Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Laminaat

Laminaat

14-02-2011 om 17:58

Help, ik moet bezuinigen! tips?

Ik moet bezuinigen op de boodschappen.
We geven op dit moment meer uit dan we binnen krijgen. De meeste posten om op te bezuinigen zoekt mijn man nu uit, maar de boodschappen zijn vrijwel geheel in mijn handen.
Ik zoek nu dus tips om zo pijnloos mogelijk goedkoper uit te zijn met de boodschappen. Mijn eisen: 1. kip en varken moeten biologisch zijn, ander vlees liefst ook, maar anders scharrel. 2. ik wil vers en gevarieerd blijven koken.
Daar staat tegenover dat ik veel tijd heb (werkloos, vandaar ook geldgebrek) en ik koken leuk vind. Ik woon in Amsterdam, dus veel winkels en markten. Ik eet graag dagelijks vlees of vis, maar dat hoeft niet veel te zijn. Een paar spekjes in de pasta zijn al voldoende.
Wie kan mij vertellen waar ik nu eens even flink op kan bezuinigen?
Veel dank alvast,

Laminaat


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet waarop, maar hoe

Hoi Laminaat,

Als je wilt bezuinigen kun je beter de slag maken door te bedenken hoe je wilt bezuinigen.

Want waarop, je kunt zelf het beste bedenken waar jij je meeste geld aan uitgeeft.

Op de markt kun je best goed en goedkoop eten halen, maar kom je ook in de verleiding om wellicht wat anders te kopen.

Bij mij werkt altijd het beste om vooraf een duidelijk boodschappenlijstje te maken en me daaraan te houden.
En ik doe 1 x per week boodschappen. Hooguit in het weekend nog voor wat verse broodjes en beleg naar de winkel.

Bekijk naar welke winkel je gaat, de AH is nu eenmaal duurder dan de Lidl oid.

Juist als je thuis bent heb je alle tijd om door de winkel te snuffelen of over de markt. En vaak kom je dan met dingen thuis die je eigenlijk niet nodig hebt. Maar hebben toch geld gekost.

Dus hou je aan je boodschappenlijstje.

Wat geef je eigenlijk uit aan boodschappen en voor hoeveel personen?

Chippie

Chippie

14-02-2011 om 18:42

Makkie toch (grapje)

Je hebt alle tijd van de wereld en hebt de markten om de hoek.

Koop zo weinig mogelijk voorgesneden groenten. Dat is verser, gezonder en veel goedkoper.

Sla een basisvoorraad in (pasta, rijst, aardappels, kruiden etc) en koop groente en bio/vlees dat in de aanbieding is. Thuis kun je dan makkelijke combi´s maken met basisvoorraad.

Investeer in kruiden en zoek wat lekkere recepten uit. Ik gebruik bv nooit kruidenmixjes. Ik vind het niet lekker en het is eigenlijk belachelijk duur. Met een paar kruiden maak ik de allerlekkerste zelfgemaakte nasimix.
Idem voor pastasaus. Uitje in goede olijfolie 10 minuten fruiten, blik gepelde tomaten erbij en je weet niet wat je proeft. Daar kan geen dure pot Italiaanse tomatensaus tegenop.

Iedere keer baal ik dat we door iets onvoorziens min of meer gedwongen worden om maar even iets te halen. Ik probeer dus altijd iets in huis te hebben voor die gevallen. Dat bespaart je zo 30 euro per keer. Ik heb bv soep in zak en 2 diepvriesstokbroden-met-kruidenboter in huis.

Vers koken is volgens mij altijd redelijk goedkoop als je de groenten van het seizoen eet. Ik ben niet ongelofelijk prijsbewust maar volgens mij bestaan er weinig goedkopere gerechten dan bv stamppot zuurkool, stamppot rauwe andijvie of stamppot hutspot. Een kilo winterpeen kost iets van één euro, je schrapt de wortels in 5 minuten met een kaasschaaf.

Biovlees, daar heb ik nog geen goedkoper alternatief voor gevonden. Minder is nog niet eens zo´n gek idee. Hier zijn ze niet dol op chili con carne. Ik vind het heerlijk. Peulvruchten zijn natuurlijk een prima, gezonde, lekkere eiwitbron.

Hier houden we niet van kant/en/klaar toetjes. We eten gewone (goedkope) yoghurt of kwark met appel, kaneel, suiker. Of met ander fruit.

