Grootouders

Dwaze-Opa
30-03-2025 om 09:55
Mijn zoon mag zijn kind niet alleen meenemen
Hallo,
Mijn kleindochter is nu een jaar. En de omgang gaat zo verschrikkelijk slecht. Mijn zoon en de moeder van mijn kleinkind zijn tiener ouders. Mijn zoon is net 19 en zij bijna 17.
Haar familie is naar Kenia geëmigreerd.(ze zijn volledig Nederlands, ik schrijf dit erbij omdat vaak de vraag krijg of ze Keniaas zijn). Maar voordat ze gingen is zij zwanger geraakt. Zij wilde niet weg uit Nederland en is daarom zwanger geworden.
Mijn zoon mocht niet erkennen, heeft geen gezag. Want anders konden zij niet heen en weer reizen. Probleem was dat er telkens een conflict met de ouders waren. Want die willen alles beslissen. Haar moeder die telkens een grote mond had tegen mijn zoon. Mijn zoon is 1 keer uit zijn slof geschoten wat zijn goed recht was. En ook elke keer haar vader die er bemoeide. Helemaal gek van. Ik ben er natuurlijk ook mee gaan bemoeien want niemand heeft een grote mond tegen mijn kind. En ik gezegd dat zij zelf die klapdeuren open heeft gedaan en dat zij net zo hard als mijn zoon dit gecreëerd heeft.
even korte samenvatting was dit.
Nu komt het probleem. Nu de kleine meid een jaar is en haar moeder(oma) met de kleine meid weer naar Nederland komt. Mag mijn zoon alleen daar in huis zijn dochter zien. Ik vraag mij af of ik het mag zien want ze is bang voor mij. Het is gewoon waardeloos. Mijn zoon is een beetje uitgestreden want telkens loop je tegen aan dat zij daar wonen. Het is toch te zot voor worden dat zij het allemaal kunnen beslissen.
Iemand suggesties hoe we dit snel op kunnen lossen.
Even toevoeging. Nu heeft hij weer ruzie met haar omdat zij het beslist. Maar wel lekker zelf daar blijven.

wil40
01-04-2025 om 16:07
MRI schreef op 01-04-2025 om 15:15:
[..]
Het begint met respect 'thuis'. Natuurlijk sijpelt hatelijkheid door. En iha helpt het gewoon niet, ook niet als je je covert op gaat zitten houden. En sterker nog: het helpt ook niet voor jezelf. Werk mee, geef de zaak en de mensen vertrouwen. Het uiteindelijke doel is contact tussen vader en kind. Ga uit de vechtmodus en misschien levert dat wel veel meer op. Er zal best veel pijn en frustratie zijn maar het komt allemaal erg offensief over. Ik ben vast niet de enige die ook het verhaal van de andere kant zou willen horen.
Zeker sijpelt hatelijkheid door, mee eens. Lichaamstaal zegt vaak genoeg. Ook stond dit in de openingspost:
"Mag mijn zoon alleen daar in huis zijn dochter zien. Ik vraag mij af of ik het mag zien want ze is bang voor mij."
De moeder en/of de oma zal hier mee worden bedoeld. Ik laat ook niemand binnen waar ik bang voor ben, laat staan dat ik mijn (klein) kind meegeef. De vader met de baby onder toezicht is voor nu de grens blijkbaar.

Izza
01-04-2025 om 16:45
MRI schreef op 01-04-2025 om 15:01:
[..]
Tja ik zou zeggen 'read the room'. Kijk hoe mensen hier reageren op de uitingen van opa en oma. Als zij nog enigszins iets willen bereiken qua nader contact met kleinkind, zullen ze die houding in het proces naar gedeeld gezag toch echt moeten veranderen. Als ze daarin net zo ingaan als hier is dat in hun nadeel denk ik zo.
Ze kunnen wellicht erkenning afdwingen. Maar dat is absoluut nog geen gezag en zeker geen omgang! En als dit zo doorgaat blijft kleinkind gewoon in Afrika en kan niemand verder iets. Nederlands recht is daar niet van toepassing. Een rechtbank kijkt er naar of een kind niet klem komt te zitten. En bij geschillen moet de Raad onderzoek doen. Dat is hier niet mogelijk. Dus hoe ga je iets afdwingen?

