Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bellefleur

Bellefleur

24-01-2011 om 14:06

Bietjes. wat doe ik ermee?

Ik heb voor de broodnodige afwisseling eens bietjes gekocht op de markt. Ze moeten dus nog gekookt worden. Hoelang kook ik ze? En hoe maak ik er een smakelijk iets van?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

24-01-2011 om 14:14

Rauw en ongeschild?

Trek dan in ieder geval een overall aan Ik heb me er een keer aan gewaagd, toen ik gevarieerde babyhapjes wilde maken voor oudste (11 jaar geleden dus). Je moet de bieten eerst koken, 40-60 minuten, en pas daarna moet je ze schillen en snijden of raspen.

Puck

Puck

24-01-2011 om 14:15

Open deur...

bietjes zijn niet smakelijk te krijgen ROTF.
Sorry, floept er gewoon uit. Ik hoop voor je dat anderen een meer zinvolle bijdrage kunnen leveren. Het enige wat nog enigzins te pruimen is met bietjes is een salade.

Zijn het stoffige zanderige dingen?

Met nog wat loof eraan? Of glimmend donkerrode verpakte dingen die al erg geschild ogen??

In het laatste geval zijn ze hoogstwaarschijnlijk al gekookt. In het eerste geval moeten ze lang koken. Volgens mij wel een uur of zo. En heb je een lekker kliederwerkje aan het schillen (wat na het koken moet)

Ik ben geen superbietjesfan, maar de kinderen worden best blij van gestoofde bietjes met een uitje & veel appel (die dan zo mooi roze wordt). Daar gebruik je dus gekookte bietjes voor, in oplakjes of blokjes die je even opwarmt met stukjes appel in een pan met een in wat boter gefruit uitje. Beetje peepr/zout erbij & best te eten. Je kunt ook lekkere salades maken van bietjes, maar daar is het nu niet echt weer voor. Of soep (bortsjsjtsj) of zo. Maar die is volgens mij ook koud & meer voor de zomer.

Je krijgt vast nog betere tips!

Ingrid

joep

joep

24-01-2011 om 14:19

Best wel lekker

Gewoon bij aardappel spek en appelmoes.
Op een heel zacht vuur (belangrijk) laten koken ongeveer een uur, tot de schil uit zichzelf los gaat, steeds even voelen met een vork.
Dan door de keukenmachine of fijne rasp,l dat het echt een prutje wordt. Als je gerookte spekblokjes erdoor doet echt goed te eten hoor.
Als ze al gekookt zijn hoef je dat niet te doen natuurlijk.

Lol!

Wat een enthousiasme!

*proest* bellefleur...je kunt ook altijd nog op webchef gaan kijken voor originele recepten. Ik hoop echt voor je dat je gekookte hebt gekocht. Ik ben heel erg van de vers, maar zelfs mijn echte groenteboer heeft de bieten gekookt & vacuum verpakt klaarliggen. Toen ik een keer 'echte' wilde meenemen (want ik ben niet zo van de kant en klaar) heeft ie me 1 keer mijn gang laten gaan en daarna was het klaar...kocht ik ze ook in een pakje (nou ja, 2 keer per jaar, en het voordeel van die vacuum pakjes is dat ze heeeel lang houdbaar zijn in de koeling, dus 'handig om te hebben liggen' (en dan maak ik ze net voor de datum verloopt op, want zoals ik al zei, echt enthousiast ben ik ook niet. maar een mens moet wel gevarieerd eten, en ik vind dat vooral de kinderen zo heel af en toe alles weer eens moeten proeven)

mijk

mijk

24-01-2011 om 14:22

Niet zo negatief

rauwe bieten was je even onder de kraan tot het ergste zand er af is. je snijd het loof van de bovenkant en worteltje van de onderkant. Kookt ze een uurtje met zout.
Daarna koel je ze even af onder de koude kraan en schuif je het vel erzo af. Nog steeds onder de kraan.

Ons lievelingsrecept is heel simpel. Bietjes raspen. Ui in ringen snijdenen en wat ontbijtspek in stukjes. Ui en spek in koekenbak aanbakken bietjes erbij tot het weer lekeker warm is., Hier willen de kinderen er dan ook nog graag een speklapje bij. We eten het regelmatig en het is altijd feest als ze in het groentepakket zitten.

margje van dijk

margje van dijk

24-01-2011 om 14:22

Ach jongens toch

Wat zijn jullie nou weer aan het roepen. Bietjes zijn hartstikke lekker. Wij eten ze zowat elke week wel een keer. En NEE, nee, nee, je hoeft ze niet eerst in z'n geheel te koken, wat een energieverspilling!