Hier eten we 1 x per week chips en 1 snoepje per dag. Fruit mee naar school ipv minder gezonde, dure Ligakoeken etc.

Succes, ook met het vinden van een baan. Je kunt natuurlijk ook wat besparen omdat je nu niet met auto-ov naar je werk hoeft, niet hoeft te lunchen op het werk, meer tijd hebt om spullen op Marktplaats te zetten, kleding kunt herstellen, etc.

dc

dc

14-02-2011 om 19:22

Proberen

Probeer in de supermarkt alle goedkoopste varianten uit. Je zult zien dat er best wel een aantal zijn die lekker zijn.

Verder, hak vaatwassertabletjes doormidden (doe ik zelf niet, maar heb ik hier een keer gelezen), halveer het wasmiddel wat je gebruikt, neem contant geld mee om boodschappen te doen, zodat je niet over je budget heen kan. Hou toetjes voor sporadisch, drink enkel koffie, thee en water. Snij alles zelf, let op aanbiedingen.

Het schema

tip:vraag het schema van Claudia ,dat geeft een overzicht van wat je in en uitgaven per maand zijn,zo kun je meteen overzien waar je op kunt bezuinigen.

Sarcas

Sarcas

14-02-2011 om 20:11

Aanbiedingen

Een site als www.voordeelmuis.nl laat je alle aanbiedingen van supermarkten en andere winkels bij jou in de buurt zien.

S.

joep

joep

14-02-2011 om 20:32

Tips

Ooit ergens gelezen, misschien wel hier.
Voor kleine besparingen hoor, maar als je toch fanatiek wordt:
Tandpasta op: achterkant eraf knippen, dan kun je met de borstel het laatste restje eruit krijgen en doe je er nog een week extra van.
Toiletrollen plat slaan voor gebruik, dan rolt hij veel zuiniger af.
Ranja in een beker ipv frisdrank of pakjes.
Allesreiniger: al verdund in sprayfles doen, dan verbruik je zo weinig mogelijk.

klaver

klaver

14-02-2011 om 21:16

Vaatwastabletten

die koop je neit meer, mar je koopt poeder en doseert heel zuinig (veel fijner dan die blokjes doormidden brekend. Ik gebruik nog wel zout, maar geen glansmiddel.

Bezuinigen

Een keer in de week boodschappen doen en dan voor een week halen en niet bijhalen maar doen met wat je hebt.
Boodschappen doen bij de Aldi en de Liddl.
Huismerken op de onderste plank.
Grootverpakkingen zijn vaak goedkoper. Toiletpapier. Kattevoer, kattegrit. En let op de acties bij de wasmiddelen, sla dan groot in.
Geen wasverzachter maar azijn.
De droger niet gebruiken, zelf afwassen met een teiltje anders gebruik je teveel zeep. Inderdaad afwasmmidel met water aanlengen en in een spuitflesje doen.
Geen prik maar siroop, het huismerk fruitsiroop.
Sap is vaak in de aanbieding, meerder pakken tegelijk.
Kinderen geen pakjes maar bekers. 1x een drinkflesje met inhoud kopen en die dan blijven vullen met siroop.
Beter plannen. Kleding op de markt of bij de Wibra. Niet wachten tot je iets acuut moet kopen.

Chippie

Chippie

14-02-2011 om 22:19

Tja

Tja, ik weet niet of al die ieniemienebesparingen als vaatwastabletten halveren gebruiken zoveel gaan opleveren (behalve een grote snee in je arm ofzo).

Ik zou kijken bij alles wat je koopt of het goedkoper of anders kan. Als ik kijk wat ik de afgelopen week heb gekocht dan kan bijna alles flink goedkoper. In plaats van nieuwe voetbalschoenen kun je ook op Markplaats kijken. Ipv uit eten kun je ook thuis gourmetten. In plaats van een middagje naar de film kun je ook een dvdtje huren. In plaats van een taart van de bakker, bak je zelf een taart.

In mijn zwangerschapsverlof heb ik een groot aantal spullen op Marktplaats gezet, ik heb gekeken of sommige verzekeringen niet goedkoper konden (scheelde alleen al 25 euro pm voor autoverzekering) en heb allerlei spaarloonregelingen en slapennde spaarrekeningen opgedoekt (dat was bijna 2000 euro die her en der stonden).