Watergolf-Model
01-04-2025 om 16:59
Nadeel van dwaze opa is dat het een botte lul kan zijn. Dat is een feit en soms dingen zegt voordat hij denkt. En soms vergeet hij wel eens dat hij niet in de schaftkeet zit in de bouw met zijn taalgebruik. Vandaar uitspraken als kutje en klapdeuren heel onschuldig zijn wat hier als vrouw onvriendelijk of ordinair wordt ontvangen. Haatdragend is hij zeker niet. Het is een eerste klas goed sul.
En als het om zijn kinderen gaat en andere ze een grote mond geeft(ik heb het niet over dochter maar ouders), trekt hij ook zijn scheur open. En dan spuwt hij een hoop loze woorden er uit. Ik begrijp ook dat verhaal twee kanten heeft en dat de andere kant er anders tegen aan kijkt. Zoals partner al zei, zijn ze blij dat andere opa moeite er voor doet.

Watergolf-Model
01-04-2025 om 17:03
Izza schreef op 01-04-2025 om 16:45:
[..]
Ze kunnen wellicht erkenning afdwingen. Maar dat is absoluut nog geen gezag en zeker geen omgang! En als dit zo doorgaat blijft kleinkind gewoon in Afrika en kan niemand verder iets. Nederlands recht is daar niet van toepassing. Een rechtbank kijkt er naar of een kind niet klem komt te zitten. En bij geschillen moet de Raad onderzoek doen. Dat is hier niet mogelijk. Dus hoe ga je iets afdwingen?
Izza enige wat ze willen is gewoon tijd samen met kind/kleinkind als het in Nederland is. Dat zoonlief met zijn dochter naar moeders kan en naar zijn oma. En dat opa ook een uitje met zijn kleindochter kan hebben en dat voor de rest daar in huis is prima.

Watergolf-Model
01-04-2025 om 17:14
En Izza ik denk dat beide partijen er niet op zitten te wachten op raad van onderzoek. Laatste wat je wilt is dat er vreemde mee gaan bemoeien.

Marianne76
01-04-2025 om 17:19
Watergolf-Model: "uitspraken als kutje en klapdeuren heel onschuldig zijn"
Nee, dat is niet onschuldig! Het zijn scheldwoorden. Ze laten zien dat deze mannen geen respect voor vrouwen hebben. En dat ga jij dan verdedigen. Lekker dan.
Ik snap heel goed dat de moeder van het kleinkind het contact met opa minimaal wil houden. Opgroeien bij vrouwenhaters is niet gezond voor een jong meisje.

Annaniem2023
01-04-2025 om 18:20
Cindy_meid schreef op 01-04-2025 om 13:36:
Waar gaat het allemaal over?!!
Wat wij van haar vinden en hoe we haar benoemen doet er niet toe. Dat jullie daar wat van vinden ..ach ja maak je niet druk. Die meid weet toch van niks, dus ja. [...]
Als die meid en haar familie echt naar Kenia zijn gegaan, dan weet die meid misschien binnenkort of nu al wel van iets, want ook zij heeft internet.
Ik denk dat opa niet slim genoeg was om een ander land te bedenken, dus voor mensen die deze situatie kennen is het heel herkenbaar. Hoeveel Nederlanders vertrekken er per jaar naar Kenia?

Plantenbak
01-04-2025 om 18:22
Ach, ze kunnen zoveel proberen af te dwingen maar als de baby bij de ouders van het meisje in Kenia blijft wonen en simpelweg niet (zo vaak) naar Nederland komt dan kan je het vergeten. Het gedrag van de grootouders is zo akelig dat ik als ouders mijn dochter en kleinkind tegen ze zou beschermen. Zelfs hun "vrienden" vinden het volkomen normaal om een 16 jarig meisje een kutje te noemen. Nou, sorry maar dan zou het voor mij klaar zijn en gaat de deur dicht.
Het is vooral zo jammer dat zoon nu de dupe is. Het gedrag van zijn vader is niet helpend en hij wordt nu ook niet geholpen in het opbouwen van een band met de baby. Het gaat nu vooral wat opa en oma eisen. Ook reageren ze niet op vragen over alimentatie dus ik vermoed dat de ouders van het meisje nu overal voor opdraaien.

