Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Elektrische fiets kopen

Ik wil een elektrische fiets kopen, voor het eerst. Ik heb me gister laten voorlichten in een goede winkel maar het duizelt me van keuzes, merken en prijsverschillen.
Kan er iemand simpel samenvatten waar ik op moet letten of eigen ervaringen delen?
Ik ga hem vooral voor woon-werkverkeer gebruiken.


Hoe ver is een enkele reis?

Trijsje

Trijsje

14-07-2024 om 21:00 Topicstarter

dat wisselt per dag, meerdere werklocaties. Variërend van 5 tot 12 km, meestal 9 of 10. Het gebeurt ook regelmatig dat ik op 1 dag op 2 locaties moet zijn, dan fiets ik bijv ‘‘s ochtends 9, halverwege de dag 6,5 en dan nog 5 naar huis.

out of the box; hier in de wijk zie ik steeds meer moeders op een fatbike met kinderzitje. Ze zijn lager, hebben lager zwaartepunt en kortere draaibocht, wendbaarder dan een e-bike, dus sneller  met je voeten bij de grond als het fout gaat. Probeer ook eens een proefrit met een fatbike om te zien wat je bevalt.


zie link: https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-fiets/moeder/

‘ 

Niet alleen voor moeders

De moederfiets is ook bij uitstek geschikt voor mensen die moeite hebben om op of af te stappen bij bijvoorbeeld een reguliere stadsfiets, of voor mensen met evenwichtsproblemen, en oudere mensen. De moederfiets past iedereen.’


Ik heb er nog steeds geen gekocht omdat ik twijfel of ik er wel één nodig heb. Ik zou de e-bike gebruiken voor toertochten, maar ik kan gemakkelijk 30 km fietsen bij windkracht 4-6. Toch droom ik er wel eens over weer eens 60 km te fietsen, en dan is een e-bike handig, maar is dat de aanschaf waard? 
Mijn eis is dat ik ook zonder ondersteuning niet zwaar hoef te trappen, die eerste 30 km wil ik nog op eigen kracht kunnen doen en alleen als ik te moe word de ondersteuning hoef aan te zetten. En met een korte proefrit merkte ik meteen welke er afvielen omdat ik altijd begon zonder ondersteuning. Soms draaide ik al om terug naar de fietsenwinkel voordat ik de ondersteuning had aangezet omdat ik al merkte dat ik te zwaar trappen moest.

Dus, voor je korte ritjes, wil je altijd ondersteuning aan?

je moet opletten of hij ook fijn fietst zonder ondersteuning. Ten eerste om wat Auwereel schrijft, ten tweede voor als de batterij leeg is of hij het anderszins niet doet. 

Trijsje

Trijsje

15-07-2024 om 07:52 Topicstarter

Ja dat is precies mijn twijfel. Dank.
Het is inderdaad allemaal niet zo ver.
Maar de tijdwinst en niet bezweet aankomen lijkt me fijn. Ik werk veel en op de dagen dat ik 10 of 12km enkele reis heb + nog een verplaatsing halverwege de dag, vind ik het fietsen toch best een opgave.
Maar ik heb ook geen echt goede fiets. Dat is het alternatief: een echt goede niet elektrische kopen.

Trijsje

Trijsje

15-07-2024 om 08:04 Topicstarter

ik fiets op vakantie ook graag en heb dan geen moeite met lange tochten op een gewone fiets. Het is juist de combi van matig weer, soms tijdsdruk en een lange werkdag die ik vermoeiend vind.

Dat laatste is natuurlijk ook een optie, dat scheelt ook al veel. . Ik weet niet of je in een stad of op het platteland woont. Ik fiets 12 km naar mijn werk, maar door Amsterdam. Steeds een andere route en het is zo druk, ik merk die 12 km niet eens, behalve als het regent 😩. Op het platteland vind ik 12 km altijd veel langer lijken.

Gelet op de kosten die ermee gemoeid zijn zou ik een paar dagen een fiets huren. Een keer een goede lichte toerfiets met een paar versnellingen, en een keer een e-bike. Dan kan je voelen wat het verschil is, en op basis daarvan bedenken wat je wil. 

Als het niet heel veel uitmaakt in rijcomfort zou ik gaan voor de niet-electrische fiets, dat is beter voor de gezondheid en kost een heel stuk minder, maar met het fietspatroon dat jij beschrijft kan ik me heel goed voorstellen dat een e-bike heel aantrekkelijk is. Maar probeer het alletwee eens uit, dan weet je waar je het over hebt. 

