Grootouders

Dwaze-Opa
30-03-2025 om 09:55
Mijn zoon mag zijn kind niet alleen meenemen
Hallo,
Mijn kleindochter is nu een jaar. En de omgang gaat zo verschrikkelijk slecht. Mijn zoon en de moeder van mijn kleinkind zijn tiener ouders. Mijn zoon is net 19 en zij bijna 17.
Haar familie is naar Kenia geëmigreerd.(ze zijn volledig Nederlands, ik schrijf dit erbij omdat vaak de vraag krijg of ze Keniaas zijn). Maar voordat ze gingen is zij zwanger geraakt. Zij wilde niet weg uit Nederland en is daarom zwanger geworden.
Mijn zoon mocht niet erkennen, heeft geen gezag. Want anders konden zij niet heen en weer reizen. Probleem was dat er telkens een conflict met de ouders waren. Want die willen alles beslissen. Haar moeder die telkens een grote mond had tegen mijn zoon. Mijn zoon is 1 keer uit zijn slof geschoten wat zijn goed recht was. En ook elke keer haar vader die er bemoeide. Helemaal gek van. Ik ben er natuurlijk ook mee gaan bemoeien want niemand heeft een grote mond tegen mijn kind. En ik gezegd dat zij zelf die klapdeuren open heeft gedaan en dat zij net zo hard als mijn zoon dit gecreëerd heeft.
even korte samenvatting was dit.
Nu komt het probleem. Nu de kleine meid een jaar is en haar moeder(oma) met de kleine meid weer naar Nederland komt. Mag mijn zoon alleen daar in huis zijn dochter zien. Ik vraag mij af of ik het mag zien want ze is bang voor mij. Het is gewoon waardeloos. Mijn zoon is een beetje uitgestreden want telkens loop je tegen aan dat zij daar wonen. Het is toch te zot voor worden dat zij het allemaal kunnen beslissen.
Iemand suggesties hoe we dit snel op kunnen lossen.
Even toevoeging. Nu heeft hij weer ruzie met haar omdat zij het beslist. Maar wel lekker zelf daar blijven.

Dwaze-Opa
30-03-2025 om 10:54
Lotus begrijp mij niet verkeerd waarom ik vaak de kamer in liep. Ik ben zelf ook jong geweest. Einde van de rit als ze het willen doen, doen ze het toch. En falen vind het van niet. Dat zij nu geboren is brn ik hartstikke blij mee. In ieder geval van zijn kant van de familie allemaal. En of het nu wel slim of niet was doet er niet toe. Ze is er. En daar moet een goede regeling voor getroffen worden.

Lotus_
30-03-2025 om 10:59
Dwaze-Opa schreef op 30-03-2025 om 10:50:
Lotus 1 ding mij kleindochter is geen fout. Is een schat van een jong. Ik vind dat zo verkeerd klinken.
Mijn zoon is er in gestonken. Zijn ex vriendin heeft gezegd als hij het gezag aan haar moeder zou geven dan zouden zij het meisje samen grootbrengen. En ik snap dat hij het getekend heeft. Want hij heeft veel moeite gehad omdat hij is grootgebracht door gescheiden ouders. En ik weet gedeeltelijk wat hij meemaakt want zijn moeder heeft de kinderen een tijd bij mij weggehouden. En ja, al door die reden blijf ik mij er mee bemoeien.
Waar is hij precies ingestonken? Heeft hij zijn 15 jarige vriendin bewust zwanger gemaakt? Net zei je nog dat hij gewoon geil was.
En als je elke 5 minuten bij je 17 jarige zoon en vriendin moet binnenkomen omdat je bang bent dat ze onbeschermde seks hebben, heb je wel degelijk gefaald als ouder op dit vlak.

Dwaze-Opa
30-03-2025 om 11:02
Jij hebt het over zwangerschap. Ik heb dat hij de papieren heeft getekend voor gezag aan haar moeder. Daar hebben zij hem hoop loze woorden beloofd.

