Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat is het favoriete boek van je kind?

De titel zegt al genoeg; ik ben benieuwd naar het favoriete boek van jullie kinderen. Ik ga namelijk een kist met leesboeken en luisterboeken samenstellen voor kinderen van 0 t/m 17 jaar en kom er zelf niet helemaal uit.
Het gaat me met name om de leesboeken vanaf een jaar of zes. Ik heb al een aantal prentenboeken voor jongere kinderen op mijn lijstje staan, maar ben natuurlijk altijd in voor tips Dat geldt overigens ook voor de luisterboeken. Deze heb ik al besteld, maar als jullie goede ideeën hebben dan hoor ik het natuurlijk graag.
Ik merk dat ik vooral bij de 'traditionele' klassieke, wellicht wat ouderweste boeken (die ik al las) blijf hangen en dat ik slecht op de hoogte ben van wat kinderen van nu lezen. Vandaar mijn vraag. De boeken zijn bedoeld voor kinderen in het ziekenhuis en dan specifiek de intensive care. Vandaar ook de luisterboeken.
ben benieuwd en alvast dank voor jullie reacties!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier dochter 7,5

- alles van Annie MG, Pluk van de petteflet
- roald dahl, gvr
- Lang geleden, Arend van Dam
- Sjon en Sjaan, Gitte Spee
- heksje lilly
- De zingende zaagvis (wordt niet meer gedrukt)

madelief

madelief

26-09-2010 om 21:58

Boeken

Mijn eigen dochter is gek op harry potter, Astrid lindgren : Mio mijn Mio en Gebroeders leeuwenhart. De boeken van Roald Dahl, uiteraard paul van loon met Dolje weerwolfje en meester kikker.
Verder zijn op het moment de boeken van geronimo erg populair. Ook de boeken van Hoe overleef ik, lena lijstje,de boeken van Caja Cazemir.
Voor jongens geloof ik de kippenvelserie maar mijn zoon is nog niet zover....

Bastet

Bastet

26-09-2010 om 22:16

En....

Prentenboeken zijn erg leuk voor jouw doel,denk bijvoorbeeld aan De mol die wilde weten wie er op zijn kop heeft gepoept.Mijn dochter vond de prentenboeken van Eric Carle ook enig.De boeken van Dolfje Weerwolfje,Roald Dahl en Dr Seuss.En ik zou eens langs een goede kidnerboekwinkel gaan,zij kunnen je vast inspireren en adviseren.
Bastet

soepstengel

soepstengel

26-09-2010 om 22:20

Vanalles

luisterboeken zijn hier erg favoriet bij het inslapen, ik geloof dat we er wel 20 hebben. Zoon(nu 11) vindt deze al jaren erg leuk; rafael en raffie een voetbalserie.
daantje de wereldkampioen
operatie zeer ernstige ramp(over een etterje in de klas hoor, geen operaties etc)
kameleon
De boeken van roald dahl vint hij ook mooi, maar niet voor het slapen gaan
Japie en de 7 veren van de papegaai
Snuf de hond
Harry potter

Dochter;
de hoe overleef ik serie
Meester jaap
Marion van de koolwijk boeken zoals mzzlmeiden

De boeken van jacques vriens en carry slee zijn bij allebei favoriet.

Leesboeken

dochter van 8:
Harry Potter (is nu bezig met deel 5)
Geronimo Stilton
Suske en Wiske

Dochter van 6:
alle boeken die over beren gaan
Ponyfee serie

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-09-2010 om 00:08

Atlas

Zoon van 8 heeft als absolute favoriet de kinderatlas. Ook de waanzinnig-om-te-weten-boeken vallen erg in de smaak. Net als broer van 13 heeft hij nauwelijks interesse in 'gewone' leesboeken.
Dus mijn tip: doe er ook vooral wat informatieve boeken bij.

