Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Legoblokje

Legoblokje

05-04-2009 om 22:18

Vaste lasten op een rijtje gezet....

Ik heb vanavond voor het eerst in mijn leven onze vaste lasten eens op een rijtje gezet. Ik ben me helemaal rot geschrokken.

Uitgaven

Hypotheek € 851
Teruggave belastingdienst hypotheek € -325
Water € 31
Electrabel (electriciteit) € 80
Electrabel (gas) € 140
Zorgverzekering € 212
Levensverzekering € 55
Kinderopvang kdv/bso € 791
Kinderopvang gastouder € 450
Teruggave belastingdienst kinderopvang € -766
Gemeentelijke belastingen € 80
Belasting auto € 62
Verzekering auto € 43
Verzekering algemeen € 40
Voetbal € 15
Tennis kind € 25
Tennis ik
Zwemles € 50
Ouderbijdrag/schoolreisje/schoolzwemmen € 8
Overblijven € 50
Oxfam Novib € 10
WNF € 10
KWF € 10
Krant € 21
Ziggo (telefoon, tv, internet) € 55

€ 1.998

Waarom opgeschreven, omdat we vaak met z´n allen dol zijn op cijfertjes...

De hoge vaste lasten zijn niet direct een probleem, er blijft genoeg over, maar ik vroeg me wel af waar het geld altijd bleef. Nou het is duidelijk! Ik zal morgen eens uitzoeken of het hier en daar goedkoper kan. Maar....De hypotheek is voor het huis dat we hebben laag, kinderopvang is flinke hap, de hoge energiekosten hebben ook te maken met het feit dat we een groot huis hebben, zorgverzekering zijn vaste kosten, op clubjes, zwemles en goede doelen wil ik niet besparen, de auto die we hebben willen we echt graag (groot en veilig).

Oef, morgen de semivaste lasten nog... boodschappen 100 euro, kapper 50 euro pm, tanken 150 euro pm, kadootjes... Tja, en die clubjes kosten niet zoveel pm maar ik schrok (omdat ik alles in één keer kocht, denk ik) dat ik deze week voor 150 euro heb uitgegeven aan 2 zwembroekjes, voetbaltenuutje (sokken, scheenbeschermers, broek, schoentjes), 2 trainingsbroeken, 1 sporttas, 2 paar badslippertjes. Geen dure merken ofzo (tweedehands kan, maar ik gun mijn kids ook de glinstering in de ogen van een echte ´sportmeneer´ die je voor 30 euro schoentjes ´aanmeet´. Die blik in de ogen van mijn jochie was 300 euro waard.

Pfieuw... ik realiseer me plotseling dat 2 clubjes (of zelfs nog meer, oudste wil ook graag een instrument bespelen én in de winter op schaatsles) eigenlijk superdeluxe is.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

05-04-2009 om 22:48

Wat ik mis

is de vaste post sparen. Die valt bij mij ook onder de vaste lasten. Eerst jezelf betalen en dan de rest.

Angela

Legoblokje

Legoblokje

05-04-2009 om 23:56

Mijn salaris...

Wij sparen mijn salaris. Dat gaat op aan alle uitgaven boven de, pak hem beet, 250 euro: vakantie, 3 paar kinderschoenen, meubels, nieuwe kleding voor de kinderen(ik koop altijd per seizoen veel in één keer en dan af en toe iets kleins erbij), wasmachine, garderobe voor ons zelf, garagerekeningen, sinterklaas, (hiervoor ook voor zorgverzekering in één keer), maar ook wel voor (dreigende) roodstand op gewone rekening omdat we net iets te vaak iets leuks maar duurs hebben gedaan en ook voor studiekinderen (aan het einde van het jaar sluiten we meestal een deposito af), etc.

Tip; schema claudia

een tip,vraag aan Claudia hier op het forum het *wereldberoemde*schema aan,hierin kun je alle heel overzichtelijk invullen.