Bolmieke
30-03-2025 om 11:02
Dwaze-Opa schreef op 30-03-2025 om 10:50:
Lotus 1 ding mij kleindochter is geen fout. Is een schat van een jong. Ik vind dat zo verkeerd klinken.
Mijn zoon is er in gestonken. Zijn ex vriendin heeft gezegd als hij het gezag aan haar moeder zou geven dan zouden zij het meisje samen grootbrengen. En ik snap dat hij het getekend heeft. Want hij heeft veel moeite gehad omdat hij is grootgebracht door gescheiden ouders. En ik weet gedeeltelijk wat hij meemaakt want zijn moeder heeft de kinderen een tijd bij mij weggehouden. En ja, al door die reden blijf ik mij er mee bemoeien.
Er in gestonken door een meisje van 15? Beste opa ik zie in dit bericht veel issues zoals dat je eigen kinderen een tijd bij je weg gehouden zijn. Je bemoeit je er nu mee vanuit een verkeerde reden

Lotus_
30-03-2025 om 11:04
Dwaze-Opa schreef op 30-03-2025 om 11:02:
Jij hebt het over zwangerschap. Ik heb dat hij de papieren heeft getekend voor gezag aan haar moeder. Daar hebben zij hem hoop loze woorden beloofd.
Het is allemaal begonnen bij de zwangerschap. Daar had hij verstandig moeten zijn zoals je verwacht van een 17 jarige knul. Nu is er niets meer aan te doen. En ja, dat is pijnlijk, dat geloof ik.

Dwaze-Opa
30-03-2025 om 11:05
Lotus dan heb ik gefaald. Geen idee waarom. Denk je niet dat ik er een gesprek over heb gehad. En ik heb het niet over onbeschermd seks. Ik heb zelfs condooms gehaald voor hem. Maar ik vind persoonlijk 17 te jong voor seks. Dus voorkomen in mijn ogen is beter dan genezen.

Lotus_
30-03-2025 om 11:07
Dwaze-Opa schreef op 30-03-2025 om 11:05:
Lotus dan heb ik gefaald. Geen idee waarom. Denk je niet dat ik er een gesprek over heb gehad. En ik heb het niet over onbeschermd seks. Ik heb zelfs condooms gehaald voor hem. Maar ik vind persoonlijk 17 te jong voor seks. Dus voorkomen in mijn ogen is beter dan genezen.
Hij vond blijkbaar 17 niet te jong. En je kind is geen bezit van jou dus die doet toch wel wat ie wil. Alleen seksuele voorlichting moet vér voordat iemand 17 is, plaatsvinden. Het blijkt wel weer dat zulke taboes in gezinnen niets voorkomt, maar juist uitloopt op ongewenste zwangerschappen.

Dwaze-Opa
30-03-2025 om 11:08
Het is allemaal de fout van mijn zoon???? Ook dat jong in Afrika blijft. Dus mijn kleindochter weer zonder haar moeder hier in Nederland is. Dat is allemaal normaal. Wat ben je voor een moeder als je weer niet mee gaat met je kind. Niet de eerste keer dat het gebeurd. Je bent moeder maar je doet er niks voor. Had het dan bij mijn zoon gelaten.

Dwaze-Opa
30-03-2025 om 11:10
Lotus_ schreef op 30-03-2025 om 11:07:
[..]
Hij vond blijkbaar 17 niet te jong. En je kind is geen bezit van jou dus die doet toch wel wat ie wil. Alleen seksuele voorlichting moet vér voordat iemand 17 is, plaatsvinden. Het blijkt wel weer dat zulke taboes in gezinnen niets voorkomt, maar juist uitloopt op ongewenste zwangerschappen.
Hij heeft allang seksuele voorlichtingen gehad. En nee, taboe is hier niet op seks. Hij ken/kon er met mij gewoon open over praten.

Wenda
30-03-2025 om 11:22
je zoon is nu (jong)volwassen en kan aan de rechtbank vervangende toestemming voor erkenning vragen. Moeder kan dit denk ik nu ook niet regelen omdat ze zelf nog niet volwassen is en mogelijk oma de voogdij heeft en de beslissingen mag nemen. Hij kan dan ook vragen aan de rechter om een omgangsregeling met zijn kind. Er zal dan onderzocht gaan worden verwacht ik, of omgang in het belang is van kind en in welke vorm. Op een later moment kan evt je zoon ook gezag vragen als moeder daar niet aan mee zou werken.

