Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Huis gezocht, maar wie heeft tips voor fijne woonomgeving? (En zoektips)


fusion

fusion

09-06-2022 om 21:43 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 08-06-2022 om 13:25:

[..]

Prachtig huis! Zou ik zo ja tegen zeggen.

Fusion niet..

Tuin aan tuin, te klein, te weinig grond. Te weinig ruimte rondom het huis.

Fusion wil het onmogelijke en vergeet soms dat ze geen 30 meer zijn 😉

Het huis dat ze nu hebben is voor zover ik weet helemaal naar hun zin. Buren ene kant zijn prima, de andere kant denk ik eigenlijk ook wel alleen die kinderen...

Die kinderen zijn zo groot, daar krijg je steeds minder last van.

Ga eens met je buren kletsen over de andere hekel punten. Misschien komen jullie er wel uit. Of misschien is een kleine aanpassing aan de tuin wel gewoon de oplossing.

Er zijn momenteel echt geweldig veel goede woningen voorbij gekomen, maar er is altijd wel wat mis. Dat voelt bij mij als de stap niet durven nemen. Of omdat je moeite hebt met verandering, of omdat je het hele verhuizen niet ziet zitten.

Met jullie budget heb je zoveel mogelijkheden.

Tsja, ik snap dat die indruk er kan zijn. Het klopt niet hoor, overigens. 
We willen écht graag verhuizen. Zoals in dit (overigens onverwacht lang geworden) draadje al eerder gemeld zijn het 2 factoren. Idd de geluidsoverlast van de buren, maar zeker óók (en al eerder) dat we hier niet kunnen aarden. Te stedelijk, te weinig karakter.

We hebben jarenlang veel energie en al ons geld in dit huis gestoken. Dit had ons ‘forever home’ moeten worden, alles ingericht op de oude dag. Verhuizen is zeker geen hobby, dit doen we alleen omdat huidige woonstek niet is geworden wat we er van hadden gehoopt. Dat is een besluit genomen na heel veel stress en verdriet. 
Pijnlijk om dan zo te lezen hoe makkelijk een mede-forummer daar zonder kennis van zaken over oordeelt. En het ‘vergeet dat ze geen 30 meer is’ snap ik al helemaal niet. Wat maakt leeftijd nou uit, mag je boven de 30 niet meer kritisch zijn op je huis of leefomgeving? Al eerder gezegd: juíst op onze leeftijd zijn we steeds meer en vaker thuis met de pensionering in zicht. 

Kritisch zijn we zeker. We hebben afgesproken dat deze volgende stap, hoe graag we ook weg willen, geen ‘nou doe dan dit huis maar’ huis moet worden. Het is toch geen brood dat je koopt?
We willen niet straks wéér moeten verhuizen omdat het volgende huis het eigenlijk al bij aankoop niet was. We hebben nu een nieuw, energieneutraal huis, prachtige keuken, badkamer etc. We gaan dus niet naar een huis dat kleiner is, of ongunstiger ligt, of echt ingrijpend verbouwd moet worden. 

Ik snap dat voor iedereen andere criteria belangrijk zijn, en voor ons zijn dat de zaken zoals hier al vaker benoemd. Sommigen die dit draadje al van het begin af volgen wijzen elkaar er al op waarom een huis geen echte kanshebber is . En om nou een huis te gaan kopen omdat een forumlid vindt dat het nu wel tijd wordt is ook zo wat…

En ik kan me heus van alles voorstellen dat er irritatie is als een huis dat je zelf mooi vindt wordt afgewezen op criteria die je zelf niet belangrijk vindt.

Maar pas bij een echte klik, en als het klopt qua locatie, budget etc gaan we een vervolgstap zetten. En wie weet… dat zou over een maand kunnen zijn maar ook wel pas over een half jaar. En wie weet is dit draadje dan al een stille dood gestorven - wat ik niet hoop want er komen mooie suggesties langs. En ik vind de interactie en het meeleven hier eerlijk gezegd heel erg leuk, het helpt ook in dit best lastige traject. 

