Grootouders Grootouders

Grootouders

Mijn zoon mag zijn kind niet alleen meenemen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dwaze-Opa schreef op 30-03-2025 om 17:28:

Dat komt door het achterlijke wetgeving in Nederland. Als moeder boven de 18 is en vader wil erkennen krijgt hij automatisch gezag. Moeder minderjarig vader niet automatisch gezag. Daarnaast heb je het probleem dat ze nu als Nederlanders daar wonen dan geld ineens de Nederlandse wetgeving niet meer.

Vader kan niet het kind erkennen als moeder daar niet in mee gaat.

En zelfs als hij het kind mag erkennen, dan nog heeft hij geen ouderlijk gezag. Als je niet in relatie bent met elkaar via een huwelijk of partnerschap dan moet je officieel de ouderlijke macht aanvragen. 

Het erkennen van een ongeboren kind geeft de vader niet automatisch ouderlijk gezag. Erkenning zorgt ervoor dat de vader juridisch als vader wordt beschouwd en daarmee bepaalde rechten en plichten heeft, zoals onderhoudsplicht en erfrecht.
Ouderlijk gezag is een aparte regeling. Als de ouders niet getrouwd zijn en geen geregistreerd partnerschap hebben, moet de vader (of duomoeder) het gezag apart aanvragen via rechtspraak.nl of samen met de moeder bij de rechtbank. Als de ouders wél getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben, krijgen ze automatisch gezamenlijk gezag.

Wat heeft je zoon trouwens al aan onderhoudskosten betaald, Dwaze Opa?

Oeh, wat lees ik een strijd. Van strijd wordt niemand blij en zijn er altijd alleen maar verliezers.
Heb vertrouwen in je zoon, hij is oud genoeg.
Laat hem zijn eigen leven met opleiding en werk gaan opbouwen, zodat hij op een gegeven moment op zichzelf kan gaan wonen. 
Ondertussen kan hij contact houden met zijn ex en op afspraak zijn kind zien. Als kind wat ouder wordt, wordt omgang ook weer makkelijker. Gewoon meewerken en op die manier een band opbouwen.

Als het kind een paar jaar ouder is, dan ben is je zoon tenminste in beeld en dan is er een basis om het kind wat vaker te zien. 

Door nu de rechtbank op te zoeken, verdoet je zoon veel geld en tijd wat veel beter in opleiding gestopt kan worden. Dan heeft hij zijn kind nog wat te bieden als het ouder is. 
Ook heb ik het gevoel dat je je zoon wil behoeden voor de pijn die jij vroeger hebt gevoeld in je scheiding.
Helaas kan je dat niet, je zoon heeft zijn eigen levenspad, met zijn eigen levenslessen. 
Daar kan je in gaan roeren, maar dat zal jouw pijn niet oplossen en hem niet helpen.

Dus, laat het rusten en ga aan de toekomst bouwen.

Dwaze-Opa

Dwaze-Opa

30-03-2025 om 17:43 Topicstarter

Pippeltje schreef op 30-03-2025 om 17:28:

[..]

Dit soort informatie mag je op deze manier niet gebruiken, Dwaze opa. Je lijkt me inderdaad een nare man.

Ik vind inderdaad ook dat je ordinaire taal aanslaat. Bovendien duidt je je kleindochter aan als 'dat jong'.

Ik snap die mensen wel.

Dat jong is niet mijn kleindochter. Als je leest dan heb ik het over de moeder van mijn kleindochter. En als iemand een stomme opmerking plaats over ordinaire taal terwijl er niks raar staat, En wat totaal niks te maken heeft met het onderwerp. 

Dwaze-Opa schreef op 30-03-2025 om 17:43:

[..]

Dat jong is niet mijn kleindochter. Als je leest dan heb ik het over de moeder van mijn kleindochter. En als iemand een stomme opmerking plaats over ordinaire taal terwijl er niks raar staat, En wat totaal niks te maken heeft met het onderwerp.

