Grootouders

Dwaze-Opa
30-03-2025 om 09:55
Mijn zoon mag zijn kind niet alleen meenemen
Hallo,
Mijn kleindochter is nu een jaar. En de omgang gaat zo verschrikkelijk slecht. Mijn zoon en de moeder van mijn kleinkind zijn tiener ouders. Mijn zoon is net 19 en zij bijna 17.
Haar familie is naar Kenia geëmigreerd.(ze zijn volledig Nederlands, ik schrijf dit erbij omdat vaak de vraag krijg of ze Keniaas zijn). Maar voordat ze gingen is zij zwanger geraakt. Zij wilde niet weg uit Nederland en is daarom zwanger geworden.
Mijn zoon mocht niet erkennen, heeft geen gezag. Want anders konden zij niet heen en weer reizen. Probleem was dat er telkens een conflict met de ouders waren. Want die willen alles beslissen. Haar moeder die telkens een grote mond had tegen mijn zoon. Mijn zoon is 1 keer uit zijn slof geschoten wat zijn goed recht was. En ook elke keer haar vader die er bemoeide. Helemaal gek van. Ik ben er natuurlijk ook mee gaan bemoeien want niemand heeft een grote mond tegen mijn kind. En ik gezegd dat zij zelf die klapdeuren open heeft gedaan en dat zij net zo hard als mijn zoon dit gecreëerd heeft.
even korte samenvatting was dit.
Nu komt het probleem. Nu de kleine meid een jaar is en haar moeder(oma) met de kleine meid weer naar Nederland komt. Mag mijn zoon alleen daar in huis zijn dochter zien. Ik vraag mij af of ik het mag zien want ze is bang voor mij. Het is gewoon waardeloos. Mijn zoon is een beetje uitgestreden want telkens loop je tegen aan dat zij daar wonen. Het is toch te zot voor worden dat zij het allemaal kunnen beslissen.
Iemand suggesties hoe we dit snel op kunnen lossen.
Even toevoeging. Nu heeft hij weer ruzie met haar omdat zij het beslist. Maar wel lekker zelf daar blijven.

RoodVruchtje
31-03-2025 om 16:37
Cindy_meid schreef op 31-03-2025 om 16:15:
[..]
Daar is teveel voor gebeurd en makkelijk gezegd. Je moest eens weten hoeveel wij hier ons inhouden. En vooral de vader steeds maar weer slikken, elke keer de teleurstelling. Begrijp wat je bedoelt hoor maar sta maar eens in zijn schoenen.
Ik denk dat velen dat best kunnen begrijpen, maar hij is nog jong, dus is het aan zijn omgeving hem zoveel mogelijk te ondersteunen hierbij en dat zij wel hun ‘haat’ of frustratie kunnen laten vieren.

AnnaPollewop
31-03-2025 om 16:50
Ik denk dat het weinig helpt om hier boos te doen tegen iedereen op het forum. Ten eerste gaan wij er niet over en ten tweede krijg je daardoor ook niet veel helpends terug.
Tegen alles en iedereen boos doen maakt je bovendien nogal machteloos, want het gedrag van anderen kun je niet veranderen en dat van jezelf wel. Boos schreeuwen dat je zoon recht heeft om zijn kind te zien heeft tot nu toe begrijpelijkerwijs weinig uitgehaald.
Ik zou eens andere manieren zoeken, bij voorkeur zonder de moeder of haar ouders zo negatief te benaderen. Verplaats je eens in hun.

