Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

even piekerdepiek

even piekerdepiek

06-10-2009 om 10:30

Verhuizen?

Wij wonen in een kleine huurwoning met onze drie jonge kinderen. Wij komen een slaapkamer tekort en eigenlijk gewoon ruimte. Nu hebben wij via een makelaar een optie gekregen voor een huurwoning. Mooie woning aan heel leuk hofje, 4 slaapkamers, helemaal goed ook vlakbij school.

Maar deze woning is zo`n 300 euro duurder per mnd, het is zo moeilijk om een beslissing te nemen.

We willen heel graag weg, maar kunnen we de huur elke maand opbrengen? Nou begrijp ik dat julle mij daar natuurlijk geen antwoord op kunnen geven. Manlief en ik hebben een onderneming, dat is onze enige inkomstenbron en dat varieert natuurlijk.

Op papier zouden wij in aanmerking komen, maar als ik onze vaste lasten zo op een rijtje zet, pffff. En daar zit niks geks bij, geen abonnementen etc. Ik kan daar volgens mij niks af halen.

Zitten wij straks in een leuk huis, maar hebben wij elke maand zorgen? Of blijven we zitten waar we zitten en zijn we eigenlijk niet tevreden over het wonen.

De beslissing moeten we ook snel maken, de woning komt per 1 november al vrij, komt nog bij dat we deze maand nog een week weg gaan.

Tja, ik weet niet goed waarom ik het hier op het forum zet, loop al dagen rond te piekeren. Manlief zegt ach we doen het gewoon, maar ik maak me toch wat meer zorgen.

Voor de boodschappen zijn wij elke maand zo`n 600 euro kwijt, voor een gezin dus van 5 personen waarvan de jongste nog in de luiers zit en twee huisdieren. Gooi ook geen eten weg, is dat een beetje een normaal bedrag?

Nou ja, wie weet zijn er hier mensen met heldere tips/iedeeen?

Alvast bedankt.

Hartelijke groet,

Piekerdepiek


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

06-10-2009 om 10:48

Bij onzekere inkomsten is het plezierig om in nood te kunnen terugvallen op huursubsidie. Dan is het dus van belang om onder de huursubsidiegrens te blijven wonen. Verder lijkt 600 euro me niet overdreven. Minder kan vast, maar of het dan nog leuk is? Driehonderd euro kun je er in elk geval níet op bezuinigen, dat is zeker. Dus als het extra geld voor het nieuwe huis daar vandaan moet komen, dan lukt het niet.

Mamvantwee

Mamvantwee

06-10-2009 om 10:57

Ik zou kiezen voor rust

Ik ben altijd van het sparen-zekerheid-voorzichtig. Dus als ik lees dat jij je zorgen maakt of je die 300 euro per maand wel kunt missen, gaat bij mij het licht op oranje. Je wilt graag ruimer wonen, maar het is niet onhoudbaar zoals jullie nu wonen. Kun je misschien een jaartje of twee wachten? Tot het economisch wat beter gaat? Misschien komt er nog wel een ander leuk huis langs in de tussentijd?

Of laat dit huis voorbij gaan en probeer de komende maanden 300 euro per maand opzij te leggen. Als dat goed gaat, kun je volgend jaar alsnog naar een groter huis verhuizen - als dat beschikbaar is. En lukt dat niet, dan heb je een leuke spaarpot opgebouwd.

succes met de keuze.
groet, Mamvantwee

even piekerdepiek

even piekerdepiek

06-10-2009 om 10:58

Nee

Het nieuwe huis zit net boven de huursubsidie-grens, daar kunnen we dus geen aanspraak op maken. We ontvangen nu ook geen huursubsidie overigens. Dus als ons inkomen daalt, dan hebben we denk ik wel een probleem. Ook wil ik graag blijven sparen per mnd. Op dit moment werk ik twee dagen per week in ons bedrijf, als onze jongste naar school gaat, zou ik dat willen uitbreiden. Dus ik ga ervanuit dat onze inkomsten gaan stijgen, er zit sowieso een flinke groei in ons bedrijf. Maar met de groei stijgen ook de kosten natuurlijk.