Als je goed leest is de persoon waar je op reageerde niet de persoon van het orgasme topic….

En het zal niet helpen als je er tegenover de moeder en oma van je kleindochter net zo communiceert als hier. Als je nu eens probeert met respect met en over ze te praten, heb je meer kans dat je bij je kleindochter in de buurt mag komen, dan wanneer je zo verbaal om je heen slaat.

Schemerlampje schreef op 30-03-2025 om 17:47:

[..]

En het zal niet helpen als je er tegenover de moeder en oma van je kleindochter net zo communiceert als hier. Als je nu eens probeert met respect met en over ze te praten, heb je meer kans dat je bij je kleindochter in de buurt mag komen, dan wanneer je zo verbaal om je heen slaat.

Eens, ik vind het nogal tokkie-achtig overkomen allemaal. Je mag best boos en gefrustreerd zijn, maar de gebruikte bewoordingen maken het er niet beter op.

Dwaze-Opa schreef op 30-03-2025 om 16:51:

Labyrinth ik begrijp je even niet waarom zou mijn zoon zijn dochter niet mee mogen nemen om naar zijn moeder en oma te gaan? Waarom zou ik niet mijn kleindochter mee kunnen nemen om een stukje te wandelen? Waarvoor zou dat onder toezicht moeten van de oma van mijn kleindochter.
Is het niet vreemd dat mijn kleinkind hier een paar weken in Nederland is met oma en tantes. Terwijl haar moeder nog in Afrika blijft. Of ben ik die raar denkt?

Omdat zoon officieel niets van dat kind is. En jij al helemaal niet. En daarnaast is dit nog een heel jong kind. Er zal weinig tot geen band zijn. Dat meisje heeft jullie weinig tot niet in het echt gezien of zal zich dat niet herinneren. Ik zou mijn jonge kinderen ook niet zomaar "even" meegeven aan verre familieleden die ik verder niet (goed) ken en waar de verstandhouding ook nog eens niet goed mee is. Wat haar moeder doet heb jij geen idee van en niets over te zeggen. 

RoodVruchtje schreef op 30-03-2025 om 18:22:

[..]

Eens, ik vind het nogal tokkie-achtig overkomen allemaal. Je mag best boos en gefrustreerd zijn, maar de gebruikte bewoordingen maken het er niet beter op.

Precies, en dan zomaar je dreumes afgeven aan een (voor je kind) onbekende man. Echt niet!

Pippeltje schreef op 30-03-2025 om 17:29:

[..]

Vader kan niet het kind erkennen als moeder daar niet in mee gaat.

En zelfs als hij het kind mag erkennen, dan nog heeft hij geen ouderlijk gezag. Als je niet in relatie bent met elkaar via een huwelijk of partnerschap dan moet je officieel de ouderlijke macht aanvragen.

Het erkennen van een ongeboren kind geeft de vader niet automatisch ouderlijk gezag. Erkenning zorgt ervoor dat de vader juridisch als vader wordt beschouwd en daarmee bepaalde rechten en plichten heeft, zoals onderhoudsplicht en erfrecht.
Ouderlijk gezag is een aparte regeling. Als de ouders niet getrouwd zijn en geen geregistreerd partnerschap hebben, moet de vader (of duomoeder) het gezag apart aanvragen via rechtspraak.nl of samen met de moeder bij de rechtbank. Als de ouders wél getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben, krijgen ze automatisch gezamenlijk gezag.

Wat heeft je zoon trouwens al aan onderhoudskosten betaald, Dwaze Opa?

Je loopt achter, tegenwoordig krijg je standaard bij erkenning ook ouderlijk gezag. (erkennen kan ook nog wel zonder ouderlijk gezag,  maar dan moet je dat specifiek aangeven).

Daglichtlamp schreef op 30-03-2025 om 19:21:

[..]

Je loopt achter, tegenwoordig krijg je standaard bij erkenning ook ouderlijk gezag. (erkennen kan ook nog wel zonder ouderlijk gezag, maar dan moet je dat specifiek aangeven).

