Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Kat op een appartement

Hallo

Ik richt mijn mailtje tot alle mensen die een kat hebben en dan specifiek aan mensen met een kat op een appartement.

Ik wil al eeuwen een kat en altijd zeg ik dan ‘dat is iets voor later’. Maar ik begin te denken ‘waarop wacht ik eigenlijk nog’? Of misschien weet ik het toch, eerder schreef ik hier al dat ik een kat wou, maar we hadden toen nog een konijn, helaas is ze in februari overleden.

Voor ik een kat wil aanschaffen, heb ik nog duizenden vragen en ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen hiermee.

Ik woon dus in een appartement en zoek specifiek een kat die binnengehouden moet worden. Ik beschik wel over 2 ruime balkons waar het beestje dus wel op kan om te genieten van het zonnetje.

Hoe ervaren jullie het om een kat in een appartement te hebben? Geven jullie het beestje toegang tot alle ruimtes? Dus ook badkamer en slaapkamers?

Wat als jullie gaan werken? Wat doet zo’n beestje dan een hele dag? Voornamelijk slapen? Maakt jullie kat dingen stuk (vb stoelen, bank, kleding,…).

Doen jullie ’s nachts de deur van jullie slaapkamer dicht of laten jullie de kat dan ook in de slaapkamer komen?

Zijn er nooit ongelukjes met plassen/poepen?

Hebben jullie 1 of meer katten? Mannetje of vrouwtje?

En een kat alleen, lukt dat? Is dat beestje niet eenzaam dan? Ik ben wel vaak thuis, maar dat is niet hetzelfde.

Ik wil vooral een knuffelkat, ik heb heel veel liefde en aandacht te geven.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Wij zijn voor het eerst sinds ruim 40 jaar zonder huisdieren. Nooit een huis met tuin gehad, altijd een flatwoning. We zijn begonnen met 2 kittens uit 1 nest, bewust vrouwtjes omdat men zegt dat deze minder snel sproeien. Toen er 1 overleed bewust zo gelaten totdat deze ook overleed.  Toen weer 2 kittens uit 1 nest en weer vrouwtjes. Voor alle beestjes geldt nooit gesloopt, nooit onzindelijk gedrag gehad, mochten in alle kamers ook in de slaapkamer als wij naar bed gingen. We hebben er ruim 40 jaar van mogen genieten. We twijfelen nu heel erg of we er  nog een keer voor gaan maar van de vorige hebben wij nooit weg seconde spijt gehad. 

Heb je ook zijdelingse buren met een balkon? Zo ja, als daar niet zoveel ruimte tussen zit, heb je de kans dat de kat naar de buren overspringt. Een kat springt zomaar 2 m ver en heeft geen hoogtevrees. Een jonge kat is meestal avontuurlijker dan een oudere. Hou daar wel rekening mee. Zelf zou ik een kat dan liever helemaal binnen houden.

Bij mij is 2 katten samen (een keer uit één nest, een keer niet) beide keren op langdurige strijd uitgelopen, waarna er een weg moest. Dat was beide keren pijnlijk. Ik zou het dus afraden.

Ongelukjes hadden we alleen bij blaasontsteking en grote stress (er was een vreemde kat binnengeslopen). Verder nooit.

Bij ons mag de kat in alle kamers, maar niet op tafel en niet op het aanrecht.

Ik heb al mijn katten altijd geleerd om aan de krabpaal en de deurmat te krabben. Dat deed ik door te belonen met kattensnoepjes plus complimenten plus aaien, later alleen met complimenten en aaien. Daardoor hebben ze nooit de meubels gesloopt.

Ik heb 3 katers en 2 poezen gehad, de katers waren veel knuffeliger. 1 poes is nooit knuffelig geworden, poes 2 begon het pas na ongeveer 4 of 5 jaar een beetje te waarderen.

Als je een volwassen kat uit het asiel neemt, krijg je er meestal een karakterbeschrijving bij. Dan weet je dus al of een kat graag knuffelt of niet. Bij een kitten is dat maar afwachten.

Als je wat geld kunt en wilt uitgeven en geduld hebt tot er een nestje of herplaatser beschikbaar is, kun je ook een Ragdoll kopen, dat is een grote, langharige raskat die graag knuffelt. 

Ik heb geen ervaringen met katten in een appartement maar heb wel gelezen dat katten toegang moeten hebben tot alle ruimtes om stress te voorkomen. Is er een mogelijkheid om de balkons af te zetten zodat de kat niet ongemerkt kan ontsnappen? Wil je 1 kat of eventueel 2, kittens of juist iets oudere katten? 
Katten slapen wel een groot deel van de dag, hier zie ik ze vaak het grootste deel van de middag niet, dan liggen ze boven te slapen. 

Eerste kat op de flat werd er helemaal gek, sprintte soms het hele huis door en had geen rust in het lijfje. Bij de verhuizing naar een huis met tuin werd hij rustig en kon lekker naar buiten, je kon hem met 1 fluitje binnen krijgen.