Maar we zijn al heel lang aan het zoeken, voor koop komen we nog niet in aanmerking (te onzeker voor banken), dus wordt sowieso huur. En de woningbouwverening heeft in de wijk waar wij zoeken, geen leuke woningen.

Tja, waar die 300 vandaan moet komen, daar zijn we dus nog niet uit. We hebben twee auto`s, misschien die van mij toch maar weg doen? Maar dat is onze gezinsauto, de andere auto wordt gebruikt voor het bedrijf en is niet geschikt voor het gezin.

Moeilijk hoor.....

Ben ik elk geval al blij met een reactie, iemand die even meedenkt.

Groeten,

Piekerdepiek

Nog een hmm.

Eerlijke vraag: Kun je nu 300 euro per maand sparen? En dan bedoel ik ECHT sparen? Geld wat je nu opzij zet om bv tzt een kapote wasmachine te vervangen of een andere auto te kopen zul je ook in je nieuwe huis nog nodig hebben, dus dat telt niet mee.

Als je twijfelt of je dat gsaart lukken, zou ik het niet doen. Ik zou dan wel vanaf nu eens een jaartje gaan proberen om een dergelijk bedrag per maand weg te zetten, en te zien of je dan nog prettig kunt leven. Dan kun je bij een volgend interessant huis iets gefundeerder besluiten of dat binnen budget ligt...

Ingrid

even piekerdepiek

even piekerdepiek

06-10-2009 om 11:07

Mamvantwee

Tja, er zit wel wat in. Maar we wonen hier al 6 jaar, met de bedoeling dat we hier tijdelijk zouden wonen. Het is geen leuke buurt, en volgens mij ook niet echt goed voor de opvoeding van onze kinderen. Dat is toch ook heel wat waard, onze oudsten hebben een tijd een slaapkamer moeten delen. Maar dat ging helemaal niet goed, ze zijn zo ontzettend verschillend, de een heel netjes en de andere totaal niet. Nu hebben de kinderen allemaal een eigen kamer, en slapen wij voor nood al weer een tijdje in een bijschuurtje beneden. Dat is toch ook wel erg.

En zoals ik al zei, we zijn al heel lang aan het kijken, maar veel wordt er niet aangeboden in de wijk waar wij zoeken.

En manlief zegt, we moeten het gewoon doen, soms moet je gewoon risico`s nemen om verder te komen. Maar ik twijfel enorm.

Het lijkt me geweldig om hier weg te kunnen, dat wel, maar is het verstandig?

Dank voor het meedenken.

Groet, even piekerdepiek

mopperkont

mopperkont

06-10-2009 om 11:14

Te klein huis

Ik woon nu ook in een te klein huis en dat begint me ook vreselijk tegen te staan, je komt niet goed tot rust in dit woninkje, en wij zijn blij dat we gaan verhuizen!
Maar aan de andere kant zijn krappe financieen ook een bron van stress, zeker in deze tijd. Maar je gaat naar een huurwoning en niet naar een koopwoning, mocht alles mis gaan is dat lang niet zo'n drama dan wanneer je in een koophuis zit.
Een lastige afweging hoor!

even piekerdepiek

even piekerdepiek

06-10-2009 om 11:15

Tja

Of wij zoveel kunnen sparen, we sparen geen vast bedrag per maand. Soms is er een hoop over per maand en dat zetten we dan op een spaarrekening, maar er zijn ook maanden bij waar er niks over is. Eigenlijk zouden we ons gewaardeerde loon dan omhoog moeten gooien, dan blijft er voor het bedrijf minder over om te investeren.

We zouden om meer inzicht te krijgen de boel ook meer moeten scheiden, qua zakelijk en prive, dat geeft natuurlijk meer inzicht.

Maar als er hier wat stuk is, dan kunnen we dat eigenlijk gewoon vervangen, daar is altijd wel ruimte voor.

Nogmaals dank voor jullie meedenken.

Groet, even piekerdepiek

even piekerdepiek

even piekerdepiek

06-10-2009 om 11:22

Mopperkont

Wat leuk dat je gaat verhuizen naar wat groters, gefeliciteerd!