Cindy_meid
31-03-2025 om 17:21
AnnaPollewop schreef op 31-03-2025 om 16:50:
Ik denk dat het weinig helpt om hier boos te doen tegen iedereen op het forum. Ten eerste gaan wij er niet over en ten tweede krijg je daardoor ook niet veel helpends terug.
Tegen alles en iedereen boos doen maakt je bovendien nogal machteloos, want het gedrag van anderen kun je niet veranderen en dat van jezelf wel. Boos schreeuwen dat je zoon recht heeft om zijn kind te zien heeft tot nu toe begrijpelijkerwijs weinig uitgehaald.
Ik zou eens andere manieren zoeken, bij voorkeur zonder de moeder of haar ouders zo negatief te benaderen. Verplaats je eens in hun.
Dat we ons hier zo uiten is frustratie en dat hebben we niet echt geuit naar hun toe. Misschien in het begin maar we zagen al gauw in dat praten geen zin heeft. Hun staan tuurlijk achter hun dochter en wij achter hem. Daar ga je gewoon niet uitkomen. We lieten het eerst helemaal gaan, omdat we vonden dat hun beiden als ouders zijnde er wel uit moesten komen, en het zag er ook wel goed uit, niet wetende dat het allemaal loze beloftes waren. Toen begonnen hun vooral haar moeder hem te overmeesteren en vooral naar te doen. Nu nemen we gewoon een advocaat in handen. We zijn natuurlijk niet gek en houden de andere Opa te vriend zodat we de kleine kunnen blijven zien. De andere Oma en de de moeder van het kind hebben we geen contact meer mee, we horen het allemaal van de stiefzoon of via de de andere Opa.
Verplaatsen in hun kan ik niet. Ik ben opgevoed dat familie boven alles gaat, ik zou mijn droom verplaatsen. Ik zou mijn dochter ondersteunen maar ook zeker duidelijk maken dat ze haar verantwoordelijkheid moet nemen. Ik heb een hele goede band met mijn eigen vader, die zou ik een ander gewoon niet ontnemen.

Kimdekim
31-03-2025 om 17:38
ik vind wel dat je een beetje excuses verzint voor je stiefzoon. Hij zal echt zelf in de actie moeten schieten. Als hij gaat niet doet, is dat echt aan hem. En ik snap dat het heel frustrerend is, maar als hij niks doet behalve klagen verbetert er niks.

Hupsakee
31-03-2025 om 18:00
Cindy_meid schreef op 31-03-2025 om 12:00:
[..]
Denk je dat we niks hebben gedaan om de situatie te verbeteren? Weet je hoeveel gesprekken er zijn geweest met elkaar. Het is lastig met mensen die alleen hun zin doordrijven. Ze hadden gezegd het samen te doen met hem, en gezegd zo vaak mogelijk naar Nederland te komen dus elke vakantie. Nu opeens is het van ja mijn dochter wil het niet hebben of we hebben een spontane vakantie geboekt naar her en der.
Mensen die hun zin doordrijven weet ik alles van ik heb 2 pubers thuis die hun andere ouder niet meer zien. Op keuze van de pubers dus ja haal een mediator er bij om aan tafel te komen met elkaar.

Hupsakee
31-03-2025 om 18:08
Cindy_meid schreef op 31-03-2025 om 16:15:
[..]
Daar is teveel voor gebeurd en makkelijk gezegd. Je moest eens weten hoeveel wij hier ons inhouden. En vooral de vader steeds maar weer slikken, elke keer de teleurstelling. Begrijp wat je bedoelt hoor maar sta maar eens in zijn schoenen.
En dan nog moet je toch meer loslaten en denken karma komt vanzelf. Ik heb als ouder ook machteloos staan toe kijken hoe de andere ouder met de pubers om ging. En zie hier de kids willen niet eens meer daar heen.
En praten wil de andere partij niet want het is allemaal mijn schuld. Dus probeer ajb met elkaar op speakinh terms te komen.

Dwaze-Opa
31-03-2025 om 18:16
Kimdekim het is makkelijk praten. En natuurlijk moet hij actie ondernemen. Ik ben blij dat hij nu inziet dat afwachten en hopen dat het goedkomt tussen hun en als gezinnetje te gaan leven niet werkt(Hij heeft heel veel last van de scheiding gehad tussen mij en zijn moeder). Voor hem is het gewoon een verwerkingsproces, het is alleen een beetje jammer dat daar geen rekening mee wordt gehouden.

Dwaze-Opa
31-03-2025 om 18:19
Hupsakee ik weet ook helemaal hoe het werk. En ik ben tot nu nog bezig om het toch op te lossen. Dat toch even gewoon de erkenning wordt geregeld en dat we afspraken kunnen maken om gewoon met het kind weg te gaan.