Vic

Vic

06-04-2009 om 10:02

Hmm

Ik vind het wel meevallen. Je schrikt natuurlijk pas van vaste lasten als je het afzet tegen het inkomen. Als je een compleet salaris kunt sparen doe je het toch helemaal niet gek?

Legoblokje

Legoblokje

06-04-2009 om 10:18

Vic

Ik schrik omdat ik nooit had gedacht dat het zoveel zou zijn. Ik realiseer me ook dat deze vaste lasten voor velen een heel maandinkomen beslaan. In de vaste lasten zit niet veel geks, volgens mij. Ik denk dat ik nog meer ga schrikken van de semi-vaste lasten...

Het lijkt luxe om een maandsalaris te sparen maar dat is voor dingen waarvan je weet dat het komt (garagerekeningen, wasmachine, vakanties, kleding etc). Dat is misschien wel sparen, maar zo voelt dat niet...

schrik

schrik

06-04-2009 om 10:36

Ook

Voor ons was het ook een hele schrik toen we het overzicht van vaste lasten hadden gemaakt. Ik dacht altijd dat we het in geval van nood met 1 inkomen zouden kunnen doen. Maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. We komen 1300 euro per maand te kort! 1300 euro! En als we niet willen bezuinigen (sport, clubjes, de krant) zelfs 1800. 20 jaar geleden leefden we met ons beiden heel comfortabel van 1000 GULDEN in de maand. En nu leven we ook heel comfortabel maar we doen geen gekke dingen. Geen dure hobby's, een oude auto, geen dure vakanties. En toch verbranden we 3800 in de maand.

Dus Legoblokje ik deel je schrik.

Jacoline

Jacoline

06-04-2009 om 11:41

Wij

Wij hebben een hele uitgebreide planning.Van ieder 2 kolommen
Daar staat in
inkomsten, vaste lasten,variabele lasten
Daaronder gedownloaden afschriften en dmv van codes weet het programmaatje waar het onder valt.Dat koppelt hij terug naar de kolommen en dan zie je wat de werkelijke uitgave zijn geweest.
Wij redden het vaak precies.We zijn dan wel blij dat halverwege de maand de belastingdienst komt.
Manlief heeft het ontworpen in open office(net zoiets als Excel)
Ik zie bij lego blokje wel dat zwem 50E is, is dat per maand?Duur zwembad dan.
Wij betalen nl 35E per 5 weken voor zwemlessen van 1 uur 1x per week.
Wij hebben trouwens wel abonnementen opgezegd en zijn over gestapt op digitenne.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

06-04-2009 om 11:48

Hmm

Ja, wij komen ook wel op zoiets uit. Maar wat ik mis bij jou (ik wil het niet nog erger maken..): hebben jullie geen mobiele telefoon abonnementen?

liora

liora

06-04-2009 om 13:12

En ook

Hoi,

Boodschappen voor 100 euro per??

Ik zou echt alles eens in rekening brengen. En ik zou dan meteen het werkelijke bedrag noteren voor hypotheek en kinderopvang, dus wat er op de rekening staat minus wat je terugkrijgt.

En ik mis natuurlijk de inkomsten. Hoeveel is het in totaal en wat houd je over?

Liora

Petr@

Petr@

06-04-2009 om 16:24

Meerdere spaarrekeningen?

"Het lijkt luxe om een maandsalaris te sparen maar dat is voor dingen waarvan je weet dat het komt (garagerekeningen, wasmachine, vakanties, kleding etc). Dat is misschien wel sparen, maar zo voelt dat niet..."
Ik herken het gevoel dus verdeel ik het spaargeld.
Wij hebben vijf spaarrekeningen:
sparen algemeen
sparen fakturen garage + nieuwe auto
sparen kleding Petr@ + man
sparen vakantie USA
sparen kinderbijslag

Mijn salaris verdeel ik over de auto en USA spaarrekening, de rest doen we van man's salaris.