Ons huis is ook gewoon echt klein, woonkamer is bijna 6 bij 3, nou ja, alles hier is gewoon klein. En dat te bedenken dat de kinderen alsmaar groeien. Ik kan het hier ook nooit netjes houden, het zit allemaal opgepropt. En zoals ik al zei, het is gewoon geen leuke buurt (achterstandswijk) met best veel problemen.

Maar ja, we hebben in elk geval een huis, zo denk ik dan ook wel weer. En idd, elke maand financiele zorgen geeft een hoop stress, daar weet ik alles van.

Ik wou dat ik een glazenbol had, waarin ik precies kon zien welke keuze je moet maken, dat zou handig zijn. Maar ja, zo werkt dat natuurlijk niet.

Mopperkont, succes en veel geluk alvast in je nieuwe huis.

Groet, even piekerdepiek

angel3

angel3

06-10-2009 om 11:22

Heel belangrijk

ja om de financien van bedrijf en prive te scheiden. Daar zou ik zeker nu een start mee maken. Verder moet je jezelf een vast salaris geven uit de onderneming en niet prive gebruiken wat bij de onderneming hoort.
Daarnaast zou ik eens proberen op een rij te zetten wat de toekomst brengt.
Vallen er missch binnenkort kinderopvang kosten weg? of niet? liggen er grote opdrachten in het verschiet of is de verwachting eerder dat je in moet teren in je bedrijf?
Ga je vaak duur op vakantie en kan dat een tijdje minder? etc etc.
Echt de grote dingen dus, die abonnementen enzo is leuk maar daar merk je in de praktijk niet heel veel van.
Wat zegt je onderbuik gevoel? is het nu al sappelen en ben je blij als het allemaal weer klopt aan het eind van de maand of leef je redelijk ruim?
Misschien is het wel veel lucratiever om een 'goedkope' kracht aan te nemen in het bedrijf en zelf een nog beter betaalde baan te zoeken. Er zijn vele opties om je inkomen op te krikken....

Het is allemaal erg korte termijn inderdaad.
Te kort om echt goed inzicht te krijgen. Maar als je het idee hebt dat je nu best redelijk ruim leeft en het bedrijf zal goed blijven gaan dan zou ik de gok wagen. Je kan altijd weer 'terug' toch? (naar goedkoper)

Suk6 met kiezen

even piekerdepiek

even piekerdepiek

06-10-2009 om 11:25

Drama

Mopperkont:
mocht alles mis gaan is dat lang niet zo\'n drama dan wanneer je in een koophuis zit.

Maar als je de huur niet kunt betalen, dan sta je mooi wel op straat met je drie kinders. Ik zou niet weten waar we dan heen zouden moeten.

Dus wat dat betreft, toch wel drama.

Groet, even piekerdepiek

even piekerdepiek

even piekerdepiek

06-10-2009 om 12:06

Angel3

Idd belangrijk om zakelijk en prive gescheiden te houden, dat doen we te weinig. En dat weten we ook wel, we hebben het daar al langer over.

En dat vaste salaris, dat is dus het gewaardeerde loon waar ik het over heb.

Mijn gevoel zegt doen, ons bedrijf loopt erg goed, de vooruitzichten zijn ook goed. Maar zekerheid is er natuurlijk nooit, er kan altijd een opdracht niet doorgaan, een klant die niet betaald etc. Maar ja, in loondienst kan het ook fout gaan.

Volgens mij leven wij wel aardig goed, we zouden het denk ik wel wat zuiniger kunnen gaan doen.

Ernaast nog in loondienst gaan werken, is denk ik geen goed plan. Dat zou ook ten koste gaan van het bedrijf. We werken nu ook al wel met ``krachten`` maar ervaring is dat je er toch zelf ook bij moet zijn. En we zijn altijd met het bedrijf bezig, manlief veel meer dan ik, hij werkt vaak van maandag tot zaterdag, van `s morgens tot etenstijd en vaak `s avonds ook nog bezig met telefoontjes etc. Ik dus twee dagen per week en veel in de avonduren. Daarnaast nog een baan erbij nemen in loondienst gaat me echt te ver. Maar zoals ik al zei, in de toekomst zou ik meer kunnen gaan werken, als de kinderen allemaal naar school gaan. Ze gaan nu twee hele dagen per week naar de opvang en dat vind ik genoeg.