Vanalles wat

"Ik merk dat ik vooral bij de 'traditionele' klassieke, wellicht wat ouderweste boeken (die ik al las) blijf hangen.."
Ik ook , dus miss heb je dit allemaal al, maar ik noem ze toch even: De kleine kapitein, Rover Hoepsika, Juttertje Tim zijn avontuurlijke boeken met sprookjesachtige elementen. Sprookjesachtig: de tuinen van Dorr, Nachtverhaal, het Sleutelkruid. Voor iets jongere kinderen (ik denk vanaf 5 of zo): de dwergjes van Tuil, en evt. Virgilius van Tuil. Enfin, eigenlijk kun je alles van Biegel wel gebruiken denk ik.
Oja, iets moderns: absolute topper bij zoon-van-toen-6 (maar kan zeker ook voor oudere kinderen): Thomas en de laatste draken. Spannend, sprookjesachtig, avontuurlijk. "Potilla" is ook een leuk sprookje, van dezelfde schrijver: Cornelia Funke.
Prentenboeken die hier graag worden gelezen: Fiet wil rennen (over een struisvogel die steeds maar tegen de wind in wil rennen en zo niet voorutikomt, tot ze een lumineus idee krijgt: ze draait zich om en......rént!). Van Bibi Dumon Tak, zo uit mijn hoofd. "Kiekeboe", is een heel leuk prentenboek over een krokodil die per ongeluk bij een stel eenden opgroeit en later door echte krokodillen wordt ingezet om die eenden te vangen. Zal hij zwichten en zijn eendenfamilie verraden? De meeste prentenboeken van Annemarie van Haeringen zijn hier een succes, evenals de boeken over meneer Big van Gitte Spee (helaas verramsjt). En ook een groot succes: "O, monster, eet me niet op", over een varkentje dat wordt gevangen door een monster en steeds nét niet wordt opgegeten (prentenboek van Carl Norac & Carll Cneut). Voor de heel kleintjes (1 of 2 jaar) vind ik de boeken over Klein wit visje leuk.
Oja en natuurlijk de boeken over de Boze heks, van Hanna Kraan, vanaf een jaar of 6 schat ik zo. Erg grappig. Voor de iets jongere kinderen schreef ze 2 boeken over de eekhoorn Krik, óók erg leuk. Ik zal nog ff verder denken.

Olijvje

Olijvje

27-09-2010 om 07:41

Het vreselijke valse varken

Dat is de titel als ik het juist heb, van het boek dat hier al heel wat jaren nog steeds favoriet is.

Olijvje

heli

heli

27-09-2010 om 08:55 Topicstarter

Hebberig

Kijk, hier heb ik wat aan Ik word er helemaal hebberig van. (Al moet ik daar wel erg mee oppassen omdat het ook voor de portemonnee te doen moet blijven... (luister-)boeken zijn duur, al schenkt de boekhandel waar ik het bestel ook een aantal, lief!)
Ik zie een hoop titels die ik niet ken, wat bij prentenboeken niet zo veel zegt, daar hebben we er al zoveel van gelezen dat ik al die titels niet onthoudt. Maar voor wat betreft boeken voor oudere kinderen; ouder dan die van mij; oudste is dus maar zeven geworden en begon net zelf boeken te lezen (en was vooral geïnteresseerd in informatieve boeken (natuurlijk over de prehistorie) en jongste is nu vijf, dus dat is mijn referentiekader.
Voor oudere kinderen zou ik inderdaad snel naar Guus Kuijer, Paul Biegel, Tonnke Dragt, Thea Beckman en dat soort schrijvers kijken, maar dat komt omdat ik die boeken zelf las. Over de 'hoe overleef ik-serie' en boeken van Paul van Loon en 'nieuwere' schrijvers, ken ik simpelweg zelf niet. En een prentenboek blader je zo even in de boekhandel door, maar dat gaat bij die leesboeken niet zo.
Ik blijf open staan voor ideeën, misschien willen jullie de leeftijden van de kinderen erbij zetten?
Dank alvast weer!

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

27-09-2010 om 09:29

Hier favoriet

Geronimo Stilton, die lezen makkelijk weg, mijn jongste is er gek op! Let wel op: sommige dikke boeken zijn voorzien van geurpagina's (meurpagina's?), ik weet niet of dat in het ziekenhuis heel handig is. Geschikt voor kinderen vanaf 'n jaar of 7.

