Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

margje van dijk

margje van dijk

09-12-2009 om 11:32

Gevraagd: succesrecepten met lamsvlees (miriam...?)

Ik heb een prangend probleem. Vrienden van mij hebben zelf lammeren laten slachten en daar heb ik nu een paar kilo van in de vriezer liggen, want in een opwelling besloten leek me dat heel erg verantwoord, handig en lekker. Dus in de vriezer liggen nu allemaal pakketjes met daarop "nek", "schouder", "rug", en "bout" erop. Ik ben bang dat er ook gewoon botjes in zitten. Ik heb nog nooit vlees met botjes gemaakt. (Ik heb niet zo gek veel ervaring met vlees).

Wat moet ik daar nu in de vrede van maken? Wat doe je nou speciaal met 'nek', wat met 'schouder'? Kan je die botjes laten zitten en bereid je het in één stuk of moet je het in stukken snijden?

Ik kan wel op webchef onder 'lamsvlees' gaan zoeken, maar nou heb ik het zo specifiek liggen dat ik wel wat meer hulp daarbij kan gebruiken.

Ik verwacht veel Marokkaans o.i.d. te kunnen gaan koken.

En die lamsbout, daar moet ik gewoon rozemarijn in steken en langzaam gaar laten worden in de oven, vermoed ik.

Maar verder? Hebben jullie eigen-ervaringsrecepten voor mij?

Hartelijk dank!

Margje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Laurien Witteman

Laurien Witteman

09-12-2009 om 11:57

Margje!

Margje!

Mag ik het van je overnemen? Of hebben ze nog meer te koop?
Gestoofde lamsnek is heerlijk. Gebraden lamsbout ook. Rug is ook voor braden, maar schouder is voor stoven.
Je kan ook googelen op "lamsnek", lamsschouder" etc. Dan komen de recepten je vanzelf om de oren vliegen.
Laurien

Oh margje!

Het water loopt me werkelijk in de mond!
Die schouder hier en daar inkepen, tijm en knoflook erin. Zout en peper erop. Mosterd kan ook. Dan in de oven. Zo laag mogelijk (max 100 graden) en veel geduld hebben. Tussendoor de schouder met het smeltvet opnieuw insmeren. Na een uur of wat valt het vlees bijna van het bot. Dan is ie klaar.
Je kunt 'm met bot en al op tafel zetten en er een Asterix en Obelix festijn van maken. Je kunt ook het vlees eraf plukken en apart serveren.
Je kunt er dan alles mee. Marokkaans, of gewoon met knoflooksaus.
Die bout kun je ook braden. Wel eerst heet in de pan en daarna wat minder heet in de over (160 graden). Voor het laatste restje doorgaren inpakken in aluminiumfolie buiten de oven en twintig minuten laten staan.
Je snijdt het vlees eraf zoals dat met beenham gaat. Hij hoort een beetje roze te zijn.
Een nek zou ik sudderen. Net als osso bucco: eerst aanbraden, uit de pan, lekkers in de pan (ui, kruiden, wat je wil), nek er weer bij, vocht erbij (booullion, drank, tomaat, wat je maar lekker vindt) en pruttelen maar.
Alle bereiding is maar het begin. Als het vlees eenmaal gaar is, dan kun je er alsnog duizend andere dingen mee.
De resten van de bout doen het prima als shoarma bijvoorbeeld.
Groet,
Miriam Lavell

margje van dijk

margje van dijk

09-12-2009 om 13:53

Oh miriam

Ik krijg er nou zelf ook helemaal zin in!

Ik wacht een keer een dag af dat ik veel tijd heb om te koken en dan gaan we het eens proberen. Ik moet namelijk uiteraard wel op tijd die bout/schouder/nek uit de vriezer halen, anders is het wat moeilijk.

Ik heb trouwens een houtkachel oven-vak erboven. Ik krijg n.a.v. het lang-en-laag-stoven een visioen dat ik de schotel daar in zet en dan het vuur niet te hoog opstoken.

