Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Verdikking in borst


Kipspies

Kipspies

25-06-2022 om 17:34 Topicstarter

Meander schreef op 25-06-2022 om 15:26:

Wat als je wel kanker hebt? Dan kan het nog steeds alle kanten op. Het woord kanker klinkt afschuwelijk. Maar zolang het niet uitgezaaid of agressief is, zijn het niet meer dan: afwijkende cellen. Die ze meestal prima uit een borst kunnen verwijderen.

Voor de zekerheid kun je dan ook nog bestraald worden. Voor wie het weten wil: ook dat vond ik zeer goed te verdragen. Ik heb gewoon doorgewerkt.

En ja, je kunt een echo krijgen, en een mammografie, en een ct-scan of een mri. Kan er allemaal gewoon bijhoren.

Ik wil het niet te veel bagatelliseren hoor, ik heb ook stress en spannende momenten gehad. Maar realiseerde me wel steeds: zonder uitzaaiingen zijn het gewoon, en niet meer dan: afwijkende cellen.

En om het verhaal compleet te maken: ik krijg ook hormoontherapie. En daar heb ik ook al nauwelijks bijwerkingen van.

Het kan dus allemaal meevallen, of toch niet-tegenvallen. Vandaar:

Niet nat worden voordat het regent.

Bij een ongunstige uitslag heb je nog tijd genoeg om te stressen🧡

Hoi Meander, dank je voor je relativeren.

Mag ik vragen welke leeftijd je hebt?

En hoe je erachter kwam?

Kipspies

Kipspies

25-06-2022 om 17:35 Topicstarter

IngridT schreef op 25-06-2022 om 16:22:

[..]

Ze doen vaak standaard allebei. Foto en echo. Zeker als ze een cyste vermoeden. Niks achter zoeken ( jarenlange ervaring met jaarlijkse check, en ook met cystes)

Dankjewel, jij hebt dus cystes in je borst? Doen ze dan ook een punctie?

Kipspies schreef op 25-06-2022 om 17:35:

[..]

Dankjewel, jij hebt dus cystes in je borst? Doen ze dan ook een punctie?

Nee. Ik heb 1 of 2 keer een cyste gehad.   iets gezien op de ( jaarlijkse) röntgenfoto, en de echo  meteen daarna op de mammapoli was voldoende om  te constateren dat het een cyste was. Klaar. 

Kipspies schreef op 25-06-2022 om 17:34:

[..]

Hoi Meander, dank je voor je relativeren.

Mag ik vragen welke leeftijd je hebt?

En hoe je erachter kwam?

Ik ben 54. En heb 5 jaar geleden de diagnose borstkanker gehad.

Als ik mjjn arm optilde, had ik een miniscuul deukje in mijn borst. Eigenlijk te verwaarlozen, vond de huisarts ook. Maar ja, het zat er nu wel en eerder niet. Dus toch naar het ziekenhuis voor een mammografie. En toen direct een echo. Door de vorm oid was direct duidelijk dat het afwijkende cellen waren. Die benaming heeft me er doorheen geholpen. De diagnose 'kwaadaardige tumor' had ik vast heel anders ontvangen. 

Na deze diagnose kon het nog heel veel kanten op: wel of niet of niet agressief,  wel of geen uitzaaiingen, wel of niet volledig operatief verwijderd, een veel voorkomende tumor of een uitzonderlijke, een kleine of een grote.

Ik ben een leek hoor, heb er geen verstand van! Maar ik weet wel dat op voorhand stressen geen zin heeft en zelfs jammer is: de kans is heel groter dat het goed afloopt dan slecht, volgens mijn oncoloog destijds. Dus nog maar een keer mijn mantra

Niet nat worden voordat het regent.

Lieve groeten!

Kipspies

Kipspies

25-06-2022 om 20:45 Topicstarter

Meander schreef op 25-06-2022 om 20:42:

[..]

Ik ben 54. En heb 5 jaar geleden de diagnose borstkanker gehad.

Als ik mjjn arm optilde, had ik een miniscuul deukje in mijn borst. Eigenlijk te verwaarlozen, vond de huisarts ook. Maar ja, het zat er nu wel en eerder niet. Dus toch naar het ziekenhuis voor een mammografie. En toen direct een echo. Door de vorm oid was direct duidelijk dat het afwijkende cellen waren. Die benaming heeft me er doorheen geholpen. De diagnose 'kwaadaardige tumor' had ik vast heel anders ontvangen.