Fiorucci

Fiorucci

15-02-2011 om 07:13

Ja maar wacht even

Als Laminaat bewust omgaat met wat ze eet, moet ze bij Aldi enzo wel even opletten hoor, de goedkoopste limonades daar zijn niet veel meer dan water met smaakstofjes,bijvoorbeeld. Moet je maar net willen, natuurlijk.

Primavera

Primavera

15-02-2011 om 09:47

Minder vlees en vis

Boven alles wat de anderen al hebben gezegd zijn vlees en vis vaak een relatief grote kostenpost in het eten, terwijl we er eigenlijk teveel van eten. De truuk is om zo te koken dat je niet merkt dat je er per persoon minder van eet. Met de klassieke vlees, aardappelen, groente maaltijd is dat lastig, maar met maaltijden gebaseerd op rijst, pasta, couscous, maaltijdsoepen, hartige taarten of ovenschotels wordt dat een stuk makkelijker.
Zorg dat je geen restjes hoeft weg te gooien, ze zijn vaak weer te hergebruiken. Bijv. als er bij mij minestrone over blijft dan maakt ik de volgende dag gehaktballetjes van half gehakt, half gepureerde minestrone en paneermeel. Scheelt weer vlees en mijn kinderen vinden ze lekkerder dan gewoone gehaktballetjes. Gehakt is ook makkelijk te mengen met gemalen bonen als je er vervolgens genoeg kruiden aan toevoegt.
Eieren, zelfs biologische scharreleieren zijn een relatief goedkope eiwitbron in plaats van vlees of vis. Vleeswaren en kaas zijn daarintegen weer relatief duur vindt ik, ook al kun je natuurlijk de goedkoopste soorten uitkiezen. Idem voor brood, kies iets goedkoops. Ik meen dat er supermarkten zijn waar je het tegen de avond sterk afgeprijst kan krijgen.
Kook niet op recept, maar kies de recepten uit bij wat in de aanbieding is. Dus laat de maaltijdkeus leiden door seizoensgroenten en welke eiwitbron die week toevallig minder kost. Er is er altijd wel eentje die in de aanbieding is. Verder koop minder dure stukken vlees of soorten vis en wees niet te bang voor vet. Magere filet is vaak duur. Schrap met een gerust hart de exentrieke toevoegingen uit recepten. Als je moet bezuinigen wegen de kosten van dat bosuitje of die pijnboompitten niet op tegen het smaakverschil als je een gewone ui of een goedkope nootsoort gebruikt.
Koop vers of diepvries, maar geen pakjes of voorgesneden spul. Pannekoeken gaan bijv ook prima met gewoon meel ipv dat dure zelfrijzende spul.
Bespaar op alcohol als jullie dat drinken, het kan bijna altijd veel minder.
Voor twee dagen koken komt op een één of andere manier vaak goedkoper uit dan twee keer voor een dag koken.
Probeer goedkopere (af)wasmiddelen uit en gebruik er minder van. Bekijk eens goed wat je van toiletartikelen nou werkelijk gebruikt en laat alle dure cremes, potjes en eventueel weinig gebruikte make-up weg.
Leer zelf het haar van je kinderen knippen. Als je je eigen haar langer houdt en niet kleurt hoef je ook veel minder naar de kapper.
Banden en kleine reparaties van fietsen zelf leren doen ipv naar de fietsenmaker. Geef familei, kennisen en vrienden met grotere kinderen een seintje dat je wel geinteresseerd bent in doorgeschoven kleding en schoenen.
Let op aanbiedingen. Flink inslaan als iets wat je normaal gebruikt met flinke korting wordft aangeboden kan veel besparing opleveren. Wasmideel, afwasmiddel, honden en kattenvoer, shampoo's, tandpasta, katten grind, pasta, rijst, olijfolie kopen we altijd op die manier en het scheelt echt 50%.
Veel kleine bezuinigingen maken één grote. Het lijkt vaak of die 10 cent, verschil in prijs er niet toe doen, maar als je dat consequent op alle boodschappen doorberekend zie je dat het allemaal bij elkaar ineens toch een ardig bedrag wordt.
Sla cadeautjes van te voren in als ze sterk afgeprijst zijn. Na sinterklaas bijv. zodat je die niet pas hoeft te kopen als je kind ergens uitgenodigd wordt.
Leer nee te zeggen tegen het gebedel om geld van scholen, clubjes e.d. ook als het in de vorm van loten, goede doelen, sponsorlopen of wat dan ook komt.
Groeten Primavera

Tinus_p

Tinus_p

15-02-2011 om 11:47

Waar geef jij geld aan uit?