Dan ruikt je hele huis naar hout en vlees.

O, ik kan eigenlijk niet meer wachten!

Margje

margje van dijk

margje van dijk

09-12-2009 om 13:54

Ps en laurien

ook een goede tip om specifieker te googlen! Dank.
M.

Echt!?

"Ik heb trouwens een houtkachel oven-vak erboven. Ik krijg n.a.v. het lang-en-laag-stoven een visioen dat ik de schotel daar in zet en dan het vuur niet te hoog opstoken."
Oh Margje... ik smelt hiervan.
Ik zou die dingen (kook ze niet allemaal tegelijk) minstens een dag van te voren uit de vriezer halen en in de koeling leggen. Zorg er wel voor dat je met enige regelmaat het lekwater weghaalt en het vlees weer droog dept. Zodat ie niet al die tijd in dat dooiwater ligt te badderen.
Die lamsbout (is het echt een hele?) kan er wel twee dagen over doen om te ontdooien.
Groet,
Miriam Lavell

margje van dijk

margje van dijk

09-12-2009 om 14:38

Ja, echt

Helaas is dat vakje niet zo groot (boven de kachel). Mijn romertopf past er net niet in. Maar ik heb wel een langwerpige glazen ovenschaal die erin past. Dus daar kan ik e.e.a. in leggen en gaar laten worden. Maar of dat met die bout gaat lukken moet ik nog zien.

Die bout is inderdaad een enorm ding. Ik vind hem haast een beetje eng Maar ooit heb ik al eens 1 keer een bout van de slager (veel kleiner) gemaakt en die vonden we toen heel lekker, dus dat zal dan deze keer ook wel goed komen.

Ja, een vriendin van mij heeft een man die voor de grap begonnen is met wat schapen, maar die hobby begint langzamerhand schrikbarende vormen aan te nemen (hij is inmiddels hele dagen bij de schapen heb ik begrepen) en hij boert ook heel goed (allerlei overeenkomstjes met de gemeente of de universiteit om walletjes en dijkjes te laten begrazen). (Zie je het voor je, dan moet hij weer met de kudde ergens anders naartoe en dan lopen ze daar met z'n allen op de weg).

Het slachten hebben ze vorig jaar voor het eerst gedaan, toen heb ik het nog afgewimpeld (ik was toen nog minder vleeseter dan nu), maar dit jaar ben ik blij dat ik heb meegedaan nu jouw enthousiasme mij ook begint te raken

We mochten eventueel zelfs helpen verpakken, een dagje in de slachterij zijn (en dan kreeg je het vlees nóg goedkoper). Zal ik dat dan volgend jaar maar gaan doen?

Margje

Minet

Minet

09-12-2009 om 14:59

Jaloers

Heerlijk!!!! lamsvlees.....om je vingers bij op te eten.
Recepten pluk ik inderdaad ook altijd van internet, ben helaas zo stom geweest om het recept van mijn allerbeste lamsstoofpot ooit (genuttigd met sancy en sancyman) niet te bewaren, en kan hem ook met geen mogelijkheid meer vinden
Margje, ook ik hou me aanbevolen volgend jaar!

Ellen Wouters

Ellen Wouters

09-12-2009 om 17:38

Roald dahl

Wat je kunt met een diepgevroren lamsbout? Nou, daar heeft Roald Dahl nog eens een boeiend verhaal over geschreven.

Er komen in elk geval een overspelige echtgenoot, erwtjes en cheesecake aan te pas.

wendelien

wendelien

09-12-2009 om 18:51

Nigella

Jij was toch ook ooit into Nigella, Margje? Kijk bijv. eens in Feest, p. 324. Die maharadja hebben wij ook weleens gemaakt, zij het zonder nigellazaad (aka asfoetida of duivelsdrek), want dat ontbreekt nog steeds in onze specerijencollectie. Was desondanks heerlijk. Er staan overigens nog meer lamsrecepten in.

