Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Verdikking in borst

Hallo,

Even van mij afschrijven.
Jaren geleden had ik een grote knobbel in mijn borst. Ik was toen denk ik een jaar of 25. Ik kreeg toen een echo en het bleek om een cyste te gaan.
In de 10 jaren erna bedoelde ik weleens mijn borsten en merkte ik dat de cyste groter werd voor mijn menstruatie en weer kleiner erna. Op een gegeven moment kon ik hem niet meer voelen.
Ik onderzoek mijn borsten meestal onder de douche 1 keer per 3 maanden oid.

Zo'n 2 jaar geleden had ik het idee dat ik op ongeveer dezelfde plek weer een bobbeltje voelde. Maar inmiddels wist ik niet meer of dit de plek van de cyste was. Ben ook 2 keer zwanger geweest erna dus verandering genoeg gehad in mijn borsten. In ben toen  naar mijn toenmalige ha geweest en deze zei mij niks geks te voelen. Als 'het' groter werd moest ik terug komen. Nu voelde ik het niet heel duidelijk dus ik dacht het zal aan mij liggen.

Afgelopen week lag ik eens in bed op mijn zij en besloot ik even mijn borsten te checken. Omdat het denk ik een gekke houding is, op mijn zij waardoor mijn borsten opzij vielen, voelde ik ineens die verdikking/bobbel weer. Wederom niet heel duidelijk maar het voelde anders dan de rest vh klierweefsel. Ik ben naar mijn huidige huisarts geweest en hij voelt het ook. Maakt zich niet meteen zorgen, maar ik moet dus naar de mammapoli. En dit duurt nog vier dagen. 

Het lukt mij af en toe om mijn zinnen te verzetten, maar ik kan niet ontkennen dat er ook wel doemscenario's door mijn hoofd vliegen gedurende de dag.
Google is ook niet mijn vriend. Wat als ik hier al 2 jaar mee loop?! Anderzijds; misschien is het toch nog steeds diezelfde cyste, maar dat ik hem niet voelde.
Voor de duidelijkheid: het is een gelokaliseerd plekje zoals de huisarts zei. Ik heb geen idee of hij het beweeglijk vond. Ik heb niet het idee dat ik het kan bewegen. Het zit ook heel diep aan de zijkant van mijn borst. En het doet zeer als ik probeer het ge bewegen of drukken.

Duimen jullie met mij mee?
Ik ben best heel erg gespannen.


Hoi Kipspies

Ja, heel vervelend. Hou jezelf voor ogen dat dit hoogstwaarschijnlijk weer een cyste is. En mocht het toch wat anders zijn: als er op die plek al zo lang "iets" zit, is het sowieso niet iets wat agressief is. En dus is het dan goedaardig of behandelbaar.

Overigens is een cyste meestal rond of eivormig, met een gladde buitenkant. Een tumor is meestal grillig van vorm en zit echt vast in het weefsel. "Gelokaliseerd plekje" klinkt dus goed.

Sterkte met wachten. 

Kipspies

Kipspies

24-06-2022 om 09:34 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 24-06-2022 om 07:57:

Hoi Kipspies

Ja, heel vervelend. Hou jezelf voor ogen dat dit hoogstwaarschijnlijk weer een cyste is. En mocht het toch wat anders zijn: als er op die plek al zo lang "iets" zit, is het sowieso niet iets wat agressief is. En dus is het dan goedaardig of behandelbaar.

Overigens is een cyste meestal rond of eivormig, met een gladde buitenkant. Een tumor is meestal grillig van vorm en zit echt vast in het weefsel. "Gelokaliseerd plekje" klinkt dus goed.

Sterkte met wachten.

Dankjewel, lief dat je de moeite neemt om te reageren. 

Gewoon het onderzoek en de uitslag afwachten: 

niet nat worden voordat het regent.

Mocht het borstkanker zijn, dan kan het traject nog erg meevallen. Zeg ik uit eigen ervaring.

Vervelend Kipspies! Ik snap dat een onrustig, angstig gevoel geeft. Ik zou niet meer googelen; wat heeft het in dit stadium ook voor zin? Je hebt geen kwalitatief goede basisinformatie om op verder te zoeken. Het kan alle kanten op. Googelen levert dan natuurlijk geen bruikbare informatie op. Ik zou ook proberen terug te vallen op je eerdere ervaring: toen was het ook niet ernstig. En vooral zou ik me proberen vast te houden aan de analyse van de dokter. Die maakt zich geen zorgen, onderbouwd door een waarneming. Dat betekent echt iets! En verder proberen jezelf zoveel mogelijk af te leiden. Het nadenken erover dient geen doel, dus probeer het te laten gaan. 

Makkelijk gezegd! Het is logisch dat het spanning oproept. Zoek wat steun en afleiding in je omgeving en wees lief voor jezelf. Hou je taai!

Leene

Leene

24-06-2022 om 10:57

Vooral niet googelen.
Bij mij zagen ze iets op de borstscan ( bevolkingsonderzoek) dat was een kleine cyste maar bij het vervolg onderzoek zagen ze weer wat anders, een klein clustertjes kalkspatjes. Wat uiteindelijk ook allemaal niets was maar ik was zo dom om te googelen. En natuurlijk vind je dan verhalen van vrouwen bij wie de kalkspatjes een voorstadium van kanker bleek, die vervolgens ook niet afdoende behandeld waren ( volgens eigen zeggen ) en vervolgens uitzaaiingen hadden. 
Het kan hé .. waarom een ander wel en ik niet. Denk ik dan.. maar ja daar hoef je je pas druk over te maken als het echt zo is.

