Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Inhalen op de snelweg

De regels zijn duidelijk, links inhalen en van te voren spiegelen en over de schouder kijken. Maar daar zit het hem nu, ik houd me aan de maximum snelheid en de autos die ik inhaal rijden daar dus nog onder. Ik hou keurig netjes rechts tot ik in kan halen maar soms.....dan zie ik in mijn spiegels autos flink harder rijden, als ik ga inhalen zullen ze op de rem.

Peiling

Inhalen terwijl een hardrijder achter je moet afremmen, is dat oke?
25 stemmen
32%
68%
0%

Suusje. schreef op 12-11-2022 om 23:57:

Dat heet fuik rijden. Voorkom dat en geef meer gas ruim voor je te dicht achter die ander zit en voor je inhaalt. Dan heb je dezelfde snelheid als de baan links van je. Probeer fuik rijden te voorkomen. Te laat, ja dan kun je niet inhalen. Laat je gas los en neem weer meer afstand zodat je een nieuwe poging kunt doen om vlak voor je naar links gaat meer snelheid te maken.

Precies, net als met invoegen moet je bij inhalen in principe zorgen dat je dezelfde snelheid hebt als de baan waarin je wil invoegen. Op tijd beginnen met versnellen dus. Maar als er een idioot op de baan naast je zit, die veel te hard rijdt, betekent dat niet dat je zelf ook maar 140 moet gaan rijden of dat je je er met 80 tussen kunt duwen. Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor de veiligheid en kunt dat niet afschuiven op ‘ja maar hij reed veel te hard’. Dan maar wachten tot de snelheidsduivel voorbij is dus. 

Decembermamma

Decembermamma

13-11-2022 om 07:33 Topicstarter

Bij drukte betekend op zo''n manier niet inhalen dus dat je somst echt een minuut of 10 met 80/90 achter iemand moet rijden omdat er een rits hardrijders op de linkerbaan blijven hangen. Het is namelijk een illusie dat die hardrijders enige vorm van fatsoenlijk afstand houden hanteren.

Decembermamma schreef op 13-11-2022 om 07:33:

Bij drukte betekend op zo''n manier niet inhalen dus dat je somst echt een minuut of 10 met 80/90 achter iemand moet rijden omdat er een rits hardrijders op de linkerbaan blijven hangen. Het is namelijk een illusie dat die hardrijders enige vorm van fatsoenlijk afstand houden hanteren.

Als het zo druk is dat je 10 (!) minuten achter iemand op de rechterrijstrook moeten blijven rijden dan kunnen die 'hardrijders' op links echt niet zo hard rijden zoals jij beschrijft. Dat gebeurt alleen als het echt heel druk is op de weg, ook links dus.

Als je dan naar links gaat, pas je aan op de snelheid aan die kant (gasgeven dus) óf wacht tot zij voorbij zijn.

Decembermamma

Decembermamma

13-11-2022 om 08:12 Topicstarter

Index224 schreef op 13-11-2022 om 07:59:

[..]

Als het zo druk is dat je 10 (!) minuten achter iemand op de rechterrijstrook moeten blijven rijden dan kunnen die 'hardrijders' op links echt niet zo hard rijden zoals jij beschrijft. Dat gebeurt alleen als het echt heel druk is op de weg, ook links dus.

Als je dan naar links gaat, pas je aan op de snelheid aan die kant (gasgeven dus) óf wacht tot zij voorbij zijn.

Op de rechterbaan is het dan meestal niet zo druk maar links komt er dan een rits hardrijders langs.

Hardrijden creëert een gevaarlijkste situatie met maximum snelheid inhaken niet..

Decembermamma schreef op 13-11-2022 om 08:12:

[..]

Op de rechterbaan is het dan meestal niet zo druk maar links komt er dan een rits hardrijders langs.

Hardrijden creëert een gevaarlijkste situatie met maximum snelheid inhaken niet..

Overdrijf niet zo met je 10 minuten. Als het rechts niet zo druk is laat je je dus zakken zodat je uit de fuik komt en snelheid kan maken voor je naar links gaat. Begrijp je wel wat ik bedoel? Het grootste probleem bij fuik rijden is niet de stroom links maar de rij áchter jou. D De achterste vd fuik kan als eerste inhalen, dan de één na achterste etc. Jij hebt het daar niet eens over. Je zegtdat het niet druk is rechts. Dat betekent voor mij dat je niet ver genoeg vooruit kijkt en op tijd flink gas bij geeft   vóór je te dicht op die ander zit. 

