Grootouders Grootouders

Grootouders

Mijn zoon mag zijn kind niet alleen meenemen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MRI

MRI

30-03-2025 om 12:34

Maar hij toch gewoon het kind kunnen erkennen? Dan had hij nu sterker gestaan. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkenning-kind/vraag-en-antwoord/wanneer-kind-erkennen#:~:text=U%20kunt%20een%20kind%20erkennen,gezag%20heeft%20over%20het%20kind.

edit: oh nee ik vergis me, er is wel toestemming van de moeder nodig. Tja dan idd een advocaat in de arm nemen. 

Welke redenen geeft/geven het meisje en haar familie eigenlijk voor het afhouden van uw zoon? Ik vind het interessant welke motieven zij hebben. 

Als je je zoon wilt helpen, breng hem dan in contact met een advocaat. De eerste stap is erkenning. Als dat in overleg op dit moment niet lukt, dan helpt een advocaat wellicht, dan zien de andere grootouders ook dat hem menens is.
Verder is mijn advies aan je zoon om gebruik te maken van elk omgangsmoment dat hem momenteel geboden wordt, al is het maar om het contact met zijn kind zo goed mogelijk te houden.

Dwaze-Opa

Dwaze-Opa

30-03-2025 om 13:49 Topicstarter

Wil40 Zij had hier kunnen wonen, en ja alles zou hier ook tot de puntjes geregeld worden. Dat is niet het probleem. Mijn zoon woont ook gewoon bij mij.

Dwaze-Opa

Dwaze-Opa

30-03-2025 om 13:54 Topicstarter

MRI schreef op 30-03-2025 om 12:34:

Maar hij toch gewoon het kind kunnen erkennen? Dan had hij nu sterker gestaan. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkenning-kind/vraag-en-antwoord/wanneer-kind-erkennen#:~:text=U%20kunt%20een%20kind%20erkennen,gezag%20heeft%20over%20het%20kind.

edit: oh nee ik vergis me, er is wel toestemming van de moeder nodig. Tja dan idd een advocaat in de arm nemen.

Welke redenen geeft/geven het meisje en haar familie eigenlijk voor het afhouden van uw zoon? Ik vind het interessant welke motieven zij hebben.

Zij willen toezicht hebben. Althans het meisje en haar moeder. Mijn zoon zou niet alleen voor zijn dochter kunnen zorgen en ze vertrouwt hem niet met haar en ik ben een nare man. Dat zijn letterlijk de woorden. Dus geen reden hebben ze.

En we gaan het maar opnieuw proberen met een advocaat. En nog een keer af en toe zit mijn zoon in een dip maar dan hou ik nog steeds contact met mijn kleinkind via de andere opa en FaceTime. Ik vind het zelf van belang om het contact goed te houden met het kind ook voor mijn zoon. Alleen de beste man heeft het thuis niet voor te vertellen.

Dwaze-Opa schreef op 30-03-2025 om 13:49:

Wil40 Zij had hier kunnen wonen, en ja alles zou hier ook tot de puntjes geregeld worden. Dat is niet het probleem. Mijn zoon woont ook gewoon bij mij.

Haar familie ging emigreren, waar had zij dan moeten wonen als ze met hun baby hier was gebleven? Ik probeer de situatie goed te begrijpen. Het meisje wilde niet emigreren maar moest mee vertel je. Als wanhoopsdaad besloot ze zwanger te raken en alsnog in Nederland te blijven. Waar zou ze dan gaan wonen met je kleinkind? Bij jou in huis? 

Dwaze-Opa schreef op 30-03-2025 om 12:00:

Het vervelendste van het verhaal is dat eigenlijk mijn kleindochter de dupe is hier.

Hoezo? Jouw kleinkind krijgt liefde en verzorging van haar moeder en grootouders. Die financieel voor haar zorgen. Dat doet jouw zoon niet volgens mij. Verder heeft jouw zoon alle tijd en vrijheid om naar school te gaan en van zijn jeugd te genieten. Zonder alle lasten van het ouderschap. Dat is voor dit meisje wel anders. Ik denk dat heel weinig tieners zitten te wachten op een kind. En omdat het meisje afhankelijk is van haar ouders is het logisch dat ze met hen mee is verhuisd. 

Zodra hij meerderjarig is kan hij erkenning en gezag aanvragen bij de rechtbank. En dat kunnen anderen niet meer tegenhouden. In de praktijk heb je daar qua omgang niet zoveel aan als ze daar blijven wonen en hun leven opbouwen. Ik denk dat jouw zoon zijn geld wel voor andere zaken zal moeten gebruiken dan continu naar Afrika vliegen en daar verblijven. Laat hem hier een goede opleiding met baan vinden zodat hij een goede toekomst heeft. En hopelijk kan hij zijn dochter af en toe zien. Hou er ook rekening mee dat zowel dat meisje als jouw zoon een eigen partner en gezin gaan vinden. En dat dit verhaal dan toch wat anders gaat zijn. Echt ouderschap is heel lastig als jij hier een leven en gezin hebt. 