Nogmaals fijn dat er mensen meedenken.

Wat betreft de verhuiskosten, die zullen meevallen. We zullen zelf alles gaan verhuizen, en nemen veel dingen, vloeren etc met een dichte portomone over. Ga ook geen nieuwe dingen aanschaffen, dat zal later misschien komen. Natuurlijk wel wat aanschaf van verf/saus etc.

Groet, even piekerdepiek

angel3

angel3

06-10-2009 om 12:23

Niet ernaast

ik bedoel niet een baan ernaast maar de baan bij het bedrijf van je man niet meer doen en dan dus een andere baan doen. Dan hou je het fysiek en emotioneel ook meer gescheiden. Kan ook fijn zijn.
Zo te horen....moet je het gewoon doen. Niks is zeker in het leven. Ik heb een vast contract maar kan ook op straat komen te staan. Je weet nooit hoe het leven loopt. Beter spijt van een beslissing die je genomen hebt dan spijt van een beslissing die je niet genomen hebt.... suk6

even piekerdepiek

even piekerdepiek

06-10-2009 om 12:51

Angel3

Nee, dat vind ik geen optie. We hebben altijd heel veel samen gedaan, voordat de kinderen er waren werkte ik fulltime in het bedrijf. Nu dus een paar stapjes terug, maar ben erg blij om nog steeds betrokken te zijn in ons bedrijf. Denk ook niet dat het verstandig zou zijn om mijn deel uit te besteden aan iemand anders, financieel gezien dan.
Moet je wel bekennen dat ik wel regelmatig kijk naar een baantje in loondienst. Voor twee dagen per week is er niet zoveel hoor, dat valt echt tegen.

Bijna iedereen in onze omgeving zegt, DOEN! Maar ja, zij betalen de huur natuurlijk niet voor ons, haha.

Mijn vader was hier net even met wat verhuisdozen gevonden in de supermarkt, oef dan komt het wel dichtbij. Hij zei, gewoon doen joh, kost je maar een tientje per dag extra. En als je het zo bekijkt dan valt het ook wel mee. Maar 300 per mnd is toch best veel.

Ik pieker nog maar even verder........

Primavera

Primavera

06-10-2009 om 12:54

Buurt

Persoonlijk zou ik vanwege een kleine huiskamer niet zo snel verhuizen en niet iedereen een eigen slaapkamer niet zo snel duurder gaan wonen, maar wel vanwege een verkeerde buurt.
Als student heb ik vaak in achterstandswijken iets gehuurd. Als student was dat prima, maar ik zou niet graag mijn kinderen daar op laten groeien. Het is wel zo prettig dat mijn oudste ook de hond uit kan laten zonder weggegooide drugsspuiten te moeten ontwijken. Ik vind het fijn dat mijn kinderen rustig buiten kunnen spelen op het pleintje en daar niet het risico lopen om in aanraking te komen met een wat oudere knul die ze alvast even inleidt in de handel van gestolen fietsen/brommers en andere illegale bezigheden. Ook vindt ik het belangrijk dat ze zo vriendschappen maken met leeftijdsgenootjes die een beetje dezelfde mentaliteit hebben zoals bijv. leren en schoolresultaten belangrijk vinden en niet belachelijk maken. Ook die voortdurende burenruzies om eigenlijk niks, maar meer een gevolg van teveel mensen te dicht op elkaar maakten het woongenot er niet beter van.
Nou heb je natuurlijk verschillende gradaties in achterstandsbuurten, maar als het een beetje lijkt op de buurten waar ik in mijn leven gewoond heb zal ik er zo snel mogelijk weggaan met opgroeiende kinderen.

Groetjes Primavera

Fatima

Fatima

06-10-2009 om 13:12

Bezuinigen

Met drie jonge kinderen kun je best nog wel wat bezuinigen. Ik vind 600 euro per maand heel veel. Je hebt nu nog geen grote eters.

Bedenk of je liever in dat huis wilt wonen met minder luxe of in dit huis met meer luxe. Ga al je vaste lasten langs en abonnementen. Bedenk of je liever nog een paar jaar goedkoop of niet op vakantie wilt totdat je jongste kind naar school gaat.

