Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Chippie

Chippie

18-09-2010 om 21:45

Vegetarisch voor beginners

Ik wil vaker vegetarisch eten. Maar ik heb twee kinderen die juist eiwitten erg nodig hebben en een man die geen kaas en ei lust. Van bruine bonen en alles wat daar op lijkt worden mijn kinderen niet blij. Ikzelf houdt absoluut niet van vleesvervangersdingetjes. Van tofu en tahoe wordt ik ook niet vrolijk.
Ik zoek dus een paar makkelijke, lekkere, verrassende, gezonde gerechten waarin we het vlees niet missen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vis

Noten en paddestoelen zijn ook belangrijke ingredienten in een vleesloos menu. Maar ook daar maak je een gemiddeld kind niet enthousiast mee. Met jouw gezin blijft er eigenlijk alleen maar vis over. En kip natuurlijk. Maar de Ware Vegetarier zal niet snel kip accepteren als vleesvervanger. Bio-industrie enzo.
Waarom wil je eigenlijk minder vlees gaan eten?
Onyx

Guinevere

Guinevere

18-09-2010 om 21:59

Kikkererwten

Lusten jullie wel kikkererwten? Daar kun je zooooooooooveel lekkere dingen mee maken! Stoofpotje van kikkererwten/courgette/paprika/tomaat met couscous bijvoorbeeld? Of houmous met brood, of een minestrone-achtig gerecht.
Persoonlijk vind ik kikkererwten niet op bruine bonen etc lijken. Je kunt misschien ook af en toe vis eten ipv vlees?

krin

krin

18-09-2010 om 22:51

Altijd leuk

Dé tip voor vegetarisch eten: neem kip en vis!
Eh... dat zijn geen vleesvervangers, dat is dierlijk eiwit waar ook nog eens dieren voor dood zijn gegaan (itt tot voor melk of ei), en dat is dus niet vegetarisch. Maar goed.
Ik hou erg van vlees, maar als ik het weg wil laten zoek ik lekkere dingen op in De parttime vegetariër. Heerlijk eten zonder vlees. Auteur: Simon Rimmer.

Tivall

Hier is de groenteburger van Tivall een groot succes. (te koop bij Appie). Zelf carnivoor echtgenoot vind het lekker. Veel producten van Tivall zijn lekker, bijv. het gehakt. Ik vond het makkelijker om vegetarisch te gaan koken als ik een één-pans-gerecht ging maken, dan hoefde ik niet echt een vleesvervanger te gebruiken.Gewoon een lekker pasta of rijstgerecht met groente en dan zonder vlees. Noten kunnen een aanvulling zijn, tofu, of de genoemde kikkererwten. Aardappel-groente-vlees vegetarisch maken vond ik veel moeilijker. Je 'ziet' dat er iets anders ligt dan vlees. Het is vooral wennen, je moet andere gerechten maken. Ik heb hier een leuk boekje liggen 'hoge hakken, lekker vega'. Heel lekker, en je 'mist' niks.

Dorry

MM.

MM.

19-09-2010 om 00:18

Vleesvervangers, wel heel makkelijk

Je houdt er niet van, zeg je, en een heleboel andere dingen vallen ook af. Maar de laatste jaren is er enorm veel op de markt gekomen, ook nieuwe merken zoals Alpro. Als je een paar soorten nepvlees vindt die je wél lekker vindt wordt het wel heel makkelijk om aan je voedingsstoffen te komen. Mijn kinderen en ik eten het liefst de naturelsmaken, zoals de schnitzels van Valess en Goodbite.
Voor de afwisseling een ouderwetse gebakken kaasplak, jammie. Ook kant en klaar gepaneerd en wel te koop, in het schap bij de vleesvervangers. Zo af en toe een eitje, of gewoon helemaal niks vervangends.
Dingen als macaroni of lasagne kun je prima met Quorn of Fijngehakt (of hoe ze ook allemaal heten) maken. Mijn man is een echte vleeseter en had de eerste keer totaal niet eens dat we vega lasagne aten Nasi/bami maak ik met de 'gegrilde stukjes' van AH, echt lekker.

Succes!
MM

Primavera

Primavera

19-09-2010 om 01:56

Waarom wil je vegetarisch eten?