Laminaat:
"Wie kan mij vertellen waar ik nu eens even flink op kan bezuinigen?"
Jijzelf -en niemand anders.

De grote vraag is namelijk, wat je nu aan eten/huishouden uitgeeft. Als dat nu al weinig is, kun je er ook weinig op bezuinigen.
Verder, loop je wekelijkse boodschappen eens systematisch na. Waar geef JIJ veel geld aan uit?

melanie

melanie

15-02-2011 om 12:03

Vast bedrag pinnen en dat is het dan.

Bij mij helpt 't beste om de pinpas thuis te laten, ik haal een keer per week geld uit de pinautomaat en daar moet ik het mee doen. Op = op. En ja, dan moet ik soms wel concessies doen, maar het is het een of het ander. Ik bezuinig drastisch op de hoeveelheid vlees per persoon: ik koop nog maar 65 g per persoon. Even wennen, maar het scheelt echt veel. Verder vooral boodschappen doen bij Aldi en Lidll, aanbiedingen in de gaten houden, alle waardebonnen uitknippen en gebruiken, einde van de markt en meer van dat soort dingen.

frederique

frederique

15-02-2011 om 12:47

Kinderen thuis laten

Doe boodschappen zonder kinderen
Kijk of er een goede slager is die bijna net zo goed is als de biologische en koop aanbiedingen
Geef de kinderen een boterham als ze uit school komen, scheelt gezeur om koek of chips
Koop de goedkopere siroop in blikken, scheelt bijna de helft met de duurdere merken

Succes!

Jesse_1

Jesse_1

15-02-2011 om 15:09

Lol frederique

Waarom zouden kinderen niet meer om koek of chips zeuren als ze een boterham gehad hebben?
Jesse

Kortingen

We doen vaak boodschappen het laatste uurtje van de supermarkt op zaterdag. Jagen dan op voordeeltjes die bij ons menu en gebruik passen en na de kassa lopen we ter plekke nog even op de kassabon door of we de beloofde kortingen ook werkelijk gekregen hebben.
Leuke sport voor mij en de kinderen. Nooit gezeur gehad over koek oid.

Laminaat

Laminaat

15-02-2011 om 16:18

Dank

Dank jullie wel voor de tips. Er zitten er wel bij waar ik wat mee kan. Ik ben de laatste jaren inderdaad voorgesneden groenten gaan kopen en kant en klare tussendoortjes. Daar valt wel op te besparen en het is nog gezonder ook.
Bulkinkopen op aanbiedingen is ook een goed idee. En inderdaad proberen niets weg te gooien. Zo erg is het ook weer niet om af en toe twee dagen ongeveer hetzelfde te eten.
Kaas is ook duur, viel me vandaag op. Ik ga maar eens proberen of we nog smeerkaas lusten.
We hebben vaak gasten te eten, die weten dat ik goed kan koken. Daar doe ik vaak toch ook iets extra's voor. Misschien moet ik dat laten. Hebben jullie leuke ideeën voor sjieke gerechten die toch weinig kosten?
Groetjes,

Laminaat

Sjieke gerechten die weinig kosten

Het is niet 1 op 1, maar heel vaak zijn gerechten waar heel veel tijd van jezelf in gaat zitten goedkoper kwa ingrediëntenje . Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn, maar je eigen noeste handarbeid kan iig goedkope ingredienten verbloemen. Zoals ravioli gevuld met een mengsel van geroosterde pompoen en ricotta; in de goedkope variant stop ik witte smeerkaas van de aldi. Ook lekker. Nog goedkoper is ravioli gevuld met aardappelpuree, schijnt heel lekker te zijn. Salie moet je dan op het balkon zetten, iedere keer een paar blaadjes voor de saus.

Verder aardappelgratin. Ook veel werk en weinig geld. Gnocchi. Soep waar je heel veel aan gesnipperd hebt, groentesoep of gebonden (gepureerde) soep. Stoofschotel met peulvruchten die je zelf ingeweekt en gekookt hebt. Is al iets minder sjiek maar kan je ook mooi serveren.

Toetjes weer hetzelfde verhaal. Hoe meer werk van jezelf, hoe minder je vaak voor de ingredienten hoeft uit te trekken.