Waanzinnig om te weten, vinden ze hier ook leuk en die zijn ook nog goed te betalen. Voor 8+

De serie van Lemony Snicket: Ellendige avonturen. Ik heb ze pas gelezen toen ik volwassen was, maar volgens mij vinden kinderen ze ook erg leuk. Er zijn er 13. Voor kinderen van 9-10 jaar en ouder.

Natuurlijk de hele Dolfje Weerwolfje serie (vanaf 6 jaar, er zijn makkelijke en moeilijkere boeken). Misschien ook de Griezelbus of Kippenvel.

En de favoriet van mijn oudste: de Geheime Sleutel naar het Heelal van Stephen Hawking. 9+ (wel voor kinderen met wetenschappelijke interesse )

Wat mijn jongste ook geweldig vindt zijn informatieve boeken, en dan vooral over dieren. Hij heeft dus ook een dierenencyclopedie voor z'n verjaardag gekregen

Oja, Floddertje, Otje, Pluk en andere Annie MG boeken zijn hier ook veel gelezen. Ook de kleine boekjes met gedichten/liedjes van haar. Die vond ik geweldig om voor te lezen, zo mooi op rijm! En natuurlijk Roald Dahl, en dan met name de dunnere boeken (Ieorg Idur, Giraffe/Peli/Ik, de Griezels, etc, vanaf 7-8 jaar)

Als je ook prentenboeken wilt zou je misschien "de Vier Windstreken" eens kunnen bellen/mailen. Dat is een klein familiebedrijf, maar met hele mooie boeken. Misschien zijn ze bereid er een paar te doneren?

En hier

van oudste (13)is al sinds jaar en dag Matilda van Roald Dahl haar lievelingsboek (is ook als luisterboek verkrijgbaar), verder de serie Dat heb ik weer van Carry Slee of Timboektoe. En No en ik van Delfine de Vigan, gaat over een meisje met een hoog iq die haar plek niet zo kan vinden. Even gecopieerd van Bol:
"Lou Bertignac is een meisje van dertien met een IQ van 160 en een hoofd vol vragen. Ze observeert de mensen om haar heen, verzamelt woorden, verslindt encyclopedieën en voert thuis experimenten uit op van alles en nog wat, van het absorberend vermogen van verschillende soorten keukenpapier tot de elasticiteit van kauwgom.

Dat verandert als ze No leert kennen, een dakloos meisje dat een paar jaar ouder is dan zij. No met haar vuile kleren, haar vermoeide blik, No die rookt en drinkt en de wereld wantrouwt.

No en ik is een levendige, geestige en ontroerende roman over een jong meisje dat de wereld probeert te verbeteren en zich tegelijkertijd wanhopig afvraagt wat je met je tong moet doen tijdens het zoenen."
Is nu ook verkrijgbaar in een 5 euro editie.
Verder bij haar de Hongerspelen-serie van Suzanne Collins en niet te vergeten de Twilight-serie van Stephanie Myers, zeer hot onder pubermeisjes.

Bij zoon (11): de serie van De grijze jager van John Flanagan en verder stripboeken van Asterix, Suske en Wiske, Lucky Luke en Gilles de Geus. Verder weetjesboeken waaronder Lang geleden, een leuk voorleesboek over geschiedenis van Alex van Dam. Hij heeft nog 2 andere boeken in dezelfde trant geschreven.

Bij dochter (11) is heel lang de serie van Floor (bv Floor zet door, De regels van Floor) geschreven door Marjon Hoffman (ook in luisterboek) favoriet geweest. Gaat over een meisje dat de wereld probeert te begrijpen dmv door haar verzonnen regels zoals "Als je een zak drop kan winnen, dan moet je dat altijd proberen", erg humoristische boeken voor meisjes. Toen was ze wel iets jonger, toen ze die leuk vond. Verder de serie De bende van de Korenwolf van Jacques Vriens.