Na deze diagnose kon het nog heel veel kanten op: wel of niet of niet agressief, wel of geen uitzaaiingen, wel of niet volledig operatief verwijderd, een veel voorkomende tumor of een uitzonderlijke, een kleine of een grote.

Ik ben een leek hoor, heb er geen verstand van! Maar ik weet wel dat op voorhand stressen geen zin heeft en zelfs jammer is: de kans is heel groter dat het goed afloopt dan slecht, volgens mijn oncoloog destijds. Dus nog maar een keer mijn mantra

Niet nat worden voordat het regent.

Lieve groeten!

Dankjewel voor je bemoedigende bericht Meander

Kipspies

Kipspies

26-06-2022 om 16:24 Topicstarter

Gaan we weer. Ik zit weer even op de bank en dan ga ik weer googlen. Terwijl ik weet dat het geen zin heeft. Ik lees heel veel verhalen waar het toch k blijkt te zijn.
Ik wilde dat het dinsdag was. En toch ook weer niet. Eigenlijk wil ik er helemaal niet naartoe, maar het zal toch wel moeten.
Bah.

Heb je dit al gevonden Kipspies? 

”Niet ieder knobbeltje in de borst is borstkanker. In 75% van de gevallen is er niets aan de hand.” 
(op de site pink ribbon. Ik plaats expres geen link want ik vind dat je er niet naartoe moet gaan 😉, neem het van mij aan. Het staat er echt!)

De kans dat het geen kanker is, is dus erg groot. En verder wat Meander zegt! 

Kipspies

Kipspies

26-06-2022 om 18:50 Topicstarter

Mija schreef op 26-06-2022 om 16:48:

Heb je dit al gevonden Kipspies?

”Niet ieder knobbeltje in de borst is borstkanker. In 75% van de gevallen is er niets aan de hand.”
(op de site pink ribbon. Ik plaats expres geen link want ik vind dat je er niet naartoe moet gaan 😉, neem het van mij aan. Het staat er echt!)

De kans dat het geen kanker is, is dus erg groot. En verder wat Meander zegt!

Ja ik las op rivm dat van mijn leeftijdscategorie 0.6 op de 1000 bk krijgt. Dat is positief. Hopelijk hoor ik bij de 25% die het niet heeft. 

Nee, met 75% is niets aan de hand. Je hebt dus een veel grotere kans dat het niets is. 

Mija schreef op 26-06-2022 om 16:48:


”Niet ieder knobbeltje in de borst is borstkanker. In 75% van de gevallen is er niets aan de hand.”
(op de site pink ribbon)

Kipspies

Kipspies

26-06-2022 om 19:25 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 26-06-2022 om 19:04:

Nee, met 75% is niets aan de hand. Je hebt dus een veel grotere kans dat het niets is.

[..]

Ja, hopelijk hoor ik bij dat deel. Nog 1 dag, als ik eraan denk kan ik bijna niet ademen. 

Maak het nu niet groter dan het is. Lees je mijn eerste berichtje nog een keer?

Kipspies

Kipspies

26-06-2022 om 19:37 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 26-06-2022 om 19:34:

Maak het nu niet groter dan het is. Lees je mijn eerste berichtje nog een keer?

Gedaan, dank je. Ik schaam mij ook wel wat voor mijn doemdenkerij. Wordt gek van mijn eigen gedachten op het moment. Morgen werken vind ik helemaal vreselijk als ik zo ruk in mijn vel zit, maar goed dan kan ik in ieder geval niet de hele tijd dingen op internet opzoeken. 

Kipspies

Kipspies

27-06-2022 om 17:32 Topicstarter

nou, mijn werkdag zit erop. Morgen is het zover. Vanavond maar proberen mijn gedachten te verzetten. Morgen heb ik het antwoord. Hopelijk zijn een mammografie en/of echo voldoende..

Ik hoop dat het onderzoek goed is of gaat verlopen Kipspies en natuurlijk dat ze je vandaag al wat duidelijkheid hebben kunnen geven. Ik denk aan je!

Kipspies

Kipspies

28-06-2022 om 11:45 Topicstarter

hoi,

Het is geen cyste. Wat het wel is weten ze niet. Er zijn stukjes genomen. Hopelijk vanmiddag uitslag dat het goedaardig is. Heel emotioneel nu.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.