroeg: voel je je niet gek dat je niet zo meedoet met dat voetbal, antwoordde hij: nee, die anderen zijn gek Ben blij dat hij niet wil meedoen als het hem niet interesseert.

Kubus

Kubus

27-06-2014 om 09:37

Blijkbaar heb ik gewoon pech gehad

Met mijn omgeving dan.
In 2008 nam ik afscheid op mijn werk na ruim 11 jaar.
Maar per ongeluk had de officemanager het afscheid tijdens het voetbal (EK of WK) gepland. "Gelukkig" in een kroeg waar ze ook de televisie aan hadden.
Ik ben er tussenuit gepiept. Heb nog geprobeerd iedereen persoonlijk gedag te zeggen, maar ik kwam niet door de massa heen. Zelfs mijn baas nam niet de moeite om zich even van de TV los te scheuren en stak even zijn hand op.

Ik heb nog wel een excuusmail van de officemanager gekregen, maar ik was echt heel teleurgesteld. Van mijn baas nooit meer wat gehoord.

Het lijkt wel of ik het over me afroep ofzo; ieder groot voetbaltoernooi lijkt er iets rots te gebeuren.

Nu het gedoe op school weer.

En nee over Hockey hebben ze het niet klassikaal gehad, voor zover ik weet.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-06-2014 om 11:48

Tijdens vergaderingen

en andere verplichtingen is het naar mijn idee ook echt niet gepast om het voetbal aan te zetten. En tijdens de avondvierdaagse kun je ook in stilte de standen bijhouden. Persoonlijk zou ik me niet storen aan hoorbaar commentaar, omdat ik dat zou ervaren als 'zo hoor ik het toch nog een beetje', maar ik zou het zelf absoluut niet doen.

Dat jouw afscheid door het voetbal zo in het water viel is natuurlijk echt heel fout. Daar zou ik zelf zelfs verdrietig over zijn. Had hij het wel per ongeluk zo gepland?

Katniss

Katniss

28-06-2014 om 12:30

Boze blikken

Mijn dochter wilde gisteren in de Jumbo zo'n juichpet met krullen eraan. Ik antwoordde dat ik het een beetje zonde vind om 5 euro uit te geven voor een petje wat je maar 2 dagen gebruikt. Daar kreeg ik wel wat boze blikken op van andere winkelaars

lennest

lennest

30-06-2014 om 11:30

heerlijk gefietst gisteravond

Ik heb gisteravond heerlijk gefietst tussen 6 en kwart voor 8. Wat was het toch rustig op straat, een aanrader! (Behalve dan de laatste minuten toen het oerwoudgebrul in alle hevingheid losbarstte: er was gescoord!!!!)

lennest

Je hoeft dan ook helemaal niet te kijken: als je maar een beetje in de bewoonde wereld fietst kan je het scoreverloop prima volgen door gewoon te luisteren.

Behalve in buurten als de mijne als Nederland tegen Turkije of Marokko speelt want dan wordt er voor beide partijen ongeveer even hard gejuicht. Maar dat doet zich dit WK niet voor.

groeten,

Temet

lennest

lennest

30-06-2014 om 19:38

Idd Temet!

Een paar jaar geleden volgde ik een cursus in Rotterdam, WTC. Na afloop, pakweg uurtje of 10 's avonds, ongelooflijk veel getoeter, nog meer auto's en veel mensen op straat die volledig uit hun dak gingen. De fontein aan het einde van de Coolsingel had gekleurd water (weet niet meer welke kleur, geen oranje). Of Turkije of Marokko had een wedstrijd gewonnen. Bizar, bijzonder, weird, norm het zoals je wilt, maar ik vond het erg vreemd. Het duurde trouwens lang voordat ik de stad uit was.
Ik zal het nooit begrijpen!

Ik vind trouwens die commercial van Harry van de Sunweb ook goed: oranje garantie en je ziet haar kíjken; ik-vind-dit-NIET-leuk, heerlijk en zó herkenbaar.

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 09:45

Temet

Daar ben ik het niet helemaal mee eens aangezien je nooit kan horen dat de tegenpartij gescoord heeft dus het scoreverloop kun je alleen maar aan onze kant volgen

Dalarna

Nou hier waren tegengoals ook goed te horen, boe en oei geroep, gevloek dan weet je dat het een punt is voor de tegenpartij.