Sancy

Sancy

09-12-2009 om 21:42

Minet!

Sancyman is onmiddellijk begonnen aan een rouwperiode van 14 dagen...

Mulligatawny

Je moet even googelen, maar de lekkerste mulligatawny maak je met lamsnek.

Verder geldt bij lamsvlees wat mij betreft, zoveel mogelijk rozemarijn en knoflook erbij!

margje van dijk

margje van dijk

11-12-2009 om 10:15

Bedankt

Dames, wederom bedankt voor jullie aanvullende bijdragen. Dat verhaal van Roald Dahl ken ik niet maar het lijkt me zeer de moeite waard

Wendelien, ik heb inderdaad een boek van Nigella, maar net niet 'feest'. Maar het is een goede tip! Natuurlijk, daar staan vast lamsvleesdingen in.

En Dirksmama, ik heb even gegooled op Mulligatawny (alleen om de naam wil je het al een keer proberen), ziet er lekker uit.

Ik denk dat ik a.s. zondag eens wat ga proberen. Bedankt!

Margje

Margje!

Dat kan niet waar zijn! Nu goed, recept in het kort. Je neemt een diepvrieslamsbout, slaat daarmee de hersens van je overspelige echtgenoot in, zet 'm vervolgens in de oven (met veel thijn en rozemarijn) en serveert 'm in plankjes met mintsaus aan de rechercheur die in jouw huis op zoek is naar het moordwapen.
Ik heb wel een kookboek van Roald Dahl, maar het moordrecept staat er niet in helaas.
Groet,
Miriam Lavell

Margje

Het verhaal heet in het Engels Lamb to the slaughter, en in het Nederlands (hoe verrassend) Lam ter slachtbank, en ik dacht eigenlijk ook dat iedereen dat wel kende.

Het is een mooi verhaal. In hetzelfde genre, maar zonder lam: William and Mary, en The way up to heaven (als ik het wel heb). Je tergt je echtgenote niet zonder risico, za'k maar zeggen.

Groeten,

Temet

margje van dijk

margje van dijk

11-12-2009 om 11:40

Groot hiaat

Een groot hiaat in mijn algemene ontwikkeling, het is een schande, ik ben blij dat jullie mij bijspijkeren.

Miriam: "Je neemt een diepvrieslamsbout, slaat daarmee de hersens van je overspelige echtgenoot in, zet \'m vervolgens in de oven (met veel thijn en rozemarijn) en serveert \'m in plankjes"

Doe je nou die lamsbout of die echtgenoot in de oven? Aangezien je hem in plankjes serveert....

Margje
PS Temet, ik ga er eens op googlen

Culinaire term

Margje:"Doe je nou die lamsbout of die echtgenoot in de oven? Aangezien je hem in plankjes serveert.... "
Maar nu is nog de vraag of 'plankjes' een culinaire term is, of gewoon een typo.
Denk daar maar eens over na!
Groet,
Miriam Lavell

margje van dijk

margje van dijk

21-12-2009 om 13:40

Mag ik jullie even lekker updaten

Gisteren kwam het er dan eindelijk van. Ik had iets uit de vriezer gehaald waar 'bout' op stond, maar het was niet zo groot (die grote bout ligt er nog). Leek me wel aardig om op te oefenen.

Ik heb in de (stukjes) bout inkepingen gemaakt, stukjes knoflookteen erin gestoken, samen met rozemarijnblaadjes uit de tuin (dat leeft nog gewoon met dit weer, en het rook zooo lekker). Dat in de onderste helft van m'n romertopf gezet (roostertje erin had ik niet maar was ook niet nodig met zo'n klein stukje). Ingesmeerd met een mengsel van zachte roomboter, peper en zout (met een kwastje de hele bout rondgekwast).