Suc6! Ik zat dik een half jaar geleden in hetzelfde schuitje, stond ook altijd rood aan het eind van de maand. Ik heb een jaaroverzicht in Excel gemaakt en weet nu elke maand wat ik overhoud na aftrek van alle vaste lasten en onverwachte uitgaven! En net zoals ik elke dag m'n e-mail check, werk ik ook elke dag dat overzicht bij dus ik weet elke dag wat ik nog extra te besteden heb, of niet...

gr.
Petr@

Legoblokje

Legoblokje

06-04-2009 om 16:35

Jacoline

Zwemles is voor 2 kinderen. Tja, en naar ander dorp rijden voor de zwemles zou niet veel goedkoper zijn.

Legoblokje

Legoblokje

06-04-2009 om 16:37

Yvon

Mijn man heeft een mobiel van het werk en daar belt hij ook wel eens privé mee (toestemming van het werk). Ik heb wel een mobieltje (nooit opgeladen, nooit bij me) waarbij ik een abonnement hebt van 0 euro pm, ik betaal alleen de telefoonkosten. Die zijn voor mij 2 euro pm.

Legoblokje

Legoblokje

06-04-2009 om 16:39

Liora

We hoeven niet op een houtje te bijten en komen ook prima rond. Maar ik had never nooit niet gedacht dat we 2000 euro aan vaste lasten zouden hebben.

Ik vind het juist handiger om hypotheekbedrag en teruggave apart te doen omdat we het eerst op twee verschillende rekeningen hadden (hypotheek werd betaald van rek 1, teruggave werd gestort op rek 2, dan houd je dus helemaal geen overzicht meer).

Boodschappen vallen onder semi-vaste lasten. Dat doe ik een keertje als ik van de schrik bekomen ben.

En de inkomsten? Die gaan je niets aan

Legoblokje

Legoblokje

06-04-2009 om 16:48

Petra

Wij staan niet rood aan het einde van de maand (als in; meer opgemaakt dan er binnenkomt, we moeten wel tussentijds overboeken, nu snap ik beter waarom).

Wij zijn inderdaad wel wat meer dingen op een rijtje aan het zetten. Ik wil graag 20.000 euro achter de hand hebben voor bv nieuwe (tweedehands) auto etc. Dat hebben we. Alles boven de 20.000 euro wat we sparen, mag op aan meubels, vakanties, etc. Maar toen ik vorig jaar bedacht dat dit het moment was om naar USA te gaan, hebben we het van onze spaarrekening gehaald en dat later weer aangevuld met belastingcenten die we terugkregen(lenen van jezelf), teruggave doen we nu maandelijks. We hebben wat geld apart gezet voor studie kinderen, maar nu ons inkomen wat oploopt (ik ben meer gaan werken) wil ik wel gaan kijken hoe we dat potje kunnen aanvullen.

Ik bedoelde meer dat het lijkt dat wij heel veel sparen maar (iedere maand een parttime salaris) maar dat we bijna iedere maand ook een bepaald bedrag van de spaarrekening overboeken voor bv garagerekening, nieuwe wasmachine, 3x nieuwe schoenen, etc.

Petr@

Petr@

06-04-2009 om 17:38

Legoblokje

Ik haalde twee draadjes door elkaar (rood staan en die van jou).
Maar het is inderdaad schrikken als je alles op een rijtje zet en ziet wat er aan maandelijkse vaste lasten verdwijnt. Gelukkig kunnen jullie ook veel sparen!

gr.
Petr@

liora

liora

06-04-2009 om 17:59

Legoblokje

Het interesseert me totaal niet hoeveel jullie inkomen is, en net zo min hoeveel jullie uitgaven zijn.
Alleen schrijf je wel je vaste lasten op maar niet je vaste baten. Dus dat is nogal nietszeggend. en nee, de vaste lasten bedragen geen 2000 euro, want je betaalt veel minder aan kinderopvang en hypotheek. Dus slaat helemaal nergens op om dat niet van je vaste lasten af te trekken.

