Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoofdluis herkennen

mijn dochter heeft volgens de luizenpluismoeder hoofdluis, waarschijnlijk want zeker wist ze het niet.

Nu heb ik haar eens goed bekeken en idd heeft ze wel wat witte puntjes in haar haar maar dat zit alleen boven op haar hoofd en niet achter haar oren of op een andere plek, verder heeft ze een droge hoofdhuid wat hier en daar 'roos' maakt en volgens mij is het eerder dat.
Ze heeft ook geen jeuk.

Ik kan geen overtuigend plaatjes op google vinden van hoe het er uit ziet.

En zal ik dan maar preventief wat gaan doen en wat moet ik dan halen ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mammie2

mammie2

12-01-2009 om 13:59

Klinkt als een hysterische luizenmoeder

Als ze echt luis heeft, dan zie je kleine witte bolletjes in het haar, die je echt van het haar moet trekken. Geen losse witte puntjes. Ook heb je dan echt wel jeuk. Ik zou nog even een weekje wachten. Je kan eventueel wel een luizenkam in huis halen om het te kamen. Luizenmiddel is smerig vergif.

Ellen

Ellen

12-01-2009 om 14:05

Luizen

Hoi

Als je dochtertje echt luizen heeft, moet je ze zien 'lopen' op haar hoofdhuid, bovenop kun je makkelijk het haar twee kanten optrekken. ze zien er uit als een echt beestje. verschil tussen roos en neten: het witte puntje vastpakken tussen je vingertoppen: als je het niet makkelik naar beneden eruit kan 'trekken' is het een neetje: roos krijg je er gemakkelijk uit.

groetjes, Ellen

Manda Rijn

Manda Rijn

12-01-2009 om 14:12 Topicstarter

Dus voorlopig niets doen?

het is dan volgens mij echt geen luis. Ik zal vanmiddag nog eens goed kijken, het zijn geen bolletjes die vast zitten aan een haar, eerder witte spikkeltjes die je eruit kan borstelen. Mijn dochter heeft donkerbruin, dus misschien is het wat moeilijker dan te zien maar ik heb er geen beestjes in zien rondlopen.

Ik heb geen zin in vergif als het niet nodig is.

Petr@

Petr@

12-01-2009 om 14:13

Navragen

bij een luizenmoeder met meer ervaring? Ik zou niets preventief doen, wel een kam etc. in huis halen.

gr.
Petr@

Hillary

Hillary

12-01-2009 om 14:16

Niet lopen

Ik help ook vaak met luizenpluizen en regelmatig neten gevonden, maar nog nooit een luis zien lopen. Mijn dochter heeft ze ook gehad, behoorlijk wat neten, maar ook geen luis zien lopen. Jeuk heeft ze ook nooit gehad en dat heb ik eigenlijk nog nooit gehoord van iemand bij wie luis was geconstateerd. Meestal vind je namelijk neten en die zijn misschien maar door 1 of 2 luizen gelegd, die weer door zijn gesprongen.
Het verschil tussen een neet en een pluisje of haarschilfertje oid merk je doordat de eerste vast zit en de laatste niet. Sla er een beetje tegen aan en gaat het niet weg, neem het dan tussen twee nagels en schuif het helemaal tot het einde van de haar. Krijg je hem pas op het einde van de haar eraf dan is het vrij zeker een neet. De neten die mijn dochter had waren een leken een beetje op de vorm van een waterdruppel en waren een soort doorzichtig wit. Zij heeft ook donker haar. Bij een blond kind op school heb ik ook wel eens bruine neten gezien. Ga niet gelijk met gif (prioderm) in de slag voordat je het zeker weet en laat dan je man het doen, want het lijkt me niet goed in jouw situatie. Probeer iemand te vinden die er ervaring mee heeft en laat die nog eens kijken en ook gelijk naar jouw haar dan. Het liefst om een uurtje of 12 's middags, dan heb je het beste licht.