Betaal eens voor een lesje snelwegrijden in de spits.

Decembermamma

Decembermamma

13-11-2022 om 08:36 Topicstarter

Suusje. schreef op 13-11-2022 om 08:31:

[..]

Overdrijf niet zo met je 10 minuten. Als het rechts niet zo druk is laat je je dus zakken zodat je uit de fuik komt en snelheid kan maken voor je naar links gaat. Begrijp je wel wat ik bedoel? Het grootste probleem bij fuik rijden is niet de stroom links maar de rij áchter jou. D De achterste vd fuik kan als eerste inhalen, dan de één na achterste etc. Jij hebt het daar niet eens over. Je zegtdat het niet druk is rechts. Dat betekent voor mij dat je niet ver genoeg vooruit kijkt en op tijd flink gas bij geeft vóór je te dicht op die ander zit.

Betaal eens voor een lesje snelwegrijden in de spits.

Het gaat er juist om dat ik best eerder naar links kan gaan maar dan heb je die hardrijders dus eerder aan je achterbumper kleven. Overigens gaan ze dan proberen je rechts in te halen wat nog mee gevaar oplevert.

Maar als je dus wacht tot het een normale afstand is om in te halen heb je dus kans dat je al klemgereden bent want de hardrijders (die mensen die aangeven dat het probleem ligt bij de mensen die wel rechts aanhouden en zich aan de snelheid houden) zullen never nooit accepteren dat ze moeten afremmen. En ja gas bijgeven kan maar als ze rechts 80 of 90 rijden en je rijd met 100 langs zou dat prima moeten kunnen daar hoef je dan geen 120 voor te gaan rijden.

Decembermamma schreef op 13-11-2022 om 08:36:

[..] En ja gas bijgeven kan maar als ze rechts 80 of 90 rijden en je rijd met 100 langs zou dat prima moeten kunnen daar hoef je dan geen 120 voor te gaan rijden.

Gas bijgeven is niet kunnen maar moeten op dat moment, en wel tot een ruim verschil in snelheid met de auto die je in wil halen. Zo leer je het ook bij je rijles.

Voor mij 30 jaar geleden, maar ook nu, schoondochter heeft net haar rijbewijs gehaald en ook zoon en zijn vrienden krijgen het zo aangeleerd. Verschillende rijscholen.

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 09:24

Decembermamma schreef op 13-11-2022 om 08:36:

[..]

Het gaat er juist om dat ik best eerder naar links kan gaan maar dan heb je die hardrijders dus eerder aan je achterbumper kleven. Overigens gaan ze dan proberen je rechts in te halen wat nog mee gevaar oplevert.

Maar als je dus wacht tot het een normale afstand is om in te halen heb je dus kans dat je al klemgereden bent want de hardrijders (die mensen die aangeven dat het probleem ligt bij de mensen die wel rechts aanhouden en zich aan de snelheid houden) zullen never nooit accepteren dat ze moeten afremmen. En ja gas bijgeven kan maar als ze rechts 80 of 90 rijden en je rijd met 100 langs zou dat prima moeten kunnen daar hoef je dan geen 120 voor te gaan rijden.

Door figuren zoals jij ontstaan files en ongelukken. 

Ik rij ook al jaren motor. Hierdoor krijg je ook een heel ander verkeersinzicht. Je leert beter spiegelen en hebt een veel actievere houding.

Ben ook een aantal keer met mijn vriend mee geweest op de vrachtwagen. Sindsdien snap ik de frustratie van sommige chauffeurs ook echt veel beter. 

Decembermamma

Decembermamma

13-11-2022 om 09:28 Topicstarter

Ysenda schreef op 13-11-2022 om 09:14:

[..]

Gas bijgeven is niet kunnen maar moeten op dat moment, en wel tot een ruim verschil in snelheid met de auto die je in wil halen. Zo leer je het ook bij je rijles.

Voor mij 30 jaar geleden, maar ook nu, schoondochter heeft net haar rijbewijs gehaald en ook zoon en zijn vrienden krijgen het zo aangeleerd. Verschillende rijscholen.

Ik rij met ruim 10 tot 20 km sneller langs de anderen ik ben er zo voorbij.