Beste Chippie,
Om je vraag te beantwoorden is het belangrijk om te weten waarom je eigenlijk vaker vegetarisch wilt eten.
Voor het milieu hoef je het niet te doen en bij verkeerde vervanging zoals vleesvervangers als Valess en Tivall, zuivel of bepaalde vissoorten kun je zelfs een averechts effect bereiken.
Als je alleen minder vlees wilt eten is het veel eenvoudiger om de hoeveelheid vlees die je per dag eet wat kleiner te maken. Kleinere portie vlees nemen of recepten waarin je een percentage vlees vervangt door plantaardige producten (kan makkelijk met gehakt en gemalen groenten/bonen) of gerechten zoeken waar vlees als smaakmaker wordt gebruikt (15-20 gram per persoon).
Als je echt alleen vegetarisch wilt eten dan wordt het lastiger met de eisen van je gezin.
Of je gaat apart koken: voor je man dus bonen en vleesvervangers, voor je kinderen eieren, kaas en vleesvervangers en voor jezelf eieren, kaas en bonen e.d. Als je het een beetje handig uitmikt hoef je maar voor twee verschillende eiwitbronnen per maaltijd te zorgen en dan kiest gewoon iedereen welke ze het lekkerste vinden.
Of je gaat over op meer vis, schaaldieren en noten in recepten te verwerken. Het kan ook nog schelen als je man geen aversie heeft tegen alle kazen, maar alleen tegen die met een duidelijke kaasgeur. Dan kun je zachte mozzarella-achtige kaas wel weer gebruiken wat je weer veel meer mogelijkheden geeft.
Vegetarische pizza (al of niet met mozzarella) is alvast een gerecht waarbij je het vlees beslist niet mist. Rijstsalade met tonijn is een andere.
Verder kun je ook het idee dat iedere avondmaaltijd persé een tot hoeveelheid gram eiwitten moet bevatten ook laten varen en dan heb ik een wereld van pasta, rijst, couscous, gierst, enz. gerechten voor je. Te weinig eiwitten riskeer je eigenlijk alleen als je zeer strikt consequent geen dierlijke producten neemt, niet als je af en toe ze een dag niet 's avonds nuttigt.
Groeten Primavera

Bastet

Bastet

19-09-2010 om 07:37

Maar primavera

Een vegetarier eet toch geen vis?
Bastet

Biene M.

Biene M.

19-09-2010 om 09:54

Www.ah.nl

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=591666&rq=pompoen+curry
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=449136&rq=shii++take+stamppot
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=560884&rq=tagliatelle+paddenstoelen

Ook lekker (heb ik geen recepten voor, gewoon wat doen): couscous met groentenstoof (doe ik altijd courgette, tomaat en kikkererwten in, verder varieert het);
risotto met paddenstoelen;
mie met geroerbakte groente en stukjes tofu (eerst gemarineerd, daarna even in flink wat hete olie, dan zijn ze knapperig ipv zompig).

Paddenstoelen en pompoen vind ik erg goede ingrediënten voor een vleesloze maaltijd, dus wat dat betreft gaan we nu een goed seizoen in. Voorheen deden we ook vaak noten door het eten, maar nu met mee etende peuter eigenlijk alleen nog cashewnoten.

reina

reina

19-09-2010 om 10:06

Onyx?

"En kip natuurlijk. Maar de Ware Vegetarier zal niet snel kip accepteren als vleesvervanger", nee, gek he Een kip is volgens mij echt een dier, hoor, en volgens mij eet je als vegetarier geen dierlijke produkten ... Wij hebben jaren vegetarisch gegeten, en nog steeds eten we vaak vleesloos, geen probleem, je kunt heel lekker eten, tenzij je echt een AGV-eter bent, dan lijkt het me lastig (maar als hier eens per maand aardappels op tafel staan is het veel, dus dat probleem heb ik niet). Als je niet elke dag vegetarisch eet is er helemaal geen probleem, je krijgt dan gemiddeld heus wel genoeg eiwitten binnen. En trouwens, waarom zouden kinderen noten en paddestoelen niet lekker vinden?