De houtkachel stond al een tijdje aan, in het ovenvak geschoven en het deurtje ervoor gehangen. Vleesthermometer in het vlees gestoken.

Nou, het duurde even, maar toen ging me dat toch lekker ruiken. Je hoorde het vet borrelen achter het kacheldeurtje, boven het geknetter van het houtvuur. Af en toe haalde ik hem er even uit om te kijken waar de thermometer op stond, en om wat bij te kwasten met het botermengsel.

Toen hij bijna gaar was (wat een geweldige uitvinding, zo'n vleesthermometer) heb ik hem eruit gehaald, in aluminiumfolie gewikkeld, in de bovenste helft van de romertopf gelegd en die weer bovenop de kachel (niet in de oven) gezet. Zo bleef hij aangenaam warm.

In het braadvet vervolgens aardappelblokjes gedaan (die had ik in de tussentijd geschild en heel even voorgekookt). Met de rest van het botermengseltje en nog wat rozemarijn en knoflook.

Ook dat ging ontieglijk lekker ruiken. Intussen waren de worteltjes ook al gaar (die had ik nog gekookt), die heb ik ook met pan en al bovenop de kachel gezet om warm te blijven.

Tenslotte nog een groene salade erbij gemaakt.

Lieve mensen, we hebben onze vingers er bij opgevroten.
En dat met die sneeuw buiten. Kan het romantischer?

Het enige nadeel was dat er niet méér was. Maar dat kan verholpen worden (de vriezer ligt nog vol).

Margje

Sooohééé

Asociaal gewoon!
Groet,
Miriam Lavell

Emmawee

Emmawee

21-12-2009 om 21:37

Uitzondering

Hoewel ik heel heel heel principieus vegetarisch ben en ik de zieligheidsfactor bij lammetjes ook nog eens enorm hoog vind, ruik ik de geuren, het houtvuur, de rozemarijn, de boter, het vet.... en ja, er loopt water in mijn mond. Ook ik zou graag even bij je aanschuiven.
Groeten, Maw.

Puck2

Puck2

22-12-2009 om 10:52

Nou margje

Ik hoor net dat je voor een gezelschap je kunsten nog een keer mag vertonen...... Ik schuif ook graag aan. Wanneer?
Tja, moet je ons maar niet zo lekker maken

margje van dijk

margje van dijk

22-12-2009 om 11:09

Hahahaha

Nou, aan de bout zal het niet liggen, ik denk dat daar wel 15 mensen van kunnen eten. Maar mijn kachel-oventje is niet zo groot, dat is net een ééngezinsoventje.

Ach ja, virtueel lekker is ook lekker toch? Nu ik hier zit te typen over dit onderwerp loopt het water me opnieuw weer in de mond

Margje

margje van dijk

margje van dijk

22-12-2009 om 11:13

Ps emmawee

Ja, wij moesten ons ook echt ergens overheen zetten. Dat dit zo'n klein lief lammetje was wat we nou zaten op te eten.

Maar het helpt dat we 'de schaapherder' nog een avondje over de vloer hadden. Hij vertelde van alles over de schapen en het is duidelijk dat ze het goed gehad hebben zolang ze leefden. En áls je vlees eet, moet je ook bereid zijn het te associeren met levende dieren en met slachten. Dus dat doen we dan bij deze.

De tragiek blijft echter overeind hoor. Want het is wel een beetje een kerstverhaal-Herodes-thema: alle kleine lammetjesjongetjes zijn geslacht, de kleine lammetjesmeisjes mochten blijven leven. Dus we zitten dan van zo'n klein rammetje te eten.

Maar ja. Vreselijk lekker klaarmaken en heel erg van genieten is dan toch het beste wat je ervan kunt maken, vind ik

Margje

Margje

ik citeer toch maar even (uit het hoofd, dus vermoedelijk niet foutloos) Sylvia Witteman:

'een lammetje is goed beschouwd eigenlijk een onbenullig dier dat zijn beste eigenschappen uitsluitend in pan of braadslee prijsgeeft"

Tja, ik heb aan een vakantie in Wales een beetje een hekel aan schapen overgehouden. Behalve in culinair opzicht dan

Groeten,

Temet

Wat krijgen we nou!