Decembermamma

Decembermamma

13-11-2022 om 09:30 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 13-11-2022 om 09:24:

[..]

Door figuren zoals jij ontstaan files en ongelukken.

Ik rij ook al jaren motor. Hierdoor krijg je ook een heel ander verkeersinzicht. Je leert beter spiegelen en hebt een veel actievere houding.

Ben ook een aantal keer met mijn vriend mee geweest op de vrachtwagen. Sindsdien snap ik de frustratie van sommige chauffeurs ook echt veel beter.

Nee door hardrijders en afsnijders ontstaan files, die veroorzaken ook vaak de ongelukken.


Decembermamma schreef op 13-11-2022 om 08:36:

[..]

Het gaat er juist om dat ik best eerder naar links kan gaan maar dan heb je die hardrijders dus eerder aan je achterbumper kleven. Overigens gaan ze dan proberen je rechts in te halen wat nog mee gevaar oplevert.

Maar als je dus wacht tot het een normale afstand is om in te halen heb je dus kans dat je al klemgereden bent want de hardrijders (die mensen die aangeven dat het probleem ligt bij de mensen die wel rechts aanhouden en zich aan de snelheid houden) zullen never nooit accepteren dat ze moeten afremmen. En ja gas bijgeven kan maar als ze rechts 80 of 90 rijden en je rijd met 100 langs zou dat prima moeten kunnen daar hoef je dan geen 120 voor te gaan rijden.

Sorry maar er is wat mis met je verkeersinzicht. Als jij een voor jou langzamer voertuig inhaalt kunnen de notoire hardrijders jou helemaal niet rechts inhalen. 

Inhalen moet met een flink hogere snelheid. Als je dat keurig doet, op tijd richting aangeeft en niet vlak voor een auto naar links gaat is er niks aan de hand en ben  je ook weer snel terug naar rechts. 

En nee, ik ben niet zo'n hardrijder maar snap wel hoe ik kan voorkomen dat het gevaarlijk wordt op de snelweg. Je leest hier dat bijna iedereen het niet met je eens is. Laat eens een ervaren chauffeur met jou meekijken voor tips. 

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 09:31

Decembermamma schreef op 13-11-2022 om 09:30:

[..]

Nee door hardrijders en afsnijders ontstaan files, die veroorzaken ook vaak de ongelukken.


Nee zeker niet. Dat is echt een verkeerd beeld van de werkelijkheid. 

Decembermamma

Decembermamma

13-11-2022 om 10:54 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 13-11-2022 om 09:31:

[..]

Nee zeker niet. Dat is echt een verkeerd beeld van de werkelijkheid.

Nee de mensen die te hard rijden moeten inderdaad remmen door inhaalmanoeuvres van mensen die zich wel aan de maximum snelheid houden. Maar de directe oorzaak van hun remmen is het hardrijden en niet het inhalen. Hadden ze zich aan de maximum snelheid gehouden dan waren de hardrijders de mensen die inhalen nooit tegengekomen. 

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 10:56

Decembermamma schreef op 13-11-2022 om 10:54:

[..]

Nee de mensen die te hard rijden moeten inderdaad remmen door inhaalmanoeuvres van mensen die zich wel aan de maximum snelheid houden. Maar de directe oorzaak van hun remmen is het hardrijden en niet het inhalen. Hadden ze zich aan de maximum snelheid gehouden dan waren de hardrijders de mensen die inhalen nooit tegengekomen.

Nee, nee, nee..

Jij hebt echt een verknipt beeld van de werkelijkheid 🙈

Mensen zoals jij kunnen we goed missen op de snelweg 😁 

Decembermamma schreef op 13-11-2022 om 10:54:

[..]

Nee de mensen die te hard rijden moeten inderdaad remmen door inhaalmanoeuvres van mensen die zich wel aan de maximum snelheid houden. Maar de directe oorzaak van hun remmen is het hardrijden en niet het inhalen. Hadden ze zich aan de maximum snelheid gehouden dan waren de hardrijders de mensen die inhalen nooit tegengekomen.

Maar de bedoeling van inhalen is dat je even wat extra gas bijgeeft. Met de maximum snelheid haal je veel te traag in. 

Ik heb het al eerder gezegd maar kies voor wachten tot de snelrijders voorbij zijn en je dan invoegen

Óf gas bijgeven zodat je op de snelheid zit van de linkerrijstrook zodat zij niet hoeven af te remmen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.