Sterkte kipspies het zijn vervelende dagen zo vlak voor een onderzoek, ik hoop voor je dat het meevalt.

Kipspies

Kipspies

24-06-2022 om 11:09 Topicstarter

Leene schreef op 24-06-2022 om 10:57:

Vooral niet googelen.
Bij mij zagen ze iets op de borstscan ( bevolkingsonderzoek) dat was een kleine cyste maar bij het vervolg onderzoek zagen ze weer wat anders, een klein clustertjes kalkspatjes. Wat uiteindelijk ook allemaal niets was maar ik was zo dom om te googelen. En natuurlijk vind je dan verhalen van vrouwen bij wie de kalkspatjes een voorstadium van kanker bleek, die vervolgens ook niet afdoende behandeld waren ( volgens eigen zeggen ) en vervolgens uitzaaiingen hadden.
Het kan hé .. waarom een ander wel en ik niet. Denk ik dan.. maar ja daar hoef je je pas druk over te maken als het echt zo is.

Sterkte kipspies het zijn vervelende dagen zo vlak voor een onderzoek, ik hoop voor je dat het meevalt.

Is precies mijn gedachte. Waarom ik niet. Maarja, aan de andere kant. Waarom ik wel? Ik ben 35 en het komt niet in de fam voor. Maar goed, ik ben meer een glas half leeg persoon. Ik ga zoveel mogelijk afleiding  zoeken dit weekend. Snap ook niet waarom het allemaal zo lang moet duren. Je bent een dikke week verder al met al.

Kipspies

Kipspies

24-06-2022 om 11:19 Topicstarter

Meander schreef op 24-06-2022 om 09:59:

Gewoon het onderzoek en de uitslag afwachten:

niet nat worden voordat het regent.

Mocht het borstkanker zijn, dan kan het traject nog erg meevallen. Zeg ik uit eigen ervaring.

Dankjewel voor je reactie. 

Kipspies

Kipspies

24-06-2022 om 11:20 Topicstarter

Mija schreef op 24-06-2022 om 10:09:

Vervelend Kipspies! Ik snap dat een onrustig, angstig gevoel geeft. Ik zou niet meer googelen; wat heeft het in dit stadium ook voor zin? Je hebt geen kwalitatief goede basisinformatie om op verder te zoeken. Het kan alle kanten op. Googelen levert dan natuurlijk geen bruikbare informatie op. Ik zou ook proberen terug te vallen op je eerdere ervaring: toen was het ook niet ernstig. En vooral zou ik me proberen vast te houden aan de analyse van de dokter. Die maakt zich geen zorgen, onderbouwd door een waarneming. Dat betekent echt iets! En verder proberen jezelf zoveel mogelijk af te leiden. Het nadenken erover dient geen doel, dus probeer het te laten gaan.

Makkelijk gezegd! Het is logisch dat het spanning oproept. Zoek wat steun en afleiding in je omgeving en wees lief voor jezelf. Hou je taai!

Dankje Mija, het helpt wel. De berichtjes.

Oei, dat lijkt me inderdaad erg schrikken. Je kunt nu niks doen, dus ik zou toch proberen afleiding te zoeken maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Sterkte ermee.

Kipspies

Kipspies

24-06-2022 om 19:00 Topicstarter

inmiddels op de afspraken pagina gezien dat ik dus én een mammografie krijg én een echo. Weet iemand waarom dat is?

Omdat cystes beter te zien zijn met een echografie. 

Kipspies

Kipspies

24-06-2022 om 20:24 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 24-06-2022 om 20:12:

Omdat cystes beter te zien zijn met een echografie.

Ah oké, kunnen ze dan niet beter eerst een echo doen? Ik ben geen dokter haha het zal wel.

Kipspies

Kipspies

25-06-2022 om 13:10 Topicstarter

Ik heb weer een minder moment. Ik probeer afleiding te zoeken, maar telkens gaan mijn gedachten naar wat als...wat als ik kanker heb.. knijp hem echt wel.

Wat als je wel kanker hebt? Dan kan het nog steeds alle kanten op. Het woord kanker klinkt afschuwelijk. Maar zolang het niet uitgezaaid of agressief is, zijn het niet meer dan: afwijkende cellen. Die ze meestal prima uit een borst kunnen verwijderen.

Voor de zekerheid kun je dan ook nog  bestraald worden. Voor wie het weten wil: ook dat vond ik zeer goed te verdragen. Ik heb gewoon doorgewerkt.

En ja, je kunt een echo krijgen, en een mammografie, en een ct-scan of een mri. Kan er allemaal gewoon bijhoren.

Ik wil het niet te veel bagatelliseren hoor, ik heb ook stress en spannende momenten gehad. Maar realiseerde me wel steeds: zonder uitzaaiingen zijn het gewoon, en niet meer dan: afwijkende cellen.

En om het verhaal compleet te maken: ik krijg ook hormoontherapie. En daar heb ik ook al nauwelijks bijwerkingen van. 

Het kan dus allemaal meevallen, of toch niet-tegenvallen. Vandaar:

Niet nat worden voordat het regent.

Bij een ongunstige uitslag heb je nog tijd genoeg om te stressen🧡

Kipspies schreef op 24-06-2022 om 20:24:

[..]

Ah oké, kunnen ze dan niet beter eerst een echo doen? Ik ben geen dokter haha het zal wel.

Ze doen vaak standaard allebei. Foto en echo. Zeker als ze een cyste vermoeden. Niks achter zoeken ( jarenlange ervaring met jaarlijkse check, en ook met cystes) 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.