Kortom, wij zoeken door. En wie mee wil zoeken: superleuk! Wie niet: ook dikke prima.

fusion

fusion

09-06-2022 om 21:51 Topicstarter

Steak schreef op 09-06-2022 om 06:38:

Deze woning vinkt (bijna) alles af. Op 45 minuten van Amsterdam, €835.000, genoeg kamers en een ruime garage. Genoeg grond eromheen, vrij uitzicht, energielabel A+. Het enige minpuntje is misschien de afstand tot de buren aan de ene kant. Maar als rijtjeshuisbewoner vind ik dat nog wel ruim.
https://www.funda.nl/koop/meteren/huis-42745808-achtersteweg-49-a/

En ik snap de laatste reacties, maar ik snap Fusion ook wel. Het gaat om heel veel geld. En als je dacht dat je je droomhuis verwezenlijkt had en het valt dan zo tegen, dat wil je niet nog een keer. En ik kan me voorstellen dat er een worsteling is met de afstand. Gaat eventueel een uur rijden iedere keer je ook niet opbreken. Zeker als ze, zoals nu, vaker bij dochter wil zijn.

Dank Steak, die 2e alinea is het precies.


Enne… ik blijf toch kritisch . Het heeft echt veel pro’s, maar grote afknapper vind ik wel die kleine, rechte huiskamer met de keuken erin. Zo zonde, best ruim huis en dan zo’n belangrijke ruimte zo achter laten in je ontwerp. 

https://www.funda.nl/koop/hauwert/huis-42745393-tuinstraat-39/
Deze is wel echt maximum budget. Wel ruim binnen zoekgebied. Heel veel kamers en ruime garage. Goed geïsoleerd. Nieuw, maar wel meer sfeer dan mijn vorige suggestie. Ik twijfel iets over of je de woonkamer groot genoeg vindt.

fusion

fusion

09-06-2022 om 22:22 Topicstarter

Leene schreef op 09-06-2022 om 10:32:

[..]

Ik denk ook niet dat Fusion triest of neerslachtig is.
Wel heeft ze héél veel op haar bordje liggen. Werk, moeder, oppassen, dochter nu in het ziekenhuis - hoop dat het nu beter gaat Fusion, sterkte- een nieuw huis laten bouwen heeft ook de nodige energie gekost en dan ontdekken dat het toch erg tegenvalt. Is emotioneel zwaar.

Het lijkt mij onmogelijk om dan ook nog te moeten nadenken over een ander geschikt huis. Zeker als je de angst hebt dat het weer verkeerd kan uitpakken.

Al met al komt het toch over als een beetje paniekvoetbal om nu maar "hops, snel" een ander huis te kopen. Een mens zou van minder overspannen raken.
Ik vind de opmerking van Bijtje ook nog wel om over na te denken. "hoe lang blijven die kinderen nu zoveel lawaai maken" Tjsa... nog een paar jaar waarschijnlijk. Maar goed dat is nog wel weer een poos als je het echt niet kan bolwerken.

Een ander punt is al eerder genoemd en dat is dat de levensomstandigheden snel kunnen veranderen. Moeder is al 90+ ( natuurlijk er worden mensen 100 ) maar de levensverwachting is beperkt. Kleinkinderen worden groter en gaan op een gegeven moment naar school. Of je moet verwachten dat je dochter nog 5 kinderen gaat krijgen. Maar bij naar schoolgaande kleinkinderen gaan je oppas dagen er toch ook anders uitzien. Of er zijn geen vaste oppas dagen meer.