Als je iets preventiefs wilt doen

En dat is meteen een goede controle: spoel het haar van je dochter met een mengsel van 1/2 azijn en 1/2 water (alleen als ze inderdaad nog geen jeuk heeft, want als ze al wondjes van die luis heeft, doet dit pijn!) Dan kam je met een netenkam het haar helemaal door, lok voor lok, helemaal vanaf de hoofdhuid tot aan de punten, boven een vel wit papier. Eventuele neten laten daardoor wat makkelijker los, want die krengen zitten heel goed vastgekleefd. Als je op deze manier het haar helemaal zorgvuldig naloopt, en je vindt niets verdachts, dan was het loos alarm.
Bij mijn dochter moet ik ook geregeld extra controleren omdat er zwarte puntjes oid gezien zijn. Als ze makkelijk weg te halen zijn, zijn het geen neten.
En "hysterische luizenmoeder" lijkt me een redelijk overdreven uitspraak Van neten alleen heb je geen jeuk. Het nadeel van neten is dat ze uitkomen en dan heb je wèl jeuk. Zaak is dus om, àls je ze hebt, ze er tijdig uit te kammen.
Succes.

Terpi

Terpi

12-01-2009 om 14:28

Als je wel wat wil doen...

door middel van een middeltje raad ik XTluis aan (bij drogist en AH) want dit middeltje is *zonder* gif maar werkt ontzettend goed. Is wel heel erg vet, het werkt doordat de vette laag over de luis heen gaat zitten waardoor die geen adem meer kan halen. Luizen hebben namelijk ademgaten aan de zijkant van hun lijf. Toen ik het bij mijn dochter gebruikte droop het vet met de dode luizen zo uit haar haar, daarna wast het er weer heel makkelijk uit. (uit haar en kleding)
Groet Terpi

Manda Rijn

Manda Rijn

12-01-2009 om 14:36 Topicstarter

Xtluis

ok dat klinkt goed, niet giftig. Dat ga ik vanmiddag even halen en ook een netenkam. Zal ze niet leuk vinden, haarkammen is al zo'n crime bij haar laat staan met zo'n netenkam.

Als ik nou niets vind wat op een neet of een luis lijkt dan zal ik het ook duidelijk zeggen tegen de luizenpluismoeder want die vond het al laks dat dochter geen staartje in had (mijn dochter houdt niet van staartjes).

Tihama

Tihama

12-01-2009 om 14:45

Kammen

De link van Liezelotje is heel goed. Beide kinderen zijn helaas in de vakantie aan de beurt geweest. Het vreemde was echter dat ik bij zoon wel een paar neten zag, maar slechts een paar miniscuul kleine luisjes vond. Terwijl ik bij dochter een zooi luizen heb weggehaald en er geen neet te vinden was. Ze zijn overigens allebei behoorlijk blond.

Ik heb braaf het advies opgevolgd: tweemaal daags met een dubbelloops kam doorkammen, boven de spierwitte wastafel. Een volle week en daarna nog een week dagelijks. En af en toe man en mezelf preventief checken.
Intussen dagelijks de kussenhoezen wisselen.

Ik moet zeggen: het is me meegevallen. Ik zag elke dag steeds een paar miniscuul kleine luisjes in de wastafel vallen. Blijkbaar net uitgekomen uit neten (die ik dus niet kon ontdekken). Oja: na het kammen heb ik dochters lange haren elke dag gevlochten. Dat scheelde m.n. 's ochtends enorm in tijd/drama's bij het kammen.

Ik heb overigens na de vakantie (toen zaten we in het laatste stadium) zowel school als opvang geinformeerd.

Ervaring xtluis

Mijn zoon heeft ook ooit luizen gehad, althans de luizenmoeder had een neet gezien. Ik heb zelf bij hem nooit levende luizen gezien, en hij had ook geen jeuk. Toch zag ik later wel neten zitten, dus afwezigheid van jeuk zegt denk ik niet zoveel. Ik heb gekamd en gekamd en gekamd en XTluis gebruikt. Na 2 dagen zag ik helemaal niks meer. Ben wel een tijdje blijven kammen, maar heb nooit meer wat gevonden (en de luizenmoeders ook niet). Geen idee of het door de XTluis kwam, of dat kammen alleen voldoende zou zijn. Maar de combi werkte.