Later ben ik weer naar een flat verhuisd 2 poezen kittens gekregen uit 1 nest, bank gesloopt, behang gesloopt en al. Op een gegeven moment onderlinge strijd, had een keuken in de woonkamer en 1 van de twee durfde als ik niet thuis was soms niet meer op de grond te komen die liep dus van koelkast, naar aanrecht en deed de behoefte in de gootsteen. 

Met deze 2 verhuisd naar een eengezinswoning, strijd was er soms nog wel maar er was meer ruimte. Ivm allergieën van mijn man kwamen ze alleen in de woonkamer en hun eigen kamer. 

Ik zie op ikzoekbaas.dierenbescherming.nl of verhuisdieren.nl vaak bij beschrijvingen van adoptiekatten staan dat ze binnenkat zijn, of alleen buiten komen op een goed afgeschermd balkon, en ze juist niet voor baasjes met een tuin zijn.

Mariet

Mariet

24-06-2024 om 22:05 Topicstarter

skik schreef op 24-06-2024 om 21:58:

Ik zie op ikzoekbaas.dierenbescherming.nl of verhuisdieren.nl vaak bij beschrijvingen van adoptiekatten staan dat ze binnenkat zijn, of alleen buiten komen op een goed afgeschermd balkon, en ze juist niet voor baasjes met een tuin zijn.

klopt! Op vele sites staat inderdaad of het binnenkatten zijn en of ze liever alleen of met een soortgenootje zijn.

Mariet

Mariet

24-06-2024 om 22:07 Topicstarter

Marianne76 schreef op 24-06-2024 om 20:51:

Heb je ook zijdelingse buren met een balkon? Zo ja, als daar niet zoveel ruimte tussen zit, heb je de kans dat de kat naar de buren overspringt. Een kat springt zomaar 2 m ver en heeft geen hoogtevrees. Een jonge kat is meestal avontuurlijker dan een oudere. Hou daar wel rekening mee. Zelf zou ik een kat dan liever helemaal binnen houden.

Bij mij is 2 katten samen (een keer uit één nest, een keer niet) beide keren op langdurige strijd uitgelopen, waarna er een weg moest. Dat was beide keren pijnlijk. Ik zou het dus afraden.

Ongelukjes hadden we alleen bij blaasontsteking en grote stress (er was een vreemde kat binnengeslopen). Verder nooit.

Bij ons mag de kat in alle kamers, maar niet op tafel en niet op het aanrecht.

Ik heb al mijn katten altijd geleerd om aan de krabpaal en de deurmat te krabben. Dat deed ik door te belonen met kattensnoepjes plus complimenten plus aaien, later alleen met complimenten en aaien. Daardoor hebben ze nooit de meubels gesloopt.

Ik heb 3 katers en 2 poezen gehad, de katers waren veel knuffeliger. 1 poes is nooit knuffelig geworden, poes 2 begon het pas na ongeveer 4 of 5 jaar een beetje te waarderen.

Als je een volwassen kat uit het asiel neemt, krijg je er meestal een karakterbeschrijving bij. Dan weet je dus al of een kat graag knuffelt of niet. Bij een kitten is dat maar afwachten.

Als je wat geld kunt en wilt uitgeven en geduld hebt tot er een nestje of herplaatser beschikbaar is, kun je ook een Ragdoll kopen, dat is een grote, langharige raskat die graag knuffelt.

zijdelingse buren heb ik, maar dan zal het beestje al snel 2m50 à 3m moeten kunnen springen.

Goede tip van het belonen als ze aan de krabpaal krabben.

Mariet

Mariet

24-06-2024 om 22:10 Topicstarter

Decembermamma schreef op 24-06-2024 om 21:48:

Eerste kat op de flat werd er helemaal gek, sprintte soms het hele huis door en had geen rust in het lijfje. Bij de verhuizing naar een huis met tuin werd hij rustig en kon lekker naar buiten, je kon hem met 1 fluitje binnen krijgen.

Later ben ik weer naar een flat verhuisd 2 poezen kittens gekregen uit 1 nest, bank gesloopt, behang gesloopt en al. Op een gegeven moment onderlinge strijd, had een keuken in de woonkamer en 1 van de twee durfde als ik niet thuis was soms niet meer op de grond te komen die liep dus van koelkast, naar aanrecht en deed de behoefte in de gootsteen.

Met deze 2 verhuisd naar een eengezinswoning, strijd was er soms nog wel maar er was meer ruimte. Ivm allergieën van mijn man kwamen ze alleen in de woonkamer en hun eigen kamer.

als ik dit zo lees, ga ik misschien beter maar voor 1 katje.