Heel eenvoudig, je schilt ze (is ECHT niet erg, ja, je vingers worden rood, maar soit). Je snijdt ze in plakjes of in blokjes. Je fruit een uitje en stooft de bietjes licht aan. Dan wat water erbij en in 20 minuten is alles gaar hoor.

Het preciese recept kan ik niet geven, want mijn man maakt dit altijd. Maar ik kan er wel even naar informeren en het hier morgen neerschrijven

Heerlijk, wij eten er aardappelpuree bij (ook zelfgemaakt door man), en tofublokjes-in-pindasaus.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

24-01-2011 om 14:23

Ook lol - 3 berichten tegelijk

Zie je wel, na al die negativiteit móesten er wel positieve reacties komen
Margje

Lekker hoor!

Bietjes, jazeker! Gekookte bietjes raspen, heel fijn gesnipperd rauw uitje erdoor doen. Kapucijners met spek en gebakken uien erbij, heerlijk.

Bij mij staan de bietjes toevallig net te koken. Heb je winterbietjes of zomerbietjes? Zomerbietjes zijn met een klein half uur wel gaar, winterbietjes moeten wel 1,5 tot 2 uur opstaan. Je weet of ze gaar zijn als het velletje gemakkelijk loslaat.

Ik zet ze verder na het raspen altijd nog even op met 2 kruidnagels, wat zout, suiker en azijn om alles op smaak te brengen.

Chris

Jessica O

Jessica O

24-01-2011 om 14:45

Lekker

tenminste, koud. Ik houd niet van warme bietjes. Maar koud, jummie.
Ik maak er zomers veel in (uit eigen tuin). Gewoon in zoet/zuur met een uitje.

Zaterdag heb ik bietjes mee genomen en er een rauwkost salade van gemaakt. Gekookte bietjes in blokjes snijden, 2 appels schillen en in blokjes snijden. Half potje zilveruitjes erdoor, beetje mayo + yoghurt erdoor en een half uurtje in laten trekken. Ook heerlijk.

Jessica

margje van dijk

margje van dijk

24-01-2011 om 14:56

Cobi

Ja, het was voor mij ook even wennen, jaren geleden, maar ik vind het zo heerlijk als iemand anders voor me kookt, maar dan geldt natuurlijk wel: beggars can't be choosers. Als mijn man kookt bepaalt hij wat we eten en hij heeft dit bedacht. Het liefst maakt hij elke hollandse groente klaar met aardappelpuree en tofu-saté. En de kinderen staan vierkant achter hem, die vinden het allemaal heerlijk. Dus misschien is mijn smaak nu zodanig gedeformeerd dat ik dit inderdaad schaamteloos als serieuze optie aan jullie opdien.

Maar ik moet je eerlijk zeggen dat hij het wel heel lekker maakt, hoor. Echt.

Margje

Grappig

Wat grappig, ik had laatst bietjes gekocht maar er maar 1 gebruikt in een haringslaatje (die ik hetzelfde blijk te maken als Cobi, zag ik nu) en nu zit ik met de rest van die dingen en ik vroeg me af wat daar nu weer mee te doen. Ben er nog niet helemaal uit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de combinatie met tofu in pindasaus weliswaar erg origineel vind, maar niet direct aantrekkelijk (overigens, Margje, vind je tofu echt lekker? Want anders kun je imho beter hardgekookte eieren in de pindasaus doen, als je geen vlees wilt gebruiken).

Nou ja, ik verzin wel wat. En anders nog maar een keer haringsla

Groeten,

Temet

Tofu diehards

Ik snap ze niet. Ik krijg ze maar niet aan de tempé, die toch echt veel lekkerder is als die witte sponzen.
Bietjes zijn ook lekker in een stamppotje, met speklapjes gezouten en met flink hindoestaanse kerrie (als je toch gaat fusioncookingen)

Bellefleur

Bellefleur

24-01-2011 om 15:07

Dames, dames!

Even bij het onderwerp blijven. Het gaat hier niet over tempeh (yuk!) en tofu (vooral de gerookte is zeer smakelijk). De bieten die ik in mijn bezit heb, zijn rauw. Dat weet ik zeker. Dat zie ik zo aan de modderlaag. Wat ik niet geruststellend vind, is dat de een zegt dat ik een winterbiet 40 min. moet koken, en een ander 2 uur. Ik moet vanavond echt nog de deur uit! Ik ben altijd van mening geweest dat een groente groen behoort te zijn. Ik hou dus niet van gekookte worteltjes, rode kool en bietjes. Maar een mens moet eens veranderen van mening. Vandaar. Is er niet ergens sprake van een gelukkige match tussen bietjes en dille?