Tihama

Tihama

12-01-2009 om 14:47

Cremespoeling

Manda,

Gebruik je bij je dochter aparte cremespoeling? Bij mijn dochter scheelt het harenkammen enorm sinds we een goede cremespoeling gebruiken na het wassen. Gecombineerde shampoo en cremespoeling werkte niet. Ik heb trouwens jarenlang haar haren gekamd, terwijl ze intussen TV keek als afleiding....

angel3

angel3

12-01-2009 om 14:56

Millium

wij hebben ook goede ervaring met Millium. Ook niet giftig. Zoon was een keer als verdacht aangemerkt maar men was niet zeker. Waarsch 2 dode luisjes geweest o.i.d Af en toe wassen we met Millium.

Kanttekening luizenouders

Wat luizenouders op school doen, is bedoeld als *aanvulling*. In principe moet je zelf je kinderen regelmatig controleren op luizen en neten. Luizenouders kunnen ook niet redelijkerwijs net zo grondig controleren als ouders thuis, omdat je dan uren bezig bent met een hele school.
Vat een dergelijke opmerking van een luizenouder dus niet meteen op als mededeling dat je kind neten heeft, maar (ze zegt het er zelf al bij) dat het mogelijkerwijs neten heeft. Het is in feite een verzoek/tip om zelf nog eens goed te controleren. En als ze het inderdaad bij het rechte eind heeft en je dochter heeft neten, dan kun je er in dit stadium nog redelijk makkelijk vanaf komen.

Manda Rijn

Manda Rijn

12-01-2009 om 18:12 Topicstarter

Nou

heb een ervaren moeder ook laten kijken en werkelijk er is niets te zien wat op een echte neet of luis lijkt, wel wat huidschilfertjes, niets aan de hand dus.

Maar ik ga wel een netenkam en xtluis komen voor de voorraad.

bedankt !

esje69

esje69

12-01-2009 om 18:37

Netenkam

Als je gaat voor een netenkam, let dan even op of deze past bijhet haar van je kind. In ieder geval metaal, en dan heb je ze met lange en korte tanden, dubbele rij ( dubbelloops, die houden we er in !)Lange tand ( nisska) heeft scherpe punten, maar schijnt makelijker te zijn bij flinke bossen krul. Heb geen ervaring met de dubbele rij, maar vraag me af of dikke haren hier makkelijk door willen.
Donkere neten zijn meestal nog vol, te controleren door tussen je platte vingernagels te "knakken".
De Doorzichtige zijn lastiger, vooral bij heel licht haar. Bij dit type haar controleer ik door licht door het haar te laten schijnen.
Fijn dat het je deur voorbij gegaan is.
esje.

Dees 68

Dees 68

12-01-2009 om 22:54

Millium mag ook niet!

Heb ik namelijk door de drogist laten na vragen bij de fabrikant, toen ik zwanger was en er hier een huis een luizenexplosie was.

Wij hebben gewoon het priodermspul gebruikt, waarbij mijn man de behandeling deed en ik daarna het kammen. De haren waar goed uitgespoeld en er zat alleen nog maar de speciale spoeling in die het kammen vergemakkelijkt maar ondanks alle voorzorg heb ik vlak daarna alsnog een miskraam gekregen. Hoeft natuurlijk geen verband te houden met de prioderm, maar gevoelsmatig zit het me nog steeds niet lekker.

Ik zou daarom zeggen: je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met die rommel als je zwanger bent. En ik heb gedurende mijn hele volgende zwangerschap een luisfobie gehad, en was dus ook zo'n hysterische luizenmoeder .

En je hebt trouwens ook elektrische kammen die de luizen doden. Weet niet of die een beetje werken...

Kaaskopje

Kaaskopje

13-01-2009 om 01:13

Als ze ze had gehad zou je ze wel gezien hebben

Ik heb helaas ook ervaring met luizen. Bij mijn blonde/middenblonde dochters konden we de donkere luizen redelijk goed zien zitten. Ik heb hun Aziatische vriendinnetje ook nagekeken en het kostte me meer moeite in haar donkere dikke haar, maar ook daar zag ik duidelijk een luis. Zo te lezen heb je al flink in haar haar rondgespit. Je moet echt laag voor laag optillen en eronder kijken en bij twijfel zou ik dat nog een paar dagen volhouden.

Manda Rijn

Manda Rijn

13-01-2009 om 11:47 Topicstarter

Ik blijf het

in de gaten houden. Een vlooienplaag daar ben ik bekend mee maar een luizenuitbraak lijkt mij net zo erg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.