Bedenk hoelang je het moet uitzingen tot je jongste kind naar school gaat en hoeveel maanden je dus die 300 nodig hebt. Is dat niet te doen?

Tja..

...moeilijke keuze. Klein wonen is lastig, zeker met kinderen, weet ik uit ervaring. Maar je kinderen op laten groeien in een slechte buurt is m.i. veel erger. Dan wil je weg. Toch moet je wel zeker weten dat je het financieel trekt. Wat je denk ik echt moet doen is de papieren in duiken. Probeer zo duidelijk mogelijk werk en privé geschreiden te krijgen in de verschillende staatjes. Dan kun je nog verder kijken naar je bedrijf. Kun je jezelf meer gaan belonen en investeringen uitstellen? Welke groei verwacht je nog? Dat laatste blijft natuurlijk schatten. Veel succes met het berekenen en bedenk dat dit niet het laatste huis is dat als kans op jullie pas komt. Als het nu even niet kan misschien de volgende keer wel.

katrin

katrin

06-10-2009 om 16:26

Vrije vestinging woning

GAat het hier om een huurwoning via een vastgoedbdrijf of echt via een makelaar.

Hou er dan ook rekening mee dat de huur ieder jaar flink om hoog gaat daar je valt onder de librariseringswet. Ze mogen dan zelf bepalen met hoeveel procent ze gaan verhogen.

Ik weet niet wat de huur is per maand maar als deze al redelijk is dan komt er jaarlijks toch ook nog wel een € 20,00 bovenop.

Heb je

ook gevraagd of die huurpijs nog naar beneden kan ? Het is via een makelaar dus wellicht valt er te onderhandelen.

Ik zou het niet doen als je denkt dat er te weinig geld overblijft voor vervanging als in 1 maand de wasmachine + de auto stuk gaan.

Trouwens

ik zou zodra dat financieel kan voor een koopwoning gaan. Ik weet niet wat je nieuwe huurpijs zou gaan worden maar dat moet je dus eens vergeljken met een hypotheekbedrag. Het is sowieso misschien wel interessant om eens vrijblijvend wat dingen door te laten rekenen.

de huizenprijzen zijn gedaald.

Lastig piekerdepiek!

Ik moet zeggen; ik zou het doen!
Maar ik ben wel van de impulsieve beslissingen, althans; ik zie altijd het zonnige er wel van in. Maar goed dat ik een man getroffen heb wiens glas altijd halfleeg is, zo houden we elkaar mooi in balans

Wij hebben tot 2 keer toe een huis gekocht dat (toen) aan de bovengrens van ons budget zat. Zelfs een flinke tik erboven. En tot 2 keer toe is het helemaal goed gekomen. We zijn beide meer gaan verdienen, en zo waren er nog meer factoren waardoor wat toen zo veel leek nu prima te doen is. En we nog net zo makkelijk kunnen leven als voorheen.

Daarnaast sparen ook wij, en hebben we nog wat weggezet dus er is wel een buffer.
Maar; die hadden we niet toen we huis 1 kochten. En waar manlief nu toegeeft het tot 2 x toe niet aangedurfd te hebben, geeft hij toe dat we als het aan hem had gelegen nog steeds op de flat hadden gewoond. Gewoon, lekker zeker, lage hypotheek etc. Dus tsja... je kunt wel alleen maar op zekerheden bouwen, maar ik vind de uitspraak van Angel3 heel erg mooi en sluit me daar helemaal bij aan!

Wat ik vooral lees in je bericht is dat er veel belangrijke factoren zijn om het nu wel te doen. En, hoewel je zelf aangeeft en heteens bent met het belang van financieel moet het wel kunnen, bij de 'nee-stemmers' met redenen komt waarom het wel zou kunnen. Hoofd vs. hart; heel lastig.
Het klinkt als een geweldige kans.
En idd. ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar als je dit echt zo graag wilt qua buurt en meer slaapkamers en het is zo'n bijzondere kans; ga er voor. En aanvaard dat de consequentie is dat je zelf idd nog een baantje erbij zoekt. Of gaat oppasmoederen. Of weet ik veel wat.