Primavera

Primavera

19-09-2010 om 11:10

Daarom vroeg ik ook de beweegredenen, bastet

Ja Bastet, een echte vegetarier eet geen vis, maar er heerst nog al veel onduidelijkheid over de term. Vaak wordt de algemene term vegetariër gebruikt om één van de volgende groepen aan te duiden: ovo-lacto-vegetariër, lacto-vegetariër, ovo-vegetariër, veganist, vleesverminderaar, pescotariër, pollotariër.
De beweegredenen maken veel uit voor wat voor menu je het beste samen kunt stellen. Iemand die het voor het milieu doet kan het beste pollotariër worden. Noten en pijnboompitten blijken ook niet zo geweldig te zijn voor het milieu vanwege ruimtebeslag, bewerking en transport.

Iemand die het vanwege de reden dat er dan minder dieren dood hoeven hoeven wellicht minder empathie voor een mossel dan voor een kuikentje. De aaibaarheidsfactor voor mossels of visachtig in het algemeen is nou eenmaal lager. Wel handig om in dat geval te weten dat zuivel en eieren als bijproducten ook kalfsvlees en soepkippen hebben.
Als je alleen vlees wilt verminderen hoeft dat natuurlijk niet op één dag (of bepaalde dagen) te gebeuren, maar is er meer winst te behalen als je iedere dag een beetje minder neemt. De vleesloze dag is weer zo'n typische knullige actie waarbij er veel moeite wordt gedaan om herkenbare vleesproducten te vermijden en waarbij de opbrengst zo goed als nul is, maar mensen er desondanks toch een goed gevoel aan over houden.
Groeten Primavera

Massi Nissa

Massi Nissa

19-09-2010 om 13:23

Ideetjes

1. Soep: bijna alle soepen zijn heel makkelijk vega te maken. Om te vullen doe je er aardappel bij, of vermicelli of iets dergelijks. Eten met opgewarmd Turks brood en kruidenkaas of tapenade. Een heerlijke snelle soep is bijvoorbeeld courgettesoep, als je het recept wilt, roep je maar. En tomaten-paprikasoep is ook verrukkelijk, evenals pompoensoep. Ook pas nog gemaakt: kervelsoep - mmmmm.
2. Vegetarische aardappelcurry: simpel, goedkoop en verrukkelijk, ook eten met Turks brood of naan.
3. Tortilla's met groentevulling en gerapte kaas (voor je man een paar zonder kaas maken). Salsa erbij, rauwkost, bolletje rijst, heerlijk. In dezelfde trant kunt je ook vegetarische Turkse pizza's maken (desnoods haal je ze bij de Turkse bakker) of vegetarische loempia's.
4. Falafel. In mijn ogen het allerlekkerste vegetarische gerecht ooit. Ik haal de falafelbolletjes kant en klaar bij de Turkse supermarkt, maar je kunt ze ook zelf maken. Je eet de bolletjes in een pitabroodje met allerhande rauwkost en heerlijke sausjes. Kinderen vinden dit meestal ook verrukkelijk. Als je in een grote stad woont, zou je eens langs Maoz of een andere falafelketen kunnen gaan om het uit te proberen.
5. Vegetarische Italiaanse bol (is wel met kaas, maar die kun je vervangen door mozzarella of helemaal weglaten). Snijd een Italiaanse bol doormidden en beleg rijkelijk met kaas, tomaat, gegrilde paprikareepjes (in een potje verkrijgbaar), rode uiringen, geraspte wortel en een scheutje hete Thaise saus voor de liefhebbers. Een minuut of vijf in de oven op 200 graden en smullen maar. Dit heb ik vorig jaar met mijn mentorklas gemaakt, ze aten hun vingers erbij op - terwijl de helft vooraf mopperde dat ze geen ui / wortel / rare rode reepjes etc. aten.
Als je nog meer ideeen wilt, roep je maar. Wij eten heel vaak vegetarisch.
Groetjes
Massi

Melk

'Voor kip en vis gaan wel dieren dood, in tegenstelling tot melk en ei'. Dat is maar ten dele waar. Een koe gaat pas melk geven als ze een kalf heeft gekregen. Elke melkkoe krijgt daarom elk jaar een kalf. En zeker niet al die kalfjes worden zelf een 'melk-koe'. Stiertjes worden vrijwel direct geslacht en veel koe-kalfjes ook....