En echt elk huis heeft wel iets wat je niet leuk vindt...heeft iedereen.
Weet je wat ik zou doen: gewoon even wachten ( als je wordt geschoren niet bewegen zegt mij man dan..) en desnoods een nieuw huis laten bouwen naar je eigen wensen op een plek met de buren ver uit zicht als je dat dan wilt, en persoonlijk zou ik ook niet een heel groot huis bouwen en levensloop bestendig. ( maar eerlijk gezegd zou ik nog liever voor een hofjes huis gaan of een klein huis bij een woongemeenschap waar je samen woont met anderen, jong en oud door elkaar. Dan kun je elkaar helpen bij ziekte. Volgens mij moet het die kant opgaan. Er is zo weinig hulp als je iets overkomt. (kom ik weer met mijn beroepsdeformatie)

Had ik me net voorgenomen om het bij die ene, uitgebreide reactie op Bijtje te laten… maar dan toch nog even.

Ik ben zeker niet neerslachtig of triestig, juist een optimistisch, energiek persoon. Wel komt er zoals jij goed samenvat Leene momenteel veel bij elkaar. Dat een suggestie dan kan zijn om dan even niet ook nog weer te gaan verhuizen. En eens: ook wij willen juist geen paniekhuis kopen maar een huis dat zo fijn voelt en past dat we daar kunnen zakken, bijkomen en wel genieten van fijn wonen. Daarom zijn er zo veel ‘nee’ en ‘helaas’ antwoorden. Dat we ergens moeten inschikken zien we ook wel - het zal van het huis met de ‘wow’ afhangen waar dat inschikken dan is. 
Dochter heeft - ook nu - wat ondersteuning nodig. En er ligt zeker nog een wens voor meer kind(eren). Iedereen maakt daar andere keuzes in, wij vinden het een voorrecht om zo betrokken te mogen zijn bij het gezin. 

Wat je beschrijft is dus wat ons voor ogen stond. Mooie ruime kavel aan het groen, gezondheidscentrum op afstand. Levensloopbestendig gebouwd, energieneutraal. Nooit meer verhuizen, dat was het plan. Maar niet alles is planbaar in het leven, blijkt… 
Qua buren: het zijn niet alleen de kinderen. Het is ook de hottub die houtgestookt (laag pijpje, zonder filter) op 1,5 meter van onze tuin staat. Waardoor wij dus, ook bij mooi weer, binnen zitten met alle ramen dicht. Idem met het green egg dat ook elk weekend uren aan staat. De motor waarmee buurman naar zijn nachtdienst rijdt - en die in de achtertuin al warmgedraaid wordt waardoor ik rechtop in bed zit en niet meer in slaap kom enfin. We willen gewoon naar een plek met rust en ruimte, en géén tuin aan tuin meer. 

Los daarvan: we wonen nu aan zo’n hofje. Ik vind het eerlijk gezegd soms benauwend, die onderlinge controle, dat eeuwige gewhatsapp bij elke verjaardag, feestje, over de bak die 1 dag te lang op de opstelplaats staat..

Liever wat anoniemer wonen, met noaberschap waar nodig maar verder prima met alleen vriendelijk geknik en een los praatje. 

Door gezondheidsproblematiek dochter nu overigens even wat minder vaak online dus ik reageer wat minder. 

Fusion, geeft niet hoor, als je een tip niet ziet zitten. Had zomaar wel kunnen aanslaan.
 Dus we kijken gewoon tot we een pastorie, of huis zonder ingebouwde tuin tegen komen. 
Huis aan een cul-de-sac ( hofjeshuis) ook van de lijst. Logisch, in praktijk vaak weinig parkeerruimte. Maar we blijven hoopvol.

Leene

Leene

09-06-2022 om 23:12

fusion schreef op 09-06-2022 om 22:22:

[..]

Had ik me net voorgenomen om het bij die ene, uitgebreide reactie op Bijtje te laten… maar dan toch nog even.