Fiorucci

Fiorucci

24-01-2011 om 15:12

Oh zalig

Winterbietjes moeten echt een tijdje koken.
Dan klein snijden, gesnipperd uitje erdoor, en dan eten emt een balletje gehakt en sla. Zalig!

margje van dijk

margje van dijk

24-01-2011 om 15:21

Bellefleur

Neem van mij aan, bietjes éérst snijden, dán koken. Dan duurt het niet zo lang. En dat heb ik zelf niet bedacht, mijn man ook niet, maar dat staat in dat oerdegelijke biologisch-dynamische kookboek wat iedere Odin-gebruiker zo'n beetje in de kast heeft staan, na al die keren dat je weer met iets in je handen staat waarvan je niet weet wat je er mee moet. Nou, als ZIJ het zeggen, dan moet het toch mogen? Dus gewoon stoppen met bietjes in z'n geheel koken

Enne, de gerookte tofu hebben wij altijd en die vinden wij oprecht lekker. Marineren met die lekkere ketjap uit de toko, sambal erbij, en echt, dat vinden wij erg, erg lekker.

Tempeh heb ik ooit geprobeerd maar gillend weer uitgespuugd. Misschien moet ik nog eens een poging wagen.

Gekookte eieren gaan bij ons in kerriesaus. (Ook een heel lekker recept van, Surinaams, met kerrie massala en santen). (Heb ik ook vast wel eens op het forum geschreven). (Is met kip, maar die kip laten we meestal weg, want met eieren is het al lekker zat).

Margje

Bellefleur

Nog even, als je Margjes tip volgt van eerst in stukjes snijden en dan koken is het dus essentieel dat je ze EERST schilt (hetgeen Margje in haar eerdere post wel vermeldde, maar in haar laatste niet). Tenzij je er natuurlijk plezier in schept allemaal kleine stukjes biet te schillen

En als het zomerbietjes zijn, zijn ze in kleine stukjes dus razendsnel gaar.

Eet smakelijk

Chris

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-01-2011 om 15:43

Zomerbietjes

"En als het zomerbietjes zijn, zijn ze in kleine stukjes dus razendsnel gaar."
Zeg, we zitten nog midden in de winter! Het duurt zelfs nog twee maanden voordat de lente begint, laat staan de zomer. Ga Bellefleur nu niet nog verder in verwarring brengen. Als je nu bieten koopt bij de supermarkt, ga er dan maar gerust van uit dat het winterbieten zijn.
Goed idee trouwens, weer eens bietjes eten. Is al weer een winter geleden dat we het hier op tafel. Lekker met een uitje, aardappelen en een bal gehakt.

Ijsvogeltje

Tja, ik heb mijn vrijdag aangeschafte bietjes een dik half uur laten koken en ze zijn hartstikke gaar. Maar ik ben het met je eens dat het vreemd is. Als je nu zomerbietjes kunt krijgen wat is dan het nut van winterbietjes?

Chris

Coco

Coco

24-01-2011 om 16:08

O,t, tempeh vs. tofu

Het is een beetje vreemd dat men steeds tempeh met tofu vergelijkt. Het wordt weliswaar allebei van soja gemaakt, maar daar houdt het ook een beetje op. Misschien kun je het een beetje vergelijken met kaas: niemand zal suggereren Roquefort te gebruiken in een gerecht waar Mozarella in moet of vice versa. Tempeh bestaat uit zwaar gefermenteerde sojabonen en tofu wordt gemaakt door sojaprut te persen als kaas. Tempeh heeft een hele uitgesproken eigen smaak (waar je dus van moet houden) en tofu heeft eigenlijk nauwelijks smaak, maar de fijne eigenschap de smaak van de omgeving te absorberen.
Tempeh wordt trouwens in de Chinese keuken niet gebruikt, alleen in de Indonesische keuken. Tofu kom je in bijna alle Oostaziatische keukens tegen (in verschillende gradaties van stevigheid).

Bellefleur

Bellefleur

24-01-2011 om 16:21

Je bent te laat margje!

Door de onheilstijding van een kooktijd van zo'n twee uur, ben ik snel van m'n werk vertrokken. Er liggen twee kanonskogels in de pan. Ik dacht altijd dat het snijden vóór het koken een misdaad was. ('t geeft t zelfde kleurtje). Zal ik dan morgen maar melden hoe het afgelopen is?