Guinevere

Guinevere

19-09-2010 om 15:08

Chippie is niet vegetarisch

Chippie is helemaal niet vegetarisch of van plan dat te worden, lees ik in haar openingsbericht. Bovendien zegt ze "Ik zoek dus een paar makkelijke, lekkere, verrassende, gezonde gerechten waarin we het vlees niet missen". Kan dus net zo goed betekenen, dat ze wél vis wil eten. Milieutechnisch gezien schijnt kip trouwens best aan te raden te zijn t.o.v. andere vleessoorten. Schijnt veel minder uitstoot etc. op te leveren.
Overigens bevat kwark ook behoorlijk veel eiwit, daar kun je ook hartige gerechten mee maken.

Bastet

Bastet

19-09-2010 om 15:23

Mja primavera

Ik snap je uitleg,voor mij is een vegetarier iemand die geen vlees eet,punt.Ik vind eigenlijk niet dat je vegetarier bent als je wel vis eet.Vis is ook vlees,van een vis.

Tinus_p

Tinus_p

19-09-2010 om 17:28

Eens met primavera

Het is handig als chippie aangeeft waarom ze vaker vegetarisch wil eten, en wat ze wel/niet vegetarisch vindt.

krin

krin

19-09-2010 om 18:13

Triple

"Elke melkkoe krijgt daarom elk jaar een kalf. En zeker niet al die kalfjes worden zelf een \'melk-koe\'. Stiertjes worden vrijwel direct geslacht en veel koe-kalfjes ook...."
Ja, sorry. Dat zie ik vaak over het hoofd, maar je hebt helemaal gelijk.

Primavera

Primavera

19-09-2010 om 18:48

Tops

Tops, het idee om te berekenen is interessant. Ik heb alleen het idee dat je rekensommetje te simpel is in de eerste plaats omdat je geen rekening houdt met import en export. In jouw voorbeeld zou één koe per jaar gemiddeld 10 mensen van melkprodukten kunnen voorzien, terwijl als ik dat zo uitreken het minstens het dubbele zou moeten zijn.
Melkproducten (melk, yoghurt, ijs, kwark, vla chocomelk, poedermelk, enz) per hoofd per jaar in kg: 123
Kaas per hoofd per jaar 17,3 kg. Voor 1 kg kaas is 10 liter melk nodig, dus: 17,3 x 10 = 173
Boter per hoofd per jaar 3,3 kg. Voor 1 kg boter is 20 liter melk nodig, dus 3,3 x 20 = 66
Totaal 362.
Een koe geeft gemiddeld 7800 liter melk per jaar. 7800 : 362 kom ik uit op zuivelbehoefte van 21 en een half mens. Dat zou dus 1 kalf in de 21 jaar zijn. Plus nog wat moederdieren, want zo lang gaan ze in het tegenwoordige productieproces niet meer meer. Dat geldt ook voor biologische koeien die gemiddeld maar 0,9 jaar ouder zijn dan hun niet biologische soortgenoten.
Als ik ga kijken naar de rundvleesconsumptie is die gemiddeld 19 kg per hoofd per jaar in Nederland. Eén koe geeft zo'n 400kg vlees, kom ik ook uit op één koe die in de behoefte voorziet van 21 mensen. Dus per persoon 1 koe in 21 jaar.
Als je nu dat rundvlees door met name kaasprodukten gaat vervangen wat met een factor 10 moet worden vermenigvuldigd om de hoeveelheid benodigde melk te berekenen schiet je dus niet zoveel op wat dierenleed betreft. 'T is meer de keus of je meer moeite hebt met een kalf of een koe die dood gaat.
Nou zijn dit tamelijk simplistisch gestelde rekensommen met cijfers van een paar jaar terug (bron: CBS) en in de werkelijkheid zullen er wel allerlei factoren moeten worden verrekend. Maar ik vind het wel opmerkelijk om te zien dat het aantal doodgemaakte dieren voor zuivel- of rundvleesconsumptie elkaar niet veel ontloopt.
Primavera

Chippie

Chippie

19-09-2010 om 22:04

Reacties

Bedankt voor alle reacties. Onder vegetarisch versta ik inderdaad geen vlees, vis en kip.

Waarom vegetarisch? Als iedereen wat minder vlees zou dit een belangrijke stap kunnen zijn in het wereldvoedselprobleem. Want voor 1 kg vlees heb je 7 kg plantaardig voedsel nodig. Aub geen discussie hierover er zullen genoeg mitsen en maren aan zitten. Bovendien vind ik het wat diervriendelijker inderdaad; niet al ons vlees is bio. Ook denk ik dat het gezond is om af en toe vlees te laten staan. Het is ook goed voor de afwisseling. Wij eten nauwelijks varkensvlees, proberen vette soorten te vermijden maar hebben niet altijd tijd voor het stoven van runderlapjes. Dan blijven er weinig soorten over.