Ik heb een Batavus, ben er erg blij mee. Eisen voor mij waren middenmotor (vanwege de balans en de veiligheid; motor aan het voorwiel of achterwiel voelde heel onprettig), een beetje fatsoenlijke accu (vanwege range-anxiety), minimaal 7 versnellingen, verschillende standen voor ondersteuning en inderdaad hoe licht de fiets fietst zonder ondersteuning. Dat is bij mijn fiets prima in orde, hij fietst lichter dan mijn oude gewone fiets. Verder heb je natuurlijk de optie van een losse batterij achterop of een ingebouwde in het frame. Omdat die dingen na verloop van tijd toch vervangen moeten worden, vond ik een losse batterij wel zo praktisch.
Maar uiteindelijk heb ik mijn keuze gebaseerd op hoe de fiets zit. Je moet er tenslotte lekker op zitten, met en zonder ondersteuning, dus het is een kwestie van veel proefritten maken.

Ik gebruik mijn fiets bijna dagelijks. Voor de boodschappen, uitlaten van de hond en andere korte ritjes neem ik het display niet eens mee. En zonder dat ding is het gewone fiets. Mijn ervaring met woon-werkverkeer (25 km enkele reis) is dat je toch snel verwend raakt, ik zet hem nu toch eigenlijk standaard op maximale ondersteuning. Meestal rijd ik harder dan tot waar er ondersteuning geboden wordt (25 km/u) dus dan trap je zelf. Heb ik tegenwind of moet ik een heuvel op, dan ondersteunt hij automatisch.

Mijn vader kocht een paar jaar geleden een elektrische fiets. Maar na een jaar heeft hij hem weer weggedaan: zijn sportfiets fietste even hard en makkelijker!

Denk ook aan je spieren en uithoudingsvermogen: use it or lose it.

Goede tip van Temet, om eens een paar fietsen te huren/lenen.

Ik fiets al jaren 13 km enkele reis naar mijn werk. Op mijn vorige fiets vond ik dat vaak best vermoeiend en zwaar. Ik dacht ook altijd dat mijn conditie matig was en dat iedereen altijd maar harder fietste dan ik.
Maar toen kreeg ik een andere fiets. Een sportiever exemplaar met veel versnellingen en een derailleur. Ik was opeens zowat een kwartier vroeger op mijn werk, fluitend! 
Wat een enorm verschil. Toen deze fiets tijdelijk defect was en ik weer even op de oude moest merkte ik dat nog eens extra goed. 
Dus ja, eens met voorgangers: probeer een e.e.a. uit. De ene fiets is echt de andere niet

Ik fiets voor woon- werkverkeer op een elektrische fiets. Door weer en wind, heuvel op, heuvel af. Flinke accu ivm de heuvels, accu zit in het frame maar kan er eenvoudig uitgehaald worden. Ik vind het heerlijk, vooral als ik 's avonds rond 20.00 uur naar huis fiets is het een zegen. Mijn werk is de hele dag met beweging, beetje luxe na het werk gun ik mezelf. Zonder ondersteuning fiets ik nooit, dan trapt hij echt zwaar door heuvelachtig landschap. Het gewicht vd fiets en flinke tassen achterop met o.a. regenkleding en vaak met wat boodschappen is behoorlijk. 

Hoi, ik ben naar 2 test centra gegaan. Eentje van Gazelle in Haarlem. Je neemt door wat je belangrijk vindt en kan alle fietsen testen. Gewoon buiten. Ook in Utrecht geweest bij Mantel. Daar kun je ook alle fietsen testen. Allerlei merken. En dat is binnen. Ik merkte meteen fietsen die niet fijn zaten. Ik kocht een Gazelle omdat ik graag rechtop zit. En goede vering vond ik prettiger. Met middenmotor ivm gewicht laag op de fiets. En aantal km dat ik kon fietsen met meer ondersteuning zonder weer te moeten opladen. Vanuit budget koos ik de minder luxe uitvoering. 

Ps: mocht budget belangrijk zijn, op marktplaats wordt ook veel goede electische fietsen aangeboden van senioren omdat ze stoppen met fietsen.  

Trijsje

Trijsje

15-07-2024 om 19:44 Topicstarter

Veel dank, heel helpend allemaal! Ik ga proefritjes maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.