Precies. En daarnaast kan je vervangende toestemming vragen bij de rechtbank. Het probleem is alleen dat het Nederlands recht hier niet van toepassing is. Dit kind woont in een ver buitenland en komt misschien nauwelijks naar Nederland. Als ze daar zal opgroeien zal de band met dit land en ook met haar vader en to waarschijnlijk afnemen. Haar leven is immers daar. 

Misschien is het verstandig voor je zoon om mee te werken met wat zij willen en zijn kind daar te zien en een band op te bouwen. Op die manier zien haar ouders hoe hij met de baby omgaat. Natuurlijk hebben haar ouders veel in te brengen. Het is hun minderjarige dochter (en die noem je geen jong). Zij zorgen voor de baby en zullen er ook voor betalen. Of betalen jij en je zoon alimentatie?   

Dus ga nou eerst eens werken aan een band opbouwen en hou je taalgebruik in. Als ik ooit zou horen dat de vader van mijn schoonzoon zo over ons zou praten dan zou zoon het kunnen vergeten. Dat is namelijk helemaal niet goed voor de baby en haar moeder.  

Izza schreef op 30-03-2025 om 19:26:

[..]

Precies. En daarnaast kan je vervangende toestemming vragen bij de rechtbank. Het probleem is alleen dat het Nederlands recht hier niet van toepassing is. Dit kind woont in een ver buitenland en komt misschien nauwelijks naar Nederland. Als ze daar zal opgroeien zal de band met dit land en ook met haar vader en to waarschijnlijk afnemen. Haar leven is immers daar.

Ik vraag me dat af, daarom een advocaat, alle partijen zijn Nederlands toch? Dus waarom zou Nederlands recht niet van toepassing zijn?

De wet is per 2023 veranderd en sindsdien krijgt de vader die erkent met toestemming van de moeder, automatisch het gezag. 

Tenzij moeder zelf ook geen gezag heeft, en dat is hier het geval. 

De regels vind je hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderlijk-gezag/gezamenlijk-gezag-door-erkenning-vanaf-2023

Erkenning kan vziw ook gebeuren door een minderjarige, met toestemming van de moeder, ook al is die moeder minderjarig. Dus om toestemming te mogen geven, is het niet nodig dat die moeder meerderjarig is, of dat ze gezag heeft.

Erkenning is belangrijk, want door erkenning wordt de erkenner de juridische vader van het kind. En een vader heeft recht op omgang met zijn kind, en is bevoegd tot het gezag. 

Als de moeder geen toestemming geeft voor de erkenning dan kan vervangende toestemming tot erkenning bij de rechter worden verzocht. Dan komt er geen gezamenlijk ouderlijk gezag (althans niet automatisch). 

Mijn advies: vergeet dat gezag, maar regel die erkenning. Als die er eenmaal is, dan is zoon juridisch de vader en dan kan hij niet meer uit het leven van het kind worden weggepoetst. En voor TO: probeer tegenover deze mensen beleefd en vriendelijk te blijven en hou je een beetje op de achtergrond, want jouw aanwezigheid lijkt de boel niet echt vooruit te helpen. De reden dat ik aanraad om nu geen gezag te vragen, is dat dat vaak een angstreactie oproept, en de hakken dan in het zand gaan. En gezag kan altijd later nog, mocht dat echt nodig zijn. Vader ben je dan toch al. Maar zonder erkenning ben je juridisch helemaal niks. 