succes!
Laat je even weten wat je beslist (samen met je man natuurlijk!)
Mare

Toke

Toke

06-10-2009 om 19:06

Prioriteiten en opties

Volgens mij heb je in je hart je keuze al lang gemaakt, maar twijfel je nog over de financien. Ik denk dat het aan de ene kant goed is om te kijken of je binnen het huidige budget nog ruimte hebt om te bezuinigen. Je hebt het bijvoorbeeld over 2 auto's. Is het niet mogelijk om de bedrijfsauto ook als gezinsauto te gebruiken? Ik weet wel dat dat belastingtechnisch niet zo aantrekkelijk is, maar aangezien het je eigen bedrijf is, maakt dat misschien toch minder uit als je aan de andere kant de gezinsauto kunt besparen.
Zo zijn er misschien meer posten te bedenken die je al dan niet tijdelijk kunt schrappen.
Daarnaast zou ik op een rijtje zetten waar de ruimte zit om het budget uit te breiden. Heb je bijvoorbeeld een mogelijkheid om wel 3 dagen te gaan werken als de jongste nog niet op school zit? Zou je niet 's avonds iets voor het bedrijf kunnen doen als de kinderen slapen?
Vraag is ook: op welke termijn denk je bijvoorbeeld wél een huis te kunnen kopen. Daar heb je dan namelijk ook spaargeld voor nodig, en met 300 e extra in de maand kun je dat niet goed sparen. Maar heb je nu nog geen idee wanneer het goed genoeg zal gaan voor een koophuis, dan zou ik inderdaad nu wel verhuizen. Goed wonen is goed voor de kinderen, maar ook heel goed voor jou. De bereidheid om dan wat harder je best te doen om wat te bezuinigen of om toch die 3e dag te werken, zal er dan vast wel zijn.
Dus ik zou het op een rijtje zetten, en alleen niet voor dat andere huis kiezen als uit het rijtje zou blijken dat het echt onverantwoord zou zijn.

Helen

Helen

06-10-2009 om 20:50

Bij twijfel niet doen..

Ik heb niet alles gelzen maar als je twijfelt, zou ik het niet doen. Zet financieel alles op een rijtje en bekijk eerlijk voor jezelf of die die extra huur op te brnegen is. Twijfel? Niet doen. Wat niet kan, kan niet.

Met koophuis is het een ander verhaal denk ik omdat hypotheekbedrag hetzelfde blijft terwijl je inkome ed doorgaans stijgt. Huurprijzen blijven niet gelijk maar stijgen meestal ook elk jaar. Dus dan blijf je ermee zitten. Je schrijft dat kopen geen optie is ivm eigen bedrijf. Ben je bij alle banken langs gegaan? Ik meen de Rabo staat erg open voor ondernemende starters. Of anders eens kijken bij de hypotheker wat mogelijk is? Die hebben ook overal een vinger in de pap (en zijn voortaan verplicht je inzage te geven in dat wat zij verdienen bij een verstrekker).

Succes met je overwegingen!!

even piekerdepiek

even piekerdepiek

07-10-2009 om 09:59

Reactie

Wat fijn zeg, al die lieve meedenkende reactie`s!

Even wat reactie`s van mijn kant.

Bezuinigen vind ik een lastig punt, de boodschappen haal ik een keer per week bij de bekende goedkope supermarkt. Tussendoor haal ik 1 a 2 keer nog wat verse dingen. Dan kom ik dus op die 600 euro gemiddeld. En alles gaat op, ook al zijn mijn kinderen nog niet in de puberleeftijd (dat wordt nog wat) ze eten en drinken hier toch al heel wat op.

Bezuinigen op de auto, en dan rijden in de bedrijfsbus is geen optie. Dit is een bestelbus met gewoon een losse laadbak, dus geen bankjes. Dan zullen we de gezinsauto helemaal weg moeten doen, tja in geval van nood is dat natuurlijk mogelijk, maar zou dat wel heel jammer vinden. Behalve de verzekering en belasting en gas hebben we er weinig onkosten aan.

En verder zit er niks geks in de vaste lasten, kleding en al dat soort dingen koop ik haast niet, krijg veel van familie en vriendinnen die veel kleding zowel voor mij als voor de kinderen doorschuift. We hebben geen hobby`s etc.