Dwaze-Opa
31-03-2025 om 18:21
Iedereen hier heeft dan wel een oordeel maar ik als ouder vind dat je als ouder je verantwoordelijkheid moet nemen van de daden van kinderen. Ze hadden gewoon terug naar Nederland moeten komen. Ze hebben een huis hier, zijn bedrijf zit hier voor hun verander er toch niet zo veel.

Dwaze-Opa
31-03-2025 om 18:31
Nick ik blijf er bij dat grietje heeft zelf de benen wijd gedaan. En ongeacht haar leeftijd vind ik dat ze de verantwoordelijkheid moet nemen voor haar dochter. Ze normaal contact met mijn zoon moet hebben. Als er een onenigheid is gelijk naar je moeder gaan en dat mijn zoon ineens weg moest bij zijn dochter. Of dat ze een app van mijn zoon laat lezen dat haar vader mijn zoon ging appen dat hij het niet accepteerde. Terwijl mijn zoon heel het verhaal aan mij heeft laten lezen. Daarnaast heeft dat jong een grote bek tegen mij gehad en weet ik niet voor wat uitgemaakt tegen over mijn zoon. Haar moeder heeft ook even tegen mijn zoon verteld wat voor type wij waren. Hier doel ik op zijn moeder en mij. Dan denk ik je ben een volwassen wijf en dat ga je tegen iemand zeggen wat zijn ouders zijn. Hoe debiel ben je dan niet. En dat soort moet mijn kleinkind opvoeden. Het enige dat ik normaal doet is voor mijn kleindochter maar voor de rest mogen die mensen van mijn part stilletjes afbranden.

Nick90
31-03-2025 om 18:47
Dwaze-Opa schreef op 31-03-2025 om 18:31:
Nick ik blijf er bij dat grietje heeft zelf de benen wijd gedaan. En ongeacht haar leeftijd vind ik dat ze de verantwoordelijkheid moet nemen voor haar dochter. Ze normaal contact met mijn zoon moet hebben. Als er een onenigheid is gelijk naar je moeder gaan en dat mijn zoon ineens weg moest bij zijn dochter. Of dat ze een app van mijn zoon laat lezen dat haar vader mijn zoon ging appen dat hij het niet accepteerde. Terwijl mijn zoon heel het verhaal aan mij heeft laten lezen. Daarnaast heeft dat jong een grote bek tegen mij gehad en weet ik niet voor wat uitgemaakt tegen over mijn zoon. Haar moeder heeft ook even tegen mijn zoon verteld wat voor type wij waren. Hier doel ik op zijn moeder en mij. Dan denk ik je ben een volwassen wijf en dat ga je tegen iemand zeggen wat zijn ouders zijn. Hoe debiel ben je dan niet. En dat soort moet mijn kleinkind opvoeden. Het enige dat ik normaal doet is voor mijn kleindochter maar voor de rest mogen die mensen van mijn part stilletjes afbranden.
Ja je zoon heeft toch ook helemaal zelfstandig z'n piemel erin gestopt? En wat jij vind is verder niet van belang, Miss vind die moeder ook wel dat jij niet zo grofgebekt zou moeten zijn maar daar trek je dan toch ook niks van aan. Ik denk dat die grote smoel niet per se helpend of bevorderlijk is voor de hele situatie.

Dwaze-Opa
31-03-2025 om 18:55
Daarnaast is het zeker van belang wat ik vind. Het gaat over mijn kind en mijn kleinkind.

Nick90
31-03-2025 om 18:58
Dwaze-Opa schreef op 31-03-2025 om 18:21:
Iedereen hier heeft dan wel een oordeel maar ik als ouder vind dat je als ouder je verantwoordelijkheid moet nemen van de daden van kinderen. Ze hadden gewoon terug naar Nederland moeten komen. Ze hebben een huis hier, zijn bedrijf zit hier voor hun verander er toch niet zo veel.
Maar haar ouders nemen verantwoordelijkheid voor haar "daden", praktisch en financieel gezien nemen ze hun verantwoordelijkheid en jouw zoon is op dit moment juridisch niks van de kleine. En met deze instelling van beide kanten zou het me niks verbazen als het begeleide omgang in een omgangshuis wordt.

Marianne76
31-03-2025 om 18:59
Het lijkt me inmiddels vrij duidelijk dat jullie eerder deel zijn van het probleem, dan deel van de oplossing.