Ik ben zeker niet neerslachtig of triestig, juist een optimistisch, energiek persoon. Wel komt er zoals jij goed samenvat Leene momenteel veel bij elkaar. Dat een suggestie dan kan zijn om dan even niet ook nog weer te gaan verhuizen. En eens: ook wij willen juist geen paniekhuis kopen maar een huis dat zo fijn voelt en past dat we daar kunnen zakken, bijkomen en wel genieten van fijn wonen. Daarom zijn er zo veel ‘nee’ en ‘helaas’ antwoorden. Dat we ergens moeten inschikken zien we ook wel - het zal van het huis met de ‘wow’ afhangen waar dat inschikken dan is.
Dochter heeft - ook nu - wat ondersteuning nodig. En er ligt zeker nog een wens voor meer kind(eren). Iedereen maakt daar andere keuzes in, wij vinden het een voorrecht om zo betrokken te mogen zijn bij het gezin.

Wat je beschrijft is dus wat ons voor ogen stond. Mooie ruime kavel aan het groen, gezondheidscentrum op afstand. Levensloopbestendig gebouwd, energieneutraal. Nooit meer verhuizen, dat was het plan. Maar niet alles is planbaar in het leven, blijkt…
Qua buren: het zijn niet alleen de kinderen. Het is ook de hottub die houtgestookt (laag pijpje, zonder filter) op 1,5 meter van onze tuin staat. Waardoor wij dus, ook bij mooi weer, binnen zitten met alle ramen dicht. Idem met het green egg dat ook elk weekend uren aan staat. De motor waarmee buurman naar zijn nachtdienst rijdt - en die in de achtertuin al warmgedraaid wordt waardoor ik rechtop in bed zit en niet meer in slaap kom enfin. We willen gewoon naar een plek met rust en ruimte, en géén tuin aan tuin meer.

Los daarvan: we wonen nu aan zo’n hofje. Ik vind het eerlijk gezegd soms benauwend, die onderlinge controle, dat eeuwige gewhatsapp bij elke verjaardag, feestje, over de bak die 1 dag te lang op de opstelplaats staat..

Liever wat anoniemer wonen, met noaberschap waar nodig maar verder prima met alleen vriendelijk geknik en een los praatje.

Door gezondheidsproblematiek dochter nu overigens even wat minder vaak online dus ik reageer wat minder.

Lastig hoor Fusion. Ik moest trouwens opzoeken wat een green egg is,🙃. Onze achter buren barbecueën ook vaak. Vervelend vinden we ook. Nu is het in de zomer vaak zo warm in onze kleine achtertuin dat we er  niet eens kunnen zitten. Dan zitten we voor. Hebben we gelijk geen last meer van de achterburen.

Ik bedenk me ook dat woongroepen of hofjes vaak alleen maar succesvol zijn als je enigszins gelijkgestemde zielen hebt. Ik lees wel eens in de Genoeg ( voormalige Vrekkenkrant) dat zijn vaak natuurlijk vaak wel bepaalde types. Ik moet ook niet aan mensen met hot tubs ( waarom ik vredesnaam moet je dat in je achtertuin hebben?? Omdat de anderen het ook hebben? Motoren laten draaien in de nacht is gewoon aso.. echt aso dat doe je toch niet😮.

Dan snap ik dat als je het kan betalen weg wilt.

Hopelijk komt er binnenkort een geschikt huis voor jullie voorbij

In de kop van Noord-Holland. Net helemaal opgeknapt. Alleen de bovenverdieping moet nog wat aan gebeuren. Maar beneden zijn al veel kamers. Met garage en berging. Voor en achter vrij uitzicht. Wel buren links en rechts, maar niet heel dicht op elkaar.
https://www.funda.nl/koop/breezand/huis-42799201-middenweg-85/