Mariet

Mariet

24-06-2024 om 22:11 Topicstarter

Carolien1962 schreef op 24-06-2024 om 20:26:

Wij zijn voor het eerst sinds ruim 40 jaar zonder huisdieren. Nooit een huis met tuin gehad, altijd een flatwoning. We zijn begonnen met 2 kittens uit 1 nest, bewust vrouwtjes omdat men zegt dat deze minder snel sproeien. Toen er 1 overleed bewust zo gelaten totdat deze ook overleed. Toen weer 2 kittens uit 1 nest en weer vrouwtjes. Voor alle beestjes geldt nooit gesloopt, nooit onzindelijk gedrag gehad, mochten in alle kamers ook in de slaapkamer als wij naar bed gingen. We hebben er ruim 40 jaar van mogen genieten. We twijfelen nu heel erg of we er nog een keer voor gaan maar van de vorige hebben wij nooit weg seconde spijt gehad.

klinkt als een droom, bedankt voor je reactie

Wij hebben 2 katten gehad (nou ja poezen, 2 vrouwtjes) de een kwam een half jaar na de ander. Ze gedoogden elkaar maar lagen nooit bij elkaar te slapen. Het waren ook geen schootkatten. Wilden graag alleen liggen, maar wel bij jou in de buurt. Toch was het altijd wel heel gezellig zo'n beestje om je heen. Bij ons mochten de katten overal komen, ik kon niet eens mijn slaapkamer deur dicht doen want dan bleven ze krabben en mopperen aan de andere kant van de deur. Maar vervolgens deden ze niets op die slaapkamer, maar ze wilden gewoon even een kijken kunnen nemen. 
Uiteindelijk kozen ze allebei voor een vaste plek in huis, de rode bijna altijd op de bank in de woonkamer en de zwarte graag op zolder bij puberzoon.  En in de zomer in de zo'n in de tuin.
Het waren hier wel buitenkatten (begonnen wel met een kattenbak, maar ze gingen altijd in onze tuin achter een grote conifeer) 
Ze zijn 13 en 19 jaar geworden.

Voorheen 2 katten gehad in een appartement met balkon. Ging prima en zaten ook vaak lekker buiten. Ik had wel de slaapkamer dicht, verder alles open. De enige tip die ik heb; neem een kitten of een kat die 'buiten zijn' niet gewend is. Als ze eenmaal aan buiten geroken hebben wordt het een heel ander verhaal denk ik. 

Hoi! Wij hebben een kat in ons appartement en het gaat prima. Onze kat heeft toegang tot alle ruimtes, inclusief de badkamer en slaapkamers. Wanneer we aan het werk zijn, slaapt hij meestal veel en speelt af en toe met zijn speelgoed. We zorgen ervoor dat hij genoeg krabpalen heeft, zodat hij geen meubels beschadigt. 's Nachts laten we de slaapkamerdeur open, zodat hij kan komen en gaan zoals hij wil. Tot nu toe zijn er geen ongelukjes geweest met plassen of poepen. We hebben één kat, een vrouwtje, en ze lijkt niet eenzaam te zijn. Ze krijgt veel liefde en aandacht van ons.

Heb je al eens gedacht aan een asielkat? Ze kunnen je daar ook veel vertellen over kattengedrag en wat een kat nodig heeft.
Een speciale categorie katten zijn de FIV katten, FIV is vergelijkbaar met HIV maar is niet besmettelijk voor ons mensen. Het is vaak niet te voorspellen hoe het verloop is, een FIV kat kan ook lang klachtenvrij zijn en lang leven maar als ze iets gaan mankeren dan is daar meestal weinig aan te doen.
Een FIV kat wordt altijd geplaatst als binnenkat, het hebben van een appartement is een voorwaarde want de kat kan wel andere katten besmetten door vechtpartijtjes.
Dit soort katten zijn vaak langzitters in een asiel, er zitten hele lieve knuffelkatten tussen die enorm naar een gezellig huisje verlangen!
Informeer eens bij een dierenasiel bij je in de buurt!

foutje
Bolmieke schreef op 03-08-2024 om 11:45:

Heb je al eens gedacht aan een asielkat? Ze kunnen je daar ook veel vertellen over kattengedrag en wat een kat nodig heeft.
Een speciale categorie katten zijn de FIV katten, FIV is vergelijkbaar met HIV maar is niet besmettelijk voor ons mensen. Het is vaak niet te voorspellen hoe het verloop is, een FIV kat kan ook lang klachtenvrij zijn en lang leven maar als ze iets gaan mankeren dan is daar meestal weinig aan te doen.
Een FIV kat wordt altijd geplaatst als binnenkat, het hebben van een appartement is een voorwaarde want de kat kan wel andere katten besmetten door vechtpartijtjes.
Dit soort katten zijn vaak langzitters in een asiel, er zitten hele lieve knuffelkatten tussen die enorm naar een gezellig huisje verlangen!
Informeer eens bij een dierenasiel bij je in de buurt!

Dit , echt in het asiel zitten genoeg katten die door dieetvoeding of ziekte beter niet buiten kunnen komen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.