Fiorucci

Fiorucci

24-01-2011 om 16:29

Ijsvogeltje

Dat stamt natuurlijk nog uit de tijd dat eten niet ingevlogen werd uit alle windstreken. Dan at je in de winter dus winterbieten.
En voor moestuiners die alles graag zelf verbouwen is het fijn natuurlijk.

koentje

koentje

24-01-2011 om 17:20

Bietjes en rode kool

is iets wat mijn beide mannen echt verafschuwen. Volgens mijn man is dit erfelijk: zijn opa had het ook. Ik vind het echt belachelijk, maar koentje-man eet het niet en zo kan ik het koentje-zoon ook niet aansmeren. Volgens man heeft het met de kleur te maken. Hij vond het niet grappig toen ik aanbood hem te blinddoeken........

Fiorucci

Fiorucci

24-01-2011 om 18:40

Koentje

Ik ben ook geheel alleen in mijn bietenvoorkeur, maar laat mij niet weerhouden.. eet de rest maar wat anders.

Rembrand

Rembrand

24-01-2011 om 18:47

Krootjes

Zo worden ze hier genoemd ( regio Rotterdam).
Het is mijn lievelingskostje. Ik zet ze (gekookt,geraspt) op een zacht vuurtje met een fijn gesnipperd uitje, scheutje azijn, wat peper en zout en een scheutje jus ( of klontje) en wat zoetstof op. Ongeveer een half uurtje zachtjes laten pruttelen en af en toe omroeren, met een kruimig aardappeltje en een onvervalste gehaktbal ( en voor het lekker uitgebakken spekkies voor de liefhebber). En het liefst met sla of komkommer erbij.
Heerlijk.......
M.

Mover

Mover

24-01-2011 om 19:24

Jammie krootjes! 3 zalige manieren!

Hier bij voorkeur 1x pw bietjes aka krootjes
Op de manier zoals Rembrand beschreef natuurlijk!
Maar ook als salade met sinasappel. Plakjes.
Dressing van zureroom/mayo/peperzout/mosterd en dille!

Of salade met walnoten, rauw uitje en avocado. Stukjes. Dressing van sherry/azijn/walnotenolie/peperzout/tijm.

Uiteraard betreft het hier gekookte, gare rode bietjes.

En natuurlijk de rodebietjespannenkoek met makreel/avocado mousse.
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?sinds=99&actueel=1&archief=1&thread=160820&forumsel=26&forum=26&post=2617173

Bellefleur: eet smakelijk.
Groetjes, Mover

Massi Nissa

Massi Nissa

24-01-2011 om 20:00

Verrukkelijk

De manier van Rembrand is onvervalst ouderwets verrukkelijk. Andere manieren, ook al genoemd: een stamppotje - ook erg lekker op volkoren brood, trouwens -, en salade. Marokkanen doen het zo: piepkleine stukjes komkommer, rode ui, tomaat, rode biet (gekookt) en eventueel augurk door elkaar mengen, beetje azijn erbij en wat zout/peper naar smaak, zeker een uur laten staan voor het opdienen.
Groetjes
Massi
PS: Ik vind bietjes heerlijk, man niet, dus als hij een dagje niet mee eet, maak ik zeker de helft van alle keren bietjes met botersla.

Met feta, ruccola en pijnboompitten door de pasta

Wij eten ook graag bietjes. Net als Margje schil ik ze eerst. Daarna snijdt ik ze in (ongeveer evengrote) stukken. Doe ze in een ovenschaal, eroverheen een eetlepel water en een eetlepel olijfolie. Ongeveer een uur de oven in, op ca 210 graden.

Ik maak er dan een warme pasta schotel van. Pasta koken, fetakaas in stukjes snijden en door de gare pasta doen. Ruccola door de pasta roeren. Pijnboompitten opbakken en door de pasta roeren en als laatste de bietjes er bij.

Hmm, ik denk dat ik het deze week maar weer eens maak.

Margriet*

Margriet*

24-01-2011 om 22:14

Grappig met pasta

nooit bedacht maar geroosterde biet klinkt lekker
Ik maakte vroeger deze vaak van Odin abonnement recept:
Ingrediënten

6 bietjes, gekookt en geschild

60 gr hele walnoten, geroosterd

1 eetlepel olijfolie

1 eetlepel goede kwaliteit balsamicoazijn

snufje gedroogde oregano

zeezout en versgemalen zwarte peper naar smaak

75 gr zachte geitenkaas

Bereidingswijze
1. Snij de bietjes in blokjes van 2cm en doe ze in een kom met de walnoten, olijfolie, azijn, oregano, zout en peper. Roer het goed door.

2. Om te serveren: schep wat van de salade op een bord en doe er wat geitenkaas overheen.

Lekker fris.

Zoon heeft ooit bij oma van vriendje bietenstamppot gegeten, beweerd dat dat de enige stamppot is die hij lust. Toch maar eens uitproberen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.