Ik kan me heel goed voorstellen dat je betrokken wilt zijn bij je dochter en haar gezin, zeker ook als de kinderen geen oppas meer nodig hebben. Als de mogelijkheid er is zou ik daarom ook niet zover weg willen wonen, maximaal een half uur reistijd bijvoorbeeld, zodat je kleinkinderen op een gegeven moment zelfstandig bij jou kan komen in plaats van andersom. Je zoekgebied wordt misschien wel kleiner, maar daardoor helderder en alles wat daarbuiten valt is geen optie, hoef je er ook niet over na te denken. En als het je laatste huis zou moeten zijn, zou ik vooral ook kijken naar de 'wat als-en' , zoals wat als ik niet meer kan autorijden, wat als ik zorg nodig heb, hoe en waar kan ik zolang mogelijk zelfstandig blijven wonen als m'n partner wegvalt of iets krijgt waardoor hij/zij zorg nodig heeft. 

Succes bij je zoektocht en sterkte met je dochter. 

https://www.funda.nl/koop/asch/huis-42749883-krupheulstraat-4/
Ik twijfel een beetje over deze. Het heeft veel pluspunten. Meer dan genoeg ruimte, atelier en garage. Ruime achtertuin, energielabel A. Goed onderhouden. Op 50 minuten van Amsterdam (volgens Google maps).
Mijn twijfel zit erin dat het vlak aan de weg staat. Maar als ik het bekijk op de kaart zal dat een heel rustige straat zijn. En er zijn buren, maar niet vlak ernaast.

Bijtje82

Bijtje82

10-06-2022 om 20:34

Is dit niet wat? Heb nog niet gekeken waar het precies ligt, maar het ziet er prachtig uit van binnen en buiten. Nog niet perfect, maar aantrekkelijk geprijsd voor jullie budget. Dus ruimte voor eigen aanvulling
https://www.funda.nl/koop/breezand/huis-42799201-middenweg-85/

Bijtje82 schreef op 10-06-2022 om 20:34:

Is dit niet wat? Heb nog niet gekeken waar het precies ligt, maar het ziet er prachtig uit van binnen en buiten. Nog niet perfect, maar aantrekkelijk geprijsd voor jullie budget. Dus ruimte voor eigen aanvulling
https://www.funda.nl/koop/breezand/huis-42799201-middenweg-85/

Haha Bijtje, scroll even drie posts omhoog.

Steak schreef op 10-06-2022 om 20:26:

https://www.funda.nl/koop/asch/huis-42749883-krupheulstraat-4/
Ik twijfel een beetje over deze. Het heeft veel pluspunten. Meer dan genoeg ruimte, atelier en garage. Ruime achtertuin, energielabel A. Goed onderhouden. Op 50 minuten van Amsterdam (volgens Google maps).
Mijn twijfel zit erin dat het vlak aan de weg staat. Maar als ik het bekijk op de kaart zal dat een heel rustige straat zijn. En er zijn buren, maar niet vlak ernaast.

Wel jammer van de ligging, zo pal op de driesprong. Ik krijg al doembeelden van auto’s met dronken of overmoedige bestuurders M/V die de bocht niet meer halen en je huiskamer binnen vliegen terwijl je boven rustig ligt te slapen.

Straatnaam helpt ook niet mee; kreupelstraat..🤭

Bijtje82

Bijtje82

10-06-2022 om 20:57

Flanagan schreef op 10-06-2022 om 20:44:

[..]

Haha Bijtje, scroll even drie posts omhoog.

Haha, gewoon echt dik overheen gelezen. 

Op de max. van de afstand en budget, maar wel helemaal af:
https://www.funda.nl/koop/ouderkerk-aan-den-ijssel/huis-42749923-lageweg-38/

Bijtje82

Bijtje82

11-06-2022 om 07:05

Steak schreef op 11-06-2022 om 06:27:

Op de max. van de afstand en budget, maar wel helemaal af:
https://www.funda.nl/koop/ouderkerk-aan-den-ijssel/huis-42749923-lageweg-38/

Prachtig huis!

Jammer van die keuken, die vind ik echt niet mooi. Maar als je een ander frontje neemt oogt het al heel anders, dus hoeft niet duur te zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.