Dwaze-Opa schreef op 30-03-2025 om 13:49:

Je laat je kind en kleinkind toch niet intrekken bij relatief onbekenden terwijl je zelf gaat emigreren? Dat meisje is gewoon onderdeel van haar eigen gezin. Niet van dat van jou. En zo te lezen is jullie verstandhouding ook niet zo best. 

Als ze 18 is kan ze met haar dochter terugkomen naar Nederland. Maar misschien wil ze daar blijven?

Dat zoon dochter niet zomaar mag meenemen is vrij 'normaal'. Werk zo nu en dan met tienermoeders, bij een slechte relatie of trammalant zien vaders hun kinderen onder begeleiding in een speciaal daarvoor ingericht omgangshuis. Ik zou de energie gaan richten op het constructief meewerken en de goede relatie (met moeder en) oma. Vertrouwen kweken en geen onderhuids woede meer ventileren. Positief dat je het contact met opa en kleinkind via facetime onderhoudt. 

Dwaze-Opa schreef op 30-03-2025 om 10:43:

[..]

Ik schrijf in mijn bericht duidelijk dat ze het samen gecreëerd hebben. En mijn zoon was gewoon geil en die heeft met zijn snikkel gedacht. En zij heeft zelf die schuifpoorten geopend. Ongeacht leeftijd ze waren er zelf bij. En trouwens het was bij hun in huis gebeurd. Want als ze hier waren stond ik elke 5 minuten in de kamer. Vonden ze niet leuk.

Gadverdamme, wat sla jij ordinaire taal uit. Ik snap haar ouders wel. 

Dwaze-Opa

Dwaze-Opa

30-03-2025 om 16:51 Topicstarter

Labyrinth ik begrijp je even niet waarom zou mijn zoon zijn dochter niet mee mogen nemen om naar zijn moeder en oma te gaan? Waarom zou ik niet mijn kleindochter mee kunnen nemen om een stukje te wandelen? Waarvoor zou dat onder toezicht moeten van de oma van mijn kleindochter.
Is het niet vreemd dat mijn kleinkind hier een paar weken in Nederland is met oma en tantes. Terwijl haar moeder nog in Afrika blijft. Of ben ik die raar denkt?

Dwaze-Opa

Dwaze-Opa

30-03-2025 om 16:52 Topicstarter

Izza vergeet 1 ding ik ben ook een grootouder van mijn kleinkind en ik moet het met een onbekende mee laten gaan. En mijn zoon is de vader. En ik had het niet over hun dochter.

Dwaze-Opa

Dwaze-Opa

30-03-2025 om 17:09 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 30-03-2025 om 16:34:

[..]

Gadverdamme, wat sla jij ordinaire taal uit. Ik snap haar ouders wel.

-knip-  onnodig

Dwaze-Opa schreef op 30-03-2025 om 16:51:

Labyrinth ik begrijp je even niet waarom zou mijn zoon zijn dochter niet mee mogen nemen om naar zijn moeder en oma te gaan? Waarom zou ik niet mijn kleindochter mee kunnen nemen om een stukje te wandelen? Waarvoor zou dat onder toezicht moeten van de oma van mijn kleindochter.
Is het niet vreemd dat mijn kleinkind hier een paar weken in Nederland is met oma en tantes. Terwijl haar moeder nog in Afrika blijft. Of ben ik die raar denkt?

Heel simpel gezegd hij heeft niet eens gezag. Dus je zoon staat al 10-0 achter. 

Dwaze-Opa

Dwaze-Opa

30-03-2025 om 17:28 Topicstarter

Dat komt door het achterlijke wetgeving in Nederland. Als moeder boven de 18 is en vader wil erkennen krijgt hij automatisch gezag. Moeder minderjarig vader niet automatisch gezag. Daarnaast heb je het probleem dat ze nu als Nederlanders daar wonen dan geld ineens de Nederlandse wetgeving niet meer. 

Dwaze-Opa schreef op 30-03-2025 om 17:09:

[..]

-quote verwijderd-

Dit soort informatie mag je op deze manier niet gebruiken, Dwaze opa. Je lijkt me inderdaad een nare man.

Ik vind inderdaad ook dat je ordinaire taal aanslaat. Bovendien duidt je je kleindochter aan als 'dat jong'.

Ik snap die mensen wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.