RoodVruchtje
01-04-2025 om 18:40
Plantenbak schreef op 01-04-2025 om 18:22:
Ach, ze kunnen zoveel proberen af te dwingen maar als de baby bij de ouders van het meisje in Kenia blijft wonen en simpelweg niet (zo vaak) naar Nederland komt dan kan je het vergeten. Het gedrag van de grootouders is zo akelig dat ik als ouders mijn dochter en kleinkind tegen ze zou beschermen. Zelfs hun "vrienden" vinden het volkomen normaal om een 16 jarig meisje een kutje te noemen. Nou, sorry maar dan zou het voor mij klaar zijn en gaat de deur dicht.
Het is vooral zo jammer dat zoon nu de dupe is. Het gedrag van zijn vader is niet helpend en hij wordt nu ook niet geholpen in het opbouwen van een band met de baby. Het gaat nu vooral wat opa en oma eisen. Ook reageren ze niet op vragen over alimentatie dus ik vermoed dat de ouders van het meisje nu overal voor opdraaien.
Vooral vetgedrukte inderdaad en nóg zien zij dat niet in, wat een armoe!

Marianne76
01-04-2025 om 19:02
RoodVruchtje schreef op 01-04-2025 om 18:40:
[..]
Wat ik eerder al zei: deze grootouders zijn eerder deel van het probleem dan deel van de oplossing.
Als ze hun zoon een band met zijn dochter gunnen, bemoeien ze zich er verder beter niet meer mee. Dat is er nog een kans.

Watergolf-Model
01-04-2025 om 19:19
Marianne76 schreef op 01-04-2025 om 17:19:
Watergolf-Model: "uitspraken als kutje en klapdeuren heel onschuldig zijn"
Nee, dat is niet onschuldig! Het zijn scheldwoorden. Ze laten zien dat deze mannen geen respect voor vrouwen hebben. En dat ga jij dan verdedigen. Lekker dan.
Ik snap heel goed dat de moeder van het kleinkind het contact met opa minimaal wil houden. Opgroeien bij vrouwenhaters is niet gezond voor een jong meisje.
Marianne 1 vraag waar baseer jij uit twee woorden dat iemand een vrouwenhater is? Ik vind dat wel een hele simpele gedachte.

Watergolf-Model
01-04-2025 om 19:22
RoodVruchtje schreef op 01-04-2025 om 18:40:
[..]
Roodvruchtje nogmaals alimentatie en omgang zijn twee verschillende dingen. En je oordeel nu weer te vroeg zonder het antwoord te weten.

Nick90
01-04-2025 om 19:23
Watergolf-Model schreef op 01-04-2025 om 16:59:
Nadeel van dwaze opa is dat het een botte lul kan zijn. Dat is een feit en soms dingen zegt voordat hij denkt. En soms vergeet hij wel eens dat hij niet in de schaftkeet zit in de bouw met zijn taalgebruik. Vandaar uitspraken als kutje en klapdeuren heel onschuldig zijn wat hier als vrouw onvriendelijk of ordinair wordt ontvangen. Haatdragend is hij zeker niet. Het is een eerste klas goed sul.
En als het om zijn kinderen gaat en andere ze een grote mond geeft(ik heb het niet over dochter maar ouders), trekt hij ook zijn scheur open. En dan spuwt hij een hoop loze woorden er uit. Ik begrijp ook dat verhaal twee kanten heeft en dat de andere kant er anders tegen aan kijkt. Zoals partner al zei, zijn ze blij dat andere opa moeite er voor doet.
Op welke planeet leef jij? Een waar ze het oké vinden dat een senior man jongere vrouw als kutjes aanduid? En waarvan oude zure mannetjes alles geaccepteerd wordt ofzo? Op een bepaalde leeftijd kan ie z'n scheur beter gesloten houden blijkt

Watergolf-Model
01-04-2025 om 19:24
En ik ben nu echt aan het nadenken dat jullie kutje echt kwetsend en haatdragend vinden of dat jullie hier de boel alleen beetje aan het opstanden zijn. Ik heb het gevoel dat Nick dat alleen deed.

Watergolf-Model
01-04-2025 om 19:26
Nick90 schreef op 01-04-2025 om 19:23:
[..]
Op welke planeet leef jij? Een waar ze het oké vinden dat een senior man jongere vrouw als kutjes aanduid? En waarvan oude zure mannetjes alles geaccepteerd wordt ofzo? Op een bepaalde leeftijd kan ie z'n scheur beter gesloten houden blijkt
Precies, waar baseer jij dat opa oud is en of zuur is? Maar ik merk aan jou gedrag dat je wel een zuigertje bent. Is niks mis mee jongen groei je wel overheen.