Oranje fontein Lennest

"De fontein aan het einde van de Coolsingel had gekleurd water (weet niet meer welke kleur, geen oranje)." Het was wel de bedoeling dat het water van de Hofpleinfontein oranje zou worden, maar het wil niet echt lukken, waardoor het gekleurde water er meestal uitziet als slappe ranja, meer gelig dan echt oranje.

Het Hofplein is dé plek om voetbalsucces van welke club of welk land dan ook te vieren. Het maakt niet uit of je voor Feyenoord of Fenerbahce, Nederland of Marokko bent, als je gewonnen hebt ga je daar staan hossen. De aantrekkingskracht van het water zal daarbij zeker een rol spelen(ik heb er ook wel eens middenin gestaan). Het Hofplein is alleen ook een belangrijk knooppunt tussen centrum, snelweg en andere wijken. Als dat geblokkeerd is kom je er als bezoeker niet zo makkelijk meer in of uit.

skik

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 17:27

aha lies

Nou hier was het doodstil na dat doelpunt hoor. Als je gewoon door een wijk fiets hier zou je dat doelpunt hier dus echt niet horen.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-07-2014 om 02:16

En...

willen jullie, de voetbalhaters, al slachtofferhulp?

Mijntje

Mijntje

06-07-2014 om 07:25

laat

Nee hoor, ze zitten het uit. Wel vervelend dat die wedstrijd gisteren zo laat was dat we wakker gejoeld werden en dat de buurman zonodig ook even zijn ramen open moest doen om een kreet te slaken.

Odile

Odile

06-07-2014 om 11:00

vuurwerk

Vraag me wel af of de gewoonte om na iedere wedstrijd vuurwerk af te steken, een plaatselijke is. En dan dat stomme getoeter, gefluit en geschreeuw midden in de nacht. Heb helemaal geen hekel aan voetbal (zeker niet als ik het niet hoef te kijken), maar dat gedoe eromheen is niet aan mij besteed. Olé.

neteret mut

neteret mut

06-07-2014 om 11:18

gisteravond

was wel een hele lange avond. Eerst de wedstrijd van Belgie (we wonen in Belgie), daarna die van Nederland en toen moest ik vriendin van jongste dochter nog naar huis brengen en heb ik zelfs oudste dochter thuis horen komen van haar oppasadres. Gelukkig vermaak ik me prima met een boek en een laptop.
Draadje mag van mij misschien liever niet-voetballiefhebbers heten, haten is veel te sterk, niet enthousiast zijn klopt beter.

Vuurwerk

Hier hoor je ook vuurwerk na elke wedstrijd met Nederland. Mijn detective op Nederland 2 was net afgelopen. Heb ik even overgeschakeld.
Toch wel leuk om ze allemaal even op het veld te zien genieten van hun overwinning.

Jip

Jip

06-07-2014 om 11:42

Slapen

Nu ben ik ook geen voetbalhater maar ik baalde gisteravond wel dat het verlenging en ook nog penalty's werden. Om een uur of twaalf wil ik echt gaan slapen... Aanstaande woensdag moet men weer om tien uur voetballen, ik baal nu al.

Lucerna

Lucerna

06-07-2014 om 12:19

vuurwerk

Overal waar ik was ten tijde van een wedstrijdeinde (ik ben nogal onderweg deze weken) was vuurwerk. Niet heel plaatselijk krijg ik het idee. Ik ben wel voetballiefhebber, maar toeteren en vuurwerk zal ik zelf niet doen. Hoewel het me niet mateloos stoort, vond ik het vannacht wel érg lang doorgaan...

Grappiger was dat hierachter een soort tent gebouwd was waar een hele kluit mensen zat te kijken. Maar het tv-signaal liep daar meer dan een halve minuut achter. Zaten wij te juichen dat Tim Krul een penalty stopte, wandelt vervolges de CostaRicaanse keeper naar zijn goal, hoor je dan ineens daar het gejuich. Ze moeten aan ons en onze buren toch al gehoord hebben dat we gewonnnen hadden, ruim vóórdat ze zelf Tim Krul die vijfde penalty zagen stoppen.

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2014 om 08:44

Hier ook

Toeteren en vuurwerk, een rotonde hier in de wijk is al decennialang een verzamelplek voor voetbalfans waar overwinningen gevierd worden. Sterker nog, die rotonde wordt al van te voren afgesloten door poltie. Zeker als NL verliest loopt het daar nogal eens uit de hand.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.