Ik wil graag een paar gerechten die we allemaal met smaak eten. Ik kook geen aparte porties (mijn mannen lusten dus alles behalve kaas, ei en bonen).

Ik wil echt zeker weten dat mijn kinderen genoeg eiwitten eten (advies kinderarts). Gewoon weglaten van vlees is dus niet de oplossing. Al is het maar voor mijn gemoedsrust.

amk

amk

19-09-2010 om 22:15

En dan de kaas

die is voor een groot deel ook niet vegetarisch want het stremsel dat nodig is komt uit die kalvermaagjes.
Dus helemaal zinloos sterven die stier en koekalfjes niet, je kunt er nog prima stremsel mee maken om kaas mee te maken.

Kaas is pas vegatarisch als dat er op staat.

Nou chippie....

Als je gewoon minder vlees wilt eten vanwege het wereldvoedselprobleem, dan lijkt het me simpel: Gewoon kleinere gehaktballetjes draaien, een korter stukje worst bij de stamppot, en minder gehakt door de chili.

Want als je echt vegetarisch gaat koken met vleesvervangers en zo, dan (zie diverse postings hierboven)los je milieu/voedselprobleemtechnisch naar verhouding nog steeds niet zoveel op, maar verschuif je het vooral.

En als je 'gewoon' laten we zeggen 25 tot 30 % mindert in vergelijking met nu, dan doe je al heel wat, met als bijkomend voordeel dat je geen risico loopt dat jij of je kinderen iets tekort komen qua voedingsstoffen....

Ingrid (en geen idee of je veel vleeswaren eet op het brood, maar ook daar kun je vast wat winnen!)

Laminaat

Laminaat

19-09-2010 om 22:50

Vleesminderen

Ik ben het enorm eens met Ingrid,

Als je minder vlees wil eten, dan eet je toch minder vlees? Koop voor hetzelfde bedrag aan vlees per week, maar dan alleen biologisch. Dan kom je nog allerminst dierlijke eiwitten tekort, maar doe je het fokvee veel plezier. Je kan ook per persoon een halve biologische kipfilet kopen, of een halve biologische schnitzel. Je kan best spekjes (wederom biologisch) gebruiken in je pasta. Dan heb je echt niet veel nodig.
Ik vind het makkelijker om minder vlees per dag te gebruiken, dan om hele dagen vleesloos te eten.

Groetjes,
Laminaat

Reina

Kijk, ik vind ook dat geen vlees eten het consumeren van kip en vis uitsluit. Maar wie ben ik om daarover te oordelen? Ik heb al zoveel varianten vegatarisme mogen meemaken, dat ik me alleen nog heel genuanceerd over dit onderwerp uitlaat
En die noten- en paddestoelafkeer van kinderen is zuiver gebasseerd op wat hier aan tafel geroepen werd, en niet alleen door het eigen kroost. Vandaar dus.
Onyx

Chippie

Chippie

20-09-2010 om 00:15

Ingridt

Wij eten geen vleeswaren dus daar valt niets te winnen. En we eten niet al te veel vlees. Als we dus 30% minder vlees eten komen onze kinderen wel eiwitten te kort.

Maylise

Maylise

20-09-2010 om 00:17

Ideeën

Wij eten zeer regelmatig vegetarisch. Over eiwitten maak ik me niet zulke zorgen want de gemiddelde mens in het westen krijgt eerder teveel binnen aan vlees dan te weinig.

Vegetarische gerechten die wij graag eten zijn bijvoorbeeld:

Lasagna met spinazie en ricotta
Rijst, groenten en saus (curry bijvoorbeeld)
Linzen soep
Chili sin Carne (extra groenten en vlees weglaten, verder gewoon recept)
Aubergine of paprika gevuld met rijst en groente
Aardappel omelet (aardappels, eieren, groente naar keuze)
Pasta met pesto
Pasta met tomaat en basilicum, knoflook brood er bij serveren
Quiche kan ook makkelijk vegetarisch

Verder kan je op internet enorm veel gerechten vinden.

Als het je puur om vlees verminderen gaat dan kan je overigens inderdaad beter de dagelijkse vleesconsumptie halveren. Dat heeft veel meer impact.