Goedkope seizoensgroente, vis, peulvruchten, van de boer, kraanw

Wat eten betreft denk ik aan:
- goedkope seizoensgroente, zoals kool (diverse soorten), wortels, aardappels, knolselderij, uien, etc. Daar kun je heel lekkere en bijzondere dingen van maken, heel anders dan de traditionele typisch Hollandse gerechten (en als je die laatste lekker vindt kan dat natuurlijk ook...). Er zijn leuke kookboeken, maar in het kader van de bezuinigingen kun je beter googelen, op Internet zijn ontzettend veel gratis leuke en lekkere recepten te vinden. En.... het hoeft helemaal niet moeilijk of veel werk te zijn!

- niks goedkope limonadesiroop of sappen. Koop een goedkope leuke glazen kan (als je die niet al hebt) en serveer jezelf en je gasten feestelijk vers kraanwater. Topkwaliteit, supergezond, lekker en natuurlijk goedkoop. Laat de gasten wijn meenemen.

- goedkope vis op de markt (bijv. verse sardientjes of makreel, kostten me op de markt in A'dam weinig, even bakken in de pan met knoflook, lekker!) of de goedkoopste diepvriesvis. En dan natuurlijk zuinig doen, weinig pp, mengen met andere dingen etc.

- soep maken van "afval". Soep leent zich bovendien voor "wonderbaarlijke vermenigvuldiging".

- spekjes, je hebt het al genoemd, heel weinig nodig voor veel smaak, maakt alles lekker. En dan kun je best de biologische of scharrel nemen...

- rozijnen, krenten, etc, als smaakmaker bij stamppot e.d., dan heb je minder vlees "nodig" om voor de smaak. Of als snack of snoep.

- zelf zonnebloempitten roosteren en over het eten of door de sla strooien of als snack aanbieden. Een grote zak gepelde zonnebloempitten is veel goedkoper dan noten en ik vind het heel lekker.

- gedroogde peulvruchten (erwten, bonen), moeten inweken en wat langer koken, maar is goedkoper dan conserven. Erwtensoep met weinig vlees. Linzensoep. etc. Goedkoop en gezond, vleesvervanger, en er zijn bijzondere en lekkere gerechten mee te maken, ook broodbelegsmeersels (humus e.d.).

- soepkip. Schijnt bijzonder milieuvriendelijk te zijn, moet goedkoop zijn als je het kunt krijgen, vraagt een andere bereidingswijze dan "gewone" kip, is juist geschikt voor gerechten die zich lenen voor "wonderbaarlijke vermenigvuldiging". De vraag is alleen waar je het kunt krijgen.

- zelf toetjes maken met gelatine, of melk en custard, griesmeel etc. Met gelatine kun je toveren: een glas gevuld met gelei gemaakt van water, siroop en gelatine (o.i.d.) met een paar vruchtjes er in ziet er prachtig uit.

- Turkse of Marokkaanse winkels hebben vaak heel goedkope en bijzondere levensmiddelen.

- direct bij de boer. Overal in het land zijn best veel boeren te vinden die ook direct hun eigen waar verkopen. Erg lekker en vaak een stuk goedkoper. Groente, aardappels, eieren, kaas, diepgevroren vlees, melk, etc. Ook hier is google je vriend. Als het weer mooi weer wordt, kun je er meteen een feestelijk fietstocht van maken. En als je gasten krijgt, is het toch prachtig om te vertellen dat je het zelf bij de boer hebt gekocht... Fruit kun je soms goedkoop zelf plukken (blauwe bessen, kersen, aarbeien).

- huishoudazijn, soda, spiritus en groene zeep zijn superschoonmaakmiddelen voor van alles en nog wat en veel goedkoper dan al die vies geparfumeerde "speciale" middelen. Scheutje schoonmaakazijn is ook goed i.p.v. wasverzachter (of helemaal niks als wasverzachter kan natuurlijk ook).

- uitjes: fietsen, wandelen, in de zomer buiten zwemmen, goedkoop en je hoeft meteen geen andere sport te doen. In het park picknicken. Stadswandeling.

- woningruil als vakantie, of ergens op een huis passen (dieren, anti-inbraak)

- uitverkoop en outlets.

- nieuwe combinaties maken van oude kleren.