Temet:"Tja, ik heb aan een vakantie in Wales een beetje een hekel aan schapen overgehouden. "
Kijk uit, ik stuur die van mij op je af hoor!

Groet,
Miriam Lavell (mijn schaap is gek op sneeuw. ze wordt er helemaal dartel van)

Emmawee

Emmawee

22-12-2009 om 23:42

Goed vlees eten

Vrienden van ons gingen trouwen en een deel van het feest bestond uit het gezamenlijk opeten van een varken aan het spit. Het varken was door de bruidegom uitgekozen van het veld van een vriend met varkens. Van het veld dus, waar het dier toen vrolijk dartelde, zo werd ons verteld.
Op het feest was ik zeker niet de enige vegetariër. Waar je mee omgaat daar word je mee besmet, dat idee. Er waren er zeker 20, die bijna zonder uitzondering stonden te genieten van het warme vlees. Smakkend en mompelend: "Zo hoort het". Veel gehoorde zin die avond: "eigenlijk ben ik vegetariër".
Groeten, Maw.

Ingeling

Ingeling

23-12-2009 om 00:02

En jij emmawee?

Ben ik dan wel benieuwd naar.

Emmawee

Emmawee

23-12-2009 om 00:17

Hamvraag

uiteraard! Zoals ik ook lekker van de bout van Margje zou mee-eten.
Groeten, Maw.

margje van dijk

margje van dijk

23-12-2009 om 11:28

Maar niet iedereen

Mijn man zou in zijn vega-tijd absoluut niet van dat varken hebben meegegeten. En ook nu heb ik van die echte stijle vegetariers in mijn kennissenkring die nog niet eens van een bordje willen eten waar iemand net een boterham met ham van heeft gegeten (zelfs zonder spoortje ham). Ik ga nogal eens op weekend met koorvrienden, dus dan zie/merk ik dat.

Overigens viel onze eigen bruiloft in onze vegetarische periode en wij hebben juist een compleet vegetarisch diner geserveerd. Voor 160 mensen. Waaronder onze gehele Friese familie met zeg maar stamboekboeren ertussen die nog nooit iets anders dan aardappelen-groente-vlees hadden gegeten. Het leidde zelfs tot rellen in de familie van tevoren: familieleden die niet wilden komen als ze van dat malle voer zouden moeten eten.

Uiteindelijk heeft iedereen heel erg lekker gegeten van ons vegetarische buffet en kregen we juist van de verstoktste boeren de grootste complimenten.

Dus het kan ook andersom

Margje

Emmawee

Emmawee

23-12-2009 om 12:41

De meat is murder pan

Mijn huisgenoten ooit hadden de "meat is murder pan" waar geen vlees in mocht.
Ik heb zelf ook hevig vegetarische perioden gekend, tot bijna veganistisch aan toe (ik weigerde E nummers na te gaan), maar ik ben volgens mij nooit echt fanatiek geweest. Een goede vriend van mij kreeg voor zijn verjaardag een biologische biefstuk van mij kado.

Op onze bruiloft hadden we een barbecue, want we trouwden in de zomer en we vierden het aan het strand, dus dat vond ik wel passend en feestelijk. Ik at toen zelf vis, geloof ik.
Voor zo'n barbecue zou ik nu dus niet meer kiezen. Ik zou nu eerder jouw voorbeeld volgen, Margje. Stoer van jullie!
Groeten, Maw.

Tirza G.

Tirza G.

23-12-2009 om 14:15

Dindrane

Dat deed ik dan toch andersom Ikke eerst (smeren, ei bakken) en dan de vleselijken.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.