Maylise

Primavera

Primavera

20-09-2010 om 01:25

Je maakt het jezelf wel moeilijk

Beste Chippie,
Jij wilt dus afwisseling, maar minder vlees, geen varkensvlees, geen vis, geen kip, geen kaas, geen ei, geen bonen, geen vleesvervangers, geen aparte porties, maar wel evenveel eiwitten.
Tja, dan blijft grofweg over het vlees weglaten en een beker melk en zuiveltoetje bij de avondmaaltijd te gebruiken of in een veganistenreceptboek te duiken voor recepten met noten. Daar wordt het wereldvoedselprobleem waarschijnlijk niet veel beter van, maar het voldoet wel aan je voorwaarden. Over zuivel hebben we hierboven al gehad en als je ziet hoeveel ruimte bijv. cashewnoten innemen, is dat alleen maar problematisch voor het wereldvoedselprobleem.
Juist je verdiepen in mitsen en maren en meer informatie over eten zorgt ervoor dat je efficiënter wat voor je gestelde doel kan doen en het jezelf daarbij tegelijkertijd wat makkelijker maakt.
Voor het wereldvoedselprobleem is het namelijk niet goed als je klakkeloos vlees laat staan, maar alleen dat vlees wat relatief veel beslag legt op bouwland. Bijv. schapen op de dijk, hei, heuvels, of zoals in hier in Italië vaak gebeurd schapen en geitenkuddes langs de berm en braakliggende stukken land leiden, zorgt alleen voor een efficiënter gebruik van stukken grond die toch al niet door de landbouw gebruikt konden worden. Paardenvlees is in Nederland, waar niet speciaal paarden voor de consumptie worden gefokt, een restprodukt, wat dus ook een uitstekende eiwitbron is, die het wereldvoedselprobleem juist kleiner maakt. Al kan ik me voorstellen dat iemand het geen leuk idee vind omdat een paard toch vaker meer als huisdier gezien wordt.
Verder heb je het erover dat er behalve runderlapjes niet veel magere vleessoorten overblijven. Juist wel, bijna ieder dier heeft magere en vettere delen. Varkenshaas, varkensoester en varkensfricandeau zijn net zo mager als mager rundvlees en geven nog meer eiwit per 100 gram ook, dus je hoeft er minder van te eten. Kip en kalkoenfilet, haas, konijn, hert, paard, en vooral lamsvlees kunnen hartstikke mager zijn. Afwisseling genoeg. Sojabonen en tahoe bevatten juist twee keer zo vet als magere vleessoorten en leven de helft aan eiwitten. Je zou er dus twee keer zoveel van moeten eten, waardoor je 4 keer zoveel vet binnen krijgt. Ik weet niet of 4x plantaardig vet tegen 1x dierlijk opweegt.
Geen kaas, ei en bonen lusten is wat algemeen gesteld. Bedoel je daarmee dus helemaal geen kaas, ook geen witte die meer naar melk smaken als mozzarella of meer kwarkachtig als ricotta (uitstekend voor hartige-groenten-taart-vulling te gebruiken). Met geen ei schat ik in dat je bedoelt gebakken of gekookt en niet dat er helemaal geen eieren in de bewerking zitten, want die proef je eigenlijk nauwelijks. Hoe zit het met franse kaasachtigen die vaak als smaakmaker worden gebruikt in taarten en sausen, ook niet?
Bonen idem, geldt dat voor alle boon-achtige soorten, witte, bruine, zwarte, spaanse, capucijners, grauwe erwten, linzen, groen boontjes, enz.? Geldt dat ook als de bonen zodanig verwerkt zijn in een gerecht dat ze niet herkenbaar zijn?
Ik vraag het je, want er zijn echt massa's recepten te vinden die geen (of desgewenst weinig) vlees bevatten en verder kaas, ei of boon-achtigen in niet herkenbare vorm bevatten, maar wel de eiwitten geven.
Het is trouwens niet waar dat je voor 1 kg 7 kg plantaardig voedsel nodig hebt, dat hangt van de vleessoort af. Voor sommige soorten (kip) heb je maar 2 kg plantaardig voedsel nodig. Ik vind het wat tegengestrijdig dat je aan de ene kant stelt dat iedereen minder vlees belangrijk is voor het wereldvoedselprobleem, maar aan de andere kant wel het in dat opzicht meest belastende vlees kiest. Als je het rundvlees vervangt door andere magere vleessoorten kun je qua belasting 3 dagen vlees eten, wat je nu in één dag eet.
Groeten Primavera

Nou chippie, ik zou het wat breder trekken.