- MAAR... het is echt de vraag of je (nog) veel kunt besparen op de dagelijkse boodschappen. Zet het niet doen van grote uitgaven niet veel meer zoden aan de dijk? Een tijd lang niets meer kopen maar interen op wat je nog hebt, is dat mogelijk? Dit kan natuurlijk niet eeuwig, het hangt er van af hoe lang de magere jaren duren... En heel veel is voor weinig geld te koop via marktplaats, ebay, kringloopwinkel, koninginnedag, etc. Maak er geen geheim van dat je zeer zuinig aan moet doen, veel mensen hebben van alles over waarvan ze niet weten wat ze ermee moeten, weggooien is zonde, ze zijn blij als ze iemand er een plezier mee kunnen doen.

- en de belangrijkste vraag is natuurlijk: waar gaat nu jullie geld naartoe en hoe kan dat anders? Denk aan het opzeggen van abonnementen, goedkoper telefoon-, tv-, internet-abonnement, etc. etc.

Maar ik ben bang dat je dit misschien al allemaal zelf had bedacht?

Heel veel sterkte in ieder geval!

100%mama

100%mama

16-02-2011 om 08:17

Supermarkten

Voorheen deed ik, uit gemakshalve altijd boodschappen bij de AH. Niet uit bezuiniging, maar plots opkomende vrekheid was ik het zat en ben anders boodschappen gaan doen. Ik doe 1x in de week boodschappen en neem een lijstje mee waar ik eigenlijk zelden vanaf wijk. Ik lees god de krantjes die ik binnen krijgen maak daarop mijn lijstje voor "wat eten we deze week". Dus echt ma, di etc. De ene keer kom ik goedkoper uit bij de C1000, maar ook bi de Lidl en zo als een par weken terug, bij de AH juist weer omdat die veel vlees 1 betalen had en ik dus voor 2 weken vlees heb. Verder haal ik basic spullen bij de supermarkt dus spagetti eigen merk pv een duur Italiaans merk. Smaakt hetzelfde hoor.

Als je in A'dam woont kan het niet anders dan dat je een chinese winkel hebt.....kijk eens of ze daar soja bonen hebben (in schil uit diepvries!) ZALIG even gekookt en een klein beetje grof zeezout erdoor! 1 zak kost hier....1,15 en daar doen we 2x mee!

Succes hoor, ik hoop dat je er uit komt!

Massi Nissa

Massi Nissa

16-02-2011 om 11:25

Sjiek en goedkoop

Mijn man is daar een ster in. Die kan een doodeenvoudig gerecht zo presenteren dat de Michelinsterren in je ogen verschijnen. Gisteravond nog had hij een ronde ovenschaal bedekt met allerlei interessante stervormige laagjes groente, kruiden en kaas. Het zag er waanzinnig uit en kostte misschien twee euro. Nou vooruit, nog zestig cent erbij voor het warme Turkse brood.
Ik kan dat niet. Ik kan wel koken, maar houd me nooit bezig met hoe het eruit ziet op je bord of in de schaal.
Groetjes
Massi

Biene M.

Biene M.

16-02-2011 om 11:32

Biologische soepkip in amsterdam

Is te koop bij de geitenboerderij in het Amsterdamse bos, in de vriezer in het winkeltje/restaurant. Kost haast niets.

liora

liora

16-02-2011 om 13:15

Echt?

Biene wat een goeie tip weer!

Biene M.

Biene M.

16-02-2011 om 14:14

Liora

Fijn toch he, zo'n forum

Prijslijst biologische boerderijproducten zunderdorp

Zie http://www.ajreclamestudio.nl/onsverlangen/producten/producten.php

Niet allemaal goedkoop, maar vaak wel goedkoper dan biologisch in de winkel. En het is in ieder geval een leuk fietstochtje...

Ze hebben trouwens niet alles voorradig en ook wel andere dingen dan op de lijst staan.

Biene M.

Biene M.

16-02-2011 om 17:25

Hennah

En dat vind ik nou weer een geweldige tip!