Die stappen om de erkenning te regelen zou ik wel met enige voortvarendheid ondernemen. Het risico bestaat anders dat de moeder op enig moment aan een ander toestemming voor de erkenning geeft, en dan ben je te laat, want die erkenning krijg je dan niet ongedaan gemaakt als je te lang hebt stilgezeten. Dus: probeer of de moeder van dit kind bereid is toestemming voor erkenning te geven, en als dat niet lukt, ga dan naar een advocaat. 

hallo allemaal, 
Dwaze bonus oma hier
Wat schrik ik van sommige reacties, hoe slecht sommige lezen en hoe kortzichtig jullie kunnen reageren wauw. Taal gebruik is gewoon plat Rotterdams [ mensen die er moeite mee hebben niet zo aanstellen hoor zijn maar woorden ] En wat wij proberen is ook een band op te bouwen met ons [bonus]kleinkind, ter info we hebben haar 'vaak' genoeg gezien dat we voor haar absoluut geen onbekende zijn. Echter wilt deze kant van de familie haar vaker zien en is er totaal geen reden om ons niet te vertrouwen, wij zijn er erbij als groot of  als over grootouders. Gelukkig ziet de andere opa zogezegd dat wel in , en is hij zelfs haar komen brengen. Natuurlijk begrijpen we dat de moeder nog jong is, maar zij bepaalt nu wanneer wij haar mogen zien, terwijl zij zelf nu achteraf niet naar haar kind omkijkt dat doen de zussen en ouders. Er word hier lijkt wel alleen naar de moeder gekeken, ook de vader lijdt hier enorm door. Er mag niet alleen gekeken worden naar materiele zaken, vergeet niet dat de band tussen vader en dochter ook heel belangrijk is. Hebben jullie een goede band met jullie vaders? en zou je dat kunnen missen? Het enige wat we vragen is een regeling zodat wij en vooral hij enigszins een band kan blijven behouden voordat ze eenkennig gaat worden. en als grootouders willen wij en trouwens de rest van de familie ook gewoon een band met haar. Zoals het nu is word het steeds minder en lijkt het wel of we onder toezicht van hun haar mogen zien. De vader ok, hij is nog jong geen ervaring misschien met jonge kinderen maar de rest van de familie opa, oma en zelfs overgrootouders. Wij gaan sowieso een advocaat in handen nemen en zorgen dat hij iig zijn kind kan erkennen. wij hebben trouwens genoeg bewijs dat de moeder toegeeft het kind bijna niet te zien en spijt te hebben van haar kind, ook zien wij aan het gedrag van de kleine dat ze een hechte band heeft met de tante en niet haar moeder. Maar goed zo ver zullen we niet gaan een erkenning en goede regeling is wat wij vinden waar we recht op hebben.

Izza schreef op 30-03-2025 om 19:26:

[..]

Ter info: ze gaan er tijdelijk wonen! Ze hebben in nl en daar een huis. zomervakantie en feestdagen zijn ze weer in Nederland. 

Cindy_meid schreef op 30-03-2025 om 20:17:

[..]

Ter info: ze gaan er tijdelijk wonen! Ze hebben in nl en daar een huis. zomervakantie en feestdagen zijn ze weer in Nederland.

Maar wat is tijdelijk? Een paar jaar of een definitief verblijf of vele jaren? En dat ze hier zijn voor een vakantie maakt niet dat ze hier ook wonen. Hun leven is daar als ik het goed begrijp. Gaat het kind daar in de toekomst ook naar school bijvoorbeeld? Of is het plan dat de familie uiteindelijk weer hierheen komt? Lijkt mij trouwens heel erg kostbaar om meerdere malen per jaar even heen en weer te vliegen vanuit Kenia. Maar wellicht zijn dit zeer welvarende mensen?

Jullie zoon kan via de rechter erkenning en gezag aanvragen. Maar omgang blijft natuurlijk erg ingewikkeld met die afstand. Daarnaast zorgt hij natuurlijk nooit voor haar en is er niet echt sprake van een band als je een kind minimaal ziet en niet eens alleen ermee mag zijn. Zo'n jong kindje geef je natuurlijk niet zomaar af. 

Of het Nederlands recht van toepassing is is maar de vraag. Ze wonen hier niet en het kind staat daar ingeschreven. Onderzoeken lijken mij dan ook niet af te dwingen (stel ze werken niet mee). In het meest ongustige geval laten ze het kind voortaan daar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.