Vakantie doen we regelmatig, maar eigenlijk altijd in eigen land of net daarbuiten. Dus geen dure vliegtickets en dat soort dingen.

Wat betreft onze huidige buurt, zoals ik al zei is het gewoon een volks/achterstandbuurt. En dan valt deze buurt mischien nog wel mee, we hebben geen last van drugs, politie en dat soort dingen. Wel eens gehad toen we hier pas kwamen. Maar het niveau is gewoon erg laag, ook dat van de buurtkinderen. De kinderen die hier wonen hebben meestal geen papa, die zit in veel gevallen in de bak. Moeders hebben het zwaar, zien het niet zitten en laten de opvoeding voor wat het is. Dat is lastig want wat betreft de op-voeding sta ik hier toch heel alleen. De buurtkinderen worden vaak aan hun lot overgelaten. Verder is er ook wel afgunst denk ik naar ons toe, we hebben regelmatig te maken met een lekke autoband. Niet dat we ruzie hebben hier, maar je voelt het gewoon. Nou ja, lastig om het beeld hier zo even op te schrijven, ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Het is gewoon geen prettige buurt om je kinderen op te laten groeien.

De woning wordt namens achmea pensioenfonds verhuurd door een makelaar. Het contact is dus ook via deze makelaar. Of we de huurprijs nog naar beneden kunnen krijgen, oef dat zou mooi zijn maar of dat lukt.

Het is ook zo kort dag, vorige week maandag kregen we het bericht via de mail. Contact gezocht, nummer gekregen van huidige huurder. Daar contact mee gezocht en afgelopen weekend hebben we een kijkje kunnen nemen in de woning. Onze ischrijving is nog niet voltooid, er moeten nog de benodigde papieren komen. Daar zijn we nu mee bezig, verwachting is dat die volgende week op de bus gaan. Dan moet de makelaar deze nog goedkeuren en pas dan krijgen wij dus bericht of we het contract kunnen tekenenen. Komt nog bij dat we in de herfstvakantie nog een week weggaan.

Nou ja, een heel verhaal, ik denk dat we het maar gewoon gaan doen. Qua werk zitten we erg goed, genoeg opdrachten eigenlijk haast te veel om het goed te overzien. En misschien maar een tandje extra, nog iemand erbij nemen etc.

Voor het bedrijf doe ik al heel veel `s avonds plus de twee dagen in de week. De tijd overdag heb ik ook nodig, doe ook de inkoop en dan is het wel handig als je bedrijven overdag kunt benaderen.

OOO, ik vind het zo spannend allemaal. Trouwens ons huisje waar wij nu wonen zit helemaal propvol, daar zit nog heel wat werk in om de boel hier netjes op te leveren. We hebben een schuur, carport en afdak en bijschuur, dat moet allemaal afgebroken worden.

Wat betreft kopen, we zijn overal geweest en er is geen een die het aandurft. Erg frustrerend, want de cijfers zien er goed uit. Dat geven ze ook toe, we zijn gewoon een te onzekere doelgroep voor hun. En we hebben geen groot eigen vermogen. Ze geven ook toe dat als we een paar jaar eerder kwamen, ze ons zo een hypotheek hadden verstrekt. Dat kopen komt wel weer, ik denk dat we zo`n vier jaar in de nieuwe huurwoning zullen blijven. En dan weer richten op koop.

Ik zal jullie op de hoogte houden, iemand nog handige verhuistips? Ik heb ook al even in het archief gekeken daar stonden ook handige tips. Ben nog op zoek naar een aanbieder voor telefoon, internet en tv.

Vriendelijke groet,

Even piekerdepiek

Ps: Heb het allemaal erg snel getypt dus als er fauten inzitten, mijn excuus.

even piekerdepiek

even piekerdepiek

07-10-2009 om 10:10

De huur

Dat heb ik hier nog niet verteld, maar de huurprijs voor de nieuwe woning is bijna 700 euro per maand. We betalen nu bijna 400 euro. We wonen wel in een stad, maar niet in het westen, kan me voorstellen dat daar de prijzen veel hoger liggen.

Op zich toch geen raar bedrag, we zijn denk ik gewoon een erg lage huur gewend en dan is die bijna 700 euro wel veel.