Kijk er samen naar

Hoi ,

Je schreef dat je man de vaste lasten zou uitzoeken of die goedkoper konden: steek de koppen bij elkaar en zoek dit samen uit. Jij ziet waarschijnlijk nog een mogenlijkheid: 2 weten/zien meer dan 1.Ook zijn er vaste lasten waarop vooral jij invloed kan hebben in de toekomst kijk bijv naar je gas/water en licht: zorgen dat de verwarming overdag niet hoger staat dan 18 of 19 graden, zo goedkoop mogelijk wassen: lagere temperaturen, minder wasmiddel (niet meer doseren dan een eetlepel. Licht in alle vertrekken uitdoen, iedereen korter douchen (met kookwekker) enz enz)
Kijk serieus naar de autokosten: wij moesten een aantal jaren geleden ook flink bezuinigen en toen hebben we 5 jaar zonder auto gedaan ( we hadden al kinderen) en zoals al eerder gemoemd: alle abonnementen opzeggen: mobile telefooons ( kan met prepaid) ECI (op naar bieb), TV gids(kun je zien op internet net zoals de krant) Wij hebben echt alle abo's de deur uit gedaan).
Je ziet: dit moet echt even samen doorgenomen worden.
En wat betreft de boodschappen: haal de aanbiedingen bij alle verschillende supermarkten (dat wordt puzzelen met folders) en bezoek de supers op 1 dag, dan kun je ook niet in de verleiding komen om toch maar extra dingen mee te nemen buiten de aanbiedingen om. Begin met de goedkoopste super, haal daar alles wat niet bij de overige in de aanbieding is en eindig met de duurste...
Veel succes: even doorbijten en je zult zien dat het dan een sport wordt dat bezuinigen en Trots dat je dan op jezelf wordt: ECHT!!!

Groet,
Angela

Laminaat

Laminaat

16-02-2011 om 21:50

Zuinig= milieuvriendelijk? + nog een kwestie

Lieve reageerders,

Jullie tips zijn allemaal erg goed. Ik vrees alleen dat ik al een heel eind op de goede weg was. Veel van jullie adviezen volgde ik al op. Niet vanwege het geld, maar vanwege het milieu. Ik ga al naar de boer/landwinkel, ik bespaar al op alle vervoerskosten, ik minder al op vlees/vis (diepvriessojabonen heb ik nog niet geprobeerd, trouwens. Ik ga het doen en ben erg benieuwd.) Ik gebruik al oma's schoonmaakmiddelen (en met succes). Ik heb vaatwaspoeder, ipv tabletten, omdat je daar minder van nodig hebt.
Ik heb echter heel vaak gasten te eten. En ik hoop daar op te bezuinigen. Niet op de hoeveelheid gasten, want ze zijn me dierbaar. We vinden het heerlijk om mensen eten en drinken te geven. Sommigen van hun zijn hebben ooit ons geholpen, anderen hebben hulp nodig, maar we vinden allen gezellig. Sommigen nemen wijn en kazen mee, anderen nooit. Voor sommigen zorg ik dat er altijd Jenever in huis is, anderen nemen hun eigen benodigdheden mee.
Ik heb er nooit bij stil hoeven/willen staan of dat alles in evenwicht was, qua kosten.
Moet ik daar nu aan beginnen?
Groetjes,
Laminaat

Biene:

Ha Biene,

en het is daar ook heel leuk om in de zomer even buiten thee te drinken (met hele lekkere taart) of ijs te eten (maar dat wilde ik niet noemen in een draadje over bezuinigen...), er staan een paar tafels met banken en een speel-klim-huisje-ding. Je mag ook naar de dieren gaan kijken, en mijn zoontje vond in de stal een heleboel schitterende speel-tractoren etc., van de kinderen die daar wonen, en daar mocht hij ook op...

Nog een tip: De Dikhoeve in Ransdorp. Ze hebben zelfgemaakte schapenkaas, de feta is echt verrukkelijk, en verkopen ook eigen schapen/lamsvlees, ook in de vorm van lamsburgers e.d.

Biene

Ha Biene,

en het is daar ook heel leuk om in de zomer even buiten thee te drinken (met hele lekkere taart) of ijs te eten (maar dat wilde ik niet noemen in een draadje over bezuinigen...), er staan een paar tafels met banken en een speel-klim-huisje-ding. Je mag ook naar de dieren gaan kijken, en mijn zoontje vond in de stal een heleboel schitterende speel-tractoren etc., van de kinderen die daar wonen, en daar mocht hij ook op...

Nog een tip: De Dikhoeve in Ransdorp. Ze hebben zelfgemaakte schapenkaas, de feta is echt verrukkelijk, en verkopen ook eigen schapen/lamsvlees, ook in de vorm van lamsburgers e.d. De winkel is alleen op zaterdag open, ze zijn minder op publiek gericht, je kunt er niet zitten of zo. www.dikhoeve.nl

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.