ayla

ayla

27-09-2010 om 09:59

Hier

bij de jongste van drie: prentenboeken, de al eerder genoemde 'mol die wil weten wie op zijn kop gepoept heeft', Dikkie Dik, Dora en barbapapa. Of alle boeken over auto's

oudste van 6: Roahld dahl en dan vooral gruwelijke rijmen en verzen of vreselijke dieren, maar ook de griezels. Informatie boeken over geschiedenis. geronimo stilton, suske's en wiske's, Heksje Lily.

voor de oudere kinderen misschien de twilight serie

Hillary

Hillary

27-09-2010 om 13:23

Abeltje

Dochter heeft een jaartje geleden ofzo (groep 7 toen) Abeltje en A van Abeltje gelezen van Annie MG Schmidt. Heb ze zelf in mijn jeugd bij mijn oma thuis gelezen waar ze nog in de boekenkast stonden. Dochter leest per definitie niet de boeken waarvan ik zeg dat ik ze geweldig vond, maar deze ging ze dan toch maar proberen, deel 2 heeft ze toen gelijk op haar verjaardag gevraagd. Zoon (toen nog groep 8) heeft ze laatst toch ook maar gelezen toen hij niks meer te lezen had liggen en hij vond ze ook geweldig.

Ziezo

toen de kinderen peuter/kleuter waren konden ze geen genoeg krijgen van het boek ,Ziezo ,van Annie MG Smidt.

Terpi

Terpi

27-09-2010 om 16:19

Vanalles

Bij de jongste (8 jaar) is de serie van Heksje Lily favoriet. Middelste is op dit moment aan het lezen in de het magische wandtapijt (10 jaar) en oudste (12 jaar) verslindt momenteel de Harry Potter serie.

Hier

Zoon van 10 zit momenteel helemaal in De Grijze Jager-cyclus. Het eerste echte boek dat hij uit zichzelf ging lezen (behalve strips, die verslindt hij) was Lord of the Rings van Tolkien... Maar hij is dan ook al vanaf zijn 7e helemaal LOTR-verslaafd. Dus alles wat maar een beetje die fantasykant opgaat vindt hij leuk.

Andere zoon van 7 leest behalve strips wel graag De Kameleon. Ook Dolfje Weerwolfje vindt hij leuk.

Dochter van bijna 4 heeft net Kolletje (weet schrijver even niet) ontdekt, en is ook erg fan van het grote boek van Merel (Rindert Kromhout).

Julia64

Julia64

27-09-2010 om 21:43

Het grote boek van kuik en vark

Het Grote Boek van Kuik en Vark, van Koos Meinderts.
Een van de leukste boeken die ik ooit aan zoon heb voorgelezen (hij was toen een jaar of 5). We hebben het er nog steeds wel eens over. Mooie illustraties ook.

rosa

rosa

28-09-2010 om 08:13

Lijstje

Al genoemde favorieten hier waren alles van Paul Biegel en Astrid Lindgren, Harry Potter, Cornelia Funke, Carry Slee, Jacques Vriens.

Voor jaar of 8:
Help, er zit een farao in bad, Jeremy Strong (grappig)
De kleine heks (Otto Preussler)

10-12:
Meester van de zwarte molen (Otto Preussler)
Bart en de ijsreis (Odo Hirsch)
alles van Tonke Dragt
Het oneindige verhaal (Michale Ende)

En inderdaad ook informatieboekjes! Alle delen van waanzinnig om te weten.

heli

heli

28-09-2010 om 09:30 Topicstarter

Op naar de boekhandel!

Ik ga zo naar de boekhandel, dank voor jullie tips!!

Hopelijk lees je dit nog

voordat je gaat. Bij het kruidvat zijn vanaf vandaag luisterboeken van Annie MG Schmidt in de aanbieding, ik dacht een euro of 5 a 6 per stuk. Misschien zit daar iets bij.

heli

heli

28-09-2010 om 15:34 Topicstarter

Hele lange lijst

Nogmaals dank voor jullie tips! Heb er echt wat aan gehad!
Het is een hele lange lijst geworden. Er ging een wereld voor me open; series waar ik nooit van had gehoord zoals de Jeronimo Stilton serie (heb ik er een uitgekozen met die ons mannetje waarschijnlijk helemaal te gek had gevonden), De Grijze Jager-serie, de Twilightserie (deed me wat eng en luguber aan...) en dat er zoveel 'hoe overleef ik...- boeken' waren wist ik ook niet. Wat dat betreft heb ik het gevoel dat er veel meer is voor de 'oudere' kinderen dan 'vroeguh'; ik kreeg wel eens gezeik in de bieb omdat ik boeken voor volwassenen las terwijl dat "toch niet de bedoeling is als je dertien bent".