Dwaze-Opa
30-03-2025 om 11:29
Wenda schreef op 30-03-2025 om 11:22:
je zoon is nu (jong)volwassen en kan aan de rechtbank vervangende toestemming voor erkenning vragen. Moeder kan dit denk ik nu ook niet regelen omdat ze zelf nog niet volwassen is en mogelijk oma de voogdij heeft en de beslissingen mag nemen. Hij kan dan ook vragen aan de rechter om een omgangsregeling met zijn kind. Er zal dan onderzocht gaan worden verwacht ik, of omgang in het belang is van kind en in welke vorm. Op een later moment kan evt je zoon ook gezag vragen als moeder daar niet aan mee zou werken.
Wenda, dank je voor je antwoord. Dit is de ideale situatie als ze in Nederland had gewoond. Maar zal het met mijn zoon er over hebben om het nog een keer te doen. Naar mijn weten is erkenning eisen via een kortgeding. Andere scenario is dat de moeder van het kind zich volwassen laat verklaren en mijn zoon het kind erkend dat geeft hem automatisch gezag. Maar daar is de andere familie ook niet mee eens.
Ze werken tegen omdat ze bang zijn dat mijn zoon dus invloed kan hebben op hun leven als hij gezag heeft over zijn dochter. Terwijl ze zelf hypocriet zijn om daar te blijven terwijl ze gewoon nog hun huis in Nederland hebben.

wil40
30-03-2025 om 11:46
Als het mijn zoon was had ik hem geadviseerd om zijn kind te zien terwijl ze nu, voor korte tijd (?) in Nederland is. Veel meer zit er nu en misschien ook de komende jaren niet in. Waarom zou je gezag willen hebben over je kind die ver weg, in een ander land, opgroeit?
Erkennen is weer een ander verhaal, misschien dat dat alsnog in de toekomst wel mogelijk is.
Misschien komt de moeder als ze volwassen is definitief terug naar Nederland? Heeft je zoon nog contact met zijn vriendin of is er totaal geen sprake van een relatie? Was hij alleen donor of waren ze verliefd?

Dwaze-Opa
30-03-2025 om 11:58
Ik heb al gezegd dat hij langs moet gaan. Als ik de kans krijg ga ik zelf ook langs. Dat is logisch.
Ik vind het toch een reden om gezag te willen zeker om te voorkomen dat je kind telkens naar een ander land te gaan. Waarom moet je met de droom van de grootouders van je kind meegaan?
ze waren hopeloos verliefd en heel erg naïef. Zoals ik al eerder schreef. Dacht zij of beide dat ze in Nederland zouden blijven als ze zwanger zou zijn. Maar dat is allemaal anders uitgepakt. En nu de relatie spaak is gelopen, is het alleen maar rotter gegaan. Afspraken wat er gemaakt zijn, zijn vervallen omdat ze uit elkaar zijn.

Dwaze-Opa
30-03-2025 om 12:00
Het vervelendste van het verhaal is dat eigenlijk mijn kleindochter de dupe is hier.

wil40
30-03-2025 om 12:12
Normaliter ga je niet mee in de droom van grootouders maar in dit geval is de moeder een tienermoeder en hebben de grootouders het gezag.
Laten we eerlijk zijn, heeft je kleindochter zonder hun een dak boven haar hoofd en goede verzorging? Ik neem aan dat moeder niet financieel onafhankelijk is en alleen een kind op kan voeden? Zou jouw zoon dat wel kunnen? Hadden ze het samen gered?
Als je de relatie onderling en het contact beter wilt hebben zou ik eerst het gezag van de oma erkennen en respecteren. Je kleindochter is nergens "de dupe" van. Er wordt voor haar basisbehoeftes gezorgd.
Wie weet wat de toekomst brengt, maar je zoon zal het nu moeten doen met de kruimels die hij krijgt vermoed ik.