Wat vinden jullie van dit maandbedrag? Is dat voor jullie veel, of gemiddeld? Het gaat dus om een twee onder 1 kap eengezinswoning. Verder geen luxe of zo, gewoon normaal huis.

Groet, even piekerdepiek

Geen idee

maar dat is volgens mij wel een normaal bedrag voor een heel huis buiten de randstad, maar dat is een inschatting. En daarop komt nog gas, water, licht etc toch ? Nog andere kosten, servicekosten ??

en toch, voor 700 per maand koop je ook een woning van rond de 2,5 ton.

Pelle

volgens mij:

250.000 incl kk, bij 5% met 33% hra is circa 700 per maand.

Toke

Toke

07-10-2009 om 13:52

Koop/huur

Jullie rekensommetje klopt wel, maar daar heeft Even Piekerdepiek niets aan, want banken zijn niet happig op het verstrekken van een hypotheek als er geen stabiel inkomen is. Zou 3 jaar terug anders geweest zijn, maar nu is die situatie idd wel zo. Zeker als je 5 procent wil, gaat dat niet lukken. (Met een veel hoger rentepercentage weer wel, maar dat wil je ook niet).

Wat mij nog wel goed lijkt om te overwegen, is dat je over 4 jaar voor een mooi twee-onder-een=kapwoning wel meer betaalt dan 250.000 euro en dus ook meer dan 700 per maand. In die zin is het niet verkeerd om daar nu alvast aan te wennen. Zeker als je wel wat rek in je financiele mogelijkheden hebt. En terug naar deze niet-fijne woonwijk kun je waarschijnlijk altijd nog. Dus: geef het een kans.
Over de gezinsauto: ik had niet begrepen dat de bedrijfsauto een bus is. Daar kun je niks mee idd. Gezinsauto inruilen voor een goedkopere moet je momenteel niet doen, want daar geef je geld op weg, maar het is misschien wel iets om te onthouden als de markt weer aantrekt.

even piekerdepiek

even piekerdepiek

07-10-2009 om 13:54

De huurkosten van bijna 700 euro zijn idd ex gas,water en elektra. De servicekosten zitten in de 700 euro.

Tja als we konden kopen was dat natuurlijk veel beter, maar zoals al aangeven, dat zit er nog niet in.

Ik twijfel toch nog steeds.......... Ik vraag me ook af of die 700 per maand een beetje gemiddelde kosten zijn per maand voor huur. Of is het echt ontzettend hoog? Ik vind het hoog, maar ja wat is normaal voor een eengezinswoning met vier leuke slaapkamers?

Groet, even piekerdepiek

Toke

Toke

07-10-2009 om 14:01

Gemiddeld

Ik vind het niet goedkoop, maar het is denk ik wel gemiddeld. Kan het niet zo goed beoordelen, omdat ik niet in hetzelfde gebied woon. Maar toen vriendin op zoek was naar woonhuis met voldoende kamers voor 4 kinderen, trof ze geen enkel huis onder de 900 euro. Zeker niet via een makelaar.
Je moet inderdaad proberen de prijs te drukken. 't Is een makelaar he! Heeft altijd onderhandelingsruimte en de markt is niet zo geweldig, dus probeer het maar naar 625/650 te krijgen. Scheelt weer 75/50 euro. Als het een maand langer leeg staat, is ie dat ook kwijt.

Koop vs huur

Het kan best zijn dat je voor dat bedrag een hypotheek voor een aardige woning kunt krijgen, maar een koper heeft daarnaast nog kosten die een huurder niet heeft, m.n. eigenaarsdeel ozb en onderhoud aan de woning.

In alimentatieberekeningen wordt voor de extra eigenaarslasten rekening gehouden met €175 per maand. Dat is dus ongeveer wat een eigenaar gemiddeld meer kwijt is dan een huurder.
Aan de andere kant: huren stijgen elk jaar, hypotheeklasten niet.

Wat betreft de vraag van EP: 700 euro huur voor een hele woning lijkt mij niet overdreven hoog, maar ik woon dan ook in Amsterdam waar de huren momenteel schandalig hoog zijn (behalve voor de mensen die al 15 jaar in dezelfde sociale huurwoning zitten).

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.