Helaas waren niet alle luisterboeken al binnen... (die had ik al in bestelling). Het was de bedoeling om ze dit weekend af te leveren (we hebben een herdenkingsbijeenkomst in het ziekenhuis), maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken.
Dit zijn ze geworden:

Nijntje knisperboekje
Boerderij knisperboekje
Dribbels schoolreisje, Eric Hill
Kartonnen boekje; slaap lekker Pip, Mack
Kartonnen boekje; mijn eerste kijkboekje voertuigen
De verhalen van Kleine Beer (vier prentenboeken in een), Martin Waddel
Het grote boek van Beer en Egel (vier prentenboeken in een), Ingrid en Dieter Schubert
Prentenboek Draak Dries, Julia Donaldson (maker van Gruffalo)
Prentenboek incl. molknufffel met drol op zijn hoofd: Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft, Werner Holzwarth (is hier helemaal stuk gelezen)
Prenten/kijkboek De gele ballon, Charlotte Dematons (een van de favoriete boeken van ons mannetje, er is zooo veel te zien (geen tekst))
Jip en Janneke, A.M.G. Schmidt
Pluk van de Petteflet, A.M.G. Schmidt
Lang geleden…, Arend van Dam (was ook een van de favorieten)
Meester Jaap, Jacques Vriens
Hekjse Lilly de grote drakenproef, Knister
De regels van Floor, Marjon Hoffman
Reis door de tijd, Jeronimo Stilton
Eerste grote atlas voor Kinderen (Deltas)
De grijze Jager deel I de ruines van Gorlan, John Flanagan
Hasse Simonsdochter, Thea Beckman (met een knipoog naar ons; speelt zich grotendeels af in onze woonplaats)

Lees- en luisterboek + dvd: Woezel en Pip in de tovertuin
Luisterboek: De drie wensen van Nijntje, Dick Bruna
Doe-, voel- en luisterboek van Nijntje, Dick Bruna
Luisterboek: Kikker vindt een vriendje, max Velthuijs
Luisterboek + dvd: Knofje, Burny Bos
Luister- en leesboek: Cars
Luisterboek: Pluk van de Petteflet, A.M.G. Schmidt
Luisterboek: Ieorg Idur, De Tovervinger en De Giraffe, Peli en ik, Roald Dahl
Luisterboek: Pippi Langkous, Astrid Lindgren
Luisterboeken: De dikke van Dahl (vijf cd’s met boeken van Roald Dahl)
Luisterboek: De Heksen, Roald Dahl (kregen we erbij )
Luisterboek: Peter en de Wolf
Luisterboek: Harry Potter en de Steen der Wijzen, J.K. Rowling
Luisterboek: Het Dolfijnenkind, Patrick Lagou
Liedjesbox van Dirk Scheele

heli

heli

28-09-2010 om 15:49 Topicstarter

En nou nog

een handige, handzame opbergbox (met deksel) vinden waar alles is past. Misschien had ik daar beter eerst een box kunnen kopen en daar de boeken op aan passen.
Zucht...

Wat fijn

Wat fijn heli dat je dit zo voor elkaar krijgt! Ik vind het een heel mooi idee om zo je zoon te herdenken.

Uit (werk)ervaring weet ik hoe mooi het is als je boeken voor kinderen hebt in het ziekenhuis.

Sterkte bij de herdenking.