Als jij graag goed bezig wilt zijn voor de wereldvoedselproblematiek (of misschien zelfs 'het milieu' in het algemeen...

Waarom focus je je dan eigenlijk alleen op vlees als je

a) klaarblijkeliojk al heel weinig vlees eet
b) je bezorgd maakt over de eiwit-intake van je kroost
c? je hele gezin klaarblijkelijk gruwt van bijna alle vleesvervangers.

Ik zou het elders zoeken:

1. Gooi nooit meer restjes weg. Maak bouillon van de knolselderschillen, en bak koekjes van restjes rijst. Overrijpe bananen worden een spanend toetje, en restjes vlees gaan in soep of ragout. Broddkapjes worden pap of zo. Als je opzoekt hoeveel procent van al het ingekochte eten uiteindelijk in de vuilniszak beland dan schrik je je dood. Hier valt griezelig veel te winnen.

2. Eet seizoensprodukten. Lekkerder, goedkoop & beter voor het gebruik van landbouwgrond etcetera. Weiger aardbeien in december. Eet je raar aan sla en sperziebonen in de zomer & schakel over op kool en prei in de winter. Dat soort dingen.

En heel erg out-of-the-box, wat lastiger haalbaar, doch potentieel veeeel interessanter: Als je in je omgeving mensen kent die mega-carnivoren zijn....als je daar eentje van kunt overhalen tot een gematigder eetpatroon van zeg maar een ons per dag, heeft dat meer invloed op de vleesconsumptie in nederland dan alles wat jij met je gezin zo moeizaam kunt proberen op vleesgebied.

Ingrid ( lastig ook hoor, wat je overla leest. Al die goedbedoelde doch clashende info over biologisch verantwoord, gezonder, diervriendelijker, lekkerder of ecologische-voetstap-verkleinende eetpatronen)

Guinevere

Guinevere

20-09-2010 om 09:44

Gevulde koeken

Misschien moeten jullie veel gevulde koeken gaan eten? Die zitten stampvol met peulvruchten. Of lusten jullie die ook niet?

Chippie

Chippie

20-09-2010 om 11:00

Sorry

Sorry, wat een akelige reacties. Ons gezin lust bijna alles. Mijn man gruwt van kaas (ja, alles tot aan kwark toe) en ei (ja, gebakken of gekookt) en mijn kinderen houden niet van bruine bonen (en wel van doperwtjes, prinsesseboontjes, etc) en eentje niet van zuurkool. Ik gruwel van vleesvervangers en erwtensoep. Dat is het. Dochter lust alles.
Ik ga aan de slag met de vegetarische recepten van alle anderen.

Guinevere

Guinevere

20-09-2010 om 11:14

Welke akelige reacties? Ik was in elk geval serieus. Gevulde koeken zitten vol eiwitten, zowel die met echte spijs als de nepperds.

Chippie...

Ik bedoelde het ook he-le-maal niet akelig. Maar ik was wel serieus. Als je al weinig vlees eet, en allerlei vervangers om wat voor redenen dan ook niet zo ziet zitten, dan valt er op vlees-vlak in jullie gezin gewoon niet veel meer te 'halen'. En als je doel is om mee te werken aan de beperking van het wereldvoedselprobleem dan denk ik dat mijn goed-inkoop-restverwerking-en-weinig-weggooi tip in combi met seizoenseten voor jullie misschien wel veel meer 'winst kan opleveren.

En ik denk dat veel mensen die over hun eetgedrag nadenken snel in de knoei komen met al die verschillende 'doelen' die je kunt hebben. Jij extra gezond? de dieren extra gelukkig? Het voedselprobleem oplossen? Het milieu sparen? Het vraagt allemaal om een andere aanpak. En simpelweg vegetarisch gaan eten, of puur op de bilogische tour gaat...wat goed is voor jou, kan slecht zijn voor het milieu, en wat goed is voor het wereldvoedselprobleem kan slecht zijn voor de leefomstandigheden van een individuele kip. echt, het is niet zo simpel...

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.