Of bereken je als inkomen ook je bruto inkomen?

Ik vind de slimheid ver te zoeken. Dat je nu pas voor eht eerst je vaste lasten een keer berekent, na berekening nog niet weet hoeveel je echt kwijt bent. En dan enorm schrikken terwijl je fantastisch rondkomt. Wat is het probleem dan?

Liora

dynastie

dynastie

06-04-2009 om 18:54

Liora

"Dus dat is nogal nietszeggend. en nee, de vaste lasten bedragen geen 2000 euro, want je betaalt veel minder aan kinderopvang en hypotheek. Dus slaat helemaal nergens op om dat niet van je vaste lasten af te trekken. "

De vaste lasten bedragen wel 1998 euro, ik heb de cijfers even ingevoerd in excel en daar komt dit bedrag uit. Zonder de teruggaves zou het bedrag 3089 zijn.

Met je conclusie ben ik het wel eens, als je uitkomt is er geen probleem naar mijn idee.

liora

liora

06-04-2009 om 19:00

Oh oeps

hahaha, nou ja, heeft ze toch nog iets goed berekend!

Oh ja

even geen idee hoeveel het op dit moment is maar het zal zeker niet minder zijn dan bij jullie, al is de verdeling iets anders.

ik schrok mij laatst lam toen ik het daadwerkelijke bedrag van onze nieuwe hypotheek zag, dat is een stuk hoger dan dat van jullie. Aan de andere kant dus ook weer veel teruggaaf. En ik heb nu nog maar 1 kind die momenteel maar op 1 clubje zit, zwemmen en dat kost 90 per half jaar (hoera !) terwijl ze vroeger op 2 duurdere clubjes zat. Ze heeft nu de voorkeur aan spelen op straat met de buurt en schoolkinderen, in het vorige huis kon dat niet toen dus 2 clubjes en vaker uitjes die geld kostte.

Straks komt er weer een baby bij, dat zal ons circa 200 per maand kosten (luiers, voeding, kleertjes, kdv, spullen) maar ook weer kinderbijslag opleveren.

Bezuinigen op goede doelen heb ik ook overwogen maar niet gedaan, ik heb wel wat lidmaatschappen opgezegd (politieke partij, consumentenbond etc).

Ik vind kinderopvang zo ontzettend goedkoop tegenwoordig, dochter zit maar 1 dag per week op nso terwijl we vroeger 3 kdv dagen hadden (2 kdv + 1 gastouder) en niet zoveel terug kregen.

En sinds we niet meer aan het centrum wonen geef ik minder uit aan kleine uitgaven, ik mis het centrum (lunchen op terrasje, dingetjes kopen) wel maar het scheelt echt geld, heft dat de hogere hypotheek wat op

Het is goed om af en toe alles eens op een rijtje te zetten, even de reality check.

Vic

Vic

06-04-2009 om 20:27

Inkomen

Ik vind het toch vreemd dat je je inkomen niet wilt zeggen. Hoe kunnen we dan meeschrikken van je vaste lasten Jullie hypotheekbedrag vind ik heel erg laag, netto zo'n 500 euro. Daar huur je niet voor hoor. Ik denk dat je niet helemaal realistisch bent als je denkt voor 2000 euro per maand te kunnen rondkomen, dat was vroegâh.

Lys Lionne

Lys Lionne

06-04-2009 om 20:58

Vic?

Vic: Ik denk dat je niet helemaal realistisch bent als je denkt voor 2000 euro per maand te kunnen rondkomen, dat was vroegâh.

Hmmm, sommigen zullen wel moeten? Mijn man brengt geen 2000 euro binnen hoor.....gelukkig werk ik ook )

Legoblokje

Legoblokje

06-04-2009 om 21:34

Schrikken...