Mariel

Heli

Wat leuk, zo'n diverse lijst aan boeken. Daar zullen de kinderen van verschillende leeftijden erg blij mee zijn! En ja, door onze oudste dochter kom ik er nu ook achter dat er hele leuke tienerboeken zijn gekomen. Twilight lijkt eng omdat het over vampiers gaat maar volgens dochter (en een vriendin van mij) gaat het om een liefde die niet gemakkelijk is, echt puberonderwerp, dus.

heli

heli

29-09-2010 om 14:18 Topicstarter

De vraag

is natuurlijk hoeveel de kinderen op zo'n (intensive care) afdeling er aan hebben. Wij hebben natuurlijk een heel extreem voorbeeld maar een verpleegkundige kwam zelf met het idee van (prenten-)boeken toen we vroegen of we iets konden doen voor de afdeling. Voor als de speelkamer, waar wel wat boeken zijn, dicht is. Maar toch, echte dikke leesboeken... ik kan me er moeilijk een voorstelling van maken. (Vandaar ook dat er luisterboeken bij hebben gedaan.)
Aan de andere kant, er zijn ook andere kinderafdelingen en dan hoop ik dat als ze echt niet gebruikt gaan worden dat ze daar wel naar toe gebracht worden.
Mariel, het is dus niet zozeer om onze zoon te gedenken. Meer een bedankje voor de afdeling, het hele team. Ze zijn echt geweldig!

Bastet

Bastet

29-09-2010 om 15:51

Heli

Misschien zijn die dikke leesboeken fijn om kinderen voor te lezen,die de leeftijd van prentenboeken ontstegen zijn?

De kinderen van bolderburen

Helaas heb ik geen dochter, maar gelukkig heb ik de dochter van mijn vriendin mijn liefde kunnen overdragen voor De kinderen van Bolderburen, van Astrid Lindgren. Echt een boek om in op te gaan, voor met name meisjes vanaf 7 jaar. (of dat ligt aan mijn zoon die altijd meer van eng hield/houdt)

Nog zo'n hele goede van A.L. is Samen op het eiland Zeekraai, kent bijna niemand, maar is echt heel leuk. Vanaf een jaar of 10. Ik heb hem laatst voor mezelf gekocht en hij was weer leuk! Je wilt meteen naar Zweden.

En voor jongens inderdaad De Grijze Jager. vanaf een jaar of 10. Er is net deel 9 uit. Ook bij mijn zoon zo'n beetje de enige boekenserie waarbij hij merkt dat het ook léuk kan zijn om te lezen.

Nog even een reactie

Hoi Heli,

Ik begon blij mijn lijstje te typen n.a.v. je eerste posting. Later begreep ik je beweegreden voor dit cadeau en daarom wil ik nog even reageren omdat ik het ontzettend lief en knap van je vindt hoe je dit hebt aangepakt.

Helaas weet ik hoe het is een kind te verliezen en net toevallig vandaag was ik daar heel verdrietig over. Door jouw actie heb ik weer moed gevonden er niet opnieuw in weg te zakken, maar iets positiefs te doen. Wat, daar ga ik over nadenken.

Dank je wel, liefs Ruja

Verkeerd begrepen

Sorry Heli, ik had begrepen dat het ook om een herdenking ging.

Ik kan me bji behoorlijk wat kinderen op de intensive care voorstellen dat die boeken fijn zijn. Misschien niet zozeer om zelf te lezen maar inderdaad om voor te lezen. En kinderen hebben vaak ook brusjes die meekomen.

Hoop dat de bestelling lukt.

Mariel

heli

heli

03-10-2010 om 21:51 Topicstarter

Mariel

Ik lees het nog es terug en heb het ook raar opgeschreven. We hadden een herdenkingsbijeenskomst in het ziekenhuis dit weekend. Dus we gingen inderdaad naar het ziekenhuis.
En omdat we heel graag 'nog iets wilden doen' als bedankje voor alle goede zorgen, hebben we dus afgelopen weekend de boeken meegenomen. Het ziekenhuis is aan de andere kant van het land, daar komen we dus niet zo vaak
En ik heb gisteren ook bevestigd gekregen wat jij nu ook zegt; ze hebben er ook op de intensive care wel degelijk wat aan. Gelukkig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.