Hier zijn genoeg draadjes waarin mensen aangeven dat ze het met minder dan 2000 euro makkelijk redden. Rondkomen van 2000 euro, dat zag ik mijzelf ook wel doen. Want lage nettohypotheek, 1 auto van de zaak, 1 van ons zelf, en de andere vaste lasten zullen anderen toch ook ongeveer hebben. Totdat (rijkelijk laat inderdaad) ik de vaste lasten op een rijtje ging zetten (het was door verschillende rekeningen, jaarlijkse ipv maandelijkse teruggave, kinderopvangtoeslag nog niet aangepast ook een onoverzichtelijke warboel).

Ik realiseer me nu dat vaste lasten van ongeveer 2000 euro per maand eerder regel dan uitzondering zullen zijn.

Liora, het mag ook wel iets minder venijnig. Ik ben heel wat minder blond qua mijn berekening dan jij denkt. Wat mij betreft maakt het niet uit of wij nu 3000 euro netto te besteden hebben of 6000 euro. Ik blijf van 2000 euro pm schrikken. Juist omdat we qua vaste lasten volgens mij geen gekke dingen doen.

Als ik ons inkomen wel vermeld, gaat de discussie vast een andere kant op en ik zie hem wel doodslaan met allerlei cliché's als "waar zeur je over?". Ik zeur nergens over, maar ik ben me echt rot geschrokken. Ik dacht dat we iets van 1200 euro aan netto vaste lasten hadden. Daar zitten we dus dik 50% boven. Nu snap ik ook waarom ik wel eens (ja, zelfs met ons bovenmodale maar heus niet overtrokken inkomen) heb geroepen: waar blijft het geld!

Legoblokje

Legoblokje

06-04-2009 om 21:40

Pelle; kinderopvangkosten

Ja, die kinderopvangkosten zijn een flinke hap. We hebben drie kinderen (1 x < 4 jr, 2 x > 4 jaar). Onze werkdagen komen niet helemaal overeen met de 10 uur die we afnemen bij de creche, maar dat is dan maar zo. Ik vind ook dat we superveel terugkrijgen en vind het dus eigenlijk ook supergoedkoop.
Ik realiseer me wel dat mensen die 2000 euro netto verdienen, geen 500 euro pm kwijt zijn aan kinderopvang.

dynastie

dynastie

06-04-2009 om 21:57

Maar je doet wel gekke dingen

"Juist omdat we qua vaste lasten volgens mij geen gekke dingen doen. "

Maar je doet wel gekke dingen. Althans, dingen die geen eerste levensbehoefte zijn. Een koophuis. Een auto. Diverse hobby's en goede doelen. Een krant. Dat zijn luxes die je je permitteert, maar het is in die zin wel 'gek doen'.

Legoblokje

Legoblokje

06-04-2009 om 22:16

Gek doen?

"Maar je doet wel gekke dingen. Althans, dingen die geen eerste levensbehoefte zijn. Een koophuis. Een auto. Diverse hobby\'s en goede doelen. Een krant."

Tja, noem mij naief. Niet iedereen heeft een koophuis. Maar huren voor minder dan 500 euro is ook knap lastig (en dan neem ik ons grote, luxe huis nog niet eens mee).

We hebben één auto. Ik ben oprecht benieuwd hoeveel gezinnen geen auto hebben? Is dat 'gek doen'?

Evenals een krant, dat is toch ook niet 'gek doen'? Zwemles en voetbal, is dat 'gek doen'? Ik snap ook wel dat als het er iets strakker langs moet, twee clubjes niet direct vanzelfsprekend is. Ik ben het draadje niet gestart om te bezuinigen, maar ik kan het écht niet scharen onder 'gek doen'?

In onze niet-vaste lasten zitten vast wat dingen die je onder 'gek doen' kunt scharen, maar deze vaste lasten?

Lys Lionne

Lys Lionne

06-04-2009 om 22:45

Nee pelle

Mijn kinderen zijn gelukkig de kinderopvang-noodzaak ontgroeid. Maar in de tijd dat zij klein waren was ik thuis, juist omdat ik anders (gevoelsmatig) alleen maar aan het werk was voor de kosten van het kinderdagverblijf. De tegemoedkoming was toen (naar mijn idee) een stuk minder royaal dan nu, maar daar kan ik best naast zitten hoor.
En die 500 euro kinderopvangkosten zijn inderdaad veel, maar het gaat dus blijkbaar om heel veel uren per week (3 kinderen, kdv en bso?).

LaMama

LaMama

06-04-2009 om 23:24

Ook geschrokken

Toevallig rekende ik vorige maand eens uit wat wij in die maand aan vaste lasten kwijt waren. Ik kwam even heel snel op 1700 euro uit (en later bedacht ik me veel lasten die twee- of driemaandelijks betaald worden, dus het is nog veel meer). Ik ben me daar ook rot van geschrokken, vooral omdat wij voor mijn gevoel ook niets 'geks' doen. Dat is natuurlijk een rekbaar begrip, want hoe meer geld je hebt, hoe meer je vindt dat uitgaven niet 'gek' zijn, maar juist gewoon.
Een krant is een grote uitgave. Typisch iets waar bij mij in de buurt op bezuinigd wordt. Ik vind het niet bepaald uit de band springen om een abonnement te hebben en ik kan me er ook niet toe zetten om het op te zeggen, maar het is wel een luxe. En clubjes zijn ook luxe. Een koophuis ook (al zijn dat bij jullie de kosten niet), een auto ook en kinderopvang eigenlijk ook. Maar ik begrijp helemaal wat je bedoelt, hoor. Voor je gevoel leef je eigenlijk redelijk sober en nog kost het zoveel geld per maand. Da's geen fijne boodschap!
Grtz, LaMama

dynastie

dynastie

06-04-2009 om 23:35

Nou ja legoblokje

De frase 'gekke dingen' komt van jou af. Ik vind het niet zozeer gek, maar wel grote luxe, daar waar het voor jou standaard is. Als ik je dan ook zie posten:

'Het lijkt luxe om een maandsalaris te sparen maar dat is voor dingen waarvan je weet dat het komt (garagerekeningen, wasmachine, vakanties, kleding etc). Dat is misschien wel sparen, maar zo voelt dat niet... '

dan denk ik dat jouw 'norm' gewoon wat hoog ligt. Het voelt niet luxe, sparen voor vakantie. Ik vind dat juist wel luxe, sparen voor een vakantie. Ook een auto vind ik luxe. Evenals een koophuis dat ook zijn nodige onderhoud vergt (en niet is meegenomen in de vaste lasten volgens mij, dat valt me dan wel weer op). Het zijn dingen die blijkbaar bij je inkomen passen en je moet ze ook vooral niet laten als je ze kunt betalen, maar voorzien in standaard levensbehoefte is het imho niet.

Legoblokje

Legoblokje

07-04-2009 om 09:35

Dynastie

Zoals al gezegd, in de niet-vaste lasten zul je behoorlijk wat gekke dingen tegenkomen. Ja, en één salaris kunnen sparen is luxe (maar die spaarreking is niet alleen voor luxere zaken maar ook voor grotere, noodzakelijke kosten). Dat is precies de reden dat ik ons inkomen niet heb genoemd. Maar ik was er rotsvast van overtuigd dat wij qua vaste uitgaven redelijk sober leven. Sorry, maar ik ken geen ekel gezin dat geen krant of auto heeft.

Onderhoudskosten; ons huis is net af, dus onderhoudskosten hebben we de eerste 10 jaar nagenoeg niet.

Legoblokje

Legoblokje

07-04-2009 om 09:38

Pelle

Het lijkt me niet verstandig om zo'n discussie te starten. Jij bent blij met jouw huurhuis, ik ben superblij met ons koophuis